VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW ID.4

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.

Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.

Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: VW ID.4

Inlägg av simin »

taliz skrev:
mati skrev:
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.

Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.

Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Vet att man på andra håll i fordonsbranschen bygger fordon på line som planerat även om vissa komponenter saknas, sen får bilen stå på gården för en sista komplettering allteftersom de saknade komponenterna kommer in. Billigare så än att stanna produktionslinan helt, även om det såklart finns begränsningar i hur mycket man kan mellanlagra. Det var därför jag undrade om någon hade egna erfarenheter av bygg- respektive leveransvecka. Men jag hoppas såklart att mati har rätt i att den blir 100% byggd nu innan jul och att sedan bara leverans återstår!

Tack för återkoppling på appen!
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

simin skrev:
Hej!

Nyreggad medlem här, som med spänning väntar på min ID4 som enligt plan ska tillverkas nästa vecka.

Till er som har en ID4, vilken funktionalitet finns för närvarande för appen? Gissar att uppvärmning samt start/stopp av laddning funkar, men hur ser det ut med övriga funktioner, t ex ruttplanering? Det hade jag ju redan på min 2018 Octavia. De enda demonstrationerna jag sett av ID-appen har nu ett antal månader på nacken, så man kan ju alltid hoppas att den uppdaterats det senaste halvåret :roll:

Och vad är era erfarenheter gällande leverans? Upplever ni att leveransen sker inom en rimlig tid efter byggvecka? Även om min ska byggas nästa vecka misstänker jag att risken finns för att den hamnar på gården med oklar ledtid på de sista komponenterna... :|

Ska bli kul att ta steget till elbil!
Finns ruttplanering i appen men efter du skickar den till bilen så vet man aldrig när den kommer fram. Om du har tur kommer den nästa gång du slår på tändningen men oftast långt senare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

simin skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.

Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.

Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Vet att man på andra håll i fordonsbranschen bygger fordon på line som planerat även om vissa komponenter saknas, sen får bilen stå på gården för en sista komplettering allteftersom de saknade komponenterna kommer in. Billigare så än att stanna produktionslinan helt, även om det såklart finns begränsningar i hur mycket man kan mellanlagra. Det var därför jag undrade om någon hade egna erfarenheter av bygg- respektive leveransvecka. Men jag hoppas såklart att mati har rätt i att den blir 100% byggd nu innan jul och att sedan bara leverans återstår!

Tack för återkoppling på appen!
VW hat ju stoppat produktionen flera gånger pga komponentbrist. Nu vet jag iofs inte vilka komponenter det handlade om, men då har man i alla fall inte byggt halva bilar. Oftast går det ju säkert inte ens att eftermontera det som fattas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Appen fick en uppdatering förra veckan. En liten förbättring man ser är laddeffekt när man laddar, inte bara det fåniga km/h.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

PapaD skrev:
Appen fick en uppdatering förra veckan. En liten förbättring man ser är laddeffekt när man laddar, inte bara det fåniga km/h.
Tyvärr bara på Android för tillfället.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Har ni sett reklamen för gtx?
Anpassade för vintern.
Nu vill jag fråga om ägarna tycker det. Var några komentarer på vw facebooksida om veganplats och att det går sönder och att isrännan inte fungerar optimalt. (var någon som påstod att ljusen inte var varma att smälta bort isen).
Tycker ni att vw har fog för sitt påstående?
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID.4

Inlägg av OvePaHornet »

Finns i princip ingen bil idag som är gjord för vårt nordiska klimat, knappt så att Volvo är det längre… Volvo V70 var gjord för att fungera i vårt klimat däremot :D
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

OvePaHornet skrev:
Finns i princip ingen bil idag som är gjord för vårt nordiska klimat, knappt så att Volvo är det längre… Volvo V70 var gjord för att fungera i vårt klimat däremot :D
Tycker Volvo slutade vara vintersäkra efter att Ford tog över, dvs innan v70. Usla dörrar och fönsterhissar som frös sönder. Gällande ID. så är min ID3 erfarenhet att radarn fryser bort / snöar bort vid nederbörd och måste tinas fram för hand. Ingen spolning på strålkastarna så de måste göras rena för hand vid laddstopp eller hemma. Bakrutan geggar igen direkt och torkaren hoppar och låter fastän bladet är nytt. Annars är den ok på vintern.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
OvePaHornet skrev:
Finns i princip ingen bil idag som är gjord för vårt nordiska klimat, knappt så att Volvo är det längre… Volvo V70 var gjord för att fungera i vårt klimat däremot :D
Tycker Volvo slutade vara vintersäkra efter att Ford tog över, dvs innan v70. Usla dörrar och fönsterhissar som frös sönder. Gällande ID.
Har haft flera V70N, inklusive i norska fjällen i -25 grader, och inga speciella problem alls (förutom is, fastna i stora snödrivor, och gräva ut bilen om det snöat mycket). Fungerat allt som allt utmärkt och inget som frös sönder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: VW ID.4

Inlägg av macky »

Mickep skrev:
Har ni sett reklamen för gtx?
Anpassade för vintern.
Nu vill jag fråga om ägarna tycker det. Var några komentarer på vw facebooksida om veganplats och att det går sönder och att isrännan inte fungerar optimalt. (var någon som påstod att ljusen inte var varma att smälta bort isen).
Tycker ni att vw har fog för sitt påstående?
Ljust lysen kan ju vara tufft nuförtiden då LED inte ger mycket spillvärme. Är det inte strålkastarspolare på ID4? Minns att jag hade bland de första hel-LED strålkastarna som fanns på marknaden på min A6 2012 och att de då skröt med att de hade en fläkt i strålkastaren som blåste den värme som ändå bildas (är väl snarast bakåt värmen finns) för att få bort is. Sånt kanske är självklarhet nu eller så har man bara struntat i det. Jag tycker iaf att strålkastarna håller sig rena från is på e-tron men bakljusen blir ju snabbt täckta av snörök och där tinare det inte.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Jag kan inte se några strålkastarspolare på ID4. När jag tittar runt på VW så ser jag inga nya modeller som har det, är det en negativ trend hos VW?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

PapaD skrev:
Jag kan inte se några strålkastarspolare på ID4. När jag tittar runt på VW så ser jag inga nya modeller som har det, är det en negativ trend hos VW?
Inga spolarmunstycken på lyktorna på ID bilarna.

Och mycket riktigt tinar inte lyktorna igen utan måste skrapas, men de iskarvande igen när man kör.

fast vid denna tiden på året behöver man ändå rengöra dem ganska ofta manuellt, oavsett spolning eller ej.
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID.4

Inlägg av OvePaHornet »

Strålkastarspolning är väl ett krav om lyktorna lyser ”si och så starkt”…? Hittade detta:

”Det finns också en regel som säger att om ljusintensiteten i ljusets huvudljusstråle inte överstiger 2 000 lumen så krävs vare sig strålkastarspolning eller nivåreglering”

Delvis handlar det väl om en kostnadsbesparing? Jag trodde faktiskt att ID-bilarna med ”IQ-light” (Matrix) hade strålkastarspolning p.g.a. starkare lyktor… Jag har det på min 2020 Skoda Octavia (med Matrix) och på min kommande Q4:a (som iofs är avsevärt mycket dyrare än ID4).
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Ja, undrar om matrixljus inte faller under den regeln iom att det inte finns ett huvudljus utan många små? Jag kan inte klaga på styrkan iaf, den är riktigt bra. Hittar inte styrkan när jag googlar men ljuset är i nivå med extraljus jag monterat på andra bilar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Enyaq iV80 har strålkastarspolning som standard.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Enyaq iV80 har strålkastarspolning som standard.
Strålkastarspolning har tydligen numera blivit en premium-feature. Det är väl därför Skoda har det kvar som typ enda biltillverkare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Leo skrev:
Enyaq iV80 har strålkastarspolning som standard.
Strålkastarspolning har tydligen numera blivit en premium-feature. Det är väl därför Skoda har det kvar som typ enda biltillverkare.
Volvo XC40 och Polestar 2 har det också.
Tror jag åtminstone :)

Vet inte hur det är på Volvos övriga modeller, eller på Polestars kommande.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: VW ID.4

Inlägg av filippb »

Maw skrev:
mati skrev:
Leo skrev:
Enyaq iV80 har strålkastarspolning som standard.
Strålkastarspolning har tydligen numera blivit en premium-feature. Det är väl därför Skoda har det kvar som typ enda biltillverkare.
Volvo XC40 och Polestar 2 har det också.
Tror jag åtminstone :)

Vet inte hur det är på Volvos övriga modeller, eller på Polestars kommande.
Tyvärr blev även Polestar2 av med sina spolare i MY22. Märkligt beslut kan man tycka som antagligen även påverkar strålkastarnas ljusstyrka.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

filippb skrev:
Maw skrev:
mati skrev:
Leo skrev:
Enyaq iV80 har strålkastarspolning som standard.
Strålkastarspolning har tydligen numera blivit en premium-feature. Det är väl därför Skoda har det kvar som typ enda biltillverkare.
Volvo XC40 och Polestar 2 har det också.
Tror jag åtminstone :)

Vet inte hur det är på Volvos övriga modeller, eller på Polestars kommande.
Tyvärr blev även Polestar2 av med sina spolare i MY22. Märkligt beslut kan man tycka som antagligen även påverkar strålkastarnas ljusstyrka.
Där ser man, tråkigt för de som fått en -22, men de får väl glädjas åt VP istället :)
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID.4

Inlägg av OvePaHornet »

PapaD skrev:
Ja, undrar om matrixljus inte faller under den regeln iom att det inte finns ett huvudljus utan många små? Jag kan inte klaga på styrkan iaf, den är riktigt bra. Hittar inte styrkan när jag googlar men ljuset är i nivå med extraljus jag monterat på andra bilar.
750 lumen är ljusstyrkan på matrixljusen hos ID4, vilket är låååångt ifrån gränsen för krav på strålkastarspolning :shock:
Håller förövrigt med om hur pass bra ljuset är, dessutom fungerar det ypperligt att köra med helljus trots flertalet mötande och framförvarande bilar. Vill INTE ha en bil utan matrixljus efter att ha haft det :D
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Bruno »

Artikel:

Volkswagen ID.4: Green Car Reports Best Car To Buy 2022 finalist

https://www.greencarreports.com/news/11 ... 2-finalist
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: VW ID.4

Inlägg av lem »

lem skrev:
Har en MS 2WD som jag kör fast med när jag åker ut på fält med ett par hundra kg majs till vildsvinen. Är därför intresserad av ID4 GTX (=fyrhjulsdrift) och fick låna en av de trevliga säljarna på VAG i Täby.

MEN MEN:
- Det låg bara en mode2 kabel i bilen. Snabbladdaren mittemot mig (Täbyvägen/Brinkvägen) hade en stor säck "tillfälligt avstängd". Åkte till OK och fixade OKQ8 app, registrerade kort och konto samt verifierade mail (VILKET DJÄVLA MECK, JAG FRÖS TUMMARNA AV MIG!). Fick ut 1,9 KW med den medföljande kabeln som verkade specad för 20A. Gav upp och åkte över till MAX snabbladdare vid roslags näsby och den fungerade klockrent med Vattenfalls kort (som jag fixat sedan länge). Efter en skittråkig hallonpaj på MAX hade jag kräm i batteriet. Att inte standardleverera en typ2/Schucko är småsnålt!

Bilen känns stadig och underbar på lite lösare underlag med fyrhjulsdrift! Fick inte tillfälle att kolla markfrigång men jag är lite tveksam att ge sig ut på riktigt dåliga skogsbilvägar med hög grön mittremsa mellan hjulspåren. Karossen går ganska långt ned.

MEN MEN EKONOMI:
Jag fick lite olika offerter som jag håller på och utvärderar. Det verkar bli dyrare är MY trots jag valde "snik" (ingen elbaklucka, hålla filen, head up display m.m. utgår), Räntan var hög. Vad för "viktig" extrautrustning går jag miste om som jag kommer ångra??? Bakluckan är nog tung?

Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Inget mer för att få ner kostnaden!

Hälsningar
Lars
lem@telia.com
Hej!
Kör ofta på dåliga vägar där teslan tar i marken. Skall jag välja en id4 eller MY?
Hälsninbgar
Lars
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Med tanke på att du inte ens kan få en dragkrok på Model Y än och ID.4 GTX bara får dra 1200 kilo så får du väl väga lite där. Efter att ha testat både en del skulle jag tveklöst välja en id4 i dagsläget, särskilt med tanke på att de MY som säljs i Sverige har värdelösa batterier med segare laddning än id4.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lem skrev:

Hej!
Kör ofta på dåliga vägar där teslan tar i marken. Skall jag välja en id4 eller MY?
Hälsninbgar
Lars
Provkör bägge och se vilken bil du gillar bäst. Enkelt.

Allra bäst är om du kan provköra på den mark du är orolig för att bilen skall ta i marken. Då får du 100% test och svar direkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar