SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev:
Dinsdale skrev:
((147*358)/0,98)/1000 menar du?
Det innebär om jag inte räknar helt fel 2,36% degradering (53,7/55)
Räknar man istället påstådd räckvidd 417/424 blir det 1,65% degradering.

Vilket av dessa värden är närmast sanningen tro?

Och hur står det där sig jämfört med ett "vanligt" batteri efter samma tid? Det påstås väl att den här batteritypen ska degraderas mindre än ett "vanligt" batteri. Kan vara värt att veta att jag brukar ligga mellan 80 och 95% SOC då bilen står parkerad (har alltså laddat "på stan" innan jag körde hem och parkerade).
Det fetade:
De flesta teslor har en degradation threshold, dvs man kan tappa lite kapacitet innan rangen börjar droppa. Det innebär att kilometervisningen vid batteriet döljer lite degradering.
= Den mest korrekta degraderingen får man genom att räkna fram vilken kapacitet batteriet har enligt BMS och jämföra med den specificerade kapaciteten.

Sen är det ibland så att BMS ofta inte beräknar full kapacitet ens när man får ut bilen. Degraderingen av batteriet börjar ju redan när batteripacket börjar tillverkas och BMS är ibte alltid 100% exakt. I visaa fall kan man nog räkna mot den ”normala kapaciteten” bilmodellen brukar ha när man hömtar ut dem. Det gör ofta ägarn mindre missnöjd ;)

[Edit]Glömde ju det med LFP.
Lite oklart, tidigare LFP har visat samma beteende som andra batterityper(MCA, NMC) avseende calendar aging.

LFP är relativt okänsliga för stora cykler så de klarar många 100-0 cykler. Att ladda till 100% är av den anledningen inget problem.

Gissningsvis tär tiden på dessa LFP precis som tidigare vilket gör att man ändå kanske kommer tappa 3-5% första året och lanske 8-10% efter 4 år (iSverige med de temperaturer vi har).
Tack för svar. Intressant information som alltid.

Undrar hur lång tid med 50% laddning det skulle ta innan BMS börjar visa fel, samt hur lätt det är att få den att visa rätt igen. Det kanske räcker att man håller sig kring 50% laddning normalt (eller vad man nu behöver för vanliga resor) och sen laddar man upp till 100% dagen före långresa och låter bilen sova med det. Vips har BMS rättat till sig.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev:
Undrar hur lång tid med 50% laddning det skulle ta innan BMS börjar visa fel, samt hur lätt det är att få den att visa rätt igen. Det kanske räcker att man håller sig kring 50% laddning normalt (eller vad man nu behöver för vanliga resor) och sen laddar man upp till 100% dagen före långresa och låter bilen sova med det. Vips har BMS rättat till sig.
När det gäller att BMS ska ha track på SOC lär det räcka med att ladda fullt.
Full laddning( 100% SOC) är definierat som en viss spänning*. När laddningen är korrekt avslutad är SOC = 100%

*) En sanning med modifikation. BMS bedömer kapaciteten i förväg och räknar ut SOC med påfyllda antal kWh. Därför kan man ibland se tex 101% när man just laddat klart men i normalfallet justerar BMS om sin uppfattning av kapaciteten till nästa laddning.

När det gäller för BMS att hålla koll på och få en korrekt uppfattning av batterikapaciteten kan det behövas både hög och låg SOC. Helst ska bilen sova med både hög och låg SOC så att BMS kan mäta batterispänningen när batteriet är i vila.
Har inte så bra koll på hur känsligt det är med LFP och BMS ”kalibrering”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Dinsdale »

Har sedan april tagit för vana att ladda till max 65% dagligdags. Dels för att se om det går att sakta ner degraderingen, dels för att se om det innebär några problem på långresor (plötslig soppatorsk). Laddar upp till 65% igen när batteriet börjar närma sig 30%. Småladdar inte nån procent här och där utan laddar rejält när jag väl laddar. Ska vi åka nån längre utflykt till vardags ställer jag upp laddningen inför resan så att jag ska komma tillbaka med som högst 65%. Inför långresor laddar jag till 100% kvällen före, så bilen får stå med 100% över natten. Uttagen maj 21, batterityp E6R, 1550 mil.

Har inte märkt några som helst problem till vardags, men ser för säkerhets skull till att inte köra ner under 20%. Har inte märkt några problem på långresor heller, som lägst har jag varit nere på 7%.

3 jan hade jag 53,7 (Degradering -2,36% baserat på 55 kWh som antaget original) enligt tidigare inlägg i tråden.

slutet av april 52,83 (-3,9%)
slutet av maj 52,58 (-4,4%) dvs efter ett år
slutet av juni 52,34 (-4,8%)
Idag 7 aug 52,505 (-4,5%)

Blir intressant att se om man märker nån skillnad gentemot snittet i april nästa år.

Kan även nämna att den här degraderingen inte märks i praktiken, senaste långresan kunde vi köra 35 mil och ändå ha 6% kvar (laddade dock vid 14% pga barn). Utan degradering hade vi haft 6,27% kvar. Men det är intressant att se hur batteriet beter sig, och har vi kvar bilen väldigt länge får vi förr eller senare nytta av att den då har mer kapacitet kvar.

Är väldigt nöjd med LFP, tycker den batteritypen erbjuder ett väldigt enkelt handhavande.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev:

När det gäller att BMS ska ha track på SOC lär det räcka med att ladda fullt.
Full laddning( 100% SOC) är definierat som en viss spänning*. När laddningen är korrekt avslutad är SOC = 100%

*) En sanning med modifikation. BMS bedömer kapaciteten i förväg och räknar ut SOC med påfyllda antal kWh. Därför kan man ibland se tex 101% när man just laddat klart men i normalfallet justerar BMS om sin uppfattning av kapaciteten till nästa laddning.

När det gäller för BMS att hålla koll på och få en korrekt uppfattning av batterikapaciteten kan det behövas både hög och låg SOC. Helst ska bilen sova med både hög och låg SOC så att BMS kan mäta batterispänningen när batteriet är i vila.
Har inte så bra koll på hur känsligt det är med LFP och BMS ”kalibrering”.
Jag har faktiskt aldrig sett procenten gå över 100 någon gång, men det kan förstås inte uteslutas att det sett ut så vid någon av nattladdningarna.

Har heller aldrig låtit bilen sova med låg soc (pga långsam laddning på destinationerna har jag behövt koppla in direkt vid ankomst). Men ska försöka testa det vid tillfälle.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev:
Jag har faktiskt aldrig sett procenten gå över 100 någon gång, men det kan förstås inte uteslutas att det sett ut så vid någon av nattladdningarna.
Det kanske bara ser ut så i BMS-data (tex med Scan My Tesla), på skärmen visas nog trokigen högst 100%.
(Inte helt säker, tror inte jag sett 101% på skärmen heller).

Se nedan: BMS bedömde kapaciteten till 81.6kWh men det gick klämma in 81.9, vilket är ”mer än 100%” jämfört med nominella kapaciteten.
Har ingen bild på procentsatsen på skärmen tror jag.
FEACF881-A370-410E-A0D4-3EB8EFB1FFEC.jpeg
Kom på att jag hade en video med SuC-laddning. Där står det 100% på skärmen trots att BMS räknar med 101% då nominal remaining är 82.0 kWh och nominal dull pack är 81.6kWh.
E13E5F62-94D3-4DD5-8A0A-4E26DD1F2114.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar