Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Ska åka 35 mil imorgon, ska bli intressant att köra och ladda sträckan ner till Ulricehamn och undvika ionity helt (har inte förnyat mercedes ME rabattkort/pris), vill ju inte betala nästan det dubbla än vad andra har för laddning.
Re: Ionitys laddnätverk
Den senaste laddaren i Wolfsburg är verkligen ett slag i ansiktet mot alla elbilister som bor eller kör i områden där det saknas snabbladdning. Det är Ionity-station nummer 5 (!!!) i denna lilla stad. Plus alla andra snabbladdare som VW har satt upp i egen regi. Man undrar ju om Ionitys främsta uppgift är att bygga snabbladdare för VWs anställda, eller om det är bara ren PR. Sprid ut dem lite mer för h***e! Det finns stora vita fläckar på Sverige-kartan där folk faktiskt vill köra elbil men inte kan, eftersom laddarna står på fel ställe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Har aldrig sett något officiellt från Ionity, men den här finns ju https://www.ionitychargers.com/stations-being-built/martinot skrev:Bra lista!
Sverige och Norden verkar tyvärr inte varit prio #1, men förhoppningsvis blir det bättre i 2022.
Vet du om det även finns en lista med planerade nya stationer?
Dock lite oklart vem som uppdaterar den och hur ofta.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Ionitys laddnätverk
De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.Peter Andersson skrev:980 byggdagar!!
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Attans då, McDonalds recharge i Ulricehamn är paj, så kg är illa tvungen att betala typ 9kr/kWh på ionity ;(
Re: Ionitys laddnätverk
Men den på McDonalds är ju slöladdare…. Premium ström kostar.
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
50kW sllöladdare ja,Dafro skrev:Men den på McDonalds är ju slöladdare…. Premium ström kostar.
Men typ 1/3 av priset istället
Re: Ionitys laddnätverk
Du tänker så, håller med men om man slipper kö så betalar jag gärna ionity fullpris, men jag gör vad jag kan för att slippa snabbladda över huvud taget, kommer nog bli en sport tills familjen talar mig till rätta.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Ionitys laddnätverk
Spot on!!!mati skrev:De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.Peter Andersson skrev:980 byggdagar!!
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Peter Andersson skrev:Spot on!!!mati skrev:De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.Peter Andersson skrev:980 byggdagar!!
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar.
Sen vet man ju knappast varför dessa stationer legat ”under construction” så pass länge.
Räcker ju att den planerats för att hamna på listan och sen lokala hinner satt käppar i hjulen.
Och tesla må vara överlägsna på punkten att bygga laddare men SuC i Jönköping har haft en egen tråd i ett halvår…så några dagar tar det aldrig oavsett.
EDIT:
Båda laddarna på Irland med 900 dagars byggtid är dessutom igång med 4 laddare / site.
Va Tråkigt.
EDIT 2:
Alla på listan förutom en laddare i Ural hittar jag i appen.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Underbart! Frågan är om alla ställen som är förberedda för 6 laddar också kommer få det inom snar framtid.Hoppsan_84 skrev:6 laddare i Norrköping
Re: Ionitys laddnätverk
I Norrköping finns faktiskt 10 på 300 kW eller mer och 8 på 50 kW så du är inte så långt borta..MWall skrev:Borde vara 16 eller 26.Hoppsan_84 skrev:6 laddare i Norrköping
Re: Ionitys laddnätverk
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.Maw skrev:I Norrköping finns faktiskt 10 på 300 kW eller mer och 8 på 50 kW så du är inte så långt borta..MWall skrev:Borde vara 16 eller 26.Hoppsan_84 skrev:6 laddare i Norrköping
27,8 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.Dafro skrev:Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Re: Ionitys laddnätverk
Är väl så att de vill täcka in trafiken som går via e22 också. Så då blev det denna kompromiss på ”ringleden”. Men kan bara hålla med om att den ligger illa till sett ur e4 synvinkel. Jag kör e22 då och då och brukar ändå gena genom stan så Ingelsta hade varit bättre.Jerker skrev:De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.Dafro skrev:Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
Re: Ionitys laddnätverk
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!Dodde skrev:Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Har ägarna dragit dom i örat tro?iAkita skrev:Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!Dodde skrev:Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity fick väl ett rejält kaptialtillskott från Blackrock.
Det kanske är det som börjar märkas?
Det kanske är det som börjar märkas?
Re: Ionitys laddnätverk
Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.Bjelke skrev:Har ägarna dragit dom i örat tro?iAkita skrev:Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!Dodde skrev:Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt
Re: Ionitys laddnätverk
I beg to differ, jag vet - utan att kunna källhänvisa - att det finns konkreta och ganska långt gångna planer när det gäller expansion norrut. Ett öppnande av SUC måste sannolikt betraktas som ett hot av konkurrenterna, den dag det blir lönsamt att tillhandahålla superladdning vill nog ingen se en sådan dominerande aktör. Tillsammans med ägarnas krav på att kunderna dessutom ska kunna ladda med en viss premiumupplevelse finns det sannolikt ett ganska stort och omedelbart behov att öka etablerings- och investeringstakten…Dodde skrev:Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.Bjelke skrev:Har ägarna dragit dom i örat tro?iAkita skrev:Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!Dodde skrev:Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Planerna för att bygga norrut har ju uppenbarligen funnits från början. Den första kartan som visades när Ionity drog igång innefattade en hel drös med laddare norr om Karlstad, åtminstone upp till Östersund. Men Ytterån är i själva verket enda laddaren som faktiskt kom upp. Alla andra lyser med sin totala frånvaro. De där långtgående planerna tror jag först på när jag ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14