Heljusautomatiken (En gång till)
Moderator: Redaktion
Heljusautomatiken (En gång till)
Hur kan Tesla lyckas att inte få till heljusautomatiken samt halvljusinställningen 2021?
70 % av mötande trafik flashar när man kör med halvljus, 100% flashar med heljusautomatiken.
Detta är ju riktigt dåligt ur trafiksäkerthetssynpunkt, mörkerseendet försvinner några sekunder för både Teslaägarna och mötande trafik.
Skulle gärna se att Elon fixar detta innan han koloniserar Mars...eller låter Teslor fara omkring i världen utan förare.
Är det någon med M3 2021 som det funkar perfekt för?
70 % av mötande trafik flashar när man kör med halvljus, 100% flashar med heljusautomatiken.
Detta är ju riktigt dåligt ur trafiksäkerthetssynpunkt, mörkerseendet försvinner några sekunder för både Teslaägarna och mötande trafik.
Skulle gärna se att Elon fixar detta innan han koloniserar Mars...eller låter Teslor fara omkring i världen utan förare.
Är det någon med M3 2021 som det funkar perfekt för?
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Felinställda lampor?
Jag blev aldrig flashad i min 2019. Dock hade jag autohelljus disabled för det mesta.
Jag blev aldrig flashad i min 2019. Dock hade jag autohelljus disabled för det mesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Aldrig blivit blinkad på i någon av mina Teslor, så det låter mer som om dina är felinställda. Helljusautomatik verkar inte fungera bra på någon bil (som inte använder Matrix/laser eller liknande) då jag blir bländad innan de hinner slå av när det gäller i princip alla nyare bilar som körs på inte helt plan och rak väg, så jag har kört med den funktionen av på alla bilar inklusive Teslan.
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Så trixet är att stänga av det som inte fungerar, i en bil för 650000:-? Ja så klart
får vi göra det nu när det bli allt fler mörkerkörningar för det är omöjligt att ha den på i alla fall.
I mina två senaste fordon innan Tesla har det fungerat klanderfritt.
Absolut så står halvljuset fel, har dock ställt ner de flera ggr men de verkar leva ett eget liv.
Undrar om inte halvljuset återgår till fabriksinställning efter varje sleep, eller kanske vid ny mjukvaruuppdatering?
Men min poäng är ändå, borde inte detta vara en simpel sak att lösa, om man bara ville från Tesla's sida?
får vi göra det nu när det bli allt fler mörkerkörningar för det är omöjligt att ha den på i alla fall.
I mina två senaste fordon innan Tesla har det fungerat klanderfritt.
Absolut så står halvljuset fel, har dock ställt ner de flera ggr men de verkar leva ett eget liv.
Undrar om inte halvljuset återgår till fabriksinställning efter varje sleep, eller kanske vid ny mjukvaruuppdatering?
Men min poäng är ändå, borde inte detta vara en simpel sak att lösa, om man bara ville från Tesla's sida?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Vad har du haft för bilar där det fungerat klanderfritt? För jag jag har som sagt inte märkt en enda i trafiken som verkar fungera helt utan att blända mig som inte kör just Matrix/Laser.Henrik P skrev:Så trixet är att stänga av det som inte fungerar, i en bil för 650000:-? Ja så klart
får vi göra det nu när det bli allt fler mörkerkörningar för det är omöjligt att ha den på i alla fall.
I mina två senaste fordon innan Tesla har det fungerat klanderfritt.
Du verkar ju ha något fel, så boka service så de kan kika på det.Henrik P skrev:Absolut så står halvljuset fel, har dock ställt ner de flera ggr men de verkar leva ett eget liv.
Undrar om inte halvljuset återgår till fabriksinställning efter varje sleep, eller kanske vid ny mjukvaruuppdatering?
Men min poäng är ändå, borde inte detta vara en simpel sak att lösa, om man bara ville från Tesla's sida?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Mercedes hade ett system på en loaner jag hade för typ 5 år sedan och det var som ett antal speglar/prismor,OfarligTesla skrev:Vad har du haft för bilar där det fungerat klanderfritt? För jag jag har som sagt inte märkt en enda i trafiken som verkar fungera helt utan att blända mig som inte kör just Matrix/Laser.Henrik P skrev:Så trixet är att stänga av det som inte fungerar, i en bil för 650000:-? Ja så klart
får vi göra det nu när det bli allt fler mörkerkörningar för det är omöjligt att ha den på i alla fall.
I mina två senaste fordon innan Tesla har det fungerat klanderfritt.
Du verkar ju ha något fel, så boka service så de kan kika på det.Henrik P skrev:Absolut så står halvljuset fel, har dock ställt ner de flera ggr men de verkar leva ett eget liv.
Undrar om inte halvljuset återgår till fabriksinställning efter varje sleep, eller kanske vid ny mjukvaruuppdatering?
Men min poäng är ändå, borde inte detta vara en simpel sak att lösa, om man bara ville från Tesla's sida?
eller nåt sånt, som ställde om sig vid möten och det funkade löjligt bra faktiskt. Vi körde först hem typ 25 mil i mörker
och efter det körde jag mina 10 mil till Hudiksvall (och hem såklart) några dagar, även det i mörker,
och jag hade
väl helljus på från det att jag hämtade bilen tills jag lämnade tillbaks den, inte en enda gång behövde jag göra
något manuellt… DET systemet skulle jag gärna sett på mina Teslor
Tesla har ju dessutom haft en hel del mojänger från just Mercedes på sina bilar så…
Lyktornas design är ju väldigt centralt på en bil så det hade garanterat inte gått att slänga in mercans direkt på en
Tesla, men själva systemet - ja tack!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Ja det går ju garanterat att lösa men jag tycker inte det är speciellt vanligt med så avancerade system. Upplever på andra och när jag själv testat sådana funktioner att de bländar av när en annan bils strålkastare mer eller mindre möter den egna fronten. Så avbländningen sker inte innan kurvan när man ser ljuset från den andra bilen på träden utan när man möts, då är det redan för sent att blända av. Sen är det ju de systemen som verkar slå på för snabbt när man passerar så är det en SUV så får man ju full effekt rakt in i ansiktet.Bjelke skrev:Mercedes hade ett system på en loaner jag hade för typ 5 år sedan och det var som ett antal speglar/prismor,
eller nåt sånt, som ställde om sig vid möten och det funkade löjligt bra faktiskt. Vi körde först hem typ 25 mil i mörker
och efter det körde jag mina 10 mil till Hudiksvall (och hem såklart) några dagar, även det i mörker,
och jag hade
väl helljus på från det att jag hämtade bilen tills jag lämnade tillbaks den, inte en enda gång behövde jag göra
något manuellt… DET systemet skulle jag gärna sett på mina Teslor
Tesla har ju dessutom haft en hel del mojänger från just Mercedes på sina bilar så…
Lyktornas design är ju väldigt centralt på en bil så det hade garanterat inte gått att slänga in mercans direkt på en
Tesla, men själva systemet - ja tack!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Nu har jag ju en S som kostade dubbelt så mycket när det begav sig, men där funkar det inte heller bra. Före denna Tesla hade jag en 2015 S med gamla autopiloten. Där fungerade det ganska bra. Jag tycker också att den blivit bättre på senare tid, har den påslagen lite oftare numera. Men är helt enig med övriga om att matrisljus is ”da shit”.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Heljusautomatiken (En gång till)
Det är Matrix/Lazer och är en helt annan sak.
Med det sagt så fungerar helljusassistenten riktigt bra numer, även om den inte på något sätt är perfekt. Men ungefär som den gjorde i de vanliga bilarna med helljusassistent. När ljuskäglan träffar mötande bilar bländar den av.
Undantaget är nog tvåkilometersrakor där mötande bil har svaga lampor, då bländar den av i senaste laget. Eller där någon har starka extraljus, då bländar den av för tidigt och slår sedan på när mötande bländar av…
Med det sagt så fungerar helljusassistenten riktigt bra numer, även om den inte på något sätt är perfekt. Men ungefär som den gjorde i de vanliga bilarna med helljusassistent. När ljuskäglan träffar mötande bilar bländar den av.
Undantaget är nog tvåkilometersrakor där mötande bil har svaga lampor, då bländar den av i senaste laget. Eller där någon har starka extraljus, då bländar den av för tidigt och slår sedan på när mötande bländar av…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Matrix är en annan sak men varför nöjer sig Tesla med nåt som inte fungerar
när det uppenbarligen finns teknik som vilket bilmärke som helst klarar att implementera i
sin "icke" premiumbilar?
när det uppenbarligen finns teknik som vilket bilmärke som helst klarar att implementera i
sin "icke" premiumbilar?
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Det har aldrig funkat i min 3:a från 2019. Jag har försökt ibland efter uppdateringar som sägs ha förbättrat den men icke. (Dessutom ställer ljusinställningen om sig typ varje natt, så det första jag gör när jag nått plan mark är att kalibrera strålkastarna.)
Härom morgonen, fortfarande ganska mörkt men inte helt, så mötte jag en bil som inte bländade av i tid. Precis som jag skulle blinka så bländade bilen av. Och när vi passerade varandra så såg jag att det var - en Tesla model 3!
Härom morgonen, fortfarande ganska mörkt men inte helt, så mötte jag en bil som inte bländade av i tid. Precis som jag skulle blinka så bländade bilen av. Och när vi passerade varandra så såg jag att det var - en Tesla model 3!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Det är ju bara Matrix som fungerar perfekt som automatik, alla andra har brister i olika form och är inget jag skulle använda på allmän väg.Henrik P skrev:Matrix är en annan sak men varför nöjer sig Tesla med nåt som inte fungerar
när det uppenbarligen finns teknik som vilket bilmärke som helst klarar att implementera i
sin "icke" premiumbilar?
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Precis så varför använda stenåldersteknik?OfarligTesla skrev:Det är ju bara Matrix som fungerar perfekt som automatik, alla andra har brister i olika form och är inget jag skulle använda på allmän väg.Henrik P skrev:Matrix är en annan sak men varför nöjer sig Tesla med nåt som inte fungerar
när det uppenbarligen finns teknik som vilket bilmärke som helst klarar att implementera i
sin "icke" premiumbilar?
Hade en Mazda i familjen för ett antal årsedan med automatik utan Matrix som ibland missade att blända av men egentligen
fungerade ganska bra på det stora hela. Att nå upp dit har Tesla väldigt lång väg att vandra. Lite konstigt tycker i alla fall jag.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Tesla gör ju som alla andra tillverkare, använder stenåldersteknik tills de har Matrix. Det verkar helt enkelt vara väldigt svårt att få till det perfekt då väldigt få verkar lyckas. Jag har som sagt skippat att använda helljusautomatik i alla bilar jag kört oavsett om det är Volvo, Audi, BMW eller liknande då ingen når upp vad jag tycker är okej att utsätta andra för.Henrik P skrev:Precis så varför använda stenåldersteknik?
Hade en Mazda i familjen för ett antal årsedan med automatik utan Matrix som ibland missade att blända av men egentligen
fungerade ganska bra på det stora hela. Att nå upp dit har Tesla väldigt lång väg att vandra. Lite konstigt tycker i alla fall jag.
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Ok, finns det nån jämförbar tillverkare som idag inte använder matrix eller liknande teknik menar du?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Finns väl ingen som har det som standard vad jag vet, finns som tillval hos de flesta i dagsläget dock. Tesla har iaf hårdvaran som standard nu, frågan är bara när det aktiveras i mjukvaran. Olika tillverkare fokuserar på olika saker och ligger före/efter på olika områden helt enkelt.Henrik P skrev:Ok, finns det nån jämförbar tillverkare som idag inte använder matrix eller liknande teknik menar du?
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
På vår Polestar 2 var det standard med Matrix när vi köpte den, men det är nog inte det längre i grunutförande men då är det en elbil för "bara" 489000.OfarligTesla skrev:Finns väl ingen som har det som standard vad jag vet, finns som tillval hos de flesta i dagsläget dock. Tesla har iaf hårdvaran som standard nu, frågan är bara när det aktiveras i mjukvaran. Olika tillverkare fokuserar på olika saker och ligger före/efter på olika områden helt enkelt.Henrik P skrev:Ok, finns det nån jämförbar tillverkare som idag inte använder matrix eller liknande teknik menar du?
Vår Skoda Kodiaq från -18 har automatisk avbländning som fungerar till åtminstone 95%, i ett fåtal fall får man blända av själv.
Före Kodiaqen hade vi en VW Sharan från -14 där fungerade avbländningen till kanske 90% vilket blev ett irritationsmoment..
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
AP1 Model S fungerar helt ok och går att använda i praktiken.
"Deep light" med extra neurala nätverk i arton lager där de envisas med en egenutvecklad lösning som totalt inte fungerar är tyvärr standard på Model 3 2021 och måste stängas av direkt för att inte blända resten av omvärlden.
Kan man tycka att det borde gå att lösa innan Mars-kolonisering? Tveklöst ja.
Kommer Elons manskap lägga tid på det? Förmodligen någon gång i framtiden med AP5 HW, behövs väl fler kameror. HW 3.0 räcker väl knappast som det verkar, de har ju försökt.
Det är samma med "Deep rain" - när det regnar ordentligt så är automatiken på tok för långsam - samma sak där, på en gammal bil utan fantastiska neurala nätverk och kamerabaserad lösning, så funkar det fint på riktigt. Den "avancerade" lösningen måste manuellt tas över när det faktiskt regnar på.
Tyvärr har det blivit en prestige-grej hos antingen utvecklingsingenjörer eller Elon - "DET SKALL GÅ MED BARA KAMERA!!! EN MÄNNISKA KAN JU AVGÖRA MED BARA ÖGONEN!!" - under tiden fungerar äldre alternativ på riktigt. En pragmatisk lösning hade ju varit att de körde sina NN i "shadow mode" och hade kvar de gamla sensorerna tills dess kamera-lösningen betedde sig minst lika bra som de gamla...
Om Tesla bara fick tummen ur och fixade basfunktionalitet ordentligt så skulle man ju vara otroligt mycket gladare - skulle 10x hellre köpa en ny bil nu med fungerade helljus, fungerande vindrutetorkare (inklusive spolning, helst av lampor framåt!), rengöring av kameror så de funkar, robusta handtag och skjuta FSD ett år framåt i tiden - ett års amortering på "tech debt" skulle göra bilarna totalt grymma.
"Deep light" med extra neurala nätverk i arton lager där de envisas med en egenutvecklad lösning som totalt inte fungerar är tyvärr standard på Model 3 2021 och måste stängas av direkt för att inte blända resten av omvärlden.
Kan man tycka att det borde gå att lösa innan Mars-kolonisering? Tveklöst ja.
Kommer Elons manskap lägga tid på det? Förmodligen någon gång i framtiden med AP5 HW, behövs väl fler kameror. HW 3.0 räcker väl knappast som det verkar, de har ju försökt.
Det är samma med "Deep rain" - när det regnar ordentligt så är automatiken på tok för långsam - samma sak där, på en gammal bil utan fantastiska neurala nätverk och kamerabaserad lösning, så funkar det fint på riktigt. Den "avancerade" lösningen måste manuellt tas över när det faktiskt regnar på.
Tyvärr har det blivit en prestige-grej hos antingen utvecklingsingenjörer eller Elon - "DET SKALL GÅ MED BARA KAMERA!!! EN MÄNNISKA KAN JU AVGÖRA MED BARA ÖGONEN!!" - under tiden fungerar äldre alternativ på riktigt. En pragmatisk lösning hade ju varit att de körde sina NN i "shadow mode" och hade kvar de gamla sensorerna tills dess kamera-lösningen betedde sig minst lika bra som de gamla...
Om Tesla bara fick tummen ur och fixade basfunktionalitet ordentligt så skulle man ju vara otroligt mycket gladare - skulle 10x hellre köpa en ny bil nu med fungerade helljus, fungerande vindrutetorkare (inklusive spolning, helst av lampor framåt!), rengöring av kameror så de funkar, robusta handtag och skjuta FSD ett år framåt i tiden - ett års amortering på "tech debt" skulle göra bilarna totalt grymma.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Så märkligt att det fungerar ganska bra på min 3P-19… och jag pendlar 60 mil i veckan på mörka vägar i alla väder…
Tesla Y LR -22 EAP
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Håller med om ”ganska bra”. Regnsensor funkar för mig även i skymningen numera, men fortfarande inte alls i mörker.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- easyliving
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 28 aug 2020 11:32
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
M3 LR 2021 hade halvljusen ställde för högt och helt ojusterade ut åt sidorna. Det var som jag lös rakt fram i en smal stråle som dessutom var felinställd så alla blinkade. Vad gör man - ställer ner ljuset i backen med påföljd att man inte ser något vidare.
Hade Mobile Service ute hos mig för att justera men de justerade bara i höjdled och inte i sidled.
Det värsta var ändå att strålkastarna inte lös i vägrenen. Det är jäkligt mörkt i november på landet. Jag justerade dem själva och nu är det ok.
Riktigt dåligt av Tesla att missa en sån här grej innan leverans.
Hade Mobile Service ute hos mig för att justera men de justerade bara i höjdled och inte i sidled.
Det värsta var ändå att strålkastarna inte lös i vägrenen. Det är jäkligt mörkt i november på landet. Jag justerade dem själva och nu är det ok.
Riktigt dåligt av Tesla att missa en sån här grej innan leverans.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Detta skrev jag i en annan tråd för nåt år sedan:
Det som gör just helljusautomatik till en ganska svår grej för Tesla är ju att vi människor avgör om vi ska slå på torkarna eller ej genom att läsa av HELA rutan eftersom vi ser hela rutan när vi kör. Tesla har ingen kamera som sitter i förarens panna. Den kameran sitter ju PÅ själva rutan. Det gör att den måste avgöra om den ska torka eller ej i princip baserat på 0 input från hur själva rutan ser ut, utan istället på hur omgivningen utanför bilen ser ut. Och det hade knappt ens en människa klarat av.
Det dumma är ju att det exempelvis skulle kunna hända att det låt säga inte regnar, men man får stänk från en annan bil som kör genom en vattenpöl, vattnet skvätter upp på rutan i ditt synfält men just där kameran sitter är rutan torr och fin som snus. Helt enkelt så fattas det input till AI som troligen är direkt nödvändig för att få helljusautomatik att funka felfritt. Tesla måste isf introducera en till kamera med förarperspektiv.
Det som gör just helljusautomatik till en ganska svår grej för Tesla är ju att vi människor avgör om vi ska slå på torkarna eller ej genom att läsa av HELA rutan eftersom vi ser hela rutan när vi kör. Tesla har ingen kamera som sitter i förarens panna. Den kameran sitter ju PÅ själva rutan. Det gör att den måste avgöra om den ska torka eller ej i princip baserat på 0 input från hur själva rutan ser ut, utan istället på hur omgivningen utanför bilen ser ut. Och det hade knappt ens en människa klarat av.
Det dumma är ju att det exempelvis skulle kunna hända att det låt säga inte regnar, men man får stänk från en annan bil som kör genom en vattenpöl, vattnet skvätter upp på rutan i ditt synfält men just där kameran sitter är rutan torr och fin som snus. Helt enkelt så fattas det input till AI som troligen är direkt nödvändig för att få helljusautomatik att funka felfritt. Tesla måste isf introducera en till kamera med förarperspektiv.
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Borde detnintw bli samma problem med en dedikerad regnsensor? Den mäter väl också bara i en punkt men verkar ändå fungera bortsett från exemplet där man får skvätt på en del av rutan.markuswesterberg skrev:Detta skrev jag i en annan tråd för nåt år sedan:
Det som gör just helljusautomatik till en ganska svår grej för Tesla är ju att vi människor avgör om vi ska slå på torkarna eller ej genom att läsa av HELA rutan eftersom vi ser hela rutan när vi kör. Tesla har ingen kamera som sitter i förarens panna. Den kameran sitter ju PÅ själva rutan. Det gör att den måste avgöra om den ska torka eller ej i princip baserat på 0 input från hur själva rutan ser ut, utan istället på hur omgivningen utanför bilen ser ut. Och det hade knappt ens en människa klarat av.
Det dumma är ju att det exempelvis skulle kunna hända att det låt säga inte regnar, men man får stänk från en annan bil som kör genom en vattenpöl, vattnet skvätter upp på rutan i ditt synfält men just där kameran sitter är rutan torr och fin som snus. Helt enkelt så fattas det input till AI som troligen är direkt nödvändig för att få helljusautomatik att funka felfritt. Tesla måste isf introducera en till kamera med förarperspektiv.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Vet inte exakt hur en ”vanlig” regnsensor fungerar men detta är från Aftonbladet:Maw skrev:Borde detnintw bli samma problem med en dedikerad regnsensor? Den mäter väl också bara i en punkt men verkar ändå fungera bortsett från exemplet där man får skvätt på en del av rutan.markuswesterberg skrev:Detta skrev jag i en annan tråd för nåt år sedan:
Det som gör just helljusautomatik till en ganska svår grej för Tesla är ju att vi människor avgör om vi ska slå på torkarna eller ej genom att läsa av HELA rutan eftersom vi ser hela rutan när vi kör. Tesla har ingen kamera som sitter i förarens panna. Den kameran sitter ju PÅ själva rutan. Det gör att den måste avgöra om den ska torka eller ej i princip baserat på 0 input från hur själva rutan ser ut, utan istället på hur omgivningen utanför bilen ser ut. Och det hade knappt ens en människa klarat av.
Det dumma är ju att det exempelvis skulle kunna hända att det låt säga inte regnar, men man får stänk från en annan bil som kör genom en vattenpöl, vattnet skvätter upp på rutan i ditt synfält men just där kameran sitter är rutan torr och fin som snus. Helt enkelt så fattas det input till AI som troligen är direkt nödvändig för att få helljusautomatik att funka felfritt. Tesla måste isf introducera en till kamera med förarperspektiv.
”Kika genom vindrutan (från utsidan) på infästningen av inre backspegeln så ser du sensorn, en liten sändare som skickar iväg infrarött ljus och tar emot vad som reflekteras. En regndroppe på rutan bryter ljuset och torkarna börjar gå. Sakta om det är få regndroppar, fortare om det är många.”
Så nej, en traditionell regnSENSOR detekterar vatten på rutan på ett helt annat sätt och det fungerar som många redan beskrivit det numera i princip felfritt på de flesta moderna bilar.
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Jo, men den sitter ju på en punkt på rutan, precis som kameran på Teslor.