Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.
Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)
Vilka andra laddare kan leverera laddhastighet likt Ionity, CK och SuC idag?
De andra marknadsför ultrasnabb laddning men jag har då inte sett någon leverera det!!
Inte ens så pass att deras 200kW historier kan maxa laddningen på en MEB bil.
Så 4.99 är inte så billigt när den bara knuffar ut 60-70kW.
Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)
Istället för Ionity kan du sätta in vilken operatör som helst, nyttjandegraden mätt i tid per dygn kommer alltid vara låg. Detsamma kan som sagt sägas om bensinpumpar och det mesta som handlar om kösystem, man dimensionerar helt enkelt mer för ”worst case”.
Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.
Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)
Vilka andra laddare kan leverera laddhastighet likt Ionity, CK och SuC idag?
De andra marknadsför ultrasnabb laddning men jag har då inte sett någon leverera det!!
Inte ens så pass att deras 200kW historier kan maxa laddningen på en MEB bil.
Så 4.99 är inte så billigt när den bara knuffar ut 60-70kW.
Jag har själv laddat max (100 kW peak) med min ID3 hos Recharge, Gbg Energi, EON, Circle K, Polestar Powerstop samt Ionity då...
Vilka andra laddare kan leverera laddhastighet likt Ionity, CK och SuC idag?
Jag har bara provat en gång att ladda med hög effekt utanför Superchargernätverket. Det var i Värnamo, där EON har fyra stolpar som anges ge 175 kW. Jag fick 135 kW, men då hade jag inte förvärmt batteriet. Dock hade jag kört 20 mil non-stop i sommarväder, mestadels i 100-120 km/h. Det tycker jag är helt OK. Skillnaden mot Supercharger V2 är försumbar.
Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.
Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)
Vilka andra laddare kan leverera laddhastighet likt Ionity, CK och SuC idag?
De andra marknadsför ultrasnabb laddning men jag har då inte sett någon leverera det!!
Inte ens så pass att deras 200kW historier kan maxa laddningen på en MEB bil.
Så 4.99 är inte så billigt när den bara knuffar ut 60-70kW.
Jag har själv laddat max (100 kW peak) med min ID3 hos Recharge, Gbg Energi, EON, Circle K, Polestar Powerstop samt Ionity då...
Skall nog testa ReCharge på vägen hem idag från fjällen.
Bilmetro / Virta med Deltaladdare har jag gett upp och lärt mig att de aldrig levererar någon utlovad effekt, oavsett finväder.
Skulle inte haft något emot ett abonnemang nu hos SuC som komplement till Ionity.
Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte uppenbart att Tesla trollar hela bilindustrin?
Bra spaning. Elbilsboomen bromsas av dålig laddinfra och bilindustrin och stater skyndar lagom långsamt och tycker det känns lagom fort. Tesla låter dem inte komma undan, kavlar upp ärmarna och drar hela lasset själv. Man måste viaa inte bara hur man bygger sånahäringa elbilar utan även att de behöver laddas och tydligen tiill och med hur.
Exakt vad jag menar. Med den accelererande utbyggnadstakt Tesla har på SUC nätverket och den storlek de bygger på varje ställe med planer på att öppna upp det så kommer det ju bli färre och färre argument för att köpa en fossilbil tills de blir osäljbara. Skulle gissa att Tesla så småningom kommer att sätta batterilager vid varje SUC också för att minska effekttoppar och öka lönsamhet. Är ju för oss som är lite insatta helt obegripligt hur Ionity nu på några få platser bygger laddställen med fyra laddpunkter när Tesla bygger överallt med 8-90 st (gissar att 12-16 är vanligast) om man inte lägger in förklaringen att företaget Ionity vill att laddningen ska fungera halvdåligt för att det är uppdraget. Att Tesla inte låter dem komma undan med det är ju fantastiskt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag antar att de räknat med minst 3P iaf. och med lite marginal på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.
Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar.
Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?
Är detta verkligen avgörande för många Tesla köpare framöver?
Jag valde Tesla pga deras laddnätverk, tror inte jag är ensam.
Hade de inte haft laddnätverket hade det nog blivit en polestar 2!
Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.
Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar.
Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?
Är detta verkligen avgörande för många Tesla köpare framöver?
Jag valde Tesla pga deras laddnätverk, tror inte jag är ensam.
Hade de inte haft laddnätverket hade det nog blivit en polestar 2!
Jag har precis skickat iväg min beställning på en Model Y, som jag haft vilande sedan i augusti. Det hade varit bra att få besked om hur det är tänkt med SuC, men nu vågar jag inte vänta längre.