Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Moderator: Redaktion
Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Hej,
Är nybliven elbilsägare (model y) och har precis köpt en laddbox med uttag.
Fråga 1
Finns det några risker eller nackdelar att lämna kvar laddkabeln i laddboxen (boxen har funktionen att låsa fast kabeln)?
Fråga 2
Om jag förstod instruktionerna rätt så skulle man koppla in laddkabeln i bilen först sen i laddboxen. Om man lämnar kvar laddkabeln i laddboxen så blir det ju att man kopplat in laddsladden i bilen sist. Innebär detta någon risk eller nackdel?
Fråga 3
Om svaret på fråga 2 innebär risker/nackdelar kan man lösa detta genom att schemalägga laddningen i boxen så den startar långt efter man kopplat in kabeln i bilen?
Har sökt i forumet och hittar inte riktigt svar på alla mina frågor. Stort tack på förhand!
Är nybliven elbilsägare (model y) och har precis köpt en laddbox med uttag.
Fråga 1
Finns det några risker eller nackdelar att lämna kvar laddkabeln i laddboxen (boxen har funktionen att låsa fast kabeln)?
Fråga 2
Om jag förstod instruktionerna rätt så skulle man koppla in laddkabeln i bilen först sen i laddboxen. Om man lämnar kvar laddkabeln i laddboxen så blir det ju att man kopplat in laddsladden i bilen sist. Innebär detta någon risk eller nackdel?
Fråga 3
Om svaret på fråga 2 innebär risker/nackdelar kan man lösa detta genom att schemalägga laddningen i boxen så den startar långt efter man kopplat in kabeln i bilen?
Har sökt i forumet och hittar inte riktigt svar på alla mina frågor. Stort tack på förhand!
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Fråga 2: Alltid koppla in i bilen sist och koppla ut bilen först. Det finns ett stift som sluts sist vid inkoppling och som bryts före de övriga när man kopplar ut och som bryter ev laddning före kontakterna är utdragna, det garanterar även att laddningen inte påbörjas innan kontakten är ordentligt inskjuten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 286
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
1. Om kabeln är fastlåst är väl risken för stöld relativt liten. Beroende på var parkeringen är finns väl risken att någon annan använder din fastlåsta kabel att ladda sin bil. Då blir din kabel fastlåst i den bilen. Om det är på privat tomt är väl risken ganska liten, men om det är på någon form av publik parkering är nog risken större.
2. Jag vet inte var du har hittat de instruktionerna, men man borde koppla in laddkabeln i laddboxen först och sedan i bilen. När du sedan kopplar ur är det tvärt om. Koppla ur bilen först och sedan laddboxen.
2. Jag vet inte var du har hittat de instruktionerna, men man borde koppla in laddkabeln i laddboxen först och sedan i bilen. När du sedan kopplar ur är det tvärt om. Koppla ur bilen först och sedan laddboxen.
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
1.
Nej, det finns inga direkta nackdelar att ha sladden inkopplad i boxen hela tiden. Många boxar kan låsa kabeln i boxen vilket kan vara bra så att den inte får fötter eller råkar lossna.
2.
Det finns ett talesätt här bland elbilisterna om att bilen aldrig ska ha svans. Kabeln ska alltså anslutas sist till bilen och kopplas loss först från bilen. Inte kritiskt om du har en Typ2 och laddbox men viktigt om du har en laddsladd som ansluts till vägguttag.
Typ2 är designat för att vara strömlöst om kabeln inte är ansluten, det är hela poängen med att installera en laddbox.
3.
Du bör ju schemalägga laddningen så att du laddar när elen är billig. Jag har Tibber och då styr elbolaget laddningen till billiga tider.
Bilen testar anslutningen först så om du är lite uppmärksam där så ser du att rätt lampor lyser. Risken är ju annars att du tror att du anslutit men inte lyckats om du förväntar dig att laddningen ändå inte ska starta. Testa först utan schemaläggning så att du lär dig hur det ska funka med lamporna.
Nej, det finns inga direkta nackdelar att ha sladden inkopplad i boxen hela tiden. Många boxar kan låsa kabeln i boxen vilket kan vara bra så att den inte får fötter eller råkar lossna.
2.
Det finns ett talesätt här bland elbilisterna om att bilen aldrig ska ha svans. Kabeln ska alltså anslutas sist till bilen och kopplas loss först från bilen. Inte kritiskt om du har en Typ2 och laddbox men viktigt om du har en laddsladd som ansluts till vägguttag.
Typ2 är designat för att vara strömlöst om kabeln inte är ansluten, det är hela poängen med att installera en laddbox.
3.
Du bör ju schemalägga laddningen så att du laddar när elen är billig. Jag har Tibber och då styr elbolaget laddningen till billiga tider.
Bilen testar anslutningen först så om du är lite uppmärksam där så ser du att rätt lampor lyser. Risken är ju annars att du tror att du anslutit men inte lyckats om du förväntar dig att laddningen ändå inte ska starta. Testa först utan schemaläggning så att du lär dig hur det ska funka med lamporna.
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Stort tack för tydliga och snabba svar, måste förstått instruktionerna fel. Precis de svar som jag önskade då det blir smidigare då med laddningen
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
1. Se till så att inte den lösa kontakten blir utsatt för vatten. Hållare eller täcklock. Om den ligger i vatten kan det stiftet med CP signalen ätas upp pga att det ligger spänning på hela tiden. Endast 12V men det räcker om det leder hyfsat för att få korrosion på kontaktytor. Häng kontakten så vatten kan rinna ut så är det inga problem.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Bra poäng! Skaffa en hållare till kontakten så att den hänger upp och inte ligger på marken. Jag har printa två hållare till mina kontakter, men det finns säkert att köpa också. Jag rekommenderar verkligen att du skaffar det i alla fall.
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Tack då fixar jag en hållare med
Måste man ”motionera”/dra ut kabeln i bland den dvs den som sitter i boxen? Om ja vilket intervall rekommenderas?
Måste man ”motionera”/dra ut kabeln i bland den dvs den som sitter i boxen? Om ja vilket intervall rekommenderas?
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Det tror jag inte ska behövas.lov skrev:Tack då fixar jag en hållare med
Måste man ”motionera”/dra ut kabeln i bland den dvs den som sitter i boxen? Om ja vilket intervall rekommenderas?
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Jag har gjort så enkelt som att jag virar Typ2-kabeln runt boxen, och så hänger alltid handtaget neråt på ena sidan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
1. Det som låser fast kabelns Typ2 kontakt i boxen är ofta gjort i plast och därför inte så svårt att bryta sönder om tjuven verkligen vill ha just din laddkabel.
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Jag tror väl egentligen inte heller det ska behövas, men borde inte heller skada. Varför inte motionera samtidigt som jordfelsbrytarna vid tidsomställningarna och kanske komplettera med midsommar och nyår.LarsL skrev:Det tror jag inte ska behövas.lov skrev:Tack då fixar jag en hållare med
Måste man ”motionera”/dra ut kabeln i bland den dvs den som sitter i boxen? Om ja vilket intervall rekommenderas?
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Det är ju alltid så med lås. Att tex ha lås på ett hus är ju ganska meningslöst så länge du har glasrutor. Fördelen med att låsa är ju att försäkringsbolaget ser att tex kabeln blivit stulen.BEV[e-Rage] skrev:1. Det som låser fast kabelns Typ2 kontakt i boxen är ofta gjort i plast och därför inte så svårt att bryta sönder om tjuven verkligen vill ha just din laddkabel.
Min kabel hade däremot råkat glida ur lite en dag utan att jag märkte det och där hade låset hjälpt på riktigt.
Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox
Hejsan
Är ny här och denna tråden är än så länge den ända jag hittat som nämner mitt problem.
Har bara haft laddbox två veckor och låter alltid kablen sitta kvar i laddaren, men idag när jag öppnade locket på laddkablen och skulle ladda bilen var det en del blå sörja i antagligen korrosion som nämndes i denna tråden, kan de ha uppkommit av att vatten letat sig in i locket?
Har städat av och gjort rent så gott det går, är de någon fara att ladda bilen??
Mvh
Är ny här och denna tråden är än så länge den ända jag hittat som nämner mitt problem.
Har bara haft laddbox två veckor och låter alltid kablen sitta kvar i laddaren, men idag när jag öppnade locket på laddkablen och skulle ladda bilen var det en del blå sörja i antagligen korrosion som nämndes i denna tråden, kan de ha uppkommit av att vatten letat sig in i locket?
Har städat av och gjort rent så gott det går, är de någon fara att ladda bilen??
Mvh