NIO+Shell=sant

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

NIO+Shell=sant

Inlägg av Zalman3 »


NIO and Shell will increase R&D efforts and battery swapping technologies to further push the technology and business model forward.
The companies will develop a network of co-branded battery swap stations.
The joint effort in China will start with two pilot sites with a goal to reach 100 sites by 2025, as well as additional co-branded battery swap stations at Shell EV charging hubs and Shell Recharge fast chargers at NIO locations.
The companies will exploring pilots in Europe in 2022 and hope to scale rapidly depending on success.

https://electrek.co/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det här med att åka in på macken och byta ut hela elbilsbatteriet trodde jag var historia.

Tror ni det kommer att fungera i praktiken?

Varför har NIO valt denna lösning?
battery-replacement.jpg
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av A76 »

Off Grid Byggaren skrev:
Det här med att åka in på macken och byta ut hela elbilsbatteriet trodde jag var historia.

Tror ni det kommer att fungera i praktiken?

Varför har NIO valt denna lösning?
battery-replacement.jpg
Var har du varit de senaste par åren? NIO har hundratals batteribytesstationer i Kina. De gjorde sitt miljonte batteribyte härom veckan. Inte säker på att jag tycker det slår SuC men fungerar gör det bevisligen 8-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har varit i Sverige.

Det är ju helt andra förutsättningar i Kina.

Att det rent tekniskt kan fungera är ju inget konstigt, men som affärsmodell i Sverige?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av A76 »

Vi får se hur norrbaggarna tar emot affärsmodellen. Blir de nöjda funkar det säkert här också. Skulle kunna få över dieselbrännarna som absolut måste ladda/tanka på 3 min för att kunna flåköra 10 timmar utan pisspaus eller mat :D
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av Vasp »

Bra med alternativ tycker jag. En Nio kan snabbladda på en 30-40 min om föredrar det eller så byter man batteriet på typ 5 min.

Ibland passar det ena bättre än det andra.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av Nect »

Hur fungerar det konkret, äger NIO batterierna? Skulle vara lagomt roligt om du kommer med en relativ ny bil och byter batteriet. Batteriet du fick bytt till kanske är illa misskött?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av RagWal »

Rätt intressant.
Med 5 min för byte vs 30 min för typisk SuC-laddning så motsvarar en sån station en SuC med ca 6 platser (30 min/5 min).
Tiden per kund 5 min vs 30 min.
Vad kan en bytesstation med 6-10 batterier på laddning kosta? Mer än en 6-plats-SuC?
AstonQuaston
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2021 20:44

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av AstonQuaston »

Nio har olika setup, man kan hyra ett mindre batteri och sedan uppgradera till större kapacitet på resor där det önskar, en månadskostnad beroende på storlek. Man kan även äga sitt batteri om man vill och byta, med nån garanterat % av kapacitet.
Bilarna går ju så klart att ladda som vanligt. När man swappar så har dom både drop in och boka tid beroende på var.
En fördel med swap är att man förhindrar batteridegradering då man får nyare batterier i sin bil och kanske kan hålla ett högre värde samt att det blir lättare/billigare att återvinna äldre batterier.
Detta i Kina, vet inte hur det blir här.
Och ang hur batterier degradering över tid så bryr sig många här olika men man måste hålla med om att batterigaranti blir enklare om det är enkelt att byta så den rädslan borde minska.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av Vasp »

Läste nånstans att 92% av de norska nio kunderna ha valt Baas(battery as a service). Då är bilen billigare i inköpspris och man betalar en månadshyra för batteriet. Nio äger batterierna inte du som kund. Så man måste inte tillbaka för att hämta upp sitt gamla batteri.

https://www.nio.com/baas
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: NIO+Shell=sant

Inlägg av Jerker »

Skriv svar