Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

Hur resonerar ni som har beställt Y?

Hoppas ni att det kommer en dragkrok, eller klarar ni er utan?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

slugger75 skrev:
Hur resonerar ni som har beställt Y?

Hoppas ni att det kommer en dragkrok, eller klarar ni er utan?
Håller tummarna för dragkrok.
Användarvisningsbild
DomPe
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 nov 2021 16:45
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DomPe »

slugger75 skrev:
Hur resonerar ni som har beställt Y?

Hoppas ni att det kommer en dragkrok, eller klarar ni er utan?
Håller tummarna hårt och blundar :roll:
2023 Tesla Model Y Performance Quicksilver - Leverans 9/5 Södertälje hamn
2021 Tesla Model Y LR Midnight
2019 Tesla Model 3 LR Midnight
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mr S »

Det kommer komma en krok, det har jag i alla fall intalat mig. Använder krok tre gånger varje sommar, så skulle den inte komma är det ingen katastrof.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Lars+
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 okt 2020 12:12
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lars+ »

MichaelKnight skrev:
Finns det något sätt jag kan kolla upp reg-nummer baserat på VIN?
I samband med lossning i Zeebrugge förregistrerar Tesla Sverige bilarna till Transportstyrelsen och får registreringsnummer. När dessa data blir tillgängliga från TS kan man söka på VIN hos Car.info och få fram registreringsnumret.
Tesla Model Y LR Blå/Svart/19” -21 (Väntar på drag)
BMW i3 REX 60 Ah Grå -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Rane
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jan 2016 00:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rane »

Lars+ skrev:
MichaelKnight skrev:
Finns det något sätt jag kan kolla upp reg-nummer baserat på VIN?
I samband med lossning i Zeebrugge förregistrerar Tesla Sverige bilarna till Transportstyrelsen och får registreringsnummer. När dessa data blir tillgängliga från TS kan man söka på VIN hos Car.info och få fram registreringsnumret.
Låter rimligt. Verkar vara någon eftersläpning iom att jag och andra verkar ha svårt att söka på våra VIN trots att det är typ en vecka till upphämtning. Om det sker redan när bilarna landar nere i Zeebrugge borde informationen snart finnas om Tesla ska hinna få upp bilarna i tid.

Men, kollar man statistiken på car.info över nyregistreringar i föregående leveranskvartal verkar det ske väldigt nära inpå leveransdatum om Tesla är konsekvent under kvartalen (leveranser sista veckan i månaden två och lite löpande under månad tre). Enligt car.info började det registreras bilar först kring 25/8-27/8.
När började leveranserna ske förra kvartalet?
Screenshot_20211120-225347_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

slugger75 skrev:
Hur resonerar ni som har beställt Y?

Hoppas ni att det kommer en dragkrok, eller klarar ni er utan?
Jag håller på min reservation tills dragkroken finns att beställa.
Användarvisningsbild
Big_Birger
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 nov 2021 22:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Big_Birger »

Beställde en MY Long Range, Midnight Silver med svart klädsel 15 oktober. 9/11 fick jag sms och kunde då boka leveransdag 3/12. Väntar med spänning på fakturan. Tänkte beställa egna vinterdäck och har bokat "Ditec Ceramic Ultra"-behandling på bilen samma dag vi hämtar den. Dragkrok får det bli eftermontering på. Försöker bilda mig en uppfattning vilka mattor som behövs, och hur vi ska göra med vår 35 kg Golden Retriever i bagageutrymmet. Takräcke kommer att behövas.

När det gäller upphämtning av bilen är det lite märkligt att man får träff på "Trosta Park AB (ej Tesla)" vid sökning på adressen i Google Maps. :D
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Big_Birger skrev:
När det gäller upphämtning av bilen är det lite märkligt att man får träff på "Trosta Park AB (ej Tesla)" vid sökning på adressen i Google Maps. :D
Haha. Ja, de har nog haft många virriga Tesla-upphämtare där. Gick att söka på Tesla Leveranscenter för att hitta rätt.

Tesla Leveranscenter (Trosta Park)
Trosta 181, 195 93 Märsta, Sweden
077-588 80 36
https://goo.gl/maps/HsSsyF7vUuD6DGbYA
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Jag har sammanställt Transportstyrelsens uppgifter om Model Y. Vi får in nya uppgifter ungefär 1 gång i veckan där nästa tillfälle är tisdagen den 23:e november.

Lite förklaringar till bilden:
pre_count = Antalet nya förregistrerade fordon den dagen. Förregistrering innebär att bilen kommit in i Transportstyrelsens register och fått regnr.
reg_count = Antalet registrerade fordon för den dagen. Registrerad innebär att bilen satts i trafik och alltså är i ägo hos den som skall ha den (kan ju vara Tesla själva så klart för demofordon men annars är den i kunds ägo nu).
store_count = Antalet fordon som är förregistrerade men ej registrerade. Det händer att fordon förregistreras men faktiskt aldrig når ut till kund. Kanske visas de i ett showroom, hamnade på verkstaden eller såldes i ett annat land istället. D.v.s. man får ta den här siffran med en nypa salt och med tiden byggs den sakta upp med fordon som antagligen inte kommer att levereras (i Sverige).
avg_days = Antalet dagar i genomsnitt mellan förregistreringsdatum och registreringsdatum för den dagen.
model_y_deliveries.png
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Rane
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jan 2016 00:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rane »

Franz skrev:
Jag har sammanställt Transportstyrelsens uppgifter om Model Y. Vi får in nya uppgifter ungefär 1 gång i veckan där nästa tillfälle är tisdagen den 23:e november.

Lite förklaringar till bilden:
pre_count = Antalet nya förregistrerade fordon den dagen. Förregistrering innebär att bilen kommit in i Transportstyrelsens register och fått regnr.
reg_count = Antalet registrerade fordon för den dagen. Registrerad innebär att bilen satts i trafik och alltså är i ägo hos den som skall ha den (kan ju vara Tesla själva så klart för demofordon men annars är den i kunds ägo nu).
store_count = Antalet fordon som är förregistrerade men ej registrerade. Det händer att fordon förregistreras men faktiskt aldrig når ut till kund. Kanske visas de i ett showroom, hamnade på verkstaden eller såldes i ett annat land istället. D.v.s. man får ta den här siffran med en nypa salt och med tiden byggs den sakta upp med fordon som antagligen inte kommer att levereras (i Sverige).
avg_days = Antalet dagar i genomsnitt mellan förregistreringsdatum och registreringsdatum för den dagen.
model_y_deliveries.png
Ok, då blir det tydligare. Ni visar mao reg_count som Nyregistrerade. Kan man som privatperson söka hos Transportstyrelsen på VIN för att se förregistrerad info?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Rane skrev:
Franz skrev:
Jag har sammanställt Transportstyrelsens uppgifter om Model Y. Vi får in nya uppgifter ungefär 1 gång i veckan där nästa tillfälle är tisdagen den 23:e november.

Lite förklaringar till bilden:
pre_count = Antalet nya förregistrerade fordon den dagen. Förregistrering innebär att bilen kommit in i Transportstyrelsens register och fått regnr.
reg_count = Antalet registrerade fordon för den dagen. Registrerad innebär att bilen satts i trafik och alltså är i ägo hos den som skall ha den (kan ju vara Tesla själva så klart för demofordon men annars är den i kunds ägo nu).
store_count = Antalet fordon som är förregistrerade men ej registrerade. Det händer att fordon förregistreras men faktiskt aldrig når ut till kund. Kanske visas de i ett showroom, hamnade på verkstaden eller såldes i ett annat land istället. D.v.s. man får ta den här siffran med en nypa salt och med tiden byggs den sakta upp med fordon som antagligen inte kommer att levereras (i Sverige).
avg_days = Antalet dagar i genomsnitt mellan förregistreringsdatum och registreringsdatum för den dagen.
model_y_deliveries.png
Ok, då blir det tydligare. Ni visar mao reg_count som Nyregistrerade. Kan man som privatperson söka hos Transportstyrelsen på VIN för att se förregistrerad info?
Transportstyrelsen ger ingen möjlighet att söka på VIN. Men det kommer alltså nya uppgifter till Car.info en gång i veckan så på tisdag kan du plötsligt söka på ett gäng nya VIN och då, förhoppningsvis, få ut regnr. Med regnr kan du sedan även söka hos Transportstyrelsen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Lastbil med blandad 3 och Y påväg söderut i höjd med Halmstad :lol: nu är det nära för folket i Malmö!
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av raven1976 »

Imorgon kl 14 får jag hämta bilen i Umeå! Beställd 7/10 Vit med svart klädsel och vinterdäck. Ska bli skoj! :)
Användarvisningsbild
Pbodarve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2021 11:16
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pbodarve »

Ni som redan hämtat era nya Y, levererades dem fulladdade eller ungefär hur laddning hade dem när ni hämtade dem?
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av raven1976 »

Pbodarve skrev:
Ni som redan hämtat era nya Y, levererades dem fulladdade eller ungefär hur laddning hade dem när ni hämtade dem?
Ringde och frågade om det. Normalt sett verkar dom inte ladda upp dom mer än så man ska klara sig till en SC. Jag bad dom ladda upp den till 85% (Då kanske jag tar mig hem på den laddningen). Det lät som att dom skulle kunna ordna med det, men om det blev just 85 lät osäkert. Men mer laddat än vanligt skulle gå att ordna.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av A76 »

När jag hämtade min i Mölndal så hade den 98% SoC
Användarvisningsbild
DomPe
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 nov 2021 16:45
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DomPe »

Jag beställde en silvergrå med svart inredning och vinterdäck den 6/11. Fick SMS om matchning 18/11 och idag ett nytt SMS om att boka upphämtning. Ännu ingen faktura.
2023 Tesla Model Y Performance Quicksilver - Leverans 9/5 Södertälje hamn
2021 Tesla Model Y LR Midnight
2019 Tesla Model 3 LR Midnight
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 09 apr 2014 17:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av r82 »

Fakturan kommer när bilen är förregistrerad, dvs matchad mot regplåt.
Fick mina meddelanden om upphämtning för en 10 dagar sedan eller så.

Nu på morgonen matchades bil mot regplåt, fakturan synlig på direkt, och 150k slantat till TM.

Nu e bara frågan om den kan tänkas komma lite tidigare än väntat också, eftersom Höegh Kobe var 24h snabbare än väntat :D
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

r82 skrev:
Fakturan kommer när bilen är förregistrerad, dvs matchad mot regplåt.
Fick mina meddelanden om upphämtning för en 10 dagar sedan eller så.

Nu på morgonen matchades bil mot regplåt, fakturan synlig på direkt, och 150k slantat till TM.

Nu e bara frågan om den kan tänkas komma lite tidigare än väntat också, eftersom Höegh Kobe var 24h snabbare än väntat :D
Det är ingen nödvändighet att bilen är förregistrerad när fakturan kommer.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Det har kommit in ett stort antal Model Y nu i Transportstyrelsens register. D.v.s. förregistrerade som har fått regnr och som nu är sökbara på car.info. 1 131 st kom in under torsdagen och måndagen :). Igår var för övrigt den dagen som flest Teslor förregistrerats på en dag. 783 st (731 Model Y och 52 Model 3). Förra rekordet var 2021-05-28 med 413 st 3:or. Plats nummer 3 var i torsdags och då med 402 Model Y. Känns som att Model Y kommer leverera rejält nu under slutet av året.
Driver sajten Car.info
Henke_73
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 okt 2021 21:01
Ort: Örebro

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Henke_73 »

Franz skrev:
Det har kommit in ett stort antal Model Y nu i Transportstyrelsens register. D.v.s. förregistrerade som har fått regnr och som nu är sökbara på car.info. 1 131 st kom in under torsdagen och måndagen :). Igår var för övrigt den dagen som flest Teslor förregistrerats på en dag. 783 st (731 Model Y och 52 Model 3). Förra rekordet var 2021-05-28 med 413 st 3:or. Plats nummer 3 var i torsdags och då med 402 Model Y. Känns som att Model Y kommer leverera rejält nu under slutet av året.
En av dom var vår! :)

Nu har jag fått regnummer så då känns det ännu lite närmare leverans. Bokade hämtning i Norrköping fredag den 3 dec kl 10.00. :D
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patohr »

Franz skrev:
Det har kommit in ett stort antal Model Y nu i Transportstyrelsens register. D.v.s. förregistrerade som har fått regnr och som nu är sökbara på car.info. 1 131 st kom in under torsdagen och måndagen :). Igår var för övrigt den dagen som flest Teslor förregistrerats på en dag. 783 st (731 Model Y och 52 Model 3). Förra rekordet var 2021-05-28 med 413 st 3:or. Plats nummer 3 var i torsdags och då med 402 Model Y. Känns som att Model Y kommer leverera rejält nu under slutet av året.
Hur kan man se dessa siffror? När jag jämför 2021-10 mot 2021-11 så skiljer det bara 4 registrerade?
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... showlist=1
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

patohr skrev:
Franz skrev:
Det har kommit in ett stort antal Model Y nu i Transportstyrelsens register. D.v.s. förregistrerade som har fått regnr och som nu är sökbara på car.info. 1 131 st kom in under torsdagen och måndagen :). Igår var för övrigt den dagen som flest Teslor förregistrerats på en dag. 783 st (731 Model Y och 52 Model 3). Förra rekordet var 2021-05-28 med 413 st 3:or. Plats nummer 3 var i torsdags och då med 402 Model Y. Känns som att Model Y kommer leverera rejält nu under slutet av året.
Hur kan man se dessa siffror? När jag jämför 2021-10 mot 2021-11 så skiljer det bara 4 registrerade?
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... showlist=1
Sidan ovan visar bilar registrerade på kund och det tar i snitt runt 2 veckor från förregistrering till faktiskt kundleverans. Vi (car.info) har ingen statistikfunktion för att visa förregistrerade fordon utan det är jag som plockar ut det själv ur databasen. Vi får ut försäljningssiffror 5 dagar i veckan medan information om förregistrerade fordon komer ungefär 1 gång i veckan. Det gör det lite otacksamt att blanda uppgifterna i ett statistikverktyg eftersom det kan bli förvirrande för alla som inte får en genomgång först ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 09 apr 2014 17:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av r82 »

Franz skrev:
Det är ingen nödvändighet att bilen är förregistrerad när fakturan kommer.
Kan bara upprepa vad jag fick från TM.
Vi har inte kunnat generera fakturan ännu då vi väntar på ett registreringsnummer. Har du ej fått betalningsinstruktioner till fredag så kan jag hjälpa dig att ta fram det manuellt :) Det är ingen fara om betalningen sker 1-2 dager senare än vad vi önskar.
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Skriv svar