Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
s-o
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 sep 2016 20:11
Ort: Remmarn, Björna

Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av s-o »

Jag har en gammal snöslunga som används rätt flitigt på vintern nu då farsgubben inte längre vill klättra upp i traktorn. Problemet är bara att jag tycker allt sämre om avgaslukten, och mitt miljösamvete tycker inte heller att en orenad sidventilare är rätt väg att gå under 2022. Alltså är planen att elkonvertera den.

Så. Min fråga är helt enkelt var jag enklast skulle kunna få tag på ett begagnat elbilsbatteri för att kunna bygga en liten pack på ungefär 6kW. Finns det någonting i Norge motsvarande bildelsbasen för att snabbt söka på bilskrotarna, eller finns det bättre sätt att hitta ett begagnat batteri?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av LarsL »

Jag har köpt batterier från Aliexpress. Numera ingår moms (och tull) för varor under 1500kr.

Har försökt kolla på bildelsbasen.se och det finns ibland. Men det är ju rätt mycket pyssel att gå från ett bilpark till ett som passar på en snöslunga.
Användarvisningsbild
s-o
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 sep 2016 20:11
Ort: Remmarn, Björna

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av s-o »

LarsL skrev:
Jag har köpt batterier från Aliexpress. Numera ingår moms (och tull) för varor under 1500kr.

Har försökt kolla på bildelsbasen.se och det finns ibland. Men det är ju rätt mycket pyssel att gå från ett bilpark till ett som passar på en snöslunga.
Aliexpress har jag koll på, men att köpa 150 stycken 32700-batterier blir ändå strax under 10.000:- med frakt. Då köper jag hellre ett begagnat Leaf-batteri och får celler över till gräsklipparen och jordfräsen också :)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av carl-pedal »

PMa mig så kan jag ge dig en kontakt som bör ha det du söker.

Har själv konverterat min slunga (tror det är en Stiga snow fox 2 stegs) för några år sedan - en motor till slungan och en separat till hjulen för att slippa alla remmar och annat mekaniskt krafs. Har 48v 25ah och det räcker gott för mig med 70-100m väg. Sen en liten ombyggd skruvdragare för att styra riktningen på utblåset. Riktigt najs maskin!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av Teslaspolen »

carl-pedal skrev:
PMa mig så kan jag ge dig en kontakt som bör ha det du söker.

Har själv konverterat min slunga (tror det är en Stiga snow fox 2 stegs) för några år sedan - en motor till slungan och en separat till hjulen för att slippa alla remmar och annat mekaniskt krafs. Har 48v 25ah och det räcker gott för mig med 70-100m väg. Sen en liten ombyggd skruvdragare för att styra riktningen på utblåset. Riktigt najs maskin!
Den hade du kunnat få posta bilder på!
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av carl-pedal »

Ok!

"Det finns inget mer permanent än en tillfällig lösning"... Verktygslåda som skal till motorstyrning och batteriet.
20220107_103019.jpg
Iom att slungan har separata motorer har den ingen "tomgång" utan är helt av när den står still. Istället gasar man fram eller bak med vänster tumme och sätter på slungan när det behövs med höger pekfinger, helt oberoende av varandra.
Screenshot_20220107-103916_Gallery.jpg
En motor direkt på axeln för slungan och den klarar upp till 6kw men jag har en klen drivare som bara ger 1,4kw nu, och det räcker faktiskt för det mesta.
Den andra motorn är från en hoverboard för barn med fräst fäste för ett 3D printat drevfäste för shimanokassett drev. Därifrån går samma mängd (2st) kedjor som bidrar till stor utväxling. 0-8 km/h och ett jävla vrid men på kanske 200 watt bara.
20220107_103138.jpg
Slut på utrymme...
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av carl-pedal »

Ikeas lilla skruvdragare för 79 kr som sitter i ett printat hölje, drivs av ett 18650 batteri som jag bara laddat en gång på 3 år.
20220107_103210.jpg
Jag är jättenöjd med denna slunga och tycker egentligen bara att det kommer för lite snö här strax norr om Örebro!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av tobiaslej »

wow! imponerande! :idea:
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av boreno »

Verkligen imponerande. Årets tråd!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av Dafro »

Absolut, synd att vi inte har mer snö, utan att det räcker med bil med awd.
27,8 kWp solceller
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1310
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av Credde »

Vilket imponerande och coolt byggande 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av Teslaspolen »

Väldigt imponerande! Vi har väntar i åratal på att det ska gå att köpa en rejälare slunga med eldrift, men förgäves...
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Elkonvertera snöslunga — var köpa batteri?

Inlägg av carl-pedal »

Jepp, det är väldigt synd att det inte finns köpbara slungor. Troligen skulle dom kosta det dubbla, runt 20 tusen och det är lite saftigt.

Rent konceptuellt tycker jag nog att min variant är rätt för eldrift och iom att den är avskalad från mekanik borde det gå åt betydligt mindre batteri än att bara ersätta avgasmotorn med en elmotor. Dessutom går den helt mjukt och ryckfritt.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Skriv svar