För att förtydliga, Kia picanto är inte en bra bil mer än att den är smidig i stan, vet inte vad du läst, skrev ju att jag aldrig skulle köra med den på motorväg. Har inte heller sagt att M3 skulle var otrygg att köra på motorväg utan det handlar om ljudbilden, men det går ju lösa med ett par Peltorkåpor. Detta är min uppfattning. EV 6 har för litet bagage, så också 3 såklart och y för dålig lastvikt.martinot skrev:Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.Dafro skrev:Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.martinot skrev:Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.Dafro skrev:
Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.
Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
Model Y - Senaste nytt...
Moderator: Redaktion
Re: Model Y - Senaste nytt...
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: Model Y - Senaste nytt...
Peltorkåpor, det där är humor. Haha.Dafro skrev:För att förtydliga, Kia picanto är inte en bra bil mer än att den är smidig i stan, vet inte vad du läst, skrev ju att jag aldrig skulle köra med den på motorväg. Har inte heller sagt att M3 skulle var otrygg att köra på motorväg utan det handlar om ljudbilden, men det går ju lösa med ett par Peltorkåpor.martinot skrev:Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.Dafro skrev:Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.martinot skrev:Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.Dafro skrev:
Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.
Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Du som kört Tesla innan ID.4 och skulle få välja mellan ID4 och Model Y, vilken hade du valt?taliz skrev:Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Model Y - Senaste nytt...
Jag köpte ID4an med förhoppningen att jag skulle kunna köpa en Berlin-byggd Y med 4680 efter något år.Mr S skrev:Du som kört Tesla innan ID.4 och skulle få välja mellan ID4 och Model Y, vilken hade du valt?taliz skrev:Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Sen blev 4680 försenad. Sen fabriken försenad. Sen började dom importera Y från Kina.
Så förutsättningarna har ändrats minst sagt.
Hursomhelst, för ~400k efter bonus är ID4 en helt ok A-B transport. Väldigt tråkig, men praktisk och ekonomisk.
Men vill man ha 4wd och lite utrustning så är Y definitivt att föredra framför en välutrustad ID4 IMO.
Jag är dock lite sugen på att skaffa en M3P igen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Du har åtminstone humor Martin!martinot skrev:
Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.
Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.
Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model Y - Senaste nytt...
Kan väl säga att när jag jämfört min nya 3a mot en Model Y är det iaf ingen skillnad förutom just att Yn låter mer bakifrån, ägaren av Model Yn sa samma sak också när vi jämförde.taliz skrev:Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Trevliga nyheter om M3 och MY MiC får Ryzen istället för Atom. Hoppas det blir samma sak med MY MiG.
Däremot så förväntar jag mig inte samma prestanda som nya MS och MX (tyvärr).
Däremot så förväntar jag mig inte samma prestanda som nya MS och MX (tyvärr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model Y - Senaste nytt...
Såg det också, fan, min 3a riskerar att bli kortlivad… AMD-datorn måste man ju ha! Miljöbilspremien kommer om en månad också…martinot skrev:Trevliga nyheter om M3 och MY MiC får Ryzen istället för Atom. Hoppas det blir samma sak med MY MiG.
Däremot så förväntar jag mig inte samma prestanda som nya MS och MX (tyvärr).
Re: Model Y - Senaste nytt...
Ja d väl klart!OfarligTesla skrev:Såg det också, fan, min 3a riskerar att bli kortlivad… AMD-datorn måste man ju ha! Miljöbilspremien kommer om en månad också…martinot skrev:Trevliga nyheter om M3 och MY MiC får Ryzen istället för Atom. Hoppas det blir samma sak med MY MiG.
Däremot så förväntar jag mig inte samma prestanda som nya MS och MX (tyvärr).
Kan ju för fasiken inte köra runt med gamla Intel grejer
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model Y - Senaste nytt...
Ne precis, gammal hårdvara är tråkigt!Dexter86 skrev:Ja d väl klart!
Kan ju för fasiken inte köra runt med gamla Intel grejer
Re: Model Y - Senaste nytt...
D sen gammalt !OfarligTesla skrev:Ne precis, gammal hårdvara är tråkigt!Dexter86 skrev:Ja d väl klart!
Kan ju för fasiken inte köra runt med gamla Intel grejer
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Model Y - Senaste nytt...
Angående dragkrok.
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.
2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.
Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.
2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.
Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Model Y - Senaste nytt...
Märklig krok där. Inte original. Det ser ut som en krok från en 3’a med vertikal infästning, medan Y har en horisontell montering.slugger75 skrev:Angående dragkrok.
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.
2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.
Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Model Y - Senaste nytt...
Ja det är skumt.Walker skrev:Märklig krok där. Inte original. Det ser ut som en krok från en 3’a med vertikal infästning, medan Y har en horisontell montering.
Kroken på Blocket ser ju i alla fall inte ut som kroken på Teslas sida.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Model Y - Senaste nytt...
Är det inte så att på Model X så är det olika typer av krokar med olika sätt att montera i USA och Europa? Att det är horisontell montering i USA men inte i Europa. I så fall så skulle jag inte dra för stora slutsatser på hur monteringen ser ut på Model Y i USA för att säga hur det kommer se ut här i Europa.Walker skrev:Märklig krok där. Inte original. Det ser ut som en krok från en 3’a med vertikal infästning, medan Y har en horisontell montering.slugger75 skrev:Angående dragkrok.
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.
2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.
Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Det är ju bara att kolla i Svenska manualen för Model Y så ser man hur den ser ut.vigge50 skrev:Är det inte så att på Model X så är det olika typer av krokar med olika sätt att montera i USA och Europa? Att det är horisontell montering i USA men inte i Europa. I så fall så skulle jag inte dra för stora slutsatser på hur monteringen ser ut på Model Y i USA för att säga hur det kommer se ut här i Europa.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
#teamblue #teamwhite
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Model Y - Senaste nytt...
Det var som faan!
Jag fick registreringsnumret skickat till mig nu från firman som säljer Model Y med dragkrok på Blocket: XAZ99J
Kollar man fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen står det ju faktiskt max släpvagnsvikt: 1600 kg.
Det var, som jag skrev inledningsvis, som faan.
Alltså har ju dragkrok kommit till Y då. Eller?
Jag fick registreringsnumret skickat till mig nu från firman som säljer Model Y med dragkrok på Blocket: XAZ99J
Kollar man fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen står det ju faktiskt max släpvagnsvikt: 1600 kg.
Det var, som jag skrev inledningsvis, som faan.
Alltså har ju dragkrok kommit till Y då. Eller?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Model Y - Senaste nytt...
Så står det nog i fordonsuppgifterna oavsett om det finns en dragkrok monterad eller inte. Det där handlar om hur bilen är typad och bilen är ju förberedd för att man KAN montera dragkrok och DÅ får bilen dra 1600kg. Numera behöver man ju inte besikta om bilen när man monterat dragkrok. I bästa fall registreras en monterad dragkrok i fordonsuppgifterna efter första besiktningen, dvs efter fyra år.slugger75 skrev:Det var som faan!
Jag fick registreringsnumret skickat till mig nu från firman som säljer Model Y med dragkrok på Blocket: XAZ99J
Kollar man fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen står det ju faktiskt max släpvagnsvikt: 1600 kg.
Det var, som jag skrev inledningsvis, som faan.
Alltså har ju dragkrok kommit till Y då. Eller?
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Model Y - Senaste nytt...
Aha är det så…? Då hetsade jag upp mig i onödan då.MrOCM skrev:Så står det nog i fordonsuppgifterna oavsett om det finns en dragkrok monterad eller inte. Det där handlar om hur bilen är typad och bilen är ju förberedd för att man KAN montera dragkrok och DÅ får bilen dra 1600kg. Numera behöver man ju inte besikta om bilen när man monterat dragkrok. I bästa fall registreras en monterad dragkrok i fordonsuppgifterna efter första besiktningen, dvs efter fyra år.slugger75 skrev:Det var som faan!
Jag fick registreringsnumret skickat till mig nu från firman som säljer Model Y med dragkrok på Blocket: XAZ99J
Kollar man fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen står det ju faktiskt max släpvagnsvikt: 1600 kg.
Det var, som jag skrev inledningsvis, som faan.
Alltså har ju dragkrok kommit till Y då. Eller?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Model Y - Senaste nytt...
Så står det på min också när jag kollar upp mitt regnr. Så tyvärr innebär det inte monterad dragkrok
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y - Senaste nytt...
Dragbalk osv är kanske kompatibla mellan 3 och Y, så att det går att montera en krok från trean om man vill. Jag skulle dock tro att den hamnar högre från marken än avsett, och trailermode osv lär ju inte funka på bilen.
Model Y LR AWD 2022
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Model Y - Senaste nytt...
Men nu då, vad tror ni?
Jag vill verkligen kunna ha dragkrok…
Jag vill verkligen kunna ha dragkrok…
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5