FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 859
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
Den här tråden alltså, lite imponerad av vad FSD beta klarar av borde man få vara?
Men om någon är lite imponerad så kommer direkt minst dubbelt så många inlägg från de som egentligen borde ha en egen tråd "FSD beta suger b*lle" och idiotförklarar Elon och Tesla.
Ja det är inte perfekt än? Men kan man få vara lite imponerad ändå?
Men om någon är lite imponerad så kommer direkt minst dubbelt så många inlägg från de som egentligen borde ha en egen tråd "FSD beta suger b*lle" och idiotförklarar Elon och Tesla.
Ja det är inte perfekt än? Men kan man få vara lite imponerad ändå?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är klart det är imponerande på vissa sätt.loftux skrev:Ja det är inte perfekt än? Men kan man få vara lite imponerad ändå?
Problemet är att kundvärdet av ett system som är farligt utan övervakning på helspänn är noll. De flesta "normala" personer som testat betan säger att det är mycket mer stressigt att köra med FSD-betan är att köra själv. ADAS / L2 i stadstrafik är både farligt och dåligt.
Att det skulle bli autonomt på riktigt, som är det man kan ha användning för, betalat för och utlovats, är många år bort om det ens någonsin händer med HW3. Det gör kanske att en del är lite syrligare än andra.
Att ständigt försvara och ursäkta Elon och Tesla oavsett vad de levererar/lovar tycker jag är långt mycket töntigare. Det är som en kult.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Huruvida FSDn är prisvärd idag eller ej känns inte som huvudsyftet med tråden. Även om några allt som oftast framför dess begränsningar, tillkortakommanden och bedrägliga löften om funktionalitet och leveranstid.
Själv tycker jag att det är galet imponerande hur man bygger upp bilens uppfattning om deas omvärld i realtid och hur den ska agera efter trafikregler mm till stor del genom inlärning från data och till allt mindre del konventionellt programmerade funktioner.
Hur mycket AI har andra aktörer?
Själv tycker jag att det är galet imponerande hur man bygger upp bilens uppfattning om deas omvärld i realtid och hur den ska agera efter trafikregler mm till stor del genom inlärning från data och till allt mindre del konventionellt programmerade funktioner.
Hur mycket AI har andra aktörer?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag vet inte riktigt vad du avser med frågan. Man blir ju inte "mer" självkörande för att man löser alla problem med samma verktyg. Som att "AI" skulle vara bättre på allt än traditionell kod. Så är det givetvis inte, utan AI är bra på en massa saker som traditionell kod har svårt för. Nackdelar med AI är förutom att det är ett långsamt sätt att utveckla system, är att det inte går att granska "implementationen" och valideringen är svår. Det är lätt att införa regressionfel och svårt att upptäcka dem.RagWal skrev:Hur mycket AI har andra aktörer?
Oavsett hur imponerad eller oimponerad man blir av FSD på stadsgator så kan man konstatera att så länge MTBF är 2-3 kvarter så är FSD-betan lika oanvändbar som smart summon, tyvärr. Det är något man kan använda för att visa en kompis ibland, man det är inget man använder dagligen (eller alls). Från där man är idag behöver Tesla en 10000x förbätting, minst, för att skapa en säker och användbar produkt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Alla använder AI i stor utsträckning men ingen annan aktör har en processor som är framtagen enbart för att köra stora neurala nätverk på det sätt som Tesla har. Teslas strategi är dock helt annorlunda jämfört med de flesta andra och den kräver också de stora neurala nätverken.RagWal skrev:Huruvida FSDn är prisvärd idag eller ej känns inte som huvudsyftet med tråden. Även om några allt som oftast framför dess begränsningar, tillkortakommanden och bedrägliga löften om funktionalitet och leveranstid.
Själv tycker jag att det är galet imponerande hur man bygger upp bilens uppfattning om deas omvärld i realtid och hur den ska agera efter trafikregler mm till stor del genom inlärning från data och till allt mindre del konventionellt programmerade funktioner.
Hur mycket AI har andra aktörer?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag kanske var otydlig. Jag är imponerad av tekniken, metoderna och tillvägagångssättet för att lösa uppgiften självkörning. Helt andra metoder än konventionell programmering och som jag förstår det något som särskiljer från andra initiativ. Andra relativt outforskade utmaningar. Allt kommer inte processas av NN men det verkar tex som man plockar bort stora delar av programmerad kod när man ser att NN utför det bättre/effektivare.spacecoin skrev:Jag vet inte riktigt vad du avser med frågan. Man blir ju inte "mer" självkörande för att man löser alla problem med samma verktyg. Som att "AI" skulle vara bättre på allt än traditionell kod. Så är det givetvis inte, utan AI är bra på en massa saker som traditionell kod har svårt för. Nackdelar med AI är förutom att det är ett långsamt sätt att utveckla system, är att det inte går att granska "implementationen" och valideringen är svår. Det är lätt att införa regressionfel och svårt att upptäcka dem.RagWal skrev:Hur mycket AI har andra aktörer?
Oavsett hur imponerad eller oimponerad man blir av FSD på stadsgator så kan man konstatera att så länge MTBF är 2-3 kvarter så är FSD-betan lika oanvändbar som smart summon, tyvärr. Det är något man kan använda för att visa en kompis ibland, man det är inget man använder dagligen (eller alls). Från där man är idag behöver Tesla en 10000x förbätting, minst, för att skapa en säker och användbar produkt.
Du tycker uppenbart att Teslas FSD är kass på många vis, men jag tror man gör stora landvinningar på många plan inom tillämpad AI som kan vara centrala för att nå hela vägen eller iaf väldigt långt. På den punkten tror jag att man är längst fram.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Förstår inte lekmäns fascination för AI. Läste kurs i neurala nätverk på Chalmers för 25 år sedan och väldigt lite som hänt på så lång tid för att vara techbranschen. Vi har fått bättre hårdvara så att större mängd data kan behandlas men den kognitiva nivån som sådan tar pyttesteg jämfört med tekniknaivisternas förhoppningar.RagWal skrev:Jag kanske var otydlig. Jag är imponerad av tekniken, metoderna och tillvägagångssättet för att lösa uppgiften självkörning. Helt andra metoder än konventionell programmering och som jag förstår det något som särskiljer från andra initiativ. Andra relativt outforskade utmaningar. Allt kommer inte processas av NN men det verkar tex som man plockar bort stora delar av programmerad kod när man ser att NN utför det bättre/effektivare.spacecoin skrev:Jag vet inte riktigt vad du avser med frågan. Man blir ju inte "mer" självkörande för att man löser alla problem med samma verktyg. Som att "AI" skulle vara bättre på allt än traditionell kod. Så är det givetvis inte, utan AI är bra på en massa saker som traditionell kod har svårt för. Nackdelar med AI är förutom att det är ett långsamt sätt att utveckla system, är att det inte går att granska "implementationen" och valideringen är svår. Det är lätt att införa regressionfel och svårt att upptäcka dem.RagWal skrev:Hur mycket AI har andra aktörer?
Oavsett hur imponerad eller oimponerad man blir av FSD på stadsgator så kan man konstatera att så länge MTBF är 2-3 kvarter så är FSD-betan lika oanvändbar som smart summon, tyvärr. Det är något man kan använda för att visa en kompis ibland, man det är inget man använder dagligen (eller alls). Från där man är idag behöver Tesla en 10000x förbätting, minst, för att skapa en säker och användbar produkt.
Du tycker uppenbart att Teslas FSD är kass på många vis, men jag tror man gör stora landvinningar på många plan inom tillämpad AI som kan vara centrala för att nå hela vägen eller iaf väldigt långt. På den punkten tror jag att man är längst fram.
Re: FSD Beta är imponerande!
Är det tänkt att bilen skall koppla upp sig mot mammaskeppet för att få korrekt tolkning? Det kan ju bli kämpigt om LTE är nere varannan dag
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej. Bilen lär sig inget under körning eller behöver ingen extern hjälp för att köra.Front242 skrev:Är det tänkt att bilen skall koppla upp sig mot mammaskeppet för att få korrekt tolkning? Det kan ju bli kämpigt om LTE är nere varannan dag
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är jättemånga som tror att Tesla är "längst fram" på självkörning. Vad jämför du med då? Google hade funktionalitet motsvarande FSD-betan för åtta år sedan. De senaste fem åren har Google lyckats med en 5x-förbättring i MTBF. Från 6000 miles per failure till 30k.RagWal skrev:Du tycker uppenbart att Teslas FSD är kass på många vis, men jag tror man gör stora landvinningar på många plan inom tillämpad AI som kan vara centrala för att nå hela vägen eller iaf väldigt långt. På den punkten tror jag att man är längst fram.
Sedan 2016 och "paint it black" videon har Tesla inte gjort några större landvinningar. Det senaste året är det marginella förbättringar. Det är inte några "orders-of-magnitude" som Elon skulle säga ens från de låga nivåer (2-3 miles) som Tesla har mellan failures.
När det gäller allmän ML och AI är Google milslångt före Tesla.
Re: FSD Beta är imponerande!
Att jämföra tid eller sträcka mellan ingripanden är helt meningslöst med tanke på hur det skiljer i strategi.spacecoin skrev:Det är jättemånga som tror att Tesla är "längst fram" på självkörning. Vad jämför du med då? Google hade funktionalitet motsvarande FSD-betan för åtta år sedan. De senaste fem åren har Google lyckats med en 5x-förbättring i MTBF. Från 6000 miles per failure till 30k.
Sedan 2016 och "paint it black" videon har Tesla inte gjort några större landvinningar. Det senaste året är det marginella förbättringar. Det är inte några 10x ens från de låga nivåer (2-3 miles) som Tesla har mellan failures.
När det gäller allmän ML och AI är Google milslångt för Tesla.
Waymo kör runt i några kvarter och har optimerat för det. Tesla kör överallt över en gigantisk kontinent och vill att testare utmanar FSD-beta till att göra misstag så de får träningsdata. Hade Tesla koncentrat sig på några få kvarter under så lång tid och enbart optimerat NNs för det hade de garanterat också lyckats minimera ingripanden.
Självklart har Tesla nått långt sedan 2016. Utvecklingen senaste året med FSD-beta är stor. Elon kommenterade det själv idag och gav lite info kring hur även metodiken har utvecklats under senaste året: Min tolkning är att det senaste året framförallt har handlat om metodik och grundläggande funktionalitet. De stora man närmast har kvar är one stack med FSD-betakod även på motorväg. Efter det kan man se fram emot när NNs tar över även planner och att Dojo börjar bidra. Då är alla grunderna på plats. Det blir spännande att sedan se hur väl de kan optimera för HW3 och hur stor förbättring HW4 kan innebära
Elon fick en fråga kring släpp till andra länder med:
Re: FSD Beta är imponerande!
https://fuentitech.com/elon-musk-drove- ... on/369444/
Elon Musk drove Tesla with autopilot for 1 hour using only FSD function
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag vet inte vad du går på när du hävdar detta. Själv går jag på verkliga observationer. För mig är det svårt att se någon markant skillnad på första betorna för ett år sedan och 10.5 förutom visualiseringarna. Man verkar fortfarande vara extremt beroende av korrekta kartor t ex. Så fort kartan och verkligheten inte stämmer är det game-over.Jordad skrev:Självklart har Tesla nått långt sedan 2016. Utvecklingen senaste året med FSD-beta är stor.
I min bransch får man inga poäng för teknikskiften och omskrivningar om man inte kan påvisa resultateffekter av dem.
Re: FSD Beta är imponerande!
Bara för något funkar ibland betyder inte att det är bra eller säkert, som denna video tydligt illustrerar
Re: FSD Beta är imponerande!
FSD-beta i början klarade inte av rondeller, korsningar, köra rakt fram på en bred gata om det saknades linjer m.m. Det var tom någon som blev stoppad av en polis som trodde han var rattfull eftersom bilen körde så vingligt.spacecoin skrev:Jag vet inte vad du går på när du hävdar detta. Själv går jag på verkliga observationer. För mig är det svårt att se någon markant skillnad på första betorna för ett år sedan och 10.5 förutom visualiseringarna. Man verkar fortfarande vara extremt beroende av korrekta kartor t ex. Så fort kartan och verkligheten inte stämmer är det game-over.Jordad skrev:Självklart har Tesla nått långt sedan 2016. Utvecklingen senaste året med FSD-beta är stor.
I min bransch får man inga poäng för teknikskiften och omskrivningar om man inte kan påvisa resultateffekter av dem.
De största förbättringarna är ändå det som inte är påtagligt och tydligt som pseudo-lidar och den extremt mycket bättre avståndsbedömningen. Den gör tex att FSD-beta klarar svårare situationer som den här med snabb korsande trafik:
Re: FSD Beta är imponerande!
Allting är ju relativt. Om din baseline är att bilen inte oftast kan köra utom på raksträckor med tydliga markeringar eller följa trafikregler så kan jag se hur den kan köra på några flera ställen och följa trafikregler marginellt bättre.Jordad skrev:FSD-beta i början klarade inte av rondeller, korsningar, köra rakt fram på en bred gata om det saknades linjer m.m. Det var tom någon som blev stoppad av en polis som trodde han var rattfull eftersom bilen körde så vingligt.
De största förbättringarna är ändå det som inte är påtagligt och tydligt som pseudo-lidar och den extremt mycket bättre avståndsbedömningen.
Jag tänker mer att det är 90% kvar i USA och man har rört sig från 8% till 10%. Och sedan har vi lokalisering till EU ovanpå det. Testare blir fortfarande stoppad av polisen och det bryts mot trafikregler ofta.
Re: FSD Beta är imponerande!
Rondeller o korsningar är väldigt basic och inget jag imponeras av. det är häftigt och coolt såklart, men imponerad nej. När den börjar klara av saker som en själv tycker är klurigt (tex halka, full cyklist, snömodd, dimma, trånga passager, vilda djur) blir jag nog imponerad. Men även när man är där är det långt från att jag skulle våga sova bakom ratten.
Tex, skulle någon erbjuda mig 100k för att jag, med förbundna ögon och hörlurar, skulle köra en känd (för mig) 4km lång sträck som den alltid(?) klarar skulle jag aldrig göra det, och jag har väldigt svårt att se att det kommer hända inom 5 år (givetvis personligt om man vågar det eller inte). Att gå från den enkla sträckan till mer komplexa scenarier kräver mycket mer jobb.
Med det sagt skulle jag inte bli förvånade om self driving taxis kan komma inom några år ändå, på begränsade platser och hastigheter.
Tex, skulle någon erbjuda mig 100k för att jag, med förbundna ögon och hörlurar, skulle köra en känd (för mig) 4km lång sträck som den alltid(?) klarar skulle jag aldrig göra det, och jag har väldigt svårt att se att det kommer hända inom 5 år (givetvis personligt om man vågar det eller inte). Att gå från den enkla sträckan till mer komplexa scenarier kräver mycket mer jobb.
Med det sagt skulle jag inte bli förvånade om self driving taxis kan komma inom några år ändå, på begränsade platser och hastigheter.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Fast jag skrev nog inte att Tesla är längst fram på är närmast färdig produkt självkörning? Jag skrev (eller menade iaf) att de verkar väl framme på tillämpad AI (gruppering av problemställningar, metoder för träning, exekvering av NNs). Men andra företag tycks mindre öppna med hur de jobbar så det är givetvis en högst lekmannamässig uppfattning.spacecoin skrev:Det är jättemånga som tror att Tesla är "längst fram" på självkörning. Vad jämför du med då? Google hade funktionalitet motsvarande FSD-betan för åtta år sedan. De senaste fem åren har Google lyckats med en 5x-förbättring i MTBF. Från 6000 miles per failure till 30k.RagWal skrev:Du tycker uppenbart att Teslas FSD är kass på många vis, men jag tror man gör stora landvinningar på många plan inom tillämpad AI som kan vara centrala för att nå hela vägen eller iaf väldigt långt. På den punkten tror jag att man är längst fram.
Sedan 2016 och "paint it black" videon har Tesla inte gjort några större landvinningar. Det senaste året är det marginella förbättringar. Det är inte några "orders-of-magnitude" som Elon skulle säga ens från de låga nivåer (2-3 miles) som Tesla har mellan failures.
När det gäller allmän ML och AI är Google milslångt före Tesla.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Men om man ska ta ett stort steg framåt med annan teknik så måste man ju satsa på att utveckla den också. Man kan inte i alla lägen på förhand bevisa att kommande utveckling ger en kraftig förbättring. Det är ofta en bedömning. Just gällande produkten FSD Beta så är den fortsatt under utveckling, därav namnet.spacecoin skrev:Jordad skrev:I min bransch får man inga poäng för teknikskiften och omskrivningar om man inte kan påvisa resultateffekter av dem.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Jo, men man behöver ju oftast göra om när man kört fast eller växt ur kostymen. Med Tesla känns det som att det har hänt lite för ofta bara utan några exponentiella eller ens supertydliga förbättringar.RagWal skrev:Men om man ska ta ett stort steg framåt med annan teknik så måste man ju satsa på att utveckla den också. Man kan inte i alla lägen på förhand bevisa att kommande utveckling ger en kraftig förbättring. Det är ofta en bedömning. Just gällande produkten FSD Beta så är den fortsatt under utveckling, därav namnet.spacecoin skrev:I min bransch får man inga poäng för teknikskiften och omskrivningar om man inte kan påvisa resultateffekter av dem.
Man ska komma ihåg att Tesla försöker göra något som är omöjligt enligt de flesta. Vi får hoppas att trägen vinner. Gärna innan 2040.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
EDIT: Jag missuppfattade din fråga.RagWal skrev:Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja många utvecklar för det precis som Tesla. Däremot så undviker tex Waymo oskyddade vänstersvängar när bilarna används som robotaxis.RagWal skrev:Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?
Re: FSD Beta är imponerande!
Här är några exempel:Jordad skrev:Ja många utvecklar för det precis som Tesla. Däremot så undviker tex Waymo oskyddade vänstersvängar när bilarna används som robotaxis.RagWal skrev:Gör någon annan vänstersväng typ "unprotected left turns" tex?
Argo:
Mobileye:
Pony:
Waymo:
Zoox:
Cruise:
AutoX:
Baidu Apollo: