Patrik Gayer, a manager of public policy and government relations at Tesla, sent a letter to Norway’s Ministry of Transport in which he indicated that Tesla is looking to expand the Supercharging pilot program to the country.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Är det inte det en extrem övertolkning av det som står i brevet? De tittar på att utvidga piloten till Norge. Inte öppna alla i Norge och övriga norden nämns inte alls?
Är det inte det en extrem övertolkning av det som står i brevet? De tittar på att utvidga piloten till Norge. Inte öppna alla i Norge och övriga norden nämns inte alls?
Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.
Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.
Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.
Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.
Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.
Om man utgår från SuperChargern, så är många andra bilmärkens laddportar felplacerade, så inte direkt elakt.
Får bli skarvsladds-adaptrar för en del, om det ska gå smidigt utan bråk om att man tar upp dubbla laddplatser.
Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.
Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.
Om man utgår från SuperChargern, så är många andra bilmärkens laddportar felplacerade, så inte direkt elakt.
Får bli skarvsladds-adaptrar för en del, om det ska gå smidigt utan bråk om att man tar upp dubbla laddplatser.
Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.
För att ladda på SuC är det uppenbarligen felplacerat. Det är nog en sak som Tesla skall utvärdera nu, skall man bygga om SuC kablarna? Endast bygga om några få stolpar som blir de öppna? Endast låta bilar med samma placering som Tesla ladda (eller passagerarsidan fram)? Låta folk blockera laddare?
Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.
För att ladda på SuC är det uppenbarligen felplacerat. Det är nog en sak som Tesla skall utvärdera nu, skall man bygga om SuC kablarna? Endast bygga om några få stolpar som blir de öppna? Endast låta bilar med samma placering som Tesla ladda (eller passagerarsidan fram)? Låta folk blockera laddare?
Ser det inte ut som att nya SuC som byggs är bättre anpassade för andra placeringar av laddporten och även anpassade för laddning med släp tillkopplat? T ex den som byggs i Jönköping. Har man släp på är det ifs stor risk att man blockerar två platser även med layouten i Jönköping om laddporten sitter bak på bilen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ser det inte ut som att nya SuC som byggs är bättre anpassade för andra placeringar av laddporten och även anpassade för laddning med släp tillkopplat? T ex den som byggs i Jönköping. Har man släp på är det ifs stor risk att man blockerar två platser även med layouten i Jönköping om laddporten sitter bak på bilen.
Nej, det blir ingen större skillnad. Har du laddporten förarsidan fram eller passagerarsidan bak kommer du fortfarande behöva stå i platsen för en annan stolpe. Skillnaden är att du inte måste stå helt i rutan för den andra platsen men du kommer blockera den platsen tillräckligt för att den inte kommer användas.
Ser det inte ut som att nya SuC som byggs är bättre anpassade för andra placeringar av laddporten och även anpassade för laddning med släp tillkopplat? T ex den som byggs i Jönköping. Har man släp på är det ifs stor risk att man blockerar två platser även med layouten i Jönköping om laddporten sitter bak på bilen.
Nej, det blir ingen större skillnad. Har du laddporten förarsidan fram eller passagerarsidan bak kommer du fortfarande behöva stå i platsen för en annan stolpe. Skillnaden är att du inte måste stå helt i rutan för den andra platsen men du kommer blockera den platsen tillräckligt för att den inte kommer användas.
Jasså? Om jag har laddport på höger sida så kan jag ju backa in på den högra platsen här och inte blockera för någon? Det är så pass mycket utrymme på t.ex denna SuC i Linköping att jag kan stå längre ut med fronten utan att blockera något.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jasså? Om jag har laddport på höger sida så kan jag ju backa in på den högra platsen här och inte blockera för någon? Det är så pass mycket utrymme på t.ex denna SuC i Linköping att jag kan stå längre ut med fronten utan att blockera något.
Ja om man inte tycker man blockar någon när man står mitt i en gång på en parkering så visst blockar man ingen då, jag skulle säga att man är ivägen för väldigt många om man ställer sig så. Det är dessutom en parkering som helt klart kan generera böter så blir väldigt förvånad om det är Teslas lösning på problemet, väldigt osnygg sådan.
Det är ingen risk att man blockerar något på den SuC om man står så, men om man vill leta anledningar till att det är "omöjligt" att ej blocka laddare så visst.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Varför är då Teslas SuC helt överlägset?
Jo för att de har en hyfsat stor supportpersonal som ser till att trasiga saker lagas snabbt.
Pratade med Skellefteå Kraft.
De hävdade att de tills nyligen inte hade någon ansvarig supportpersonal.
Nu hade de nån anställd att jobba med support.
Problemet är bara att när man gör en felanmälan så ringer Skellefteå Kraft till exempelvis ABB.
Så ska de åka ut och titta när de råkar ha tid.
Och sen ska de beställa reservdelar.
Vilket gör att det kan ta veckor att fixa ett problem.
Skulle vilja veta hur många som jobbar i supporten hos Ionity?
Och hur många service tekniker har de?