M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Moderator: Redaktion
M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Har M3P fått nya batterier som har kortare räckvidd än tidigare batterier eller? Det är exakt samma pris som tidigare med räckvidden 567km (WLTP).
Jag antar att de nya batterierna med den kortare räckvidden har andra fördelar eftersom Tesla valt dessa nya batterier istället för att fortsätta med de gamla?
Jag antar att de nya batterierna med den kortare räckvidden har andra fördelar eftersom Tesla valt dessa nya batterier istället för att fortsätta med de gamla?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Senaste batchen kom från USA med Panasonics 82kwh NCA.
Nästa batch kommer från Kina med LGs ca 80kwh NCM.
Nästa batch kommer från Kina med LGs ca 80kwh NCM.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Man har bytt batteriet i Model 3 Performance som säljs i Europa till ett LG-batteri som är cirka 79kWh( märkt kapacitet = 78.8kWh when new).
Det förkortar räckvidden med motsvarande mindre kapacitet.
Tesla beskrev i rapporten om miljöpåverkan att man skulle sluta skicka batteripack över hela världen, innan tillverkades M3P-packarna i USA och skeppades till Kina för att sedan skeppa hela bilen till Europa. Det innebär att Europa får LG-packar av NMC-typ som är aningen mindre och laddar lite långsammare än motsvarande Panasonic. Det är inga jätteskillnader dock.
Anledningen är dels att man vill använda lokalproduverat för att minskar transporter samt att Panasonic/Teslass egna fabriker inte mäktar med att leverera tillräckligt med batterier för alla bilar som tillverkas.
Kikar man på forskningsrapporter verkar NMC vara lite känsligare för att lämnas laddade med hög laddningsnivå/SOC.
Det förkortar räckvidden med motsvarande mindre kapacitet.
Tesla beskrev i rapporten om miljöpåverkan att man skulle sluta skicka batteripack över hela världen, innan tillverkades M3P-packarna i USA och skeppades till Kina för att sedan skeppa hela bilen till Europa. Det innebär att Europa får LG-packar av NMC-typ som är aningen mindre och laddar lite långsammare än motsvarande Panasonic. Det är inga jätteskillnader dock.
Anledningen är dels att man vill använda lokalproduverat för att minskar transporter samt att Panasonic/Teslass egna fabriker inte mäktar med att leverera tillräckligt med batterier för alla bilar som tillverkas.
Kikar man på forskningsrapporter verkar NMC vara lite känsligare för att lämnas laddade med hög laddningsnivå/SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Billigare så dom tjänar mer pengar.tommyd skrev:
Jag antar att de nya batterierna med den kortare räckvidden har andra fördelar eftersom Tesla valt dessa nya batterier istället för att fortsätta med de gamla?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Jag tror att kinesiska staten "uppmanar" biltillverkare att använda inhemska underleverantörer.El2an skrev:Billigare så dom tjänar mer pengar.tommyd skrev:
Jag antar att de nya batterierna med den kortare räckvidden har andra fördelar eftersom Tesla valt dessa nya batterier istället för att fortsätta med de gamla?
Sedan är de batterierna antagligen billigare också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
De har aldrig skeppat Kinabyggda bilar med batterier från USA AFAIK.AAKEE skrev:innan tillverkades M3P-packarna i USA och skeppades till Kina för att sedan skeppa hela bilen till Europa.
Alla bilar som har Panasonics batteri är byggda i USA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Handlar nog mest om att Kina är deras exporthubb nu. Det är där de har störst tillverkningskapacitet. Panasonics har ingen tillverkning där, därmed lämpar det sig bäst att använda andra leverantörer.mikebike skrev:Jag tror att kinesiska staten "uppmanar" biltillverkare att använda inhemska underleverantörer.El2an skrev:Billigare så dom tjänar mer pengar.tommyd skrev:
Jag antar att de nya batterierna med den kortare räckvidden har andra fördelar eftersom Tesla valt dessa nya batterier istället för att fortsätta med de gamla?
Sedan är de batterierna antagligen billigare också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Är det bara jag som absolut inte vill ha en kinabil? Tänkte byta ut min M3LR snart mot en P, men nu avvaktar jag tills jag kan köpa en lämplig bil byggd i den fria delen av världen.
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Nä, jag vill ha en Berlinbyggd med 4680.Elof skrev:Är det bara jag som absolut inte vill ha en kinabil? Tänkte byta ut min M3LR snart mot en P, men nu avvaktar jag tills jag kan köpa en lämplig bil byggd i den fria delen av världen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Alltså. Det verkar ju var fler här som resonerar som du. Inte köpa bilar från Kina. Men, är ni konsekventa? Köper ni ingenting alls som produceras i Kina? Eller är det bara just bilar därifrån som är the devil?Elof skrev:Är det bara jag som absolut inte vill ha en kinabil? Tänkte byta ut min M3LR snart mot en P, men nu avvaktar jag tills jag kan köpa en lämplig bil byggd i den fria delen av världen.
Och är det ok att köpa en bil från ett företag som tillverkar bilar i Kina, bara man köper en bil som samma företag har tillverkat i ett annat land?
Borde ni inte bojkotta hela företaget, Tesla i det här fallet?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Japp, köper inget därifrån.slugger75 skrev:Alltså. Det verkar ju var fler här som resonerar som du. Inte köpa bilar från Kina. Men, är ni konsekventa? Köper ni ingenting alls som produceras i Kina? Eller är det bara just bilar därifrån som är the devil?Elof skrev:Är det bara jag som absolut inte vill ha en kinabil? Tänkte byta ut min M3LR snart mot en P, men nu avvaktar jag tills jag kan köpa en lämplig bil byggd i den fria delen av världen.
Och är det ok att köpa en bil från ett företag som tillverkar bilar i Kina, bara man köper en bil som samma företag har tillverkat i ett annat land?
Borde ni inte bojkotta hela företaget, Tesla i det här fallet?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Ok. Jag måste säga att jag i så fall är imponerad över vilken stenkoll du har.Lacho skrev:
Japp, köper inget därifrån.
Inga komponenter i bil eller elektronik du har som är tillverkade i Kina. Inga kläder du har kommer därifrån. Inget porslin. Med mera.
Jag föreställer mig att det tar mycket tid att uppdatera sig om allt sådant. Men jag kanske har fel.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Jag tycker det är en stor skillnad på att köpa smågrejer som inte tillverkas på andra ställen än just Kina, och att köpa en hel bil där ifrån när det med enkelhet går att undvika.slugger75 skrev:Alltså. Det verkar ju var fler här som resonerar som du. Inte köpa bilar från Kina. Men, är ni konsekventa? Köper ni ingenting alls som produceras i Kina? Eller är det bara just bilar därifrån som är the devil?Elof skrev:Är det bara jag som absolut inte vill ha en kinabil? Tänkte byta ut min M3LR snart mot en P, men nu avvaktar jag tills jag kan köpa en lämplig bil byggd i den fria delen av världen.
Och är det ok att köpa en bil från ett företag som tillverkar bilar i Kina, bara man köper en bil som samma företag har tillverkat i ett annat land?
Borde ni inte bojkotta hela företaget, Tesla i det här fallet?
Sedan kommer säkert Model Y MIG även innehålla massor med kinatillverkade komponenter men det har jag lite lättare att acceptera eftersom vi i princip givit Kina monopol på väldigt mycket tillverkning.
Jag förstår inte hur folk kan köpa produkter helt utan eftertanke, från en kommunistisk diktatur som förtrycker sitt folk. Men så länge det är billigt så skiter de flesta i vilket.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Det är naturligtvis ”värre” att köpa en bil för 700000 kr än en telefon för 7000. Det finns viktigare saker i livet än att undvika att köpa saker som göder den kinesiska diktaturen, men de stora, enkla sakerna kan man ju göra. Jag kör bensindriven moppe ibland, men aldrig V8-SUV, enligt samma moraliska principer. Jag är lite kluven i frågan om det är ”värre” att köpa en svensktillverkad bil av ett kinesiskt företag eller en kinatillverkad bil av ett amerikanskt företag. Lutar åt det förstnämnda.slugger75 skrev:Alltså. Det verkar ju var fler här som resonerar som du. Inte köpa bilar från Kina. Men, är ni konsekventa? Köper ni ingenting alls som produceras i Kina? Eller är det bara just bilar därifrån som är the devil?
Och är det ok att köpa en bil från ett företag som tillverkar bilar i Kina, bara man köper en bil som samma företag har tillverkat i ett annat land?
Borde ni inte bojkotta hela företaget, Tesla i det här fallet?
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Om du tänker på Volvo så är det ett Svenskt företag som ägs till ca 80% av ett bolag i ett europeiskt skatteparadis som i sin tur ägs av en Kines som verkar anstränga sig för att hålla Volvo utom räckhåll från den Kinesiska dödsmördardiktaturen. Om jag förstått rätt och inte minns felElof skrev:Det är naturligtvis ”värre” att köpa en bil för 700000 kr än en telefon för 7000. Det finns viktigare saker i livet än att undvika att köpa saker som göder den kinesiska diktaturen, men de stora, enkla sakerna kan man ju göra. Jag kör bensindriven moppe ibland, men aldrig V8-SUV, enligt samma moraliska principer. Jag är lite kluven i frågan om det är ”värre” att köpa en svensktillverkad bil av ett kinesiskt företag eller en kinatillverkad bil av ett amerikanskt företag. Lutar åt det förstnämnda.slugger75 skrev:Alltså. Det verkar ju var fler här som resonerar som du. Inte köpa bilar från Kina. Men, är ni konsekventa? Köper ni ingenting alls som produceras i Kina? Eller är det bara just bilar därifrån som är the devil?
Och är det ok att köpa en bil från ett företag som tillverkar bilar i Kina, bara man köper en bil som samma företag har tillverkat i ett annat land?
Borde ni inte bojkotta hela företaget, Tesla i det här fallet?
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Är ju värre för miljön att du kör bensindriven moppe än V8 SUV!!Elof skrev:Det är naturligtvis ”värre” att köpa en bil för 700000 kr än en telefon för 7000. Det finns viktigare saker i livet än att undvika att köpa saker som göder den kinesiska diktaturen, men de stora, enkla sakerna kan man ju göra. Jag kör bensindriven moppe ibland, men aldrig V8-SUV, enligt samma moraliska principer. Jag är lite kluven i frågan om det är ”värre” att köpa en svensktillverkad bil av ett kinesiskt företag eller en kinatillverkad bil av ett amerikanskt företag. Lutar åt det förstnämnda.slugger75 skrev:Alltså. Det verkar ju var fler här som resonerar som du. Inte köpa bilar från Kina. Men, är ni konsekventa? Köper ni ingenting alls som produceras i Kina? Eller är det bara just bilar därifrån som är the devil?
Och är det ok att köpa en bil från ett företag som tillverkar bilar i Kina, bara man köper en bil som samma företag har tillverkat i ett annat land?
Borde ni inte bojkotta hela företaget, Tesla i det här fallet?
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Är formfaktorn alltid 2180 fortfarande i alla model 3or? Lfp o nmc oavsett tillverkare?
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Det stämmer inte alls när det gäller M3P.taliz skrev:De har aldrig skeppat Kinabyggda bilar med batterier från USA AFAIK.AAKEE skrev:innan tillverkades M3P-packarna i USA och skeppades till Kina för att sedan skeppa hela bilen till Europa.
Alla bilar som har Panasonics batteri är byggda i USA.
Det vet vi med säkerhet via andra forum, plus min min polare som fick sin kinabyggda M3P med E3LD för en dryg månad sen. (Se bild från transportstyrelsen med kina-chassienummer samt E3LD. Bilen har WLTP 567km och är identisk med min sånär som de ändringar som kommit under året på M3P).
Det är dock så att batteripacket är byggt i Kina, men batteriet är ett panasonic 82.1kWh 2170L.
(Edit: Battericellerna kan vara tillverkade i USA, men batteripacket verkar ha en label med ”made in China”)
[Edit] Här är sammanställningen från ett annat forum, som bygger på dels kontrollerade data samt teslas EU-certifiering där man kan se vilka versioner som finns godkända:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Hmm. Panasonic ställde iofs om viss produktion i Japan(där alla 18650 till S/X produceras) till 2170.AAKEE skrev:Det stämmer inte alls när det gäller M3P.taliz skrev:De har aldrig skeppat Kinabyggda bilar med batterier från USA AFAIK.AAKEE skrev:innan tillverkades M3P-packarna i USA och skeppades till Kina för att sedan skeppa hela bilen till Europa.
Alla bilar som har Panasonics batteri är byggda i USA.
Det vet vi med säkerhet via andra forum, plus min min polare som fick sin kinabyggda M3P med E3LD för en dryg månad sen. (Se bild från transportstyrelsen med kina-chassienummer samt E3LD. Bilen har WLTP 567km och är identisk med min sånär som de ändringar som kommit under året på M3P).
Det är dock så att batteripacket är byggt i Kina, men batteriet är ett panasonic 82.1kWh 2170L.
(Edit: Battericellerna kan vara tillverkade i USA, men batteripacket verkar ha en label med ”made in China”)
[Edit] Här är sammanställningen från ett annat forum, som bygger på dels kontrollerade data samt teslas EU-certifiering där man kan se vilka versioner som finns godkända:
Är väl inte omöjligt att de skeppat celler därifrån till Kina.
En slags stop gap lösning till LG fått upp produktionen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Japp, köper inget därifrån.[/quote]
Antar att du då slutar köpa el när Kina byggt vindkraft i Sverige som de är på gång med?
Antar att du då slutar köpa el när Kina byggt vindkraft i Sverige som de är på gång med?
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Precis. Det har bara skett det här året från att man började bygga M3P i Kina och tills nyligen då man kunde börja leverera det nya lite större LG-batteriet (5L / E5LD).taliz skrev:[Hmm. Panasonic ställde iofs om viss produktion i Japan(där alla 18650 till S/X produceras) till 2170.
Är väl inte omöjligt att de skeppat celler därifrån till Kina.
En slags stop gap lösning till LG fått upp produktionen.
Nu levereras M3P till EU med det nya LG-batteriet, det har en lite mindre kapacitet, det är därför M3P tappat 20km WLTP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Källa på det?MarkusL skrev:Antar att du då slutar köpa el när Kina byggt vindkraft i Sverige som de är på gång med?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Kan även jag bekräfta att det finns MIC med 82kWh Panasonic E3LD.
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Frågan är om du förstått rätt och inte minns fel...Maw skrev:Om du tänker på Volvo så är det ett Svenskt företag som ägs till ca 80% av ett bolag i ett europeiskt skatteparadis som i sin tur ägs av en Kines som verkar anstränga sig för att hålla Volvo utom räckhåll från den Kinesiska dödsmördardiktaturen. Om jag förstått rätt och inte minns felElof skrev:Det är naturligtvis ”värre” att köpa en bil för 700000 kr än en telefon för 7000. Det finns viktigare saker i livet än att undvika att köpa saker som göder den kinesiska diktaturen, men de stora, enkla sakerna kan man ju göra. Jag kör bensindriven moppe ibland, men aldrig V8-SUV, enligt samma moraliska principer. Jag är lite kluven i frågan om det är ”värre” att köpa en svensktillverkad bil av ett kinesiskt företag eller en kinatillverkad bil av ett amerikanskt företag. Lutar åt det förstnämnda.slugger75 skrev:Alltså. Det verkar ju var fler här som resonerar som du. Inte köpa bilar från Kina. Men, är ni konsekventa? Köper ni ingenting alls som produceras i Kina? Eller är det bara just bilar därifrån som är the devil?
Och är det ok att köpa en bil från ett företag som tillverkar bilar i Kina, bara man köper en bil som samma företag har tillverkat i ett annat land?
Borde ni inte bojkotta hela företaget, Tesla i det här fallet?
Det finns två Volvo. Här handlar det naturligtvis inte om Volvo AB som bygger lastbilar, bussar mm. Här handlar det om Volvo Personvagnar eller Volvo Cars som det ju numera heter. Volvo Cars är även som jag förstått det majoritetsägare i Polestar.
~2009 sålde Ford Volvo PV till Geely. Men Geely hade inte det kapital som krävdes för att köpa. Följande har Svenska Dagbladet som källa (se nedan för direktlänkar):
The ownerhip structure behind Volvo Cars was apparently secret until the the EIB (the European Investment Bank) demanded to be presented with this ownership structure since they were about to grant Volvo Cars a considerable loan. According to this article (and using the EIB as the source) the owners were:
Geely Holding Group owned by Li Shufu: 51%
The Daqing investementfund: 37% (This is one branch of the Chinese 'gov.')
An industrial area outside Shanghai: 12% (This is another branch of the Chinese 'gov.')
So it might seem that Geely Holding Group held a miniscule majority post. However, out of the little more than 6 billion SEK (Swedish currency) Geely Holding Group paid Ford for this 51% share, ‘only’ 1,5 billion SEK of this money actually came from Geely Holiding Group. 1,5 billion SEK at a 10-15% interest rate came from Ford through some kind of sellers promissory note (if that’s the correct English term…) AND, the remaining 3 billion SEK Geely/Li Shufu had to borrow through banks owned by the Chinese government. The loan from Ford has since been repaid by more loans through banks owned by the Chinese government. Hence: More than ~85% of the money that Geely paid to buy Volvo Cars came from the very, very undemocratic Chinese dictatorial ‘government’.
And: According to an article in the Economist about a study by a company called Fathom China, 51% of Geely Automobiles profit in 2011 was apparently an allowance from the Chinese ‘government’…
Så alltså: Mer än 85% procent av köpesumman kom från Kinesiska staten. Och av de pengar som Geely faktiskt betalade ur egen kassa – hur mycket av de pengarna var ackumulerade bidrag från den kinesiska staten?...
Frågan blir då: Vem är det egentligen som äger Volvo Cars?...
Sen sålde man nyligen lite aktier i samband med börsintroduktionen – men som jag förstår det så handlade det om ~15%. Alltså inget som påverkar i det stora sammanhanget.
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?
Är det? Hur tänker du nu?Aida skrev:Är ju värre för miljön att du kör bensindriven moppe än V8 SUV!!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting