Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.
Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.
Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.
Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.
Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Vet att man på andra håll i fordonsbranschen bygger fordon på line som planerat även om vissa komponenter saknas, sen får bilen stå på gården för en sista komplettering allteftersom de saknade komponenterna kommer in. Billigare så än att stanna produktionslinan helt, även om det såklart finns begränsningar i hur mycket man kan mellanlagra. Det var därför jag undrade om någon hade egna erfarenheter av bygg- respektive leveransvecka. Men jag hoppas såklart att mati har rätt i att den blir 100% byggd nu innan jul och att sedan bara leverans återstår!
Nyreggad medlem här, som med spänning väntar på min ID4 som enligt plan ska tillverkas nästa vecka.
Till er som har en ID4, vilken funktionalitet finns för närvarande för appen? Gissar att uppvärmning samt start/stopp av laddning funkar, men hur ser det ut med övriga funktioner, t ex ruttplanering? Det hade jag ju redan på min 2018 Octavia. De enda demonstrationerna jag sett av ID-appen har nu ett antal månader på nacken, så man kan ju alltid hoppas att den uppdaterats det senaste halvåret
Och vad är era erfarenheter gällande leverans? Upplever ni att leveransen sker inom en rimlig tid efter byggvecka? Även om min ska byggas nästa vecka misstänker jag att risken finns för att den hamnar på gården med oklar ledtid på de sista komponenterna...
Ska bli kul att ta steget till elbil!
Finns ruttplanering i appen men efter du skickar den till bilen så vet man aldrig när den kommer fram. Om du har tur kommer den nästa gång du slår på tändningen men oftast långt senare.
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.
Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.
Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Vet att man på andra håll i fordonsbranschen bygger fordon på line som planerat även om vissa komponenter saknas, sen får bilen stå på gården för en sista komplettering allteftersom de saknade komponenterna kommer in. Billigare så än att stanna produktionslinan helt, även om det såklart finns begränsningar i hur mycket man kan mellanlagra. Det var därför jag undrade om någon hade egna erfarenheter av bygg- respektive leveransvecka. Men jag hoppas såklart att mati har rätt i att den blir 100% byggd nu innan jul och att sedan bara leverans återstår!
Tack för återkoppling på appen!
VW hat ju stoppat produktionen flera gånger pga komponentbrist. Nu vet jag iofs inte vilka komponenter det handlade om, men då har man i alla fall inte byggt halva bilar. Oftast går det ju säkert inte ens att eftermontera det som fattas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har ni sett reklamen för gtx?
Anpassade för vintern.
Nu vill jag fråga om ägarna tycker det. Var några komentarer på vw facebooksida om veganplats och att det går sönder och att isrännan inte fungerar optimalt. (var någon som påstod att ljusen inte var varma att smälta bort isen).
Tycker ni att vw har fog för sitt påstående?
Finns i princip ingen bil idag som är gjord för vårt nordiska klimat, knappt så att Volvo är det längre… Volvo V70 var gjord för att fungera i vårt klimat däremot
Finns i princip ingen bil idag som är gjord för vårt nordiska klimat, knappt så att Volvo är det längre… Volvo V70 var gjord för att fungera i vårt klimat däremot
Tycker Volvo slutade vara vintersäkra efter att Ford tog över, dvs innan v70. Usla dörrar och fönsterhissar som frös sönder. Gällande ID. så är min ID3 erfarenhet att radarn fryser bort / snöar bort vid nederbörd och måste tinas fram för hand. Ingen spolning på strålkastarna så de måste göras rena för hand vid laddstopp eller hemma. Bakrutan geggar igen direkt och torkaren hoppar och låter fastän bladet är nytt. Annars är den ok på vintern.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Finns i princip ingen bil idag som är gjord för vårt nordiska klimat, knappt så att Volvo är det längre… Volvo V70 var gjord för att fungera i vårt klimat däremot
Tycker Volvo slutade vara vintersäkra efter att Ford tog över, dvs innan v70. Usla dörrar och fönsterhissar som frös sönder. Gällande ID.
Har haft flera V70N, inklusive i norska fjällen i -25 grader, och inga speciella problem alls (förutom is, fastna i stora snödrivor, och gräva ut bilen om det snöat mycket). Fungerat allt som allt utmärkt och inget som frös sönder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har ni sett reklamen för gtx?
Anpassade för vintern.
Nu vill jag fråga om ägarna tycker det. Var några komentarer på vw facebooksida om veganplats och att det går sönder och att isrännan inte fungerar optimalt. (var någon som påstod att ljusen inte var varma att smälta bort isen).
Tycker ni att vw har fog för sitt påstående?
Ljust lysen kan ju vara tufft nuförtiden då LED inte ger mycket spillvärme. Är det inte strålkastarspolare på ID4? Minns att jag hade bland de första hel-LED strålkastarna som fanns på marknaden på min A6 2012 och att de då skröt med att de hade en fläkt i strålkastaren som blåste den värme som ändå bildas (är väl snarast bakåt värmen finns) för att få bort is. Sånt kanske är självklarhet nu eller så har man bara struntat i det. Jag tycker iaf att strålkastarna håller sig rena från is på e-tron men bakljusen blir ju snabbt täckta av snörök och där tinare det inte.
Strålkastarspolning är väl ett krav om lyktorna lyser ”si och så starkt”…? Hittade detta:
”Det finns också en regel som säger att om ljusintensiteten i ljusets huvudljusstråle inte överstiger 2 000 lumen så krävs vare sig strålkastarspolning eller nivåreglering”
Delvis handlar det väl om en kostnadsbesparing? Jag trodde faktiskt att ID-bilarna med ”IQ-light” (Matrix) hade strålkastarspolning p.g.a. starkare lyktor… Jag har det på min 2020 Skoda Octavia (med Matrix) och på min kommande Q4:a (som iofs är avsevärt mycket dyrare än ID4).
Ja, undrar om matrixljus inte faller under den regeln iom att det inte finns ett huvudljus utan många små? Jag kan inte klaga på styrkan iaf, den är riktigt bra. Hittar inte styrkan när jag googlar men ljuset är i nivå med extraljus jag monterat på andra bilar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Ja, undrar om matrixljus inte faller under den regeln iom att det inte finns ett huvudljus utan många små? Jag kan inte klaga på styrkan iaf, den är riktigt bra. Hittar inte styrkan när jag googlar men ljuset är i nivå med extraljus jag monterat på andra bilar.
750 lumen är ljusstyrkan på matrixljusen hos ID4, vilket är låååångt ifrån gränsen för krav på strålkastarspolning
Håller förövrigt med om hur pass bra ljuset är, dessutom fungerar det ypperligt att köra med helljus trots flertalet mötande och framförvarande bilar. Vill INTE ha en bil utan matrixljus efter att ha haft det
Har en MS 2WD som jag kör fast med när jag åker ut på fält med ett par hundra kg majs till vildsvinen. Är därför intresserad av ID4 GTX (=fyrhjulsdrift) och fick låna en av de trevliga säljarna på VAG i Täby.
MEN MEN:
- Det låg bara en mode2 kabel i bilen. Snabbladdaren mittemot mig (Täbyvägen/Brinkvägen) hade en stor säck "tillfälligt avstängd". Åkte till OK och fixade OKQ8 app, registrerade kort och konto samt verifierade mail (VILKET DJÄVLA MECK, JAG FRÖS TUMMARNA AV MIG!). Fick ut 1,9 KW med den medföljande kabeln som verkade specad för 20A. Gav upp och åkte över till MAX snabbladdare vid roslags näsby och den fungerade klockrent med Vattenfalls kort (som jag fixat sedan länge). Efter en skittråkig hallonpaj på MAX hade jag kräm i batteriet. Att inte standardleverera en typ2/Schucko är småsnålt!
Bilen känns stadig och underbar på lite lösare underlag med fyrhjulsdrift! Fick inte tillfälle att kolla markfrigång men jag är lite tveksam att ge sig ut på riktigt dåliga skogsbilvägar med hög grön mittremsa mellan hjulspåren. Karossen går ganska långt ned.
MEN MEN EKONOMI:
Jag fick lite olika offerter som jag håller på och utvärderar. Det verkar bli dyrare är MY trots jag valde "snik" (ingen elbaklucka, hålla filen, head up display m.m. utgår), Räntan var hög. Vad för "viktig" extrautrustning går jag miste om som jag kommer ångra??? Bakluckan är nog tung?
Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Inget mer för att få ner kostnaden!
Hej!
Kör ofta på dåliga vägar där teslan tar i marken. Skall jag välja en id4 eller MY?
Hälsninbgar
Lars
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Med tanke på att du inte ens kan få en dragkrok på Model Y än och ID.4 GTX bara får dra 1200 kilo så får du väl väga lite där. Efter att ha testat både en del skulle jag tveklöst välja en id4 i dagsläget, särskilt med tanke på att de MY som säljs i Sverige har värdelösa batterier med segare laddning än id4.
Hej!
Kör ofta på dåliga vägar där teslan tar i marken. Skall jag välja en id4 eller MY?
Hälsninbgar
Lars
Provkör bägge och se vilken bil du gillar bäst. Enkelt.
Allra bäst är om du kan provköra på den mark du är orolig för att bilen skall ta i marken. Då får du 100% test och svar direkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik