Elbilar brinner - Mindre!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av Maw »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/
Danska Bredskapsstyrelsen har undersökt bilbränder mellan januari 2018 och september 2021. Slutsatsen är samma som i motsvarande svenska studie, att brandrisken är lägre för laddbara än för bilar med förbränningsmotorer. Någon skillnad mellan laddhybrider och elbilar går inte att se.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av Bjelke »

Men däremot så måsta man absolut gå ut med ett VMA så fort dom brinner iaf… (not)…
Nåja, bra att det börjar bli statistiskt säkert med lägre brandrisk iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av yps »

Någon källa på det?
Behöver lite matjord till mina grannar :)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av OlleBack »

yps skrev:
Någon källa på det?
Behöver lite matjord till mina grannar :)
Hm det var ju länkat till källan? Som i sin tur länkade till

https://www.brs.dk/da/nyheder/2021/foku ... bridbiler/

Samt om msbs studie:

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... fossilbil/

:)
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av MrRun »

yps skrev:
Någon källa på det?
Behöver lite matjord till mina grannar :)
Ingen liten skillnad heller, till elbilens fördel!
https://www.vibilagare.se/nyheter/betyd ... ar-elbilar
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av AAKEE »

MrRun skrev:
Ingen liten skillnad heller, till elbilens fördel!
https://www.vibilagare.se/nyheter/betyd ... ar-elbilar
Det här vet ju media redan, det är nog därför de alltid skriver artiklar så fort en elbil brinner oavsett var det sker i världen, medan de inte alls gör artiklar när bensinbilar brinner(det är så vanligt att det saknar nyhetsvärde) :mrgreen:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av Maw »

Den här grafen ger en ganska bra bild över brandrisken i olika biltyper :)
Screenshot_20220114-121759_Chrome.jpg
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av Mickep »

Det var en bra tabell. men VARFÖR är hybrid så mycket mer branddrabbad? är det för att el kan antända gasen? eller något annat?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 420
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av DanneB »

yps skrev:
Någon källa på det?
Behöver lite matjord till mina grannar :)
Känner lite så jag också faktiskt. Min granne som har "platsen" jämte mig, ställer sig nästan en plats bort. :?: :D
Har inga markerade platser, men grannen bortanför blir uttryckt i gräsmattan.

Vet inte om han är rädd för att repa min bil eller om det är brandrisk han tänker på, men känns lite överdrivet ibland. :)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av martinot »

DanneB skrev:
yps skrev:
Någon källa på det?
Behöver lite matjord till mina grannar :)
Känner lite så jag också faktiskt. Min granne som har "platsen" jämte mig, ställer sig nästan en plats bort. :?: :D
Har inga markerade platser, men grannen bortanför blir uttryckt i gräsmattan.

Vet inte om han är rädd för att repa min bil eller om det är brandrisk han tänker på, men känns lite överdrivet ibland. :)
Tror det är av omtänksamhet. Då han vet att fossilbilar har så lätt för att börja brinna så vill han vara schysst och inte riskera att din fina nya elbil kommer i lågorna när hans börjar brinna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av mati »

yps skrev:
Någon källa på det?
Behöver lite matjord till mina grannar :)
Det hjälper inte. Motargumentet är alltid, jaaaaaa, men när elbilar brinner uppstår en massa giftiga gaser som de stackars brandmän andas in sen. När man sedan ställer motfrågan om en brinnande bensinbil genererar änglastoft istället för brandrök så kommer nästa motargument att ett brinnande batteri inte går att släcka.
Mitt råd är att inte argumentera med folk som säger att elbilar brinner hela tiden. Det är precis som med allt annat som har med elbilar att göra. Argumentera inte med folk som inte vill höra sanningen. Det är meningslöst.

Men ändå bra för oss att se det svart på vitt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1735
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av Franz »

mati skrev:
yps skrev:
Någon källa på det?
Behöver lite matjord till mina grannar :)
Det hjälper inte. Motargumentet är alltid, jaaaaaa, men när elbilar brinner uppstår en massa giftiga gaser som de stackars brandmän andas in sen. När man sedan ställer motfrågan om en brinnande bensinbil genererar änglastoft istället för brandrök så kommer nästa motargument att ett brinnande batteri inte går att släcka.
Mitt råd är att inte argumentera med folk som säger att elbilar brinner hela tiden. Det är precis som med allt annat som har med elbilar att göra. Argumentera inte med folk som inte vill höra sanningen. Det är meningslöst.

Men ändå bra för oss att se det svart på vitt. :)
Hur många gånger har man inte stångat huvudet blodigt i diskussioner med någon som är immun mot alla argument? :lol:
Men just den där bilden är ändå ganska slående. Jag tror nog ändå att de flesta ändå tänker på den egna säkerheten och helst avslutar sina liv på annat sätt än i panik i en brinnande bil.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
yps skrev:
Någon källa på det?
Behöver lite matjord till mina grannar :)
Det hjälper inte. Motargumentet är alltid, jaaaaaa, men när elbilar brinner uppstår en massa giftiga gaser som de stackars brandmän andas in sen. När man sedan ställer motfrågan om en brinnande bensinbil genererar änglastoft istället för brandrök så kommer nästa motargument att ett brinnande batteri inte går att släcka.
Mitt råd är att inte argumentera med folk som säger att elbilar brinner hela tiden. Det är precis som med allt annat som har med elbilar att göra. Argumentera inte med folk som inte vill höra sanningen. Det är meningslöst.

Men ändå bra för oss att se det svart på vitt. :)
Jag sa faktiskt rent ut till en person som jag pratade med IRL att du vill ju inte höra sanningen eller hur. Efter att ett 10-tal myter om räckvidd laddning och bränder radats upp. ”Men, men jag skämtade ju bara lite…” fick jag till svar. Kul skämt som jag hört i 10 år typ…
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av ObscureEconomist »

mati skrev:
yps skrev:
Någon källa på det?
Behöver lite matjord till mina grannar :)
Det hjälper inte. Motargumentet är alltid, jaaaaaa, men när elbilar brinner uppstår en massa giftiga gaser som de stackars brandmän andas in sen. När man sedan ställer motfrågan om en brinnande bensinbil genererar änglastoft istället för brandrök så kommer nästa motargument att ett brinnande batteri inte går att släcka.
Mitt råd är att inte argumentera med folk som säger att elbilar brinner hela tiden. Det är precis som med allt annat som har med elbilar att göra. Argumentera inte med folk som inte vill höra sanningen. Det är meningslöst.

Men ändå bra för oss att se det svart på vitt. :)
Som brandman så säger jag fortfarande att elbilar är ett mycket större problem än en vanlig bilbrand när det väl inträffar.

Besvärligare att släcka och sålänge msb själv skickar ut utbildningsmaterial där elbilsbränder benämns svårare och giftigare så får nog förståsigpåare här på forumet leva med att elbilar inte anses vara jätteroliga när dom brinner.
Senast redigerad av ObscureEconomist, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av mati »

Det är väl ingen som påstår att de är jätteroliga när de brinner. Men hur ofta brinner elbilar enligt din erfarenhet? Stämmer undersökningen så är det ju ytterst sällan det inträffar. Jag vet inte.
Det jag menar är att det antagligen finns andra saker som inte heller är jätteroliga när de brinner. Men när det sker så sällan att det i praktiken inte är ett stort problem så måste man ju också få säga det.
Men det kanske ändå är ett jättestort problem? Det låter ju onekligen så på dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Som brandman så säger jag fortfarande att elbilar är ett mycket större problem än en vanlig bilbrand när det väl inträffar.

Besvärligare att släcka och sålänge msb själv skickar ut utbildningsmaterial där elbilsbränder benämns svårare och giftigaste så får nog förståsigpåare här på forumet leva med att elbilar inte anses vara jätteroliga när dom brinner.
Det tror jag vi alla förstår att de är besvärligare när de väl brinner. Hur ofta och hur vanligt är en annan sak.

Hur många var du själv med och släckte under 2021 (bara för att få en känsla för dig som brandmans arbete och hur vanligt det inslaget är)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av ObscureEconomist »

Har släckt totalt 0 elbilsbränder och jag har inte hört talas om någon elbilsbrand i hela länet faktiskt. Två vanliga bilbränder men dessa tar oftast mer tid att komma fram till än att släcka. Vanliga bilar är otroligt lätta att släcka.
Men gnället om att det går ut VMA när något svårsläckt med gaser som vi måste ha på oss full andningsmask för att ens gå nära är det jag reagerar på. Det kommer fortsätta vara VMA för det är klart giftigare gas i större mängder än en vanlig bil som går fort att släcka.

Litet sidospår, men har ni den fysiska förmågan och möjlighet genom jobb så bli deltidare. Givande jobb där man får lära sig mycket som folk borde kunna i dagsläget och träffa roliga människor.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Har släckt totalt 0 elbilsbränder och jag har inte hört talas om någon elbilsbrand i hela länet faktiskt.
Ok, det var 2021. Men totalt under hela din karriär då?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av Elix747 »

RISE eldade 2 elbilar 2020 och jämförde med en Diesel. Brandförloppet var långsammare i elbilarna jämfört med dieseln, med Max intensitet efter ca dubbelt cså lång tid. Utsläppen av den giftiga gasen Vätefluorud, HF, blev ca 50-100 gånger större än dieselbilens. Det är klart mindre mängd än i tidigare undersökningar från Chalmers då man eldade celler och extrapolerader data till bilars batteristorlek.

HF är farligt, och det kommer med stor säkerhet mer forskning och studier hur farligt det är vid en Elbilsbrand och hur det skall hanteras vid räddning.

Dieselbilen: 344 kg CO2, 6,4 kg CO, 2 368 g THC, 452 g NO, 44 g NO2, 11 g HF, 1098 g HCl, -* g HCN.

Elbilen, 40 kWh: 335 kg CO2, 7,8 kg CO, 3 131 g THC, 371 g NO, 25 g NO2, 573 g HF, 1 586 g HCl, -* g HCN.

Elbilen 24 kWh: 438 kg CO2, 9,5 kg CO, 2 751 g THC, 617 g NO, 76 g NO2, 859 g HF, 1 803 g HCl, 155 g HCN.

Ola Willstrand betonar att fyra testade fordon ännu är ett för litet underlag för att dra några säkra slutsatser, men har en idé om vad skillnaden gentemot Chalmersstudien beror på.

Det viktigaste att komma ihåg är att brandgaser är giftiga oavsett. Vi har bekräftat att det är mängden vätefluorid och vissa metaller som utgör den största skillnaden mellan elbilar och förbränningsmotorbilar. Jag skulle säga att den datan ger större trygghet och bättre underlag för räddningstjänsten att göra en insats även om det är ett elfordon som brinner, säger han.

https://www.nyteknik.se/premium/elbilsb ... at-7004006
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av LarsL »

Intressant brandkåren har alltså 20 minuter på sig att hinna ut och släcka innan batteriet börjar reagera. Dessutom reagerar varje cell individuellt så fortfarande viktigt att gå in med nedkylning direkt när man kommer till platsen för att minska utsläppen.

Hur förhåller sig 20 min till en utryckning? Är det för tajt? Det skulle ju kunna förklara varför fossilbilen är lätt att släcka soppan har redan brunnit färdigt ;) . Elbilen skulle ju själv kunna larma brandkåren och skicka VMA och ringa Aftonbladet när den brinner så hade förloppet gått fortare.

Antar att en stor del av bilbränder är anlagda, i Sverige. Dessa bränder sker ju mest i vissa utsatta områden där inte lika många elbilar finns ännu. Fast det här var data från USA, så kanske inte stämmer ändå.
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av ObscureEconomist »

martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Har släckt totalt 0 elbilsbränder och jag har inte hört talas om någon elbilsbrand i hela länet faktiskt.
Ok, det var 2021. Men totalt under hela din karriär då?
Nej det var under hela "karriären". Bilar brinner inte ofta.

20 minuter är lång tid, frågan är om det räcker att hinna fram och spruta lite vatten. Batteriet sitter ju oftast under och halvt inuti dit det inte är vidare lätt att få vatten, i alla fall inte i jämförelse med under huven.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Har släckt totalt 0 elbilsbränder och jag har inte hört talas om någon elbilsbrand i hela länet faktiskt.
Ok, det var 2021. Men totalt under hela din karriär då?
Nej det var under hela "karriären".
Ok. Det lät som du som brandman hade egen erfarenhet av ebilsbränder innan tyckte jag, men då missförstod jag dig tydligen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av ObscureEconomist »

martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Har släckt totalt 0 elbilsbränder och jag har inte hört talas om någon elbilsbrand i hela länet faktiskt.
Ok, det var 2021. Men totalt under hela din karriär då?
Nej det var under hela "karriären".
Ok. Det lät som du som brandman hade egen erfarenhet av ebilsbränder innan tyckte jag, men då missförstod jag dig tydligen.
Får nog stå för dig, det enda jag sa var att MSB som är ansvariga för att utbilda all brandpersonal i sverige anser att bränder i elbilar är allvarligare än vanliga ICE bilar utifrån deras forskning så får man nog anse det stämma mer än att folk sitter och killgissar på forum att det är onödigt med VMA.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Har släckt totalt 0 elbilsbränder och jag har inte hört talas om någon elbilsbrand i hela länet faktiskt.
Ok, det var 2021. Men totalt under hela din karriär då?
Nej det var under hela "karriären".
Ok. Det lät som du som brandman hade egen erfarenhet av ebilsbränder innan tyckte jag, men då missförstod jag dig tydligen.
Får nog stå för dig, det enda jag sa var att MSB som är ansvariga för att utbilda all brandpersonal i sverige anser att bränder i elbilar är allvarligare än vanliga ICE bilar utifrån deras forskning så får man nog anse det stämma mer än att folk sitter och killgissar på forum att det är onödigt med VMA.
Helt Ok! Tar på mig att jag missförstod din personliga erfarenhet på området.

Apropå utbildning som du tar upp; hur mycket har ni fått specifik utbildning och praktisk träning i att släcka just elbilsbränder?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Elbilar brinner - Mindre!

Inlägg av pejvic »

Undra hur det skulle sett ut om detta hade varit en Tesla som börjat brinna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wO ... -i-rondell
Haft alla 3/Y
Skriv svar