Rent teoretiskt kan det nog gå med förlängningssladd. Du menar att det finns grenuttag/laddon som jag kopplar in i en vanlig stickkontakt eller syftar du på att installera en laddbox på själva huset?taliz skrev:Kanske någon redan frågat, men du har inte möjlighet att dra en förlängningssladd till där du normalt parkerar? Då kan du ju ladda med UMC.
Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.
Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
Är elbil rätt för oss (just nu)?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Är elbil rätt för oss (just nu)?
Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.Elbilsambivalent skrev:Rent teoretiskt kan det nog gå med förlängningssladd. Du menar att det finns grenuttag/laddon som jag kopplar in i en vanlig stickkontakt eller syftar du på att installera en laddbox på själva huset?taliz skrev:Kanske någon redan frågat, men du har inte möjlighet att dra en förlängningssladd till där du normalt parkerar? Då kan du ju ladda med UMC.
Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.
Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Spontant verkar 6 meter lite väl kort för ett sånt ändamål. Då ska man helst fixa en skarvsladd till den UMCn, och det kanske inte ens går?taliz skrev:Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
- Ort: Varberg
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Vi har laddplatser betydligt närmare (inom 1-2km med 3,7 resp 11kw) men då behöver man lämna bilen och ta sig hem till fots eller sparkcykel. Sånt tar också tid, under smekmånaden när bilen är ny och vädret fint säkert hanterbart. Men en regnig novemberkväll med både föräldramöte på skolan och behov av att jobba över lite extra. Det är då motivationen kommer in i bilden. Den vet du bara själv om det funkar för er.Elbilsambivalent skrev:Då förstår jag att det blir jobbigt för er när den ligger ganska långt bort.Tobbelibobbe skrev:Vi laddade främst på Varbergs Supercharger som ligger ~1mil hemifrån. Det som upplevdes jobbigt var att behöva tänka på laddningsnivå konstant, och att vi fick åka och ladda som en extratripp som tog tid (frågar du barnen så tyckte de nog om att äta glass på McD, men det tog likväl 40 minuter en sommarkväll då vi hade fler saker att hinna med).Elbilsambivalent skrev:Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?Tobbelibobbe skrev:Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Trots att superchargern ligger på väg till jobbet så var jag ändå tvungen att åka dit och ladda kvällen före den gången jag skulle ta bilen till jobbet. Förskolelämning kombinerat med 8:30-möte gjorde att det inte fanns 15-20min spelrum för laddning.
Det jag beskriver är ju inte ogörbart, men man behöver vara motiverad att få det funka. Trots att vi är elbilspeppade till tusen och gärna tar laddstop på riktiga långresor så är vardagsbestyret med laddning inte något som funkade för oss. Med laddbox är det en ickefråga, till och med mindre krångligt än att tanka en dieselbil en gång i månaden.
Jag bor cirka 1-2 km ifrån två laddstationer i en relativt liten ort, och dessa ligger i centrumkärnan. Ytterligare en laddstation ett par km bort samt så finns laddstation på vägen till jobbet samt vid jobbet.
Problemet blir ju förstås de gånger det är bilar som redan laddar på aktuella platser, och att det blir bökigt om man inte tajmar in det bra. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Det är förmodligen inte som i Sthlm city med trängseln med taxibilar dock.
Vill inte "regna på din parad", kommer ihåg hur sugna vi var på elbil innan beslutet att köpa och idag när folk uttrycker tveksamhet kring elbil utifrån massa aspekter så bemöter vi allt med våra upplevelser hur fel de har. Utom kring just hemmaladdning, för det är det enda hinder jag personligen ser.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Det enda hindret idag för de allra flesta är avsaknad av hemmaladdning. Annars finns väldigt få anledningar till att inte skaffa elbil. Har man inte det ska man tänka sig för en extra gång, eller se till att man har väldigt stort batteri så att tillfällena man behöver ladda är få per månad.
Ja det finns undantag, som med allt annat också.
Ja det finns undantag, som med allt annat också.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).Elbilsambivalent skrev:Spontant verkar 6 meter lite väl kort för ett sånt ändamål. Då ska man helst fixa en skarvsladd till den UMCn, och det kanske inte ens går?taliz skrev:Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Leasa billig elbil, 1995-2995:- per månad för att köra till jobbet, handla, göra små utflykter. Hyr bil om ni vid ett fåtal tillfällen behöver köra långt.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Du regnar inte ett dugg. Jag är ute efter uppriktiga åsikter, oavsett riktning.Tobbelibobbe skrev:Problemet blir ju förstås de gånger det är bilar som redan laddar på aktuella platser, och att det blir bökigt om man inte tajmar in det bra. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Det är förmodligen inte som i Sthlm city med trängseln med taxibilar dock.
Vi har laddplatser betydligt närmare (inom 1-2km med 3,7 resp 11kw) men då behöver man lämna bilen och ta sig hem till fots eller sparkcykel. Sånt tar också tid, under smekmånaden när bilen är ny och vädret fint säkert hanterbart. Men en regnig novemberkväll med både föräldramöte på skolan och behov av att jobba över lite extra. Det är då motivationen kommer in i bilden. Den vet du bara själv om det funkar för er.
Vill inte "regna på din parad", kommer ihåg hur sugna vi var på elbil innan beslutet att köpa och idag när folk uttrycker tveksamhet kring elbil utifrån massa aspekter så bemöter vi allt med våra upplevelser hur fel de har. Utom kring just hemmaladdning, för det är det enda hinder jag personligen ser.
Det ska dock sägas att jag inte är någon prylnörd som har något extremt "ha-begär" (a la senaste Iphone) efter en elbil. Jag hade gladeligen ägt en ICE-kombi och kört med den några år till, eller haft något år extra på leasingen. Men våren 2022 måste jag skaffa en ny bil och då vill jag se till att jag investerar mina pengar vettigt.
Som jag ser det finns det två val:
1. Jag köper en billigare ICE-bil för 150 tkr, en riktigt snål och tråkig bil. Problemet blir väl bara att få skiten såld om 2 år. Andelen människor som kan tänka sig köpa en begagnad Corolla år 2024 lär vara betydlgit färre än andelen människor beredda att göra det 2020. Det är min blygsamma analys. Sen kanske jag är överdrivet orolig, men jag tippar på en ganska brant värdeminskning kommande åren.
2. Jag köper en elbil 2022, vilket jag ändå lär behöva göra förr eller senare, och dessutom två elbilar inom ett par år. Köper jag en vettig elbil nu så inbillar jag mig att jag kommer kunna ha den i en hel del år framöver = slipper bekymra mig om andrahandsvärden. Problemet är ju som många beskriver: hemmaladdningen, eller brist därpå. Den stora frågan där blir om det räcker att ladda bilen på arbetet, samt i nödfall vid laddstationer på hemmaorten samt med den långsamma UMC i stickkontakten (1 mil i timmen så behöver jag kanske 4-5 timmar för att klara mig till arbetet i nödfall)
Senast redigerad av Elbilsambivalent, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Som nämnt ovan är jag tveksam till att leasa elbil. Tanken är att investera i elbilen. Med leasing får jag "slita" utan hemmaladdning till en bil som inte ens är min (eller jag ens kan njuta av) och som jag dessutom blir bunden till i tre år. Lite för många nackdelar. Jag utesluter däremot helt att leasa ICE-bil.current skrev:Leasa billig elbil, 1995-2995:- per månad för att köra till jobbet, handla, göra små utflykter. Hyr bil om ni vid ett fåtal tillfällen behöver köra långt.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.taliz skrev:Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).Elbilsambivalent skrev:Spontant verkar 6 meter lite väl kort för ett sånt ändamål. Då ska man helst fixa en skarvsladd till den UMCn, och det kanske inte ens går?taliz skrev:Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3669
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Titta på ID3 också. Den är klart rymligare än man kan tro i kupen, bättre plats än i Model 3 som även den är rätt rymlig om än lite opraktiskt bagage.
Bagaget är dock avgjort mindre på ID3 och den kan varken ha takräcke eller dragkrok (för släp).
Det jobbiga med att inte ha laddning hemma är att man kan hamna i situationen att man oplanerat behöver åka iväg lite halvlångt, längre än vad den laddning man har räcker till. Med fossilbil händer det inte, med laddning hemma pluggar man i oftare. Har själv hänt mig att jag behövt åka till barnakuten mitt i natten och fick stanna och segladda med 50kW-laddare en kvart för att kunna klara mig hem efter det. Inte optimalt men just den gången var det ingen katastrof.
Bagaget är dock avgjort mindre på ID3 och den kan varken ha takräcke eller dragkrok (för släp).
Det jobbiga med att inte ha laddning hemma är att man kan hamna i situationen att man oplanerat behöver åka iväg lite halvlångt, längre än vad den laddning man har räcker till. Med fossilbil händer det inte, med laddning hemma pluggar man i oftare. Har själv hänt mig att jag behövt åka till barnakuten mitt i natten och fick stanna och segladda med 50kW-laddare en kvart för att kunna klara mig hem efter det. Inte optimalt men just den gången var det ingen katastrof.
Model Y LR AWD 2022
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Hej Elbilsambivalent. Jag kommer att byta till elbil trots att jag för närvarande saknar hemmaladdning. Troligen kommer vi att få det i vår brf så småningom. För mig är det dags att byta bil och då vill jag inte köpa en fossilbil, som ju är dödförklarad. Även om det i praktiken går att tanka diesel/bensin under många år känns det fel. Jag har gått igenom mitt körmönster och kollat upp alla laddmöjligheter i omgivningen och även hur ofta laddarna är upptagna. Jag är medveten om att det är enklare att fortsätta köra diesel, men är beredd att möta de svårigheter som kan uppstå med bra planering.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Frågan är ju hur långt du har till parkeringen. Några meter, 10-20, kan ju funka med en rejälkabel. Jag har laddat så rätt många gånger på semestern när inget annat alternativ fanns. Med Tesla går det ju att ställa ner laddströmmen så att det nästan blir obefintlig risk för överhettning.Elbilsambivalent skrev:Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.taliz skrev:Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).
Hur ofta behöver du ladda så här? Kommer det sticka i ögonen på folk eller är det lite bortom bakom? Folkkär ju folk och de kan bli griniga om du gör något som de inte begriper sig på, nackdelen med samägande.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
En 240 V EVSE kostar heller inte speciellt mycket. Jag skulle tro att du kan få tag på en för under 2000 kr om du letar lite eller ännu mindre på Aliwxpress. Här är en som kostar drygt 2000 kr https://www.clasohlson.com/se/Deltaco-l ... /p/36-8240Elbilsambivalent skrev:Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.taliz skrev:Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).Elbilsambivalent skrev:Spontant verkar 6 meter lite väl kort för ett sånt ändamål. Då ska man helst fixa en skarvsladd till den UMCn, och det kanske inte ens går?taliz skrev:Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Kört elbil över 10000mil nu utan hemmaladdning vilket är bland det bästa som hänt mig privatekonomiskt.Mats E skrev:Hej Elbilsambivalent. Jag kommer att byta till elbil trots att jag för närvarande saknar hemmaladdning. Troligen kommer vi att få det i vår brf så småningom. För mig är det dags att byta bil och då vill jag inte köpa en fossilbil, som ju är dödförklarad. Även om det i praktiken går att tanka diesel/bensin under många år känns det fel. Jag har gått igenom mitt körmönster och kollat upp alla laddmöjligheter i omgivningen och även hur ofta laddarna är upptagna. Jag är medveten om att det är enklare att fortsätta köra diesel, men är beredd att möta de svårigheter som kan uppstå med bra planering.
Gå in på Uppladdning.nu och ta dig en titt var det finns gratis laddning nära dig.
Själv lagt max 3tkr SEK på el <3 <3 <3
MVH
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag har till och med laddat bilen via schuko från vägguttaget i husvagnen. Strypt till 5A så att inte hela skiten går upp i rök. Jag fick +17% på 12 timmar, och det räckte för hemvägen med 5% marginal. Men det kändes lite sådär halvsäkert, milt sagt. Tyvärr var det enda sättet, det fanns inget annat ställe där jag kunde ladda. Direkt från uttaget där husvagnen var inkopplad gick inte, eftersom jag inte hade en såndår blå 1-fas 16A adapter till laddsladden. Så jag var tvungen att ta omvägen via husvagnens elnät.LarsL skrev:Frågan är ju hur långt du har till parkeringen. Några meter, 10-20, kan ju funka med en rejälkabel. Jag har laddat så rätt många gånger på semestern när inget annat alternativ fanns. Med Tesla går det ju att ställa ner laddströmmen så att det nästan blir obefintlig risk för överhettning.Elbilsambivalent skrev:Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.taliz skrev:Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).
Hur ofta behöver du ladda så här? Kommer det sticka i ögonen på folk eller är det lite bortom bakom? Folkkär ju folk och de kan bli griniga om du gör något som de inte begriper sig på, nackdelen med samägande.
Men jag skulle inte vilja vara beroende av denna typen av laddning.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag har kört ca 3500 mil med min, 98% ladda på snabbladdare, resten på slöladdare/vid hotellen.NiklasTesla skrev:Kört elbil över 10000mil nu utan hemmaladdning vilket är bland det bästa som hänt mig privatekonomiskt.Mats E skrev:Hej Elbilsambivalent. Jag kommer att byta till elbil trots att jag för närvarande saknar hemmaladdning. Troligen kommer vi att få det i vår brf så småningom. För mig är det dags att byta bil och då vill jag inte köpa en fossilbil, som ju är dödförklarad. Även om det i praktiken går att tanka diesel/bensin under många år känns det fel. Jag har gått igenom mitt körmönster och kollat upp alla laddmöjligheter i omgivningen och även hur ofta laddarna är upptagna. Jag är medveten om att det är enklare att fortsätta köra diesel, men är beredd att möta de svårigheter som kan uppstå med bra planering.
Gå in på Uppladdning.nu och ta dig en titt var det finns gratis laddning nära dig.
Själv lagt max 3tkr SEK på el <3 <3 <3
MVH
KaAn inte ladda hemma, men det tar ju extra tid att åka och snabbladda bilen istället för att koppla in hemma eller hos kunderna.
Jag räknade ut efter ett år hur mycket jag laddade för och jämförde med bilen jag hade innan, laddade för cirka 18000kr på ett år och tanka bilen jag hade innan hade gått på närmare 100tkr för att köra samma sträcka.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Det känns uppmuntrande att se att ni klarar sig på "bortaladdning". Det blir ju som en ny typ av sport att hålla batteriet laddat.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Nackdelen nu är när tempen ofta är under +10 grader, är att åka till min kund inne vid KTH (från tumba) så är det typ 2-2.5 mil, kostar mig runt 8 mil el/räckvidd åt varje håll, så nu blir det att ladda 3 gånger i veckan.Mats E skrev:Det känns uppmuntrande att se att ni klarar sig på "bortaladdning". Det blir ju som en ny typ av sport att hålla batteriet laddat.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Hur är ditt körmönster? Hur ofta planerar du använda bilen? Kör du motorväg etc? Kör du varje dag? Hur nära har du allmänna laddplatser?Mats E skrev:Hej Elbilsambivalent. Jag kommer att byta till elbil trots att jag för närvarande saknar hemmaladdning. Troligen kommer vi att få det i vår brf så småningom. För mig är det dags att byta bil och då vill jag inte köpa en fossilbil, som ju är dödförklarad. Även om det i praktiken går att tanka diesel/bensin under många år känns det fel. Jag har gått igenom mitt körmönster och kollat upp alla laddmöjligheter i omgivningen och även hur ofta laddarna är upptagna. Jag är medveten om att det är enklare att fortsätta köra diesel, men är beredd att möta de svårigheter som kan uppstå med bra planering.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Berätta gärna om din situation. Hur ofta kör du, motorväg, närhet till laddplatser osvNiklasTesla skrev:Kört elbil över 10000mil nu utan hemmaladdning vilket är bland det bästa som hänt mig privatekonomiskt.Mats E skrev:Hej Elbilsambivalent. Jag kommer att byta till elbil trots att jag för närvarande saknar hemmaladdning. Troligen kommer vi att få det i vår brf så småningom. För mig är det dags att byta bil och då vill jag inte köpa en fossilbil, som ju är dödförklarad. Även om det i praktiken går att tanka diesel/bensin under många år känns det fel. Jag har gått igenom mitt körmönster och kollat upp alla laddmöjligheter i omgivningen och även hur ofta laddarna är upptagna. Jag är medveten om att det är enklare att fortsätta köra diesel, men är beredd att möta de svårigheter som kan uppstå med bra planering.
Gå in på Uppladdning.nu och ta dig en titt var det finns gratis laddning nära dig.
Själv lagt max 3tkr SEK på el <3 <3 <3
MVH
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag bor i radhus med carport, skulle säga att jag har 10-12 meter från själva huset till bilen.LarsL skrev:Frågan är ju hur långt du har till parkeringen. Några meter, 10-20, kan ju funka med en rejälkabel. Jag har laddat så rätt många gånger på semestern när inget annat alternativ fanns. Med Tesla går det ju att ställa ner laddströmmen så att det nästan blir obefintlig risk för överhettning.Elbilsambivalent skrev:Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.taliz skrev:Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).
Hur ofta behöver du ladda så här? Kommer det sticka i ögonen på folk eller är det lite bortom bakom? Folkkär ju folk och de kan bli griniga om du gör något som de inte begriper sig på, nackdelen med samägande.
Det skulle isåfall vara i nödfall att jag laddar så här, tex då jag inte hunnit ladda eller dylikt.
Men absolut. Jag tror risken finns att griniga grannar tror att jag tjuvar el från carporten. Men det skulle aldrig hindra mig, då får man väl bara fråga mig va fan jag sysslar med, så jag kan förklara
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Det låter som att det borde gå ganska lätt att fixa laddning i det fallet juElbilsambivalent skrev:Jag bor i radhus med carport, skulle säga att jag har 10-12 meter från själva huset till bilen.LarsL skrev:Frågan är ju hur långt du har till parkeringen. Några meter, 10-20, kan ju funka med en rejälkabel. Jag har laddat så rätt många gånger på semestern när inget annat alternativ fanns. Med Tesla går det ju att ställa ner laddströmmen så att det nästan blir obefintlig risk för överhettning.Elbilsambivalent skrev:Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.taliz skrev:Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).
Hur ofta behöver du ladda så här? Kommer det sticka i ögonen på folk eller är det lite bortom bakom? Folkkär ju folk och de kan bli griniga om du gör något som de inte begriper sig på, nackdelen med samägande.
Det skulle isåfall vara i nödfall att jag laddar så här, tex då jag inte hunnit ladda eller dylikt.
Men absolut. Jag tror risken finns att griniga grannar tror att jag tjuvar el från carporten. Men det skulle aldrig hindra mig, då får man väl bara fråga mig va fan jag sysslar med, så jag kan förklara
Kanske t.o.m. går att få till med en 3-fas-kabel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Kör ca 4000mil per år och har redan innan pandemin valt att byta ut flygresor mot elbilresor (ja jösses har ju inte änns räknat på alla kronor vi sparat på flygresor också samt kanske viktigaste resurs/miljöfördelar).Elbilsambivalent skrev:Berätta gärna om din situation. Hur ofta kör du, motorväg, närhet till laddplatser osvNiklasTesla skrev:Kört elbil över 10000mil nu utan hemmaladdning vilket är bland det bästa som hänt mig privatekonomiskt.Mats E skrev:Hej Elbilsambivalent. Jag kommer att byta till elbil trots att jag för närvarande saknar hemmaladdning. Troligen kommer vi att få det i vår brf så småningom. För mig är det dags att byta bil och då vill jag inte köpa en fossilbil, som ju är dödförklarad. Även om det i praktiken går att tanka diesel/bensin under många år känns det fel. Jag har gått igenom mitt körmönster och kollat upp alla laddmöjligheter i omgivningen och även hur ofta laddarna är upptagna. Jag är medveten om att det är enklare att fortsätta köra diesel, men är beredd att möta de svårigheter som kan uppstå med bra planering.
Gå in på Uppladdning.nu och ta dig en titt var det finns gratis laddning nära dig.
Själv lagt max 3tkr SEK på el <3 <3 <3
MVH
Kör motorväg ca 1-2 resor per månad ToR. Stannar på dom snabbladdarna som är gratis vid långresor inom Sverige (typ Circle K och Lidl) samt veckohandlar på Lidl hemma (typ 7km bort) och laddar då för ca 1veckas pendling med elbil.
På utlandsresor (ibland inom Sverige också om det krisar) så blir det Teslas SuC-Nätverk och stannar sedan på någon av hotellen som har Teslas Destinationsladdare (dom måste vara gratis elmässigt för att få vara med i Teslas program för Destinationsladdare).
I Sommarhuset (nettomätare) laddar jag bara bilen om elpriset är negativt eller nära 0sek/kwh spot (har även solceller) på så sätt blir Teslan nästan som ett hemmabatterier då jag kan välja att sälja mer el dagtid när det är ljust ute och elpriserna är som högst (morgon och eftermiddag) samt få skattereduktion (0,6SEK per såld KWH).
MVH samt därav max 3000tkr Sek el på 10000mil (milkostnad totalt alla kostnader ca15sek/mil för Model 3LR AWD privat avbetalning DnB 7år)
Ps service har kostat ca 500SEK (borträknat en uppsättning nya däck och rep av en länkarm) pågrund av nästan obefintligt med Servicepunkter samt Teslas garanti ej påverkas av Service (torkarblad, spolarvätska och en uppsättning kupéfilter som man enkelt byter själv).
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 5 gång.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Har du bara 10-12m är det nog rätt troligt att det blir betydligt mer än "nödladdning".
Är det möjligt att ha en kabel liggande mer eller mindre permanent?
Går den att gräva ner, eller kanske hänga upp, så den inte är i vägen?
Går ju att ha 15m typ2-kabel, så i teorin skulle du kunna montera en laddbox i huset och sen bara dra typ2-kabel ut till parkeringsplatsen. Då skulle du kunna få 3fas 11kw.
Är det möjligt att ha en kabel liggande mer eller mindre permanent?
Går den att gräva ner, eller kanske hänga upp, så den inte är i vägen?
Går ju att ha 15m typ2-kabel, så i teorin skulle du kunna montera en laddbox i huset och sen bara dra typ2-kabel ut till parkeringsplatsen. Då skulle du kunna få 3fas 11kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.