Ja, du har nog rätt. Man kan konstatera att det inte är supertydligt hur man ska göra, då en erfaren testare uppenbarligen inte vet hur man ska göra. Det kallas för Mode confusion. Jag tror att man behöver gå från FSD -> manuellt direkt och hoppa över TACC om man ska göra det säkrare.Jordad skrev:Vid olyckan du refererar till hävdade föraren att han inte lyckades styra bilen eftersom FSD-beta inte släppte kontrollen. Det är inte vad som händer här. Varningssignalen här kommer eftersom FSD-beta stängs av antagligen pga saknad kartdata vilket föraren påpekade tidigare. Bilen kör då enbart på farthållare mot en stillastående bil och det räcker inte med att föraren vinglar med ratten för att stänga av farthållaren utan han måste trycka på bromsen.spacecoin skrev:Vi diskuterade ju NTSB-rapporten med rapporterade krashen med FSD. Nu vet jag inte om den är bekräftad, avskriven eller utestående, men där hävdade föraren att den inte kunde ta över. Här har vi ett exempel på det med 10.6:
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Re: FSD Beta är imponerande!
Man tycker nog att en "erfaren testare" bör ha reflexen att trycka på bromsen när han närmar sig ett hinder i för hög fart Uppenbarligen hade inte denna erfarna testare den elementära reflexen, så det måste väl vara Teslas fel.spacecoin skrev:Ja, du har nog rätt. Man kan konstatera att det inte är supertydligt hur man ska göra, då en erfaren testare uppenbarligen inte vet hur man ska göra. Det kallas för Mode confusion. Jag tror att man behöver gå från FSD -> manuellt direkt och hoppa över TACC om man ska göra det säkrare.
"Mode confusion", my ass.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD Beta är imponerande!
Videon talar för sig själv. Han vet ju inte att AP är av och att bara TACC är på, det framgår ju tydligt. Samtidigt fortsätter Teslan att tjuta om att ta över i flera sekunder efter det att AP-symbolen släkts. Det är helt klart en bugg, antingen att AP symbolen släcks fast AP är på eller mer troligen att bilen tjuter fast föraren tagit över.renes skrev:Man tycker nog att en "erfaren testare" bör ha reflexen att trycka på bromsen när han närmar sig ett hinder i för hög fart Uppenbarligen hade inte denna erfarna testare den elementära reflexen, så det måste väl vara Teslas fel.spacecoin skrev:Ja, du har nog rätt. Man kan konstatera att det inte är supertydligt hur man ska göra, då en erfaren testare uppenbarligen inte vet hur man ska göra. Det kallas för Mode confusion. Jag tror att man behöver gå från FSD -> manuellt direkt och hoppa över TACC om man ska göra det säkrare.
"Mode confusion", my ass.
Jag skiter i vems "fel" det är. Jag konstaterar bara att det är mode confusion och att testaren är erfaren. Det är för mig helt omöjligt att inte inse det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ser man tillbaka över dina posts så verkar du långt ifrån "skita i vems fel det är". Dina "förklaringar" till varför det alltid på något vis är Teslas fel när folk beter sig som idioter blir alltmer krystade.spacecoin skrev:[
Videon talar för sig själv. Han vet ju inte att AP är av och att bara TACC är på, det framgår ju tydligt- SAMTIDIGT fortsätter Teslan att tjuta om att ta över i flera sekunder efter det att AP-symbolen släkts. Jag skiter i vems "fel" det är. Jag konstaterar bara att det är mode confusion och att testaren är erfaren.
Men det åsido: skulle du också köra rakt in i en annan bil utan att ens försöka trycka på bromsen? Även om bilen piper och tjuter? Jag har aldrig känt mig manad att låta bli att bromsa pga distraktioner.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD Beta är imponerande!
Det spelar ingen roll vad jag eller du skulle göra eftersom vi diskuterar vad som HÄNDER i videon och du säger att det inte är "mode confusion". Vad tycker du det är? Förstår föraren att Autosteer är av? Är det därför han fortsätter slita i ratten?renes skrev:Ser man tillbaka över dina posts så verkar du långt ifrån "skita i vems fel det är". Dina "förklaringar" till varför det alltid på något vis är Teslas fel när folk beter sig som idioter blir alltmer krystade.spacecoin skrev:Videon talar för sig själv. Han vet ju inte att AP är av och att bara TACC är på, det framgår ju tydligt- SAMTIDIGT fortsätter Teslan att tjuta om att ta över i flera sekunder efter det att AP-symbolen släkts. Jag skiter i vems "fel" det är. Jag konstaterar bara att det är mode confusion och att testaren är erfaren.
Men det åsido: skulle du också köra rakt in i en annan bil utan att ens försöka trycka på bromsen? Även om bilen piper och tjuter? Jag har aldrig känt mig manad att låta bli att bromsa pga distraktioner.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vilken "mode" kan det finnas i din fantasi som gör att föraren undviker att använda bromsen för det den är gjord för? Blev han av Teslas illvilliga "mode confusion" övertygad till att bromspedalen skulle utlösa en bomb eller fyra av RPGs och alltså måste undvikas till varje pris? Det spelar ingen roll vilken bil eller vilka features du har. Om du är på väg in i ett hinder så ska din första och främsta reflex vara att trycka på bromsen. I en Volvo, Hyundai, Toyota, Hummer eller Tesla.spacecoin skrev:Det spelar ingen roll vad jag eller du skulle göra eftersom vi diskuterar vad som HÄNDER i videon och du säger att det inte är "mode confusion". Vad tycker du det är? Förstår föraren att Autosteer är av? Är det därför han fortsätter slita i ratten?
Om du inte har reflexen att bromsa när du kör mot ett hinder så ska du inte ha körkort. Elementärt. Alla, så vitt jag vet, farthållare är baserade på den reflexen och slår av när du bromsar.
Men, allvarligt, skulle du själv också låta bli bromsen i den situationen?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD Beta är imponerande!
Det spelar ingen roll vad jag eller du skulle göra eftersom vi diskuterar vad som HÄNDER i videon och du säger att det inte är "mode confusion". Vad tycker du det är? Förstår föraren att Autosteer är av? Är det därför han fortsätter slita i ratten?renes skrev:Vilken "mode" kan det finnas i din fantasi som gör att föraren undviker att använda bromsen för det den är gjord för? Blev han av Teslas illvilliga "mode confusion" övertygad till att bromspedalen skulle utlösa en bomb eller fyra av RPGs och alltså måste undvikas till varje pris? Det spelar ingen roll vilken bil eller vilka features du har. Om du är på väg in i ett hinder så ska din första och främsta reflex vara att trycka på bromsen. I en Volvo, Hyundai, Toyota, Hummer eller Tesla.spacecoin skrev:Det spelar ingen roll vad jag eller du skulle göra eftersom vi diskuterar vad som HÄNDER i videon och du säger att det inte är "mode confusion". Vad tycker du det är? Förstår föraren att Autosteer är av? Är det därför han fortsätter slita i ratten?
Om du inte har reflexen att bromsa när du kör mot ett hinder så ska du inte ha körkort. Elementärt. Alla, så vitt jag vet, farthållare är baserade på den reflexen och slår av när du bromsar.
Men, allvarligt, skulle du själv också låta bli bromsen i den situationen?
Finns det något bra faktaunderlag som visar att det är bäst att låta farthållaren vara på när man "tar över kontrollen"? Spontant tycker jag att kontrollen bör väl tas över helt och hållet, inte bara longitudiellt oavsett om man drar i ratten eller bromsar.
Tycker du att Teslas system är så bra att det saknas förbättringspotential?
Re: FSD Beta är imponerande!
"Autonomous driving startup Deeproute.ai prices L4 solution at $10,000
The package, named DeepRoute-Driver 2.0, is a production-ready Level 4 system that costs approximately $10,000. The price tag is incredible given the hardware used: five solid-state lidar sensors, eight cameras, a proprietary computing system, and an optional millimeter-wave radar."
https://techcrunch.com/2021/12/07/deepr ... 10000-usd/
The package, named DeepRoute-Driver 2.0, is a production-ready Level 4 system that costs approximately $10,000. The price tag is incredible given the hardware used: five solid-state lidar sensors, eight cameras, a proprietary computing system, and an optional millimeter-wave radar."
https://techcrunch.com/2021/12/07/deepr ... 10000-usd/
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Re: FSD Beta är imponerande!
Det var vad som krävdes. Ordningen återställd. Nu kan de släppa på regleringen.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Är det någon mer än Mercedes som har en färdig L3-lösning och har väntat på lagstöd?BrooklynS skrev:Det var vad som krävdes. Ordningen återställd. Nu kan de släppa på regleringen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Mercedes EQS är L3 på vissa kartlagda motorvägar när farten är under 60kmh och där det inte finns tunnlar eller vägarbeten. Vädret måste även var hyggligt bra. Det får inte förekomma regn, dimma eller snö. Duggegn verkar fungera så länge inte asfalten är för blöt. I regioner med mycket köbildning på motorväg kan det säkert vara användbart.spacecoin skrev:Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, det tydliggör verkligen hur långt det är kvar till verkligt självkörande bilar när den bil som kommit längst ändå är så begränsad. Visserligen anser väl Mercedes att de skulle klara mer om det bara skulle vara tillåtet?Jordad skrev:Mercedes EQS är L3 på vissa kartlagda motorvägar när farten är under 60kmh och där det inte finns tunnlar eller vägarbeten. Vädret måste även var hyggligt bra. Det får inte förekomma regn, dimma eller snö. Duggegn verkar fungera så länge inte asfalten är för blöt. I regioner med mycket köbildning på motorväg kan det säkert vara användbart.spacecoin skrev:Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Vilka är det som gör Mercedes system för självkörning?
Re: FSD Beta är imponerande!
Mercedes kommer förhoppningsvis öka tillåten hastighet framöver. Ändå ett framsteg att det är självkörande teknologi där tillverkaren av bilen tar över ansvaret från föraren i vissa situationer.Maw skrev:Ja, det tydliggör verkligen hur långt det är kvar till verkligt självkörande bilar när den bil som kommit längst ändå är så begränsad. Visserligen anser väl Mercedes att de skulle klara mer om det bara skulle vara tillåtet?Jordad skrev:Mercedes EQS är L3 på vissa kartlagda motorvägar när farten är under 60kmh och där det inte finns tunnlar eller vägarbeten. Vädret måste även var hyggligt bra. Det får inte förekomma regn, dimma eller snö. Duggegn verkar fungera så länge inte asfalten är för blöt. I regioner med mycket köbildning på motorväg kan det säkert vara användbart.spacecoin skrev:Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Vilka är det som gör Mercedes system för självkörning?
Re: FSD Beta är imponerande!
Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag kanske minns fel men är det inte regleringar som begränsar till 60 km/h och övriga villkor? Jag trodde Mercedes menar sig klara mer.Jordad skrev:Mercedes kommer förhoppningsvis öka tillåten hastighet framöver. Ändå ett framsteg att det är självkörande teknologi där tillverkaren av bilen tar över ansvaret från föraren i vissa situationer.Maw skrev:Ja, det tydliggör verkligen hur långt det är kvar till verkligt självkörande bilar när den bil som kommit längst ändå är så begränsad. Visserligen anser väl Mercedes att de skulle klara mer om det bara skulle vara tillåtet?Jordad skrev:Mercedes EQS är L3 på vissa kartlagda motorvägar när farten är under 60kmh och där det inte finns tunnlar eller vägarbeten. Vädret måste även var hyggligt bra. Det får inte förekomma regn, dimma eller snö. Duggegn verkar fungera så länge inte asfalten är för blöt. I regioner med mycket köbildning på motorväg kan det säkert vara användbart.spacecoin skrev:Nu har tyskarna officiellt godkänt EQS som Level 3 enligt UNECE R157:
The Mercedes EQS becomes the first car to legally self drive on public streets in Europe
https://www.autoblog.com/2021/12/09/mer ... er-assist/
Vilka är det som gör Mercedes system för självkörning?
Re: FSD Beta är imponerande!
Dom har inte kommenterat det, men nuvarande R157 är 60. Nytt förslag är 130. Eftersom 130 varit bilindustrins ståndpunkt länge är det inte helt orimligt att dom designat för det.Maw skrev:Jag kanske minns fel men är det inte regleringar som begränsar till 60 km/h och övriga villkor? Jag trodde Mercedes menar sig klara mer.
Re: FSD Beta är imponerande!
I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.spacecoin skrev:Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
Re: FSD Beta är imponerande!
4 år faktiskt. "By [end of] 2025". Ändå skriver man:Jordad skrev:I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.spacecoin skrev:Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
"In our bear case example, ride-hail could add an additional $20 billion to Tesla’s operating profit by 2025"... Bear case...
https://ark-invest.com/articles/analyst ... -target-2/
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Ride-hailing kräver väl inte FSD/robotaxi?spacecoin skrev:3-4 år faktiskt. "By 2025", beroende om man avser i slutet eller i början av året. Ändå skriver man:Jordad skrev:I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.spacecoin skrev:Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
"In our bear case example, ride-hail could add an additional $20 billion to Tesla’s operating profit by 2025"... Bear case...
https://ark-invest.com/articles/analyst ... -target-2/
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Om Tesla har en taxiverksamhet som drar in 20 miljarder dollar i vinst till Tesla innan utgången av 2025 så äter jag gärna upp DINA använda kalsonger. Varför gör dom inte det redan om nu taxi är en så lönsam bransch?RagWal skrev:Ride-hailing kräver väl inte FSD/robotaxi?spacecoin skrev:3-4 år faktiskt. "By 2025", beroende om man avser i slutet eller i början av året. Ändå skriver man:Jordad skrev:I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.spacecoin skrev:Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
"In our bear case example, ride-hail could add an additional $20 billion to Tesla’s operating profit by 2025"... Bear case...
https://ark-invest.com/articles/analyst ... -target-2/
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag sparar inlägget.spacecoin skrev:Om Tesla har en taxiverksamhet som drar in 20 miljarder dollar i vinst till Tesla innan utgången av 2025 så äter jag gärna upp DINA använda kalsonger. Varför gör dom inte det redan om nu taxi är en så lönsam bransch?RagWal skrev:Ride-hailing kräver väl inte FSD/robotaxi?spacecoin skrev:3-4 år faktiskt. "By 2025", beroende om man avser i slutet eller i början av året. Ändå skriver man:Jordad skrev:I ARKs analyser brukar de säga 50% chans inom 5 år så det är nog inget nytt.spacecoin skrev:Cathie Wood sa på CNBC igår att Teslas autonoma strategi bara har 50% chans att lyckas. En rejäl nedgradering från hennes uttalanden förut. Verkligheten börjar komma ikapp... Dags för ARK att uppdatera sina prognoser låter det som.
"In our bear case example, ride-hail could add an additional $20 billion to Tesla’s operating profit by 2025"... Bear case...
https://ark-invest.com/articles/analyst ... -target-2/
Ett förvärv av Uber skulle ge dig lite fin smak i munnen framåt juletid 2025. "Uber generated $11.1 billion revenue in 2020, a 21 percent decrease, due to the coronavirus pandemic shutting down its ride-hailing operations for most of the year".
EDIT: ser att det var VINST som Tesla skulle generera. lite värre!
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD Beta är imponerande!
Tyvärr är inte Uber lönsamma, men håll drömmen vid liv.RagWal skrev:Jag sparar inlägget.
Ett förvärv av Uber skulle ge dig lite fin smak i munnen framåt juletid 2025. "Uber generated $11.1 billion revenue in 2020, a 21 percent decrease, due to the coronavirus pandemic shutting down its ride-hailing operations for most of the year".
Re: FSD Beta är imponerande!
Hur vet du att det där är "FSD-orsakat"? Eller ens Tesla?
Tesla Y LR -22 EAP