VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
Med gratis laddning på destinationen i sälen + trilskande EasyPark i Funäsdalen (och supertrevlig support hos Eways) så bliv laddkostnaden ganska exakt NOLL kronor. ;)

Varm och gott i bilen ventilationen på låg hastighet och 19,5’ i bilen,
Gratis? Grattis! Finns ju helt klart sina stora fördelar med dåliga och krånglande laddupplevelser. :D

Sedan skulle jag inte kalla 19,5 grader för "varmt och gott". :cry: Brukar ha mellan 22-23 grader i bilen. :)
Laddboxen öppnas åt hotellgästerna.
Och då jag jobbar med renoveringen på hotellet så är jag en gäst de betalar för att ha dit. :mrgreen:

Förstår inte de som vill åka runt i en bastu.
19.5 är alldeles lagom typ året om.
Precis som det finns folk som gillar stol och rattvärmen :lol:

Dock ställer jag värmaren på 21’ innan avfärd för då tinar bilen på några minuter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Förstår inte de som vill åka runt i en bastu.
19.5 är alldeles lagom typ året om.
Kör 22-23 året om. Tycker allt under 20 grader är isande superkallt! Har även runt 22-23 grader hemma. Så det handlar nog mest om man är van att ha det varmt eller kallt hemma skulle jag gissa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
Förstår inte de som vill åka runt i en bastu.
19.5 är alldeles lagom typ året om.
Kör 22-23 året om. Tycker allt under 20 grader är isande superkallt! Har även runt 22-23 grader hemma. Så det handlar nog mest om man är van att ha det varmt eller kallt hemma skulle jag gissa.
Det är sällan automatiska klimatanläggningar gör mig nöjd. Vill ha det ganska varmt på golvet men lite svalare längre upp i kombination med rattvärme. Det hänger ju ihop med hur man är klädd. Normalt har jag jackan på men ganska tunna skor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
Förstår inte de som vill åka runt i en bastu.
19.5 är alldeles lagom typ året om.
Kör 22-23 året om. Tycker allt under 20 grader är isande superkallt! Har även runt 22-23 grader hemma. Så det handlar nog mest om man är van att ha det varmt eller kallt hemma skulle jag gissa.
Det är sällan automatiska klimatanläggningar gör mig nöjd. Vill ha det ganska varmt på golvet men lite svalare längre upp i kombination med rattvärme. Det hänger ju ihop med hur man är klädd. Normalt har jag jackan på men ganska tunna skor.
Håller med. Att ha 22-23 grader förutsätter att man kör långt, och därmed har orkat ta av sig alla former av ytterjackor och liknande.

Sitter man med full vintermundering i bilen (om det tex. är extremt kallt ute, och man endast kör kortare sträckor där man inte orkar ta av sig den) så kan det absolut finnas en anledning på vintern att ha kallare än 15 grader i kupén (kan faktiskt vara en dum begränsning i många bilar att man inte kan ställa temp tillräckligt lågt då).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Björn nyland påstod att kinesiska bilar har en annan temperatur, man måste ställa upp det till 25 grader för att det skall vara varmt. Då är frågan hur är det med tillverkarna. blir det den tempatur man sätter (även i baksätet?)
Har något ställt en vanlig tempmeter i bilen och kollat att temperaturen är vad den borde vara?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

Mickep skrev:
Björn nyland påstod att kinesiska bilar har en annan temperatur, man måste ställa upp det till 25 grader för att det skall vara varmt. Då är frågan hur är det med tillverkarna. blir det den tempatur man sätter (även i baksätet?)
Har något ställt en vanlig tempmeter i bilen och kollat att temperaturen är vad den borde vara?
Jag har fått lära mig att den faktiska temperaturen i kupén nästan aldrig är den temperatur man ställer in. Istället strävar tillverkarna efter att den upplevda temperaturen skall vara samma oberoende av yttre faktorer.
Exempelvis en solig dag på sommaren så är luften som skickas in i kupén kallare eftersom solinstrålningen inte bara värmer själva bilen, utan även förare och passagerare.

Temperaturgivaren sitter inte heller monterad mitt i bilen. I en Volvo jag hade satt den t.ex. på panelen nedanför radion, med en pytteliten fläkt som sög in kupéluft till givaren.
Dessutom hade bilen en ljussensor ovanpå instrumentbrädan för att detektera solljus.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
Förstår inte de som vill åka runt i en bastu.
19.5 är alldeles lagom typ året om.
Kör 22-23 året om. Tycker allt under 20 grader är isande superkallt! Har även runt 22-23 grader hemma. Så det handlar nog mest om man är van att ha det varmt eller kallt hemma skulle jag gissa.
Det är sällan automatiska klimatanläggningar gör mig nöjd. Vill ha det ganska varmt på golvet men lite svalare längre upp i kombination med rattvärme. Det hänger ju ihop med hur man är klädd. Normalt har jag jackan på men ganska tunna skor.
Håller med. Att ha 22-23 grader förutsätter att man kör långt, och därmed har orkat ta av sig alla former av ytterjackor och liknande.

Sitter man med full vintermundering i bilen (om det tex. är extremt kallt ute, och man endast kör kortare sträckor där man inte orkar ta av sig den) så kan det absolut finnas en anledning på vintern att ha kallare än 15 grader i kupén (kan faktiskt vara en dum begränsning i många bilar att man inte kan ställa temp tillräckligt lågt då).
På vintern tycker jag i regel att temperaturen i kupen som krävs för att smälta is är på tok för varmt för att trivas i. Jag brukar låte bilen svalna lite innan jag åker, d.v.s. ställer avfärd lite tidigare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

På vintern tycker jg i regel att temperaturen i kupen som krävs för att smälta is är på tok för varmt för att trivas i. Jag brukar låte bilen svalna lite innan jag åker, d.v.s. ställer avfärd lite tidigare.
Samma sak här. Brukar blåsa på med 28 grader och full defrost om det är is eller snö på bilen. Sedan när det är klart öppnar jag dörrar och fönster för att ventilera ut värmen innan jag åker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.
Jag gillar att se ut genom glastaket och få bort eventuell snö och is där med. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.
Jag gillar att se ut genom glastaket och få bort eventuell snö och is där med. :)
När man tinar en frusen bil vill man även ha bort is på sidorutorna. Min bil blir obehagligt varm inuti direkt efteråt.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
Tror det, inte varit minusgrader här än dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.
Jag gillar att se ut genom glastaket och få bort eventuell snö och is där med. :)
När man tinar en frusen bil vill man även ha bort is på sidorutorna. Min bil blir obehagligt varm inuti direkt efteråt.
Jo, det är ju nästan lika viktigt att kunna se ut genom sidorutorna som andra rutor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
På tal om värme.
Detta är min första bil med värme i sidospeglarna och herregud vilken gåva.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Kubi skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
På tal om värme.
Detta är min första bil med värme i sidospeglarna och herregud vilken gåva.
Vänta bara tills du hittar knappen för värmen i vindrutan. :mrgreen: :mrgreen:
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

R_Edvinsson skrev:
Kubi skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Uhm, de flesta bilar har ju ett defrost-läge där den blåser på med full värme på vindrutan. Dvs övriga kupén blir inte supervarm precis.
Aldrig upplevt det som ett problem iaf, och då kör jag med 18-19c i kupén normalt.

Visst har väl du eluppvärmd framruta på din ID4 också? På min är det och det är väldigt skönt då den tinar av direkt.
På tal om värme.
Detta är min första bil med värme i sidospeglarna och herregud vilken gåva.
Vänta bara tills du hittar knappen för värmen i vindrutan. :mrgreen: :mrgreen:
Det hade tyvärr min första Mondeo :(
Men sidospeglarna är nytt för min del!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Jag hade (eller egentligen har, för den står kvar på gården även om den inte används längre) det på min
Mondeo också, sjukt najs på vintern (och även när man får sån där blixtsnabb imma) alltså, något jag
saknar mycket nu faktiskt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Det jag gillar med uppvärmning på framrutan i nya VW är att det inte är några slingor i den som syns vilket jag halvt stört mig på tidigare, det är helt osynligt helt enkelt.


https://www.carscoops.com/2017/02/vws-c ... s-without/
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: VW ID.4

Inlägg av lem »

Har en MS 2WD som jag kör fast med när jag åker ut på fält med ett par hundra kg majs till vildsvinen. Är därför intresserad av ID4 GTX (=fyrhjulsdrift) och fick låna en av de trevliga säljarna på VAG i Täby.

MEN MEN:
- Det låg bara en mode2 kabel i bilen. Snabbladdaren mittemot mig (Täbyvägen/Brinkvägen) hade en stor säck "tillfälligt avstängd". Åkte till OK och fixade OKQ8 app, registrerade kort och konto samt verifierade mail (VILKET DJÄVLA MECK, JAG FRÖS TUMMARNA AV MIG!). Fick ut 1,9 KW med den medföljande kabeln som verkade specad för 20A. Gav upp och åkte över till MAX snabbladdare vid roslags näsby och den fungerade klockrent med Vattenfalls kort (som jag fixat sedan länge). Efter en skittråkig hallonpaj på MAX hade jag kräm i batteriet. Att inte standardleverera en typ2/Schucko är småsnålt!

Bilen känns stadig och underbar på lite lösare underlag med fyrhjulsdrift! Fick inte tillfälle att kolla markfrigång men jag är lite tveksam att ge sig ut på riktigt dåliga skogsbilvägar med hög grön mittremsa mellan hjulspåren. Karossen går ganska långt ned.

MEN MEN EKONOMI:
Jag fick lite olika offerter som jag håller på och utvärderar. Det verkar bli dyrare är MY trots jag valde "snik" (ingen elbaklucka, hålla filen, head up display m.m. utgår), Räntan var hög. Vad för "viktig" extrautrustning går jag miste om som jag kommer ångra??? Bakluckan är nog tung?

Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Inget mer för att få ner kostnaden!

Hälsningar
Lars
lem@telia.com
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: VW ID.4

Inlägg av Ken1 »

Kan inte säga att bakluckan är tung. Går snabbare att stänga :)
Men dubbla lastgolvet tycker jag var bra att ha. Allra helst om man har typ hundbur eller vill slippa lasttröskeln
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: VW ID.4

Inlägg av Ken1 »

Någon som vet vad det är för mönster som lyses på backen från bilen som ledljus? Ser lite ut som ett Renaultmärke kan jag tycka.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Såg att det nu mera går att få ”Park Assist plus med fjärrkontroll” Det hade varit nice
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: VW ID.4

Inlägg av DanneLKPG »

lem skrev:
Har en MS 2WD som jag kör fast med när jag åker ut på fält med ett par hundra kg majs till vildsvinen. Är därför intresserad av ID4 GTX (=fyrhjulsdrift) och fick låna en av de trevliga säljarna på VAG i Täby.

MEN MEN:
- Det låg bara en mode2 kabel i bilen. Snabbladdaren mittemot mig (Täbyvägen/Brinkvägen) hade en stor säck "tillfälligt avstängd". Åkte till OK och fixade OKQ8 app, registrerade kort och konto samt verifierade mail (VILKET DJÄVLA MECK, JAG FRÖS TUMMARNA AV MIG!). Fick ut 1,9 KW med den medföljande kabeln som verkade specad för 20A. Gav upp och åkte över till MAX snabbladdare vid roslags näsby och den fungerade klockrent med Vattenfalls kort (som jag fixat sedan länge). Efter en skittråkig hallonpaj på MAX hade jag kräm i batteriet. Att inte standardleverera en typ2/Schucko är småsnålt!

Bilen känns stadig och underbar på lite lösare underlag med fyrhjulsdrift! Fick inte tillfälle att kolla markfrigång men jag är lite tveksam att ge sig ut på riktigt dåliga skogsbilvägar med hög grön mittremsa mellan hjulspåren. Karossen går ganska långt ned.

MEN MEN EKONOMI:
Jag fick lite olika offerter som jag håller på och utvärderar. Det verkar bli dyrare är MY trots jag valde "snik" (ingen elbaklucka, hålla filen, head up display m.m. utgår), Räntan var hög. Vad för "viktig" extrautrustning går jag miste om som jag kommer ångra??? Bakluckan är nog tung?

Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Inget mer för att få ner kostnaden!

Hälsningar
Lars
lem@telia.com
Hög ränta? Du kan väl låna var du vill till bilen? Om du inte kan öka på ett bolån eller liknande så går det ändå att få ok ränta. Jag tog lån via Danske Bank på 2,26% för fackmedlemmar.

https://danskebank.se/privat/bli-kund/bli-kund/tco
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar