Det tror jag också, fast jag tror inte att andra bilmärken kommer att betala Tesla, det får nog bilägarna göra själva. Jag tror att Tesla ser en möjlighet att tjäna pengar på att sälja snabbladdning tack vare sina stordriftsfördelar.SwedishAdvocate skrev:Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Andra bilmärken kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.rosjon skrev:Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...
Källa:
https://www.tesla.com/about
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
-
- Inlägg: 5479
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ionitys laddnätverk
Var väl kanske lite otydligt formulerat av mig. Det var bilägarna jag menade.Maw skrev:Det tror jag också, fast jag tror inte att andra bilmärken kommer att betala Tesla, det får nog bilägarna göra själva. /...
Har ändrat i det andra inlägget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ionitys laddnätverk
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.SwedishAdvocate skrev:Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.rosjon skrev:Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...
Källa:
https://www.tesla.com/about
Här får du Volkswagens mission statement:
*host* dieselgate"For all our products and mobility solutions we aspire to minimize environmental impacts along the entire lifecycle –from raw material extraction until end-of-life -in order to keep ecosystems intact and to create positive impacts on society."
Re: Ionitys laddnätverk
Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.Curik skrev:Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.SwedishAdvocate skrev:Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.rosjon skrev:Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...
Källa:
https://www.tesla.com/about
Här får du Volkswagens mission statement:*host* dieselgate"For all our products and mobility solutions we aspire to minimize environmental impacts along the entire lifecycle –from raw material extraction until end-of-life -in order to keep ecosystems intact and to create positive impacts on society."
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.Curik skrev:Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.
Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Vi får se. Det är ett experiment än så länge. Glöm inte heller, att om man får vidare med samma koncept här i Norden så kan det slå mer illa här att öppna upp. I Nederländerna så är det en extremt liten area, och dessutom enormt tätbefolkad. Här i Norden så är det precis tvärt om.chaffis75 skrev:Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Någon tesla representant för SUC har ju haft möte med Norska (regeringen?) angående SUC nätet. Vore intressant att veta vad det pratades om på mötet.martinot skrev:Vi får se. Det är ett experiment än så länge. Glöm inte heller, att om man får vidare med samma koncept här i Norden så kan det slå mer illa här att öppna upp. I Nederländerna så är det en extremt liten area, och dessutom enormt tätbefolkad. Här i Norden så är det precis tvärt om.chaffis75 skrev:Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.
Skedde i veckan om jag inte uppfattat det fel.
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske de öppnar upp om de får sponsrat en del av kostnaden från staten? Skulle ju sätta en helt annan logisk ekonomi i att öppna upp (det lilla de får in på abonnemang och elavgifter lär ju inte täcka de verkliga kostnaderna). Blir ju en helt annan möjlig affär och ekonomi i det då.Esterox skrev:Någon tesla representant för SUC har ju haft möte med Norska (regeringen?) angående SUC nätet. Vore intressant att veta vad det pratades om på mötet.martinot skrev:Vi får se. Det är ett experiment än så länge. Glöm inte heller, att om man får vidare med samma koncept här i Norden så kan det slå mer illa här att öppna upp. I Nederländerna så är det en extremt liten area, och dessutom enormt tätbefolkad. Här i Norden så är det precis tvärt om.chaffis75 skrev:Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.
Skedde i veckan om jag inte uppfattat det fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Noll dialog från dig som vanligt. Och oj så tacksamt att du kan dra dieselgatekortet. Du framstår mer och mer som en kapitalist som endast försvarar teslas aktiekurs.fth skrev:Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.Curik skrev:Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.
Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Ha en God Jul RobertRobertrimmevik skrev:Noll dialog från dig som vanligt. Och oj så tacksamt att du kan dra dieselgatekortet. Du framstår mer och mer som en kapitalist som endast försvarar teslas aktiekurs.fth skrev:Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.Curik skrev:Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.
Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Förstår uppriktigt inte ens vad du menar här, och Dieselgate var det inte jag som tog upp, det var i inlägget jag svarade på.Robertrimmevik skrev:Noll dialog från dig som vanligt. Och oj så tacksamt att du kan dra dieselgatekortet. Du framstår mer och mer som en kapitalist som endast försvarar teslas aktiekurs.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 5479
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ionitys laddnätverk
+1 på den!fth skrev:Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.Curik skrev:Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.
Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?
/fth
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5479
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ionitys laddnätverk
Vadå "noll dialog"? [Insert fullkomligt oförstående emoji här.]Robertrimmevik skrev:Noll dialog från dig som vanligt. Och oj så tacksamt att du kan dra dieselgatekortet. Du framstår mer och mer som en kapitalist som endast försvarar teslas aktiekurs.fth skrev:Det finns ju förstås olika uppfattningar om hur uppriktig Teslas ”mission statement” är, jag tillhör dom som är helt övertygade om att den utgör grunden för hela deras verksamhet. Detta behöver ju uppenbarligen inte heller stå i något motsatsförhållande till lönsamhet.
Att jämföra Tesla med VW i dessa sammanhang anser jag personligen vara närmast löjligt, tror du uppriktigt att något liknande Dieselgate skulle kunna ske i Tesla?
/fth
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ionitys laddnätverk
Det verkar som att Ionity Kristianstad ligger nere? Någon som varit där och kan bekräfta? Har planerat att ladda där imorgon.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Va offline tidigare men är tillbaka nu.iAkita skrev:Det verkar som att Ionity Kristianstad ligger nere? Någon som varit där och kan bekräfta? Har planerat att ladda där imorgon.
Re: Ionitys laddnätverk
Perfekt, tack!Hoppsan_84 skrev:Va offline tidigare men är tillbaka nu.iAkita skrev:Det verkar som att Ionity Kristianstad ligger nere? Någon som varit där och kan bekräfta? Har planerat att ladda där imorgon.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
I ABRP Premium kommer det upp 6 laddare i Värnamo men 2 som ”trasiga” kan de 2 nya vara på g nu vilken dag som helst tro? Någon som passerar idag?
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Snyggt, tack. Hoppas dom drar igång dem innan 31/12.Hoppsan_84 skrev:Dom två nya laddarna är på plats med spänning men är inte öppna än.
Re: Ionitys laddnätverk
Trevligt!Hoppsan_84 skrev:Dom två nya laddarna är på plats med spänning men är inte öppna än.
Då är det ihop med EONs laddare total 10 st HPC-laddare och 5 st 50-60 kW-laddare i det klustret.
Om InCharge får ordning på sina grejer blir de två 60 kW-laddarna 120 kW om bara en laddar.
Vissa ljusning anas.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu ser de 2 nya laddarna ut att vara igång i Värnamo. Riktigt trevligt med 6 platser där.Maw skrev:Trevligt!Hoppsan_84 skrev:Dom två nya laddarna är på plats med spänning men är inte öppna än.
Då är det ihop med EONs laddare total 10 st HPC-laddare och 5 st 50-60 kW-laddare i det klustret.
Om InCharge får ordning på sina grejer blir de två 60 kW-laddarna 120 kW om bara en laddar.
Vissa ljusning anas.
Re: Ionitys laddnätverk
Någon som sett någon plan kring deras så kallade satsning? Tänker då mest på Sverige. Nya platser? Utökning av befintliga? Tidsplan? Hittar inget när jag googlar runt.
Re: Ionitys laddnätverk
Gjorde en slagning i vår databas och det har inte öppnats någon ny Ionity i Skandinavien sedan Gävle i början av augusti.
För den som är intresserad är här en lista på de stationer Ionity öppnat sedan 1:e september.
IONITY Girona Girona Spain
IONITY Zadar Tromilja Zemunik Gornji Croatia
IONITY Ile Rose Voreppe France
IONITY Sorgues Sorgues France
IONITY Versilia Est Pietrasanta Italy
IONITY O Corgo Norte O Corgo Spain
IONITY Perigueux Sud Sanilhac France
IONITY Narbonne-Vinassan Salles-d'Aude France
IONITY O Corgo Sur O Corgo Spain
IONITY Poitou-Charentes Vouillé France
IONITY Vérités Saint-Victor France
IONITY Bourges Sainte-Thorette Marmagne France
IONITY Martin de Yeltes Sur Martin de Yeltes Spain
IONITY Troyes Sud Buchères France
IONITY Coeur d'Aquitaine Captieux France
IONITY Giberville Sud Giberville France
IONITY Briviesca Sur Briviesca Spain
IONITY Briviesca Norte Briviesca Spain
IONITY Wolfsburg Bürozentrum Nord Wolfsburg Germany
IONITY Rosny Nord Rosny-sur-Seine France
IONITY Polmadie Glasgow United Kingdom
IONITY Giberville Nord Giberville France
IONITY Cringleford Norwich United Kingdom
IONITY Adazi Staprini Latvia
IONITY Orléans Nord Saran France
IONITY Kaszewy Kóscielne Kaszewy Kościelne Poland
IONITY Radovljica (dir. Villach) Radovljica Slovenia
IONITY Radovljica (dir. Ljubljana) Radovljica Slovenia
IONITY Märjamaa Rapla Maakond Estonia
IONITY Brissogne Nord Brissogne Italy
IONITY Haademeeste Häädemeeste Estonia
IONITY Kryzkalnis Bijotų Lithuania
IONITY Świecko Świecko Poland
IONITY Living Tomorrow Brussels Vilvoorde Belgium
IONITY Heiligengrabe Heiligengrabe Germany
För den som är intresserad är här en lista på de stationer Ionity öppnat sedan 1:e september.
IONITY Girona Girona Spain
IONITY Zadar Tromilja Zemunik Gornji Croatia
IONITY Ile Rose Voreppe France
IONITY Sorgues Sorgues France
IONITY Versilia Est Pietrasanta Italy
IONITY O Corgo Norte O Corgo Spain
IONITY Perigueux Sud Sanilhac France
IONITY Narbonne-Vinassan Salles-d'Aude France
IONITY O Corgo Sur O Corgo Spain
IONITY Poitou-Charentes Vouillé France
IONITY Vérités Saint-Victor France
IONITY Bourges Sainte-Thorette Marmagne France
IONITY Martin de Yeltes Sur Martin de Yeltes Spain
IONITY Troyes Sud Buchères France
IONITY Coeur d'Aquitaine Captieux France
IONITY Giberville Sud Giberville France
IONITY Briviesca Sur Briviesca Spain
IONITY Briviesca Norte Briviesca Spain
IONITY Wolfsburg Bürozentrum Nord Wolfsburg Germany
IONITY Rosny Nord Rosny-sur-Seine France
IONITY Polmadie Glasgow United Kingdom
IONITY Giberville Nord Giberville France
IONITY Cringleford Norwich United Kingdom
IONITY Adazi Staprini Latvia
IONITY Orléans Nord Saran France
IONITY Kaszewy Kóscielne Kaszewy Kościelne Poland
IONITY Radovljica (dir. Villach) Radovljica Slovenia
IONITY Radovljica (dir. Ljubljana) Radovljica Slovenia
IONITY Märjamaa Rapla Maakond Estonia
IONITY Brissogne Nord Brissogne Italy
IONITY Haademeeste Häädemeeste Estonia
IONITY Kryzkalnis Bijotų Lithuania
IONITY Świecko Świecko Poland
IONITY Living Tomorrow Brussels Vilvoorde Belgium
IONITY Heiligengrabe Heiligengrabe Germany
Re: Ionitys laddnätverk
Bra lista!
Sverige och Norden verkar tyvärr inte varit prio #1, men förhoppningsvis blir det bättre i 2022.
Vet du om det även finns en lista med planerade nya stationer?
Sverige och Norden verkar tyvärr inte varit prio #1, men förhoppningsvis blir det bättre i 2022.
Vet du om det även finns en lista med planerade nya stationer?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik