Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Moderator: Redaktion
Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
I AMS undersökning så har man frågat Audi förarna om deras bilar.
Deras svar:
E-tron-ägarna gillar inte...
"Törstig. Förbrukningen långt över WLTP-siffran."
"Segt och buggigt infotainmentsystem."
"My Audi-appen har problem att få kontakt med bilen.
"Laddluckan fungerar dåligt vintertid."
I resultatet fick Tesla MS 8 delsegrar mot bara 1 för Audin.
Slutkommentaren är, byter Audi folket till en Tesla?
Deras svar:
E-tron-ägarna gillar inte...
"Törstig. Förbrukningen långt över WLTP-siffran."
"Segt och buggigt infotainmentsystem."
"My Audi-appen har problem att få kontakt med bilen.
"Laddluckan fungerar dåligt vintertid."
I resultatet fick Tesla MS 8 delsegrar mot bara 1 för Audin.
Slutkommentaren är, byter Audi folket till en Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Nej, jag skulle inte byta till en Tesla. Men jag håller med punkterna i undersökningen. Jag hade röstat likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Är förvånad över hur låga betyg Audi får på:
Problemfri
Service
Märkestrogen
Problemfri
Service
Märkestrogen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Du Mati är ju ett bevis på att du inte vill köpa en Audi igen.mati skrev:Nej, jag skulle inte byta till en Tesla. Men jag håller med punkterna i undersökningen. Jag hade röstat likadant.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Intressant att Q7 vinner jämförelsen, överlag riktigt bra betyg med enbart dåligt betyg för totalekonomi.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Vilken katastrof för VAGs elbilssatsning.
Enda ronden etron vinner är fjädring. Enda ronden Enyaq vinner är totalekonomi.
Övriga tas av Tesla och avgasbilen Q7.
Verkar uppenbarligen väldigt svårt att bygga bra elbilar, hur bra man än är på avgasbilar.
Enda ronden etron vinner är fjädring. Enda ronden Enyaq vinner är totalekonomi.
Övriga tas av Tesla och avgasbilen Q7.
Verkar uppenbarligen väldigt svårt att bygga bra elbilar, hur bra man än är på avgasbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
taliz skrev:Vilken katastrof för VAGs elbilssatsning.
Enda ronden etron vinner är fjädring. Enda ronden Enyaq vinner är totalekonomi.
Övriga tas av Tesla och avgasbilen Q7.
Verkar uppenbarligen väldigt svårt att bygga bra elbilar, hur bra man än är på avgasbilar.
Katastrof för Tesla som är klart sämre än en gammal ICE-bil...
Tänk när Audi har börjat få till sina elbilar på samma sätt som sina ICE.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Tänk när alla gamla Mercedes, Audi och BMW folk börjar på Teslas Berlinfabrik.backe skrev:taliz skrev:Vilken katastrof för VAGs elbilssatsning.
Enda ronden etron vinner är fjädring. Enda ronden Enyaq vinner är totalekonomi.
Övriga tas av Tesla och avgasbilen Q7.
Verkar uppenbarligen väldigt svårt att bygga bra elbilar, hur bra man än är på avgasbilar.
Katastrof för Tesla som är klart sämre än en gammal ICE-bil...
Tänk när Audi har börjat få till sina elbilar på samma sätt som sina ICE.
Då vinner Tesla alla delmoment i tester.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Ja tänk. Eller tänk om någon annan vinner alla delmoment?Peter Andersson skrev:Tänk när alla gamla Mercedes, Audi och BMW folk börjar på Teslas Berlinfabrik.backe skrev:taliz skrev:Vilken katastrof för VAGs elbilssatsning.
Enda ronden etron vinner är fjädring. Enda ronden Enyaq vinner är totalekonomi.
Övriga tas av Tesla och avgasbilen Q7.
Verkar uppenbarligen väldigt svårt att bygga bra elbilar, hur bra man än är på avgasbilar.
Katastrof för Tesla som är klart sämre än en gammal ICE-bil...
Tänk när Audi har börjat få till sina elbilar på samma sätt som sina ICE.
Då vinner Tesla alla delmoment i tester.
Intressant är att många nyckelpersoner från Tesla går till Apple, tänk om dom vinner alla delmoment
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Javisst, men trådens ämne är om e-tron folket byter till Tesla, och svaret på den frågan är nej. Åtminstone för mig. Jag kan inte tala för andra. Men det finns ju åtminstone en e-tronägare här på forumet som precis har beställt en MY.Zalman3 skrev:Du Mati är ju ett bevis på att du inte vill köpa en Audi igen.mati skrev:Nej, jag skulle inte byta till en Tesla. Men jag håller med punkterna i undersökningen. Jag hade röstat likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Zalman3 skrev:Är förvånad över hur låga betyg Audi får på:
Problemfri
Service
Märkestrogen
Varför är du det? För mig är Audi, och resten av VAG, krånglande skitbilar. Varför skulle det komma som en överraskning att Audi på el också krånglar.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Peter Andersson skrev:Tänk när alla gamla Mercedes, Audi och BMW folk börjar på Teslas Berlinfabrik.backe skrev:taliz skrev:Vilken katastrof för VAGs elbilssatsning.
Enda ronden etron vinner är fjädring. Enda ronden Enyaq vinner är totalekonomi.
Övriga tas av Tesla och avgasbilen Q7.
Verkar uppenbarligen väldigt svårt att bygga bra elbilar, hur bra man än är på avgasbilar.
Katastrof för Tesla som är klart sämre än en gammal ICE-bil...
Tänk när Audi har börjat få till sina elbilar på samma sätt som sina ICE.
Då vinner Tesla alla delmoment i tester.
Varför skulle de göra det? Berlin ligger inte direkt i samma geografiska område som den kompetensen bor. Dessutom brukar det ju påtalas att de gamla inte har nån kompetens som är värd nåt öht för Tesla. T ex när det diskuterades om Tesla borde köpa upp en annan bilfabrikant.
Vid såna här diskussioner blir jag alltid på dåligt humör eftersom jag påminns om hur undermåliga bilar Tesla egentligen bygger samtidigt som jag upplever att jag inte har nåt annat val än att behålla den. Finns verkligen inget annat jag kan ha om jag ska köra på el.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Det märkliga är att just på:MWall skrev:Zalman3 skrev:Är förvånad över hur låga betyg Audi får på:
Problemfri
Service
Märkestrogen
Varför är du det? För mig är Audi, och resten av VAG, krånglande skitbilar. Varför skulle det komma som en överraskning att Audi på el också krånglar.
Problemfri
Service
Märkestrogen
Så får Audi Q7 mycket bättre betyg.
Så bevisligen kan Audi, men man vill tydligen inte.
Då börjar ju konspirationstankarna.
"Se så mycket strul det är med elbilar, du skulle ha köpt en Q7 istället "
Är det så det låter hos Audihandlarna?
Man har ju fossilbils service som en guldkalv.
Den slaktar man inte så gärna.
Edit:
Hade en Audi Avant Quattro förut.
Lämnade in på service, jag upplevde inget större fel på bilen.
Skulle byta kamrem.
Då sa man, det är så stort jobb. Vi byter även vattenpump i förebyggande syfte.
Dina bromsar drar lite snett.
Vi byter bromsok och skivor runt om.
Kalaset slutade på ca 50.000kr.
För en vanlig "service".
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Det där tror jag inte på. Klart de vill göra så bra produkter som möjligt.Zalman3 skrev:Det märkliga är att just på:MWall skrev:Zalman3 skrev:Är förvånad över hur låga betyg Audi får på:
Problemfri
Service
Märkestrogen
Varför är du det? För mig är Audi, och resten av VAG, krånglande skitbilar. Varför skulle det komma som en överraskning att Audi på el också krånglar.
Problemfri
Service
Märkestrogen
Så får Audi Q7 mycket bättre betyg.
Så bevisligen kan Audi, men man vill tydligen inte.
Då börjar ju konspirationstankarna.
"Se så mycket strul det är med elbilar, du skulle ha köpt en Q7 istället "
Är det så det låter hos Audihandlarna?
Man har ju fossilbils service som en guldkalv.
Den slaktar man inte så gärna.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag kan ärligt talat inte riktigt se varför en Q7 skulle vara bättre än en e-tron. Jag har haft en fullsmockad låne-Q7 i över en vecka och vi har bland annat åkt på campingsemester med den. Aldrig skulle jag vilja ha en sådan bil. Enda fördelen med den är att den är något större än en e-tron, hundarna får bättre plats i den. Allt annat skulle jag påstå var sämre eller likvärdigt, men inte bättre. Assistanssytemet (dvs "Autopiloten") var så dåligt att jag stängde av det. I e-tron funkar det klockrent. Ljudnivån och komforten i e-tron är en helt annan, den feta dieselsnurran i Q7:an hördes hela tiden. Och trots att den var en SQ7 så var den trög och jobbig att köra. Den växlade ihjäl sig med husvagnen bakom. Interiören är ungefär samma, man kan inte säga att den ena eller andra bilen är bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Men alla är inte lika nöjda. Ett taxibolag i Umeå bytte nyligen ut firmans Teslabilar mot Audi e-tron på grund av kvalitetsproblem.
"Ingenting har fungerat. Tesla gör de sämsta bilarna. Det har varit för mycket fel, för dålig kvalitet och när närmsta verkstäderna finns i Stockholm så har kostnaderna blivit overkligt höga", sa bolagets marknadschef till Västerbottens-Kuriren.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ams-tesla/
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Vilken slump att detta Taxibolag nu byter från Audi.backe skrev:Men alla är inte lika nöjda. Ett taxibolag i Umeå bytte nyligen ut firmans Teslabilar mot Audi e-tron på grund av kvalitetsproblem."Ingenting har fungerat. Tesla gör de sämsta bilarna. Det har varit för mycket fel, för dålig kvalitet och när närmsta verkstäderna finns i Stockholm så har kostnaderna blivit overkligt höga", sa bolagets marknadschef till Västerbottens-Kuriren.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ams-tesla/
Till ett annat känt elbilsmärke.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Det var väl främst dörrhandtagen som krånglade och på den tiden måste bilen till Sthlm för rep. Det går inte för ett taxibolag.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Pratade med honom. Visst hade han problem med dörrhandtag.BrooklynS skrev:Det var väl främst dörrhandtagen som krånglade och på den tiden måste bilen till Sthlm för rep. Det går inte för ett taxibolag.
Värre var det med plåtskador.
Var tvungen att åka till Stockholm med bilen.
Funkar inte om man bedriver Taxiverksamhet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag byter e-tron mot en Tesla Model Y. Dels för att leasingen går ut och vi behöver inte så stor bil längre då barnen är lite större. Kollade på Q4, ID.4 och Enyaq, superfina bilar på många sätt. Men efter att testat Model Y kände vi att de tre VAG-bilarna var lite för trista och trånga.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Träffade en handelsresande med e-tron på Ionity.
Han körde cirka 6000 mil per år i södra Sverige och skulle nu efter två år byta leasingbilen.
Frågade vad det skulle bli denna gång, svaret var en e-tron igen.
Så visst finns det en del som fortsätter med Audi.
Själv förlänger jag leasingen till 60 månader på min e-tron.
Han körde cirka 6000 mil per år i södra Sverige och skulle nu efter två år byta leasingbilen.
Frågade vad det skulle bli denna gång, svaret var en e-tron igen.
Så visst finns det en del som fortsätter med Audi.
Själv förlänger jag leasingen till 60 månader på min e-tron.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Hur räknar du då? Tesla vinner 12 delmoment, Q7 vinner 7.backe skrev:taliz skrev:Vilken katastrof för VAGs elbilssatsning.
Enda ronden etron vinner är fjädring. Enda ronden Enyaq vinner är totalekonomi.
Övriga tas av Tesla och avgasbilen Q7.
Verkar uppenbarligen väldigt svårt att bygga bra elbilar, hur bra man än är på avgasbilar.
Katastrof för Tesla som är klart sämre än en gammal ICE-bil...
Tänk när Audi har börjat få till sina elbilar på samma sätt som sina ICE.
När ska det ske? Det är 2021 nu. Tesla säljer nu fler bilar än Audi, har nöjdare kunder och tjänar betydligt mer. Tiden börjar rinna ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Skulle du behållit din eller skaffat en ny e-tron om dina behov inte hade förändrats? Eller hade du ändå bytt till nåt annat?Mr S skrev:Jag byter e-tron mot en Tesla Model Y. Dels för att leasingen går ut och vi behöver inte så stor bil längre då barnen är lite större. Kollade på Q4, ID.4 och Enyaq, superfina bilar på många sätt. Men efter att testat Model Y kände vi att de tre VAG-bilarna var lite för trista och trånga.
För egen del så skulle jag nog behållit den om den inte hade varit så dyr och om jag hade använt den oftare än vad jag gör. Visst har bilen sina brister, men överlag är jag nöjd med min e-tron. Komforten är svårslagen och jag får nog utgå ifrån att jag aldrig någo kommer ha en bil igen som går lika tyst som denna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
Jag har haft e-tron som förmånsbil och på operationell leasing. Utköpspriset blev för högt och det kommer vara billigare för oss att ta en Model Y som förmånsbil. Vi har verkligen gillat vår e-tron, men vi var på väg att köpa Tesla långt innan e-tron och det har suttit kvar. Så det är lite vemodigt att byta då det är så helt olika bilar. Våra barn gillar Model Y med sitt enorma glastak och en "TV där fram i mitten".mati skrev:Skulle du behållit din eller skaffat en ny e-tron om dina behov inte hade förändrats? Eller hade du ändå bytt till nåt annat?Mr S skrev:Jag byter e-tron mot en Tesla Model Y. Dels för att leasingen går ut och vi behöver inte så stor bil längre då barnen är lite större. Kollade på Q4, ID.4 och Enyaq, superfina bilar på många sätt. Men efter att testat Model Y kände vi att de tre VAG-bilarna var lite för trista och trånga.
För egen del så skulle jag nog behållit den om den inte hade varit så dyr och om jag hade använt den oftare än vad jag gör. Visst har bilen sina brister, men överlag är jag nöjd med min e-tron. Komforten är svårslagen och jag får nog utgå ifrån att jag aldrig någo kommer ha en bil igen som går lika tyst som denna.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Byter Audi e-tron folket till en Tesla?
En sådan här undersökning säger nog mer om hur pass kritiska ägarna är.
VAG-ägarna är nog mer kvar i ett fossilbilstänk och testar elbil med en mycket mer kritisk negativ inställning vilket nog färgar av sig över hela kedjan.
Vad Tesla-ägarna generellt har för inställning i jämförelse med nyblivna elbilsägare av ett vag-märke behöver nog inte ens förtydligas.
Tror inte riktigt att e-tron folket kommer byta till Tesla. En och annan Model Y kanske.(Om man är ute efter laddnätverket men den fördelen verkar ju försvinna)Tror mer på att de väntar in e-tron A6 kombi eller en Q8/Q7 plug-in om den kommer med bättre räckvidd och kräm på el. Fast det är väll på gång en ny fat e-tron också.
E-tron folket tror jag generellt är för bortskämda för att välja en Q4. Teslafolket här tror jag inte inser klasskillnaden mellan MEB och fat e-tron.
Hade Tesla gått lite mer premium på MY så tror jag att de hade vunnit över många e-tron ägare. Men då hade det krävts luftfjädring, matrix och HUD.( pga saknaden av display vid ratten) Och en stilren design likt MX och MS när de kom.
Personligen så skulle jag nog kräva rattpadlarna. Man måste ju kunna skifta från frirulla och generera utan att fippla i en skärm.
På det hela så tror jag att det var lättare för Tesla att vinna över Audi e-tron folket för 4-5 år sedan. Då erbjöd Tesla något mycket mer unikt.(världens enda premium-elbil)
Räcker med att läsa "öppna upp SuC" tråden för att få en bild av hur många som är beredda att överge Tesla bara för att man tappar den fördelen.
VAG-ägarna är nog mer kvar i ett fossilbilstänk och testar elbil med en mycket mer kritisk negativ inställning vilket nog färgar av sig över hela kedjan.
Vad Tesla-ägarna generellt har för inställning i jämförelse med nyblivna elbilsägare av ett vag-märke behöver nog inte ens förtydligas.
Tror inte riktigt att e-tron folket kommer byta till Tesla. En och annan Model Y kanske.(Om man är ute efter laddnätverket men den fördelen verkar ju försvinna)Tror mer på att de väntar in e-tron A6 kombi eller en Q8/Q7 plug-in om den kommer med bättre räckvidd och kräm på el. Fast det är väll på gång en ny fat e-tron också.
E-tron folket tror jag generellt är för bortskämda för att välja en Q4. Teslafolket här tror jag inte inser klasskillnaden mellan MEB och fat e-tron.
Hade Tesla gått lite mer premium på MY så tror jag att de hade vunnit över många e-tron ägare. Men då hade det krävts luftfjädring, matrix och HUD.( pga saknaden av display vid ratten) Och en stilren design likt MX och MS när de kom.
Personligen så skulle jag nog kräva rattpadlarna. Man måste ju kunna skifta från frirulla och generera utan att fippla i en skärm.
På det hela så tror jag att det var lättare för Tesla att vinna över Audi e-tron folket för 4-5 år sedan. Då erbjöd Tesla något mycket mer unikt.(världens enda premium-elbil)
Räcker med att läsa "öppna upp SuC" tråden för att få en bild av hur många som är beredda att överge Tesla bara för att man tappar den fördelen.