Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Franz »

MSO skrev:
Att det saknas insynsskydd är inte bara en insynsgrej per se, utan det innebär också att det i kallt väder kommer (mer) kall luft farande när man bromsar. Den kalla luften är tung och man har ett fint badkar med den där bak. Utan lock.

Inget jätteproblem, men det märks. (Rent teoretiskt några små promille på förbrukningen också förutsatt att det är återkopplad reglering. )
Så det motsvarar då ungefär skillnaden i förbrukning orsakad av själva insynskyddets vikt? ;) ;)
Driver sajten Car.info
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av raven1976 »

Mr S skrev:
raven1976 skrev:
Mr S skrev:
Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV. :)
Tackar! :) Ja det kändes bra att jag upptäckte det direkt och att det var lätt för dom att åtgärda.
Vad känner du kommer att bli största skillnaderna mellan de två bilarna? Något du inte är nöjd med i din befintliga bil?
Jag är supernöjd med komforten i e-tron. Audi kan bygga bilar, men inte mjukvara. Functions on Demand som de slog på stora trumman med kom aldrig till min 2019-bil. Hade tänkt prenumerera på Matrix-ljus vintertid. VAG verkar glömma sina bilar ett år efter de är ute hos kund. Audis API:er ligger ofta nere, eller att bilen inte har kontakt med backend. För mig som gillar att automatisera så är det frustrerande och uselt. Vi var på väg att köpa en Model S 2016 men då kände jag inte att Tesla kunde bygga bilar, den bara skramlade. Nu med MIC Model Y så kan Tesla bygga bilar, är extremt duktiga på drivlinan och mjukvara. Jag gillar Teslas tänk, humor och visioner. Att Elon är galen är bara positivt. Det är endast en som är så pass galen som tror att han kan förändra världen som faktiskt kan lyckas med det. I mina ögon kände jag att köpa e-tron var att köpa en bil, men att köpa en Tesla är som att välja en livsstil. Låter konstigt kanske, men det har aldrig funnits en bil som berört mig så mkt som Tesla känslomässigt.

Ps.

Har redan börjat snickra ihop ett "card" i Home Assistant för min Model Y.
Screenshot 2021-11-24 at 11.03.30.png
Givetvis har man lagt in den i HA. ;)
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Rorspjell »

Verkar fortfarande vara Y5CD vad jag lyckats hitta i bilregistret. Någon som sett något annat?
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Malt1 »

Rorspjell skrev:
Verkar fortfarande vara Y5CD vad jag lyckats hitta i bilregistret. Någon som sett något annat?
Stämmer bra de. Jag har en bil från Q4 batchen och kan bekräfta att de är det som gäller.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Franz »

Samtliga Y som förregistrerats hittills, vilket ju är väldigt många, är Y5CD.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Rorspjell »

Då får vi se om det blir annorlunda i Q1-batchen som kommer. Intressant att 3LR verkar ha fått E5LD.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Tesla MY har sålt bra på kort tid.
Screenshot_20211124-154616_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Franz »

Rorspjell skrev:
Då får vi se om det blir annorlunda i Q1-batchen som kommer. Intressant att 3LR verkar ha fått E5LD.
Edit
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Franz »

Zalman3 skrev:
Tesla MY har sålt bra på kort tid.
Screenshot_20211124-154616_Chrome.jpg
Hälften av de bilarna ägs fortfarande av Tesla själva och leveranserna för det här kvartalet har precis småstartat så det är ju lite händelserna i förväg men menar sålt som i beställt så verkar det ju definitivt vara så.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Rorspjell skrev:
Då får vi se om det blir annorlunda i Q1-batchen som kommer. Intressant att 3LR verkar ha fått E5LD.
Hoppas, hoppas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Dexter86 »

Någon som får/har fått E5LD nu i Q4?
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Malt1 »

Ingen av de som registrerats ännu.
Tobiaz
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 nov 2021 10:30

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tobiaz »

Någon som vet om denna batch som kommer nu kommer få nya UI/interface när det väl släpps till Model 3/Y? Enligt Musk måste man ha FSD computer då och frågan om de Y som kommer nu har det?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av OfarligTesla »

Tobiaz skrev:
Någon som vet om denna batch som kommer nu kommer få nya UI/interface när det väl släpps till Model 3/Y? Enligt Musk måste man ha FSD computer då och frågan om de Y som kommer nu har det?
Har väl alla som kommit de senaste 2 åren haft? När jag fick min förra 3a i början av 2020 så hade alla det.
Tobiaz
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 nov 2021 10:30

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tobiaz »

Låter ju bra. Lät lite konstigt med Elons tweet (som alla andra tweets :)). Kändes inte helt glasklart att man får det nya UI. Ingen som vet när det kommer till 3/Y?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Dafro »

Mr S skrev:
raven1976 skrev:
Mr S skrev:
Tur du hittade det och fick det fixat direkt! Grattis till bilen förresten. Min kommer i mitten av december. Det sjuka är att jag längtar mer efter Model Y än vad jag gjorde efter min e-tron som var min första BEV. :)
Tackar! :) Ja det kändes bra att jag upptäckte det direkt och att det var lätt för dom att åtgärda.
Vad känner du kommer att bli största skillnaderna mellan de två bilarna? Något du inte är nöjd med i din befintliga bil?
Jag är supernöjd med komforten i e-tron. Audi kan bygga bilar, men inte mjukvara. Functions on Demand som de slog på stora trumman med kom aldrig till min 2019-bil. Hade tänkt prenumerera på Matrix-ljus vintertid. VAG verkar glömma sina bilar ett år efter de är ute hos kund. Audis API:er ligger ofta nere, eller att bilen inte har kontakt med backend. För mig som gillar att automatisera så är det frustrerande och uselt. Vi var på väg att köpa en Model S 2016 men då kände jag inte att Tesla kunde bygga bilar, den bara skramlade. Nu med MIC Model Y så kan Tesla bygga bilar, är extremt duktiga på drivlinan och mjukvara. Jag gillar Teslas tänk, humor och visioner. Att Elon är galen är bara positivt. Det är endast en som är så pass galen som tror att han kan förändra världen som faktiskt kan lyckas med det. I mina ögon kände jag att köpa e-tron var att köpa en bil, men att köpa en Tesla är som att välja en livsstil. Låter konstigt kanske, men det har aldrig funnits en bil som berört mig så mkt som Tesla känslomässigt.

Ps.

Har redan börjat snickra ihop ett "card" i Home Assistant för min Model Y.
Screenshot 2021-11-24 at 11.03.30.png
Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Du måste ha testat en trasig 3a, och definitivt inte de nyaste som kommer nu om du tycker ljudbilden är så hög. Den är inte klassledande såklart men dålig är den faktiskt inte längre och står sig fint mot andra märken faktiskt, fjädringen är åt det sportigare hållet så jämför man med andra osportiga bilar blir den självklart hårdare men jämfört med andra sportiga bilar skulle jag inte säga att den är värdelös.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:

Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.

Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:
Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Du måste ha testat en trasig 3a, och definitivt inte de nyaste som kommer nu om du tycker ljudbilden är så hög. Den är inte klassledande såklart men dålig är den faktiskt inte längre och står sig fint mot andra märken faktiskt, fjädringen är åt det sportigare hållet så jämför man med andra osportiga bilar blir den självklart hårdare men jämfört med andra sportiga bilar skulle jag inte säga att den är värdelös.
Visste ju att detta var ett känsligt område men måste ju utmanas lite. Men lite intressant när man är lite kritisk mot tesla att det måste varit något fel, och det är väl inte omöjligt, eller det kanske är vanligt. Provkörde 2 olika varav en var performance eller vad den heter och det var i somras så jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess. Har du kört någon tyst bil är min undran, tom x som ska vara en av de tystare tesla låter ju ca 3 db mer än en E-tron, enligt test.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 2 gång.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:

Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.

Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Visste ju att detta var ett känsligt område men måste ju utmanas lite. Men lite intressant när man är lite kritisk mot tesla att det måste varit något fel, och det är väl inte omöjligt, eller det kanske är vanligt. Provkörde 2 olika varav en var performance eller vad den heter och det var i somras så jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess. Har du kört någon tyst bil är min undran, tom x som ska vara en av de tystare tesla låter ju ca 3 db mer än en E-tron, enligt test.
Bara ägt tyskt innan jag bytte till Tesla, så det jag kört är mestadels det och Volvo. Har inte kört ny S-klass, Rolls eller liknande så har väl dock inte kört det värsta vad gäller tysthet. Provkörde en E-tron när den kom och jämförde på samma vägar samma dag mot min 2018 Model S jag hade då och det fanns skillnad men den var inte gigantisk, E-tronen saknade dock akustrikrutor för handlaren hade ingen sådan inne så gissningsvis hade det blivit tystare om de fanns. Nu har säkert saker hänt med E-tronen också över åren så den är säkert bättre nu.

Och ja, när man kommer och har en uppfattning som avviker från andras upplevelse väldigt mycket får man anta att något är fel. Jag har vid det här laget kört över 10 olika exemplar av Model 3 av olika årsmodeller och ingen har varit så illa som du beskrev det. Kan väl säga att en polares splitternya C-klass inte är tystare än den Model 3 jag kör nu, detsamma gäller vänners XC60/XC90 också, vissa av dem är faktiskt mer högljudda beroende på var i bilen man sitter. Men du kanske har högre krav än sådana bilar för att köra motorväg? Börjar man jämföra mot E-klass osv så är Model 3 såklart mer högljudd, det är ju dock en annan typ av bil. E-klassen är dock mer högljudd än Model 3 i stadstrafik och lägre hastigheter pga fossildrivlinan.

De tidigare var värre såklart och de senaste är de bästa, provkörde du i somras behöver det inte varit den senaste varianten.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Min Tesla MS med plåttak är tyst.
Har kört Audi e-tron 55 Quattro och Mercedes EQC och de är något tystare.
Alla andra elbilar som jag provkört har högre ljudnivå än min bil, inklusive Porsche Taycan.

Edit:
Min Tesla MS är tystare än den Audi V6 Avant Quattro jag hade tidigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Dafro »

Jo S är fin och den borde jag provköra. Håller väl inte riktigt med OfarligTesla men vi hör kanske olika saker. Tex i min X5 är motorljudet knappt hörbart tyvärr ibland får man väl säga. Min vy är att vid ganska låg hastighet typ 30-40 så hör man vägljudet rätt högt i 3.

Kan ju varit stora fälgar på de jag provkört, har tex bara 19” på min X5, inte vackert men tyst.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Jo S är fin och den borde jag provköra. Håller väl inte riktigt med OfarligTesla men vi hör kanske olika saker. Tex i min X5 är motorljudet knappt hörbart tyvärr ibland får man väl säga. Min vy är att vid ganska låg hastighet typ 30-40 så hör man vägljudet rätt högt i 3.

Kan ju varit stora fälgar på de jag provkört, har tex bara 19” på min X5, inte vackert men tyst.
Fälgar gör en del ja, tycker att Performance med 20” låter mer än LR med 18”, jag väljer 18” delvis av den anledningen. När du säger att vägljudet är högt i 3an redan vid 30 får mig verkligen att tro att du kört bilar som haft något problem med någon dörrlist eller liknande. Min nya 3a är mer eller mindre helt tyst när jag kör runt i stan och det enda jag hör är övriga trafiken eller motorerna ifall jag accelererar kraftigt, min tidigare 3a av årsmodell 2020 lät mer men knappt märkbar i de hastigheterna (dvs 30-40 km/h).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:

Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.

Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.
Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.

Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.

Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar