Phantom drain
Moderator: Redaktion
Phantom drain
Är det någon mer än jag som fått kraftigt ökad drain efter senaste uppdateringen? Den med bla möjlighet att schemalägga laddning via appen. I min bil är ökningen från 1% per dygn till 4%. Inne så kul men supporten är hjälpsam fast problemet är inte löst än
Re: Phantom drain
Har inte märkt någon försämring. Kollar alla data på teslafi ofta också och inte sett nått onormalt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Phantom drain
Jag har "förlorat" 3% sedan igår, men det har tillkommit en snöflinga (första gången i år), så jag tror det är temperaturberoende.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
- Ort: Varberg
Re: Phantom drain
Jag har tappat 5% sedan igår, visserligen med Sentry mode igång.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Re: Phantom drain
Jag har varit bortrest 6 dagar och tappade 4% på Arlandas parkering. Och har senaste uppdateringen. Loggade ut från abrp.com så att bilen skulle sova bättre...
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Phantom drain
Jag har ingen extra app till bilen, allt är avstängt så vitt jag vet. Det är skitskumt.
Re: Phantom drain
Jag tycker min tappar beräknad räckvidd på vinterhalvåret när batteriet går från varmt till kallt. Tex efter körning. Idag tappade jag från 57km till 39km några timmar efter parkering. Efter det så laddade jag, men i vanliga fall så brukar minskningen sluta. Det vore intressant om ni ser om ni får drain efter batteriet blivit kallt. Dvs kolla efter ca 6 timmar och sedan efter 24 eller 48. Jag tror det kan bero på att kall temperatur gör att BMS uppskattar att tillgänglig energi lite mindre. Det borde komma tillbaka när batteriet blir varmt, men eftersom man kör så märker man inte av det.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Phantom drain
Jo det vet jag ju. Fast det är inte aktuellt i mitt fall eftersom jag står i ett garage som är 15-16° hela tiden. Sen i tisdags har laddningen sjunkit från 74% till 56. 2% över natten. Tidigare låg den stabilt på 1% per dygn.
Re: Phantom drain
Ja, det låter mycket. Verkar ju som något inte har stängt av sig dom det skall. Jag har inte märkt det på senaste version.calgu skrev:Jo det vet jag ju. Fast det är inte aktuellt i mitt fall eftersom jag står i ett garage som är 15-16° hela tiden. Sen i tisdags har laddningen sjunkit från 74% till 56. 2% över natten. Tidigare låg den stabilt på 1% per dygn.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Phantom drain
Kan det vara tesla appens widget? Den verkar prata med/väcka bilen regelbundetElix747 skrev:Ja, det låter mycket. Verkar ju som något inte har stängt av sig dom det skall. Jag har inte märkt det på senaste version.calgu skrev:Jo det vet jag ju. Fast det är inte aktuellt i mitt fall eftersom jag står i ett garage som är 15-16° hela tiden. Sen i tisdags har laddningen sjunkit från 74% till 56. 2% över natten. Tidigare låg den stabilt på 1% per dygn.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Phantom drain
Är det någon som har en uppfattning om hur många procent sentry mode tar av batteriet per dygn vid t.ex långtidsparkering?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Phantom drain
Ca 250watt. 0.25x 24 = 6kWh dygn.
Så 11-12% på sr+ och ~ 8% på LR
Men det skjunker ofta lite mer första dygnet pga att batteriet blir kallare.
Så 11-12% på sr+ och ~ 8% på LR
Men det skjunker ofta lite mer första dygnet pga att batteriet blir kallare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Phantom drain
Tack för infon "Tellus"Tellus skrev:Ca 250watt. 0.25x 24 = 6kWh dygn.
Så 11-12% på sr+ och ~ 8% på LR
Men det skjunker ofta lite mer första dygnet pga att batteriet blir kallare.
Re: Phantom drain
Jag trodde jag råkat ut för ngt liknande (eller värre) när jag tittade i telefonen imorse. 23% över natten!
När jag kikade i Teslamate så ser det snarare ut som jag lyckades sätta på värmen i fel bil när jag skulle åka ivåg igår - och den gick i 4 timmar.
När jag kikade i Teslamate så ser det snarare ut som jag lyckades sätta på värmen i fel bil när jag skulle åka ivåg igår - och den gick i 4 timmar.
Re: Phantom drain
Detta gäller mig med. 12% över natten. Tyvärr ingen aning om vad det brukar ligga på, men har för mig en procent ca.
Gäller model3 SR+.
8- ute.
Någon som kontaktat Tesla?
Gäller model3 SR+.
8- ute.
Någon som kontaktat Tesla?
Re: Phantom drain
Det har visat sig vara att Summon stod i Standby läge. Nu när det är avstängt ligger laddningen kvar på samma % som för drygt 24 timmar sedan. Jag har haft en rätt flitig kontakt med supporten, till slut var det en Erik som kom på en tänkbar lösning. Det är stor skillnad på hjälpen jag fått jämfört från Volvon innan, där fick man alltid automatsvar att p.g.a. Corona skulle det dröja innan någon hann titta på problemet. Jädra skitsnack. Datorer sprider väl inte Corona?borgward skrev:Kan det vara tesla appens widget? Den verkar prata med/väcka bilen regelbundetElix747 skrev:Ja, det låter mycket. Verkar ju som något inte har stängt av sig dom det skall. Jag har inte märkt det på senaste version.calgu skrev:Jo det vet jag ju. Fast det är inte aktuellt i mitt fall eftersom jag står i ett garage som är 15-16° hela tiden. Sen i tisdags har laddningen sjunkit från 74% till 56. 2% över natten. Tidigare låg den stabilt på 1% per dygn.
Re: Phantom drain
Jag har inte betalat extra för någon autopilot, så tror inte jag har summon standby mode. Undrar vad min kan vara då.calgu skrev:Det har visat sig vara att Summon stod i Standby läge. Nu när det är avstängt ligger laddningen kvar på samma % som för drygt 24 timmar sedan. Jag har haft en rätt flitig kontakt med supporten, till slut var det en Erik som kom på en tänkbar lösning. Det är stor skillnad på hjälpen jag fått jämfört från Volvon innan, där fick man alltid automatsvar att p.g.a. Corona skulle det dröja innan någon hann titta på problemet. Jädra skitsnack. Datorer sprider väl inte Corona?
Hur kom du i kontakt med supporten? Anmälde ett servicebesök?
Re: Phantom drain
Ja, jag bokade ett servicebesök och beskrev problemet. Lite knöligt att man måste boka tid på närmaste anläggning men den avbokas automatiskt om de löser problemet innan. Temperaturen ute borde väl inte betyda så mycket om man inte råkat ha värmen på?