Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Moderator: Redaktion
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Synd att hälften av kärnkraften är borta... hade behövts här i söder när det är kallt och inte blåser!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
SE3 idag, över 200 öre även på natten. Dyrt med timdebitering nu.
Ioniq5 ägare kan åka till lidl och ladda gratis, sen åka hem och köra V2L till luftluftvärmepumpen med COP 5 via schuko kontakten
Man kan även lägga kylklampar i jobbets frysbox och ta hem och lägga i kylen
Ioniq5 ägare kan åka till lidl och ladda gratis, sen åka hem och köra V2L till luftluftvärmepumpen med COP 5 via schuko kontakten
Man kan även lägga kylklampar i jobbets frysbox och ta hem och lägga i kylen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Skulle gärna vilja veta vilken luftluftvärmepump som har ett COP på 5 vid de temperaturerna vi har nu…Tellus skrev:SE3 idag, över 200 öre även på natten. Dyrt med timdebitering nu.
Ioniq5 ägare kan åka till lidl och ladda gratis, sen åka hem och köra V2L till luftluftvärmepumpen med COP 5 via schuko kontakten
Man kan även lägga kylklampar i jobbets frysbox och ta hem och lägga i kylen
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Ett modernt kylskåp drar ca 200kWh/år. Det blir väl ungefär 0,6/dygn. 1,20kr.Tellus skrev:SE3 idag, över 200 öre även på natten. Dyrt med timdebitering nu.
Ioniq5 ägare kan åka till lidl och ladda gratis, sen åka hem och köra V2L till luftluftvärmepumpen med COP 5 via schuko kontakten
Man kan även lägga kylklampar i jobbets frysbox och ta hem och lägga i kylen
Många bäckar små men det finns ju någon gräns.
Sänka temperaturen och ta på sig ett par extra strumpor.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Eldar för fullt i kakelugnen just nu. Går åt massor av ved denna vintern!Ducalis skrev:Mamma, vad är priserna.... hur svårt är det idag
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
T.o.m. brist på ved norrut om jag hörde rätt, vet inte om jag hört det förut öht…martinot skrev:Eldar för fullt i kakelugnen just nu. Går åt massor av ved denna vintern!Ducalis skrev:Mamma, vad är priserna.... hur svårt är det idag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
3m3 björkved kvar så kommer räcka många år för vårt myseldande
Men börjar fasta avtalen gå upp mot 3kr/kwh då får man tänka om
Men börjar fasta avtalen gå upp mot 3kr/kwh då får man tänka om
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Ja ved har ungefär 4,2 kwh/kg (samma per viktenhet oavsett trädslag) i energi innehåll vid 20% fuktighet, en bra panna har väl runt 90% verkningsgrad. Så då får man väl ut ungefär 3,7 kwh i värme.
så då ser man ungefär när det bär sig att elda ved
så då ser man ungefär när det bär sig att elda ved
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Kul! Mer energi än vad jag trodde!mickeisol skrev:Ja ved har ungefär 4,2 kwh/kg (samma per viktenhet oavsett trädslag) i energi innehåll vid 20% fuktighet, en bra panna har väl runt 90% verkningsgrad. Så då får man väl ut ungefär 3,7 kwh i värme.
så då ser man ungefär när det bär sig att elda ved
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Haha ja herregud. För man måste ladda under peak, 19:00 vardagar. Och man har en elbil som drar 3kWh per mil..Bruno skrev:https://www.dagensps.se/motor/elprischo ... ZtvCQIURWz
"Trots att bensin och diesel är rekorddyra och kostar 17,79 respektive 19,62 kronor per litern kan bilar med förbränningsmotor just nu vara billigare än elbilar att köra. En Volvo XC40 drar omkring 0,75 liter per mil verklig förbrukning. Det ger en milkostnad på 13 kronor, medan den elektriska XC40 ofta drar över tre kilowattimmar per mil. Med de extrema elpriser just nu är det inte givet att elbilen är billigast att köra."
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Finns det någon sajt där man kan se genomsnittliga spotpriset hittills nuvarande månad, oavsett när på månaden man kollar ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Här hitta jag något en bit ner om det nu är uppdaterat, isåfall 185 öre hittills denna månad vs 83 öre för November SE3Tellus skrev:Finns det någon sajt där man kan se genomsnittliga spotpriset hittills nuvarande månad, oavsett när på månaden man kollar ?
https://www.elbruk.se/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#medelspotprisetTellus skrev:Finns det någon sajt där man kan se genomsnittliga spotpriset hittills nuvarande månad, oavsett när på månaden man kollar ?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
I Tibber appen kan man också se det. Dag, vecka, månad, år.Tellus skrev:Finns det någon sajt där man kan se genomsnittliga spotpriset hittills nuvarande månad, oavsett när på månaden man kollar ?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Nu är det dubbelt så dyrt att ladda elbilen
https://www.dagensps.se/motor/kopa-bil/ ... 3Cq5lqvciW
"SVT uppger att Eon räknat på vad kostnaden är för att ladda elbilen. I snitt ligger priset på 1,50 kr/kWh men i och med de rekordhöga elpriserna under vintern kan priset för att ladda elbilen nu ligga på 3 kr/kWh, vilket innebär att det är dubbelt så dyrt."
https://www.dagensps.se/motor/kopa-bil/ ... 3Cq5lqvciW
"SVT uppger att Eon räknat på vad kostnaden är för att ladda elbilen. I snitt ligger priset på 1,50 kr/kWh men i och med de rekordhöga elpriserna under vintern kan priset för att ladda elbilen nu ligga på 3 kr/kWh, vilket innebär att det är dubbelt så dyrt."
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Såg ni på aktuellt igår? De intervjuade 2 personer från Gävleborg på var sin sida av elområdesgränsen. Den ena hade en räkning på 8000 och eldade med ved för att hålla värmen medans den andra klagade på att ändå dragit ned med 40%. Och då hade han julbelysning på hela huset som han drog igång.skattade högt när han drog igång sitt julspektakel.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Mickep skrev:Såg ni på aktuellt igår? De intervjuade 2 personer från Gävleborg på var sin sida av elområdesgränsen. Den ena hade en räkning på 8000 och eldade med ved för att hålla värmen medans den andra klagade på att ändå dragit ned med 40%. Och då hade han julbelysning på hela huset som han drog igång.skattade högt när han drog igång sitt julspektakel.
Fast mycket av julbelysningar o dyl är ju LED som inte drar så mycket.
Jag fick själv en elräkning, utan nätavgiften, på 8800:- igår. Drygt 3000 kWh, varav ca 1000 kWh går till bilarna. Ska sätta mig och räkna nu snittkostnaden för senaste halvåret och sen utifrån det bestämma mig för om jag ska binda på 79 öre eller inte. Jag tror tyvärr inte det blir bättre framöver. Snarare sämre.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Jag fick elräkningen i går och jag betalade i december 9kkr för 3000kwh dvs 3kr/kWh med nätavgifter etc. Den rena kWh debiteringen var 191 öre i december mot 74 öre i november. Sedan tillkommer massa moms, skatter och överföringar.
Totalt ligger milkostnaden på ca 6kr/mil i december trots jag tankar på villans el. Det var mer än jag trodde. Hade inte klart för mig att jag inte hade timdebitering men jag har månadsdebitering. Frågan om det lönar sig att ändra avtal?
Totalt ligger milkostnaden på ca 6kr/mil i december trots jag tankar på villans el. Det var mer än jag trodde. Hade inte klart för mig att jag inte hade timdebitering men jag har månadsdebitering. Frågan om det lönar sig att ändra avtal?
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
lem skrev:Jag fick elräkningen i går och jag betalade i december 9kkr för 3000kwh dvs 3kr/kWh med nätavgifter etc. Den rena kWh debiteringen var 191 öre i december mot 74 öre i november. Sedan tillkommer massa moms, skatter och överföringar.
Totalt ligger milkostnaden på ca 6kr/mil i december trots jag tankar på villans el. Det var mer än jag trodde. Hade inte klart för mig att jag inte hade timdebitering men jag har månadsdebitering. Frågan om det lönar sig att ändra avtal?
Ja jag ligger på 3:-/kWh inkl allt nu i december också. Januari och februari blir nog ännu dyrare.
Har nu suttit och gått igenom 2021 års elräkningar (Skellefteå Kraft). Det här är bara elavtalet, dvs inte nätavgiften och skatten.
För helåret har jag betalat i snitt 100 öre/kWh. (Med den lilla Tesla-rabatten avdragen) (Edit: Jag har alltså rörligt pris, dock ej timavtal)
Första halvåret låg jag på 61 öre/kWh och andra halvåret landade på 143 öre/kWh.
Vi förbrukar ca hälften så mycket under sommaren som under vintern. Därför blir det så här.
Jag kan binda för 79 öre/kWh eller försöka gå all in på Tibber och timdebitering. Men det vet det fan om jag orkar. Ni som har det, vad kommer ni ner i (SE3)?
Ska man passa på att binda medan det fortfarande öht är möjligt? Och ska man offra nåt öre för att ta en stor och stabil leverantör? (som inte går i konkurs i första taget)
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Vet inte om det är möjligt längre men Jag tog bundet 1 år i slutet av november hos vattenfall för runt 75 öre/kWh. Betalade även 300-400 kr för att när som helst kunna bryta avtalet om elen blir billigare.MWall skrev:lem skrev:Jag fick elräkningen i går och jag betalade i december 9kkr för 3000kwh dvs 3kr/kWh med nätavgifter etc. Den rena kWh debiteringen var 191 öre i december mot 74 öre i november. Sedan tillkommer massa moms, skatter och överföringar.
Totalt ligger milkostnaden på ca 6kr/mil i december trots jag tankar på villans el. Det var mer än jag trodde. Hade inte klart för mig att jag inte hade timdebitering men jag har månadsdebitering. Frågan om det lönar sig att ändra avtal?
Ja jag ligger på 3:-/kWh inkl allt nu i december också. Januari och februari blir nog ännu dyrare.
Har nu suttit och gått igenom 2021 års elräkningar (Skellefteå Kraft). Det här är bara elavtalet, dvs inte nätavgiften och skatten.
För helåret har jag betalat i snitt 100 öre/kWh. (Med den lilla Tesla-rabatten avdragen)
Första halvåret låg jag på 61 öre/kWh och andra halvåret landade på 143 öre/kWh.
Vi förbrukar ca hälften så mycket under sommaren som under vintern. Därför blir det så här.
Jag kan binda för 79 öre/kWh eller försöka gå all in på Tibber och timdebitering. Men det vet det fan om jag orkar. Ni som har det, vad kommer ni ner i (SE3)?
Ska man passa på att binda medan det fortfarande öht är möjligt? Och ska man offra nåt öre för att ta en stor och stabil leverantör? (som inte går i konkurs i första taget)
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Jag band i oktober i 6 mån till 80 öre inkl allt, löper ut i april. Tänker sen gå över till Tibber igen och kanske runt augusti binda igen.MWall skrev:lem skrev:Jag fick elräkningen i går och jag betalade i december 9kkr för 3000kwh dvs 3kr/kWh med nätavgifter etc. Den rena kWh debiteringen var 191 öre i december mot 74 öre i november. Sedan tillkommer massa moms, skatter och överföringar.
Totalt ligger milkostnaden på ca 6kr/mil i december trots jag tankar på villans el. Det var mer än jag trodde. Hade inte klart för mig att jag inte hade timdebitering men jag har månadsdebitering. Frågan om det lönar sig att ändra avtal?
Ja jag ligger på 3:-/kWh inkl allt nu i december också. Januari och februari blir nog ännu dyrare.
Har nu suttit och gått igenom 2021 års elräkningar (Skellefteå Kraft). Det här är bara elavtalet, dvs inte nätavgiften och skatten.
För helåret har jag betalat i snitt 100 öre/kWh. (Med den lilla Tesla-rabatten avdragen)
Första halvåret låg jag på 61 öre/kWh och andra halvåret landade på 143 öre/kWh.
Vi förbrukar ca hälften så mycket under sommaren som under vintern. Därför blir det så här.
Jag kan binda för 79 öre/kWh eller försöka gå all in på Tibber och timdebitering. Men det vet det fan om jag orkar. Ni som har det, vad kommer ni ner i (SE3)?
Ska man passa på att binda medan det fortfarande öht är möjligt? Och ska man offra nåt öre för att ta en stor och stabil leverantör? (som inte går i konkurs i första taget)
Jag tror personligen att det inte är läge att binda nu under vintern, åtminstone inte under en längre period.
Men det är galna tider nu så vem vet
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
JockeX skrev:
Jag band i oktober i 6 mån till 80 öre inkl allt, löper ut i april. Tänker sen gå över till Tibber igen och kanske runt augusti binda igen.
Jag tror personligen att det inte är läge att binda nu under vintern, åtminstone inte under en längre period.
Men det är galna tider nu så vem vet
Enligt https://ei.se/Elpriskollen/myter-om-el/ ... tpavintern så är det en myt att det är dyrare att binda under vintern. Även om de kanske talar i egen sak.
79 öre för 36 månader funderar jag på. Visst kan man torska några tusenlappar på det jämfört med att ha rörligt men det är ju begränsat. Nu verkar himlen vara taket för elpriset. Rörligt pris för januari ligger på 199 öre exkl moms nu. Det är väl 250 öre? Vilket är helt galet. Blir en till faktura på uppåt 10 tusen. Med fast pris så hamnar _årskostnaden_ strax under 20 tusen.
Så visst, jag kanske inte optimerar ner på kronan vad som skulle kunna vara billigast men jag slipper såna här idiotfakturor som jag fick igår. Törs nog inte ta timdebitering för jag törs inte svara på vad elpatronen till bergvärmepumpen får för sig. Och så lagar vi mat, tvättar, torktumlar osv när det är som dyrast allt som oftast. (Vem fan orkar göra sånt mitt i natten?)
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Körde på 79 öre/3 år, då vet man iaf vad den årliga kostnaden hamnar på då vi ligger runt 16000 i förbrukning.
Även kostnaden för hemmaledning kommer bli förutsägbar.
Har en bekant som jobbar på Tibber och dom har tappat extremt många kunder de senaste två månaderna. Frågan är vilken effekt det har på bolaget.
Även kostnaden för hemmaledning kommer bli förutsägbar.
Har en bekant som jobbar på Tibber och dom har tappat extremt många kunder de senaste två månaderna. Frågan är vilken effekt det har på bolaget.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Myten är sann! Eller i alla fall de senaste två åren för jag gjorde exakt likadant förra året med.MWall skrev:JockeX skrev:
Jag band i oktober i 6 mån till 80 öre inkl allt, löper ut i april. Tänker sen gå över till Tibber igen och kanske runt augusti binda igen.
Jag tror personligen att det inte är läge att binda nu under vintern, åtminstone inte under en längre period.
Men det är galna tider nu så vem vet
Enligt https://ei.se/Elpriskollen/myter-om-el/ ... tpavintern så är det en myt att det är dyrare att binda under vintern. Även om de kanske talar i egen sak.
79 öre för 36 månader funderar jag på. Visst kan man torska några tusenlappar på det jämfört med att ha rörligt men det är ju begränsat. Nu verkar himlen vara taket för elpriset. Rörligt pris för januari ligger på 199 öre exkl moms nu. Det är väl 250 öre? Vilket är helt galet. Blir en till faktura på uppåt 10 tusen. Med fast pris så hamnar _årskostnaden_ strax under 20 tusen.
Så visst, jag kanske inte optimerar ner på kronan vad som skulle kunna vara billigast men jag slipper såna här idiotfakturor som jag fick igår. Törs nog inte ta timdebitering för jag törs inte svara på vad elpatronen till bergvärmepumpen får för sig. Och så lagar vi mat, tvättar, torktumlar osv när det är som dyrast allt som oftast. (Vem fan orkar göra sånt mitt i natten?)
I vilket fall, gör det som känns bäst för dig. Ingen vet vad som är rätt och fel i det här läget.
Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Jag gillar Tibber rent generellt och hoppas på att även de ska kunna erbjuda bundna alternativ. Men just nu är timpris praktiskt taget uteslutet såvida man inte har ett väldigt effektivt hus och vill tumma på praktikaliteter.dd88 skrev:Körde på 79 öre/3 år, då vet man iaf vad den årliga kostnaden hamnar på då vi ligger runt 16000 i förbrukning.
Även kostnaden för hemmaledning kommer bli förutsägbar.
Har en bekant som jobbar på Tibber och dom har tappat extremt många kunder de senaste två månaderna. Frågan är vilken effekt det har på bolaget.
Tyvärr har vår lv-värmepump något problem och drar 30% mer, så totalt blev det 4200kWh i december.