Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Ionitys laddnätverk
Tycker eon och recharge är bättre än IONITY.
Dels för att de levererar vettiga priser utan abb, dels för att man slipper alla som bundit upp sig på IONITY(och därmed känner sig tvingade att köa där).
Dels för att de levererar vettiga priser utan abb, dels för att man slipper alla som bundit upp sig på IONITY(och därmed känner sig tvingade att köa där).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ska man vara petig så skriver de ju inte att de har tagit ledningen, bara att de har tagit "en ledande roll" och det kanske man kan ge dem?Jerker skrev:Precis, efter SuC. Då har man inte tagit ledningen, särskilt inte när Tesla börjar öppna SuC för andra bilmärken. Men de lever i sin egen verklighet.MWall skrev:Jerker skrev:Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.
Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
Även om jag inte håller med om detta så är det inte särskilt svårt att vara "bäst" i Sverige om man bortser från SuC.MWall skrev:Jerker skrev:Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.
Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Re: Ionitys laddnätverk
Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.Jerker skrev:Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )mati skrev:Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.Jerker skrev:Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Re: Ionitys laddnätverk
Det viktigaste om det ska bli bra är att bygga fler på samma ställe typ minst 8-10, och om dom är lite smarta och löser det med lastbalansering så kan ju 4 bli 8 utandats behöva dra fram mer kabel men visst om det kommer 8 taycan samtidigt så kanske någon blir ledsen i ögat, men det kommer ju aldrig ske.
27,8 kWp solceller
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Jämför man istället ökningen av laddare med deras BEV-försäljning så inser man att de antingen har låga ambitioner med bilarna eller litar på att andra bygger laddnät. Oavsett inte ambitiöst.Maw skrev:De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )mati skrev:Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.Jerker skrev:Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det är ju nästan 2 år för sent. Vi har inte 2020 längre. I så fall borde det vara 840 stationer runt året 2030.Maw skrev:De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tror att man kan tolka "by 2020" som när som under 2020. Så 388 klara nu och kanske når de 400 "by 2021" då. Ett år sent får man väl se det som. Hoppas på fler laddare per station dock för Sveriges del.mati skrev:Fast det är ju nästan 2 år för sent. Vi har inte 2020 längre. I så fall borde det vara 840 stationer runt året 2030.Maw skrev:De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Vad var nu reglerna för uppsägning av abonnemanget? En månad innan det går ut för att undvika förlängning?
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, minst en månad innan. Det är bara avsluta abonnemanget i appen. Hur lätt som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Re: Ionitys laddnätverk
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ionitys laddnätverk
13 euro i månaden har jag för mig. Är väl inte så betydande.taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla verkar ha uppfattningen att de på ett eller annat sätt tjänar på att låta andra märken ladda. Hur deras kalkyl ser ut kan vi roa oss med att spekulera om ett varv till om vi saknar andra roliga diskussionsämnen
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut, varför inte men jag tror att det möjligen finns en specifik tråd för det.Maw skrev:Tesla verkar ha uppfattningen att de på ett eller annat sätt tjänar på att låta andra märken ladda. Hur deras kalkyl ser ut kan vi roa oss med att spekulera om ett varv till om vi saknar andra roliga diskussionsämnen
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.Nicke Nyfiken skrev:Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
”Fick gratis SuC, forever”taliz skrev:Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.Nicke Nyfiken skrev:Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
Snicksnack. Vad dillar du om?
Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst.
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar.
Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.
På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.
Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.
Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ionitys laddnätverk
Va? Det kostade inget extra på den bil du kör AFAIK. Det du pratar om är ett udda case som gällde några "classic" s60(dvs ej refresh, vilket det knappt såldes några av överhuvudtaget).Nicke Nyfiken skrev:”Fick gratis SuC, forever”taliz skrev:Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.Nicke Nyfiken skrev:Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...
Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
Snicksnack. Vad dillar du om?
Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst.
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar.
Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.
På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.
Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.
Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.
Vad som går till nätverket är bara spekulationer AFAIK. Rent praktiskt gjorde Tesla förlust de första ~10 åren. Dvs samtliga bilar som såldes med fri SUC såldes med förlust.
Om du/ni med fri SUC verkligen "finansierat" nätverket så kan du ju försöka förklara varför fri SUC tagits bort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög.taliz skrev:Va? Det kostade inget extra på den bil du kör AFAIK. Det du pratar om är ett udda case som gällde några "classic" s60(dvs ej refresh, vilket det knappt såldes några av överhuvudtaget).Nicke Nyfiken skrev:”Fick gratis SuC, forever”taliz skrev:Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.Nicke Nyfiken skrev:Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.
Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
Snicksnack. Vad dillar du om?
Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst.
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar.
Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.
På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.
Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.
Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.
Vad som går till nätverket är bara spekulationer AFAIK. Rent praktiskt gjorde Tesla förlust de första ~10 åren. Dvs samtliga bilar som såldes med fri SUC såldes med förlust.
Om du/ni med fri SUC verkligen "finansierat" nätverket så kan du ju försöka förklara varför fri SUC tagits bort.
Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?
Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.
Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ionitys laddnätverk
Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?Nicke Nyfiken skrev:Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög.
Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?
Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.
Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt.
Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.
Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ionitys laddnätverk
Precis vad jag förväntade mig.taliz skrev:Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?Nicke Nyfiken skrev:Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög.
Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?
Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.
Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt.
Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.
Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ionitys laddnätverk
Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR.
Håller faktiskt med om att tesla är överprisade men så länge folk köper så är det ju inget problem….
Sedan är det väl självklart att bmw är dyrare, är ju en bättre bil, samt premium.
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR.
Håller faktiskt med om att tesla är överprisade men så länge folk köper så är det ju inget problem….
Sedan är det väl självklart att bmw är dyrare, är ju en bättre bil, samt premium.
27,8 kWp solceller