Ni med 2019-2020 bilar har ett helt annat värmesystem och ingen värmepump. Era berättelser påverkar inte så mycket i denna fråga tyvärr, men det är ju superbra att det fungerar för er.
Visst, men om även bilar utan värmepump plötsligt får problem med värmen så är det ju med största sannolikhet software relaterat.
Om man sedan inte får någon värme alls ur sin värmepump så kan det vara hard- eller software relaterat.
Men värmefördelningen i bilen är troligen inte beroende av värmekällan, utan hur logiken för uppvärmning och bibehållande av värme i bilen är programmerat.
Erfarenheten av min 2019 M3 är att man nu styr värmen utifrån vilka säten som används, baserat på vilka säkerhetsbälten som används och det fungerar inte bra alls i nordiskt klimat.
Ni med 2019-2020 bilar har ett helt annat värmesystem och ingen värmepump. Era berättelser påverkar inte så mycket i denna fråga tyvärr, men det är ju superbra att det fungerar för er.
Visst, men om även bilar utan värmepump plötsligt får problem med värmen så är det ju med största sannolikhet software relaterat.
Om man sedan inte får någon värme alls ur sin värmepump så kan det vara hard- eller software relaterat.
Men värmefördelningen i bilen är troligen inte beroende av värmekällan, utan hur logiken för uppvärmning och bibehållande av värme i bilen är programmerat.
Erfarenheten av min 2019 M3 är att man nu styr värmen utifrån vilka säten som används, baserat på vilka säkerhetsbälten som används och det fungerar inte bra alls i nordiskt klimat.
Inte software, på tidigare 3 med VP var det sensorfel som kom efter 100-1000km.
Ni med 2019-2020 bilar har ett helt annat värmesystem och ingen värmepump. Era berättelser påverkar inte så mycket i denna fråga tyvärr, men det är ju superbra att det fungerar för er.
Visst, men om även bilar utan värmepump plötsligt får problem med värmen så är det ju med största sannolikhet software relaterat.
Om man sedan inte får någon värme alls ur sin värmepump så kan det vara hard- eller software relaterat.
Men värmefördelningen i bilen är troligen inte beroende av värmekällan, utan hur logiken för uppvärmning och bibehållande av värme i bilen är programmerat.
Erfarenheten av min 2019 M3 är att man nu styr värmen utifrån vilka säten som används, baserat på vilka säkerhetsbälten som används och det fungerar inte bra alls i nordiskt klimat.
Inte software, på tidigare 3 med VP var det sensorfel som kom efter 100-1000km.
"tidigare 3"
-Samma fel finns på nylevererade Y och 3.
Ni med 2019-2020 bilar har ett helt annat värmesystem och ingen värmepump. Era berättelser påverkar inte så mycket i denna fråga tyvärr, men det är ju superbra att det fungerar för er.
Visst, men om även bilar utan värmepump plötsligt får problem med värmen så är det ju med största sannolikhet software relaterat.
Om man sedan inte får någon värme alls ur sin värmepump så kan det vara hard- eller software relaterat.
Men värmefördelningen i bilen är troligen inte beroende av värmekällan, utan hur logiken för uppvärmning och bibehållande av värme i bilen är programmerat.
Erfarenheten av min 2019 M3 är att man nu styr värmen utifrån vilka säten som används, baserat på vilka säkerhetsbälten som används och det fungerar inte bra alls i nordiskt klimat.
Inte software, på tidigare 3 med VP var det sensorfel som kom efter 100-1000km.
"tidigare 3"
-Samma fel finns på nylevererade Y och 3.
Jag hade en sen 2020 med VP med värmefel, på de la värmen av. På 2021 upplever jag det helt annorlunda, värmen är intermittent och inte alls på samma sätt som 2020 modellen där värmen abrupt försvann och ingenting hjälpte. Nu kommer och går värmen samt slutar enbart att fungera när det kallare än -10. Två helt olika typer av fel.
Jag har aldrig haft problem med värme eller kyla i bilen efter nästan 7 000 mil.
Utom möjligen att fötterna kokar sönder.
Efter den senaste uppdateringen (och kylan??) så har det blivit mycket bättre.
När fötterna börjar bli lagom varma styr jag om luftflödet till vindrutan.
Funkar kanonbra. Varmt och gott och kan sitta i t-shirt om jag vill.
Dock onödigt att brassa på så hårt med värmen.
Förvärmer ALLTID, har en SR+ uttagen juni 2019 version 2021.40.6. ALLA har inte problem.
Lite märkligt ändå att man ska behöva styra om värmen manuellt år 2021. Det är ju ett problem som löstes på 80-talet med intågen av den automatiska klimatanläggningen och har fungerat sedan dess.
Jag håller med. Det är illa att fötterna blir grillade år 2021.
Men å andra sidan löser man problemet lätt. Det är inte något jag väljer att boka tid för hos SC. Att ta en semesterdag för att fixa det är det inte värt. Får ta det vid ett tillfälle när jag ändå ska fixa något annat på bilen.
Jag har samma problem med min model y som jag hämtade i förra veckan. Felanmälde det i appen och fick till svar att dom visste om det men inte kunde göra något på verkstaden. Får snällt vänta på en mjukvaruuppdatering som dom tydligen ska ha lagt som prio ett.
Låter konstigt att du kunde få det fixat?
Tesla har kanske skickat ut en uppdatering till alla bilar i Europa med anledning av energikrisen som råder just nu. För att minska på kWh resp bil behöver ladda så har värmen stängts av
Har samma problem. Men om batteriet är förkonditionerat innan avfärd så funkar värmen bra. Det verkar alltså som kupevärmen går ner när batteriet värms. Men så ska det förstås inte vara. Inbokad på SC den 16 dec.
Det tog nästan 2 dygn för SC Upplands-Väsby innan jag fick tillbaka bilen, utan åtgärd..... De såg i loggarna att kompressorn inte gav full effekt ibland, och var medvetna om problemet med ojämn värme vid många minusgrader (typ -10C och lägre), men ingen åtgärd, det ska tydligen åtgärdas med någon kommande mjukvaruuppdatering... För övrigt var jag inte imponerad av mottagandet när jag lämnade in bilen, det var uselt. Vid uthämtningen var det däremot på en helt annan nivå. Som så ofta är det beroende på vem som sitter bakom disken.
Min bil värmer väldigt fort. Startar jag förvärmning av kupén i -10 ° C tar det bara 4 minuter att få upp temperaturen till + 20 ° C. Värmeeffekt saknas m a o inte. Men när jag sedan sätter mig i bilen och kör blir det efter en stund kallare, inte minst för fötterna. Genom att ställa om från auto-läget till att manuellt välja att luft ska komma både uppe, mellan och nere blir det bättre. Något mjukvaru-relaterat problem verkar det vara, så jag hoppas att version 2021.44.30 kan råda bot på det.
Nej ingenting, först trodde jag att jag inbillade mig och höjde tempen i en grads inkrement. Det blir ju uppe bart dock när man kör max defrost och fläkten inte ökar i varv samt man fortfarande huttrar
Nej ingenting, först trodde jag att jag inbillade mig och höjde tempen i en grads inkrement. Det blir ju uppe bart dock när man kör max defrost och fläkten inte ökar i varv samt man fortfarande huttrar
Då har "svajig kupévärme" och det skall avhjälpas av mjukvaruuppdatering.
Det jag och flera andra råkat ut för innebär felmeddelande och helt avstängd värme. Enligt SC kommer mjukvaruuppdateringen sannolikt inte att bota det problemet.
Nej ingenting, först trodde jag att jag inbillade mig och höjde tempen i en grads inkrement. Det blir ju uppe bart dock när man kör max defrost och fläkten inte ökar i varv samt man fortfarande huttrar
Då har "svajig kupévärme" och det skall avhjälpas av mjukvaruuppdatering.
Det jag och flera andra råkat ut för innebär felmeddelande och helt avstängd värme. Enligt SC kommer mjukvaruuppdateringen sannolikt inte att bota det problemet.
Japp det är jag med på. Fortfarande nyfiken på workarounds så man vågar åka på långresa. Funkar det tex att stanna och ”stänga av” bilen och sen köra vidare? Omstart via ratten? Tyvärr testade jag inget sånt själv när jag hade problemet
Det finns 12v kupévärmare som en tillfällig lösning . Man ansluter till cigarettändaruttag, men det saknas väl i MY. Går kanske koppla direkt till batteriet.
Det finns 12v kupévärmare som en tillfällig lösning . Man ansluter till cigarettändaruttag, men det saknas väl i MY. Går kanske koppla direkt till batteriet.
Det finns 12v kupévärmare som en tillfällig lösning . Man ansluter till cigarettändaruttag, men det saknas väl i MY. Går kanske koppla direkt till batteriet.
Nej ingenting, först trodde jag att jag inbillade mig och höjde tempen i en grads inkrement. Det blir ju uppe bart dock när man kör max defrost och fläkten inte ökar i varv samt man fortfarande huttrar
Då har "svajig kupévärme" och det skall avhjälpas av mjukvaruuppdatering.
Det jag och flera andra råkat ut för innebär felmeddelande och helt avstängd värme. Enligt SC kommer mjukvaruuppdateringen sannolikt inte att bota det problemet.
Japp det är jag med på. Fortfarande nyfiken på workarounds så man vågar åka på långresa. Funkar det tex att stanna och ”stänga av” bilen och sen köra vidare? Omstart via ratten? Tyvärr testade jag inget sånt själv när jag hade problemet
I mitt fall hjälpte inte omstart. Däremot funkade värmen efter en natts vila.