Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av wing »

https://www.veoneer.com/en/congratulati ... nd-veoneer

Det är mycket svensk teknik i Mercedes lösning. Borde vi kunna vara lite stolta över. Det är annars lite dåligt med bevakningen av Veoneer/Arriver på det här forumet, känns som man har koll på alla företag som sysslar med självkörning utom de svenska. Nåja nu har de ju precis blivit uppköpta av Qualcomm så då kanske de kommer att synas mer.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Tibor har rätt i att, i den tyska lagen, är både föraren och ägaren juridiskt ansvariga för olyckor och behöver därmed ha en försäkring som täcker detta. Däremot är det lagligt att arbeta eller läsa en bok medan bilen kör. Så man kan säga att tillverkaren har visat att bilen kan köra själv på ett säkert sätt till samhället. Min gissning är att att ansvarsfrågan är en interimslösning så lagstiftarna och försäkringsbolagen hinner fundera vidare på hur det ska lösas. Lagen ska utvärderas 2023. Kanske landar man i att detta är den enda rimliga modellen, och då tror jag att det kommer lösningar på försäkringsområdet som gör det attraktivt att premiera säker autonom körning.

Att säga att Tesla "klarar det rent tekniskt" är däremot att överdriva tycker jag. En stor del av lösningen handlar om reliabilitet och att tillverkaren ska kunna ge garantier och klara kraven i R157 eller lokal lagstiftning. Det är något som Tesla inte gör eller klarar i dagsläget. Däremot tror jag att Tesla antagligen skulle kunna klara kraven om man anpassar programvaran till R157 och genomgår testningen/certifiering.

Den stora frågan som Teslaägare i EU bör ställa sig blir väl osökt: Vad är Tesla möjligheter och planer för att stödja och certifiera sig för den tyska lagen eller R157? När? Det är ju med stor sannolikhet det som kommer att bli basen för EU:s lagar om vad vi får göra med våra nuvarande och framtida bilar.

Många tycker ju att EU ligger efter med lagstiftningen. Men frågan är väl inte om det är tvärt om. EU och UNECE ligger bra till internationellt. I USA finns det inga federala lager för varken Robotaxi eller L3. Några få delstater tillåter däremot testning.

Jag hittade ett dokument på engelska från en tysk advokatbyrå som förklarar läget bra:
in-pole-position.pdf
The Automated Act [nya lagen] does not modify the StVG's [lagen som fanns sedan tidigare, 2017] liability regime. Thus, it maintains that both a driver, in the case of fault (section 18 StVG), and a Halter (registered vehicle keeper), irrespective of fault due to their absolute liability (section 7 (1) StVG), of an automated vehicle shall have liability when an automated vehicle using the automated systems causes damage.
Låter väldigt konstigt, vem vågar använda det då? Så om bilen får spel och inte ber mig ta över vid säg ett vägarbete och kör ihjäl någon så skall jag åka i fängelse? Ja det förtar ju hela idén, då kan jag lika gärna göra samma sak i Teslan idag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Låter väldigt konstigt, vem vågar använda det då? Så om bilen får spel och inte ber mig ta över vid säg ett vägarbete och kör ihjäl någon så skall jag åka i fängelse? Ja det förtar ju hela idén, då kan jag lika gärna göra samma sak i Teslan idag.
Man vågar använda den för att den är godkänd och certifierad? Ingen kommer ju att säga att det var föraren som inte var uppmärksam nog om bilen är autonom och vållande.

Man har, vad jag förstår, rätt att stämma biltillverkaren om det uppstår en skada och jag har svårt att tro att en domstol har möjlighet att döma föraren till fängelse om bilen skulle krocka i autonomt läge. Därför så jag tror inte det är ett stort problem, men jag har varken läst lagen eller är tysk jurist, om det är någon som tror det. Självrisken åker man ju troligen på i alla fall.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Man vågar använda den för att den är godkänd och certifierad? Ingen kommer ju att säga att det var föraren som inte var uppmärksam nog om bilen är autonom och vållande.

Man har, vad jag förstår, rätt att stämma biltillverkaren om det uppstår en skada och jag har svårt att tro att en domstol har möjlighet att döma föraren till fängelse om bilen skulle krocka i autonomt läge. Därför så jag tror inte det är ett stort problem, men jag har varken läst lagen eller är tysk jurist, om det är någon som tror det. Självrisken åker man ju troligen på i alla fall.
Antingen är jag ansvarig för körning eller så är bilen/tillverkaren ansvarig under autonomt läge, om jag är ansvarig så betyder det att det bilen gör kan bli straffbart för mig ifall den inte följer reglerna, dvs exakt så som det är idag förutom att jag inte kan straffas för att jag använde telefonen vid körning. I ett sådant läge ser jag inte vem som skulle våga använda den även om den vore certifierad för det gör att certifieringen inte bidrar med speciellt mycket. Om vi pratar försäkringar/självrisker mm så är det ekonomiskt ansvarig vi pratar om, vilket är något helt annat.

Rimligtvis så kan jag som förare inte vara ansvarig för hur bilen kör under autonom körning utan om det finns buggar i systemet så är det Mercedes som blir ansvariga för det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Antingen är jag ansvarig för körning eller så är bilen/tillverkaren ansvarig under autonomt läge, om jag är ansvarig så betyder det att det bilen gör kan bli straffbart för mig ifall den inte följer reglerna, dvs exakt så som det är idag förutom att jag inte kan straffas för att jag använde telefonen vid körning. I ett sådant läge ser jag inte vem som skulle våga använda den även om den vore certifierad för det gör att certifieringen inte bidrar med speciellt mycket. Om vi pratar försäkringar/självrisker mm så är det ekonomiskt ansvarig vi pratar om, vilket är något helt annat.

Rimligtvis så kan jag som förare inte vara ansvarig för hur bilen kör under autonom körning utan om det finns buggar i systemet så är det Mercedes som blir ansvariga för det.
Att använda den över huvudtaget är väl den största hindret för att våga använda en funktion. Jag skulle t ex aldrig pilla på skärmen i Teslan i 10 sekunder ens i 60 km/h i köer på motorväg med AP även fast det vore lagligt. Om någon säger att den är "garanterat" säker så hjälper väl det ändå? Systemet verkar dessutom riktigt bra vad jag har sett.

Jag håller dock med om att det verkar knepigt om vi nu läser och tolkar rätt, men som jag skrev så är det säkerligen flera saker i rättssystemet runt i kring som måste fixas eller ses över. Denna lag var ju lite fast-trackad som jag förstår det, och säkerligen behöver tyskarna se över den.

Det är ändå väldigt roligt att se att någon leverantör stödjer R157 oavsett och får det att funka. Det ska bli spännande om Daimler eller någon annan leverantör som vågar ge sig på nya R157 med filbyten och 130km/h inom ett par år och se hur lagstiftningen fortsätter att utvecklas.

Det vore ju fantastiskt om Tesla skulle certa sig men det känns inte som det händer i närtid tyvärr. Allt fokus verkar ligga på FSD i stan i USA och så lär det väl förbli ett par år till minst.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Att använda den över huvudtaget är väl den största hindret för att våga använda en funktion. Jag skulle t ex aldrig pilla på skärmen i Teslan i 10 sekunder ens i 60 km/h i köer på motorväg med AP även fast det vore lagligt. Om någon säger att den är "garanterat" säker så hjälper väl det ändå? Systemet verkar dessutom riktigt bra vad jag har sett.
För mig handlar det främst om ifall funktionen är laglig och att jag inte kan åka dit på något som bilen gör, hade man sagt att AP var laglig att använda samtidigt som man kollade på Netflix på motorvägen och Tesla har ansvaret för olyckor så hade jag gjort det imorgon.
spacecoin skrev:
Jag håller dock med om att det verkar knepigt om vi nu läser och tolkar rätt, men som jag skrev så är det säkerligen flera saker i rättssystemet runt i kring som måste fixas eller ses över. Denna lag var ju lite fast-trackad som jag förstår det, och säkerligen behöver tyskarna se över den.

Det är ändå väldigt roligt att se att någon leverantör stödjer R157 oavsett och får det att funka. Det ska bli spännande om Daimler eller någon annan leverantör som vågar ge sig på nya R157 med filbyten och 130km/h inom ett par år och se hur lagstiftningen fortsätter att utvecklas.

Det vore ju fantastiskt om Tesla skulle certa sig men det känns inte som det händer i närtid tyvärr. Allt fokus verkar ligga på FSD i stan i USA och så lär det väl förbli ett par år till minst.
Ja, det kan också vara så att det skiljer så pass mycket i lagarna angående just ansvarsfrågan i Tyskland jämfört med Sverige att det blir mycket vettigare när man väger in hela systemet.

Ja jag tycker det är riktigt tufft av Mercedes att gå på regelverket och håller verkligen tummarna för att någon ger sig på 130 km/h och filbyten när det kommer, det är verkligen det jag vill ha mest av allt i en framtida bil.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Ja jag tycker det är riktigt tufft av Mercedes att gå på regelverket och håller verkligen tummarna för att någon ger sig på 130 km/h och filbyten när det kommer, det är verkligen det jag vill ha mest av allt i en framtida bil.
Håller helt med. Årets julklapp 2025? :)
Skriv svar