Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Walker skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Och jag har meddelat att jag inte vill ha några vinterhjul. De får kränga vinterdäcken på originalfälgarna då. Jag byter ju ändå till en billigare bil för att spara pengar, då vill man kanske inte lägga en massa pengar på en extra uppsättning fälgar. Känns ju väldigt onödigt. Nu blir det billigast möjliga på allt. Inget lull-lull eller så.
Jag hade gjort samma, om jag inte hade 20" på sommarfälgarna... :D

Kostnad för däckhotell är ju i princip samma som att kränga om däcken varje säsong, så du sparar 15-20k i inköp.
Ibland gör man en tankevurpa där. Det är ju bara fälgarna man sparar kostnaden på… Däcken måste man ju ändå köpa/förvara. Är man inte så petig med fälgarna kan man köpa dem för runt 2000.-/st. Med tpms spar man ca 10000.- Vad kostar en omläggning? Det blir i slutänden inte så många pengar man spar.
Vad menar du med tankevurpa? Det är fälgarna jag skriver om. Komplett uppsättning kostar 22-35k beroende på vad du väljer för fälg/däck och om du ska ha original...
Däckhotell kostar runt 700-1200kr beroende på var du tittar och omläggning verkar ligga runt samma pris.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

men gummit /däcken) skall man väl förvara? Annars byter man hjul (däck + fälj) själv...
För det är väl däcken som är dyra, inte fälgarna. (tror inte man köper nya däck)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Mickep skrev:
men gummit /däcken) skall man väl förvara? Annars byter man hjul (däck + fälj) själv...
För det är väl däcken som är dyra, inte fälgarna. (tror inte man köper nya däck)
Ska du ha originalfälgar så är det dyrt. Ska du ha billiga fälgar är det några tredjepart. Du kan till och med köpa plåtfälg. Själv slipper gärna köra runt med fula fälgar halva året och då är Matis lösning med att kränga om däcken mycket bra.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

DanneLKPG skrev:
... / Själv slipper gärna köra runt med fula fälgar halva året och då är Matis lösning med att kränga om däcken mycket bra.
Slits inte klarlacken på däcken betydligt mer på vintern än sommaren med allt salt och den större mängden grusparticklar som alla dubbdäck river upp?...

Fast sånt här slitage kan man ju säkert förebyggas genom regelbunden rengöring med tillräckligt korta intervaller...

Genomsnittshastigheten spelar säkert även roll. Har man låg genomsnittshastighet så sliter det säkert mkt mindre även ifall hjulen är rejält skitiga...

Jag köpte ett par Dezent tredjepartsfälgar enbart för vinterdäcken för ca 5-6 år sedan. De ser ju inte roliga ut idag kan jag ju säga... Jag slarvade dock säkert med rengöring i en period och har kört mycket 110-120 km/h...

Det har ju inte heller hjälpt att en däckfirma gjort åverkan på fälgarna vid däckbyte (!). Tänker att risken för detta ökar om man ska kränga av och på både sommar och vinterdäck på samma fälgar...

Som jag förstått det så har ju Mati en significant other som gillar när det 'ser fint ut' (no offense...). Tänker att det kan finnas risk för att kan behövas ett par nya fälgar (iallafall) för husfriden om ~3-4 år i värsta fall...

Hur som helst: En bra däckverkstad för däckbyte samt foto/filmbevis ifall de skulle skada en fälg kan ju rekommenderas...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Jag kommer också låta lägga på vinterdäcken på medföljande originalfälgar iaf denna vinter. Sen köper jag nog ett par nya sommarfälgar till sommardäcken. Över tid så äts ju det man sparar på att inte köpa en uppsättning fälgar till, upp av kostnaden att låta kränga av och på däck på samma fälgar med balansering och allt två ggr per år. Det är ju säkert runt dubbla pengen mot ett vanligt däckskifte. Kan man dessutom förvara hjulen själv och göra däckskifte själv så är det ännu mer ekonomiskt i längden att köpa en uppsättning fälgar till.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Vad kostar en omläggning? Det blir i slutänden inte så många pengar man spar.
Jo, det blir massor. Min granne har en däckkrängningsmaskin. Det kostar alltså typ ingenting att kränga om dem. Jag får väl ge honom nån femhundring, fast det är tveksamt att han vill ha den. Det blir väl nåt hembakt istället. :-)
Sen får man ju också räkna med att däcken inte håller hur länge som helst. Max tre säsonger, sen måste de ju bytas oavsett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
Walker skrev:
Vad kostar en omläggning? Det blir i slutänden inte så många pengar man spar.
Jo, det blir massor. Min granne har en däckkrängningsmaskin. Det kostar alltså typ ingenting att kränga om dem. Jag får väl ge honom nån femhundring, fast det är tveksamt att han vill ha den. Det blir väl nåt hembakt istället. :-)
Sen får man ju också räkna med att däcken inte håller hur länge som helst. Max tre säsonger, sen måste de ju bytas oavsett.
Ja inget att fundera på för dig då. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Walker skrev:
Vad kostar en omläggning? Det blir i slutänden inte så många pengar man spar.
Jo, det blir massor. Min granne har en däckkrängningsmaskin. Det kostar alltså typ ingenting att kränga om dem. Jag får väl ge honom nån femhundring, fast det är tveksamt att han vill ha den. Det blir väl nåt hembakt istället. :-)
Sen får man ju också räkna med att däcken inte håller hur länge som helst. Max tre säsonger, sen måste de ju bytas oavsett.
Mycket snälla och trevliga grannar du har, och med nyttiga maskiner dessutom! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Mycket snälla och trevliga grannar du har, och med nyttiga maskiner dessutom! :)
Ja, de är riktigt bra grannar. Och precis som du säger med nyttiga maskiner dessutom. I somras körde han grus och stenkross till mig eftersom jag höll på och byggde ett växthus. Han hade precis skaffat sig en lastmaskin och var jättelycklig att han fick leka med den. Till sist fick jag be honom att sluta köra, jag visste inte längre vad jag skulle göra med allt grus. :lol:
Tyvärr är inte alla mina grannar lika trevliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Nu känner jag inte herr Mati, hur han tänker och fungerar, Men...

...det känns lite som om han antingen inte Kan vinna eller inte låter sig vara helt nöjd med sin situation. Jag tänker bl.a på hur han (du) verkade glad att bilen nu är nära men var tvungen att komma på lite bra mardrömsscenarion med packis och pirater mm. Högst förståeligt med tanke på dina turer kring denna bil som beskrivits i tråden.
När Mati inte ens kunde vara helt glad över sin snälla (överentusiastiskt) hjälpsamma granne utan vara tvungen att avsluta med "tyvärr är inte alla mina grannar lika trevliga", då kom det allt en liten tår för Mati.

Kom nu Mati, snart är bilen här, allt kommer att bli bra och ni kommer leva lyckligt i alla era dagar tillsammans!
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
Max tre säsonger, sen måste de ju bytas oavsett.
Det är väl ytterst individuellt. Vad är en säsong i mil. En bil som står stilla sliter inte däck. Däremot åldras dom. Min släpkärra som kanske gått 100 mil var jag tvungen att byta däcken för de började spricka/torka ut efter runt 15 år.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

ChristerSjo skrev:
mati skrev:
Max tre säsonger, sen måste de ju bytas oavsett.
Det är väl ytterst individuellt. Vad är en säsong i mil. En bil som står stilla sliter inte däck. Däremot åldras dom. Min släpkärra som kanske gått 100 mil var jag tvungen att byta däcken för de började spricka/torka ut efter runt 15 år.
Visst är det så. Mina däck brukar hålla 3-4000 mil. Vår Golf är halvvägs inne på sin andra uppsättning sommardäck (de första var billigt skräp och de höll inte alls lika länge). Vinterdäcken kommer vara slut efter denna vintern. Den tredje vintern i bilens liv. Då har bilen gått 8000 mil. En säsong motsvarar alltså ungefär 1000 mil. Kanske något mer. Och jag kör helst inte tills däcken blir olagliga. Jag byter gärna i tid innan de är helt slut. Tre säsonger brukar det vara. Nu har min e-tron mest stått stilla de senaste 2 åren, det gäller alltså inte riktigt den bilen. Däcken är fortfarande jättefina, framförallt vinterdäcken är som nya. Men det är exceptionellt såklart. Så lite kör jag ju inte i vanliga fall.
Min 90-åriga granne har precis bytt däck för första gången på sin bil. Det är en Volvo S40 -06. 15 år med samma uppsättning däck är rätt bra. Men han har lite andra körvanor än vad vi har. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Lofet2 »

Äntligen har jag fått leveransdatum på onsdag nästa vecka! Det tyvärr utan dragkrok som jag får vänta på i 3 veckor till men det är ingen stress för mig med det.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Lofet2 skrev:
Äntligen har jag fått leveransdatum på onsdag nästa vecka! Det tyvärr utan dragkrok som jag får vänta på i 3 veckor till men det är ingen stress för mig med det.
Stort grattis!
Min RWD Advanced står hos handlaren troligen tar jag den på torsdag nästa vecka.

Ingen laddbox hemma ännu. Dock beställd... Tibber var kanske ett dumt val. Raggar även vinterdäck som en idiot. Slutsålt överallt ungefär.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag har ju tur då att både dragkrok och däck finns. Bara bilen som fattas. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Lofet2 »

Jag började fundera på om min kommande bil kommer behöva extraljus. Jag kommer utvärdera nu under vintern så får jag se hur det blir inför hösten. Har någon sett bilder på hur detta har lösts på ett snyggt sätt?

Alla dessa biltankar som snurrar med 3 dagar kvar till leverans :roll:
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Lofet2 skrev:
Jag började fundera på om min kommande bil kommer behöva extraljus. Jag kommer utvärdera nu under vintern så får jag se hur det blir inför hösten. Har någon sett bilder på hur detta har lösts på ett snyggt sätt?

Alla dessa biltankar som snurrar med 3 dagar kvar till leverans :roll:
Det finns bl a i Elbilforum.no.
https://elbilforum.no/index.php?topic=57776.0
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Lofet2 skrev:
Jag började fundera på om min kommande bil kommer behöva extraljus. Jag kommer utvärdera nu under vintern så får jag se hur det blir inför hösten. Har någon sett bilder på hur detta har lösts på ett snyggt sätt?

Alla dessa biltankar som snurrar med 3 dagar kvar till leverans :roll:
Se till så att din ÅF gör en ljusinställning innan leverans. Det är större skillnad än man tror efteråt.

Söker du på ledbar i norska gruppen så finns det mängder med exempel. Snyggast tycker jag är när man har höjt regplåten lite och satt den under. :)

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=61AA670D
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=61AA1353


Länk till gruppen:
https://www.facebook.com/groups/2434131916878608/
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Lofet2 »

DanneLKPG skrev:
Lofet2 skrev:
Jag började fundera på om min kommande bil kommer behöva extraljus. Jag kommer utvärdera nu under vintern så får jag se hur det blir inför hösten. Har någon sett bilder på hur detta har lösts på ett snyggt sätt?

Alla dessa biltankar som snurrar med 3 dagar kvar till leverans :roll:
Se till så att din ÅF gör en ljusinställning innan leverans. Det är större skillnad än man tror efteråt.

Söker du på ledbar i norska gruppen så finns det mängder med exempel. Snyggast tycker jag är när man har höjt regplåten lite och satt den under. :)

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=61AA670D
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=61AA1353


Länk till gruppen:
https://www.facebook.com/groups/2434131916878608/
Tack för länkar! Ja den placeringen ser verkligen helt okej ut! När den sitter ovanför regplåten blir den lite påträngande på designen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Nu har min säljare enligt utsago tagit hem ett gäng gummimattor till mig som jag ska få. Det är ju riktigt trevligt med tanke på hur länge jag har fått vänta hittills. Då finns det alltså dragkrok, däck och gummimattor. Men fortfarande ingen bil i sikte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Till info, så funkar i5 med AWD bra till att göra donuts med. Kom snö igår och körde runt med kidsen på en parkeringsplats. Deaktiverade ESP och körde i sport mode. Riktigt fina cirklar blev det, tyvärr inga bilder, så ni får ta mig på ordet. Kids approved :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

HelectriC skrev:
Till info, så funkar i5 med AWD bra till att göra donuts med. Kom snö igår och körde runt med kidsen på en parkeringsplats. Deaktiverade ESP och körde i sport mode. Riktigt fina cirklar blev det, tyvärr inga bilder, så ni får ta mig på ordet. Kids approved :D
Grymt, då kommer jag inte sakna Subarun! :D
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Okej, nu fick jag det här totalt om bakfoten. Donuts i min värld är nånting man äter och jag trodde såklart att du har använt V2L-funktionen för att ansluta nåt köksredskap för att tilllaga munkar med. Fattade inte alls vad det har med AWD att göra. Men nu tror jag att jag fattar. :lol: :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

En vecka kvar tills jag hämtar min om allt går rätt denna gång... :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
En vecka kvar tills jag hämtar min om allt går rätt denna gång... :lol:
Gott! Har du även fått provkört nu innan du hämtar ut?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar