Trasigt hjullager

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Trasigt hjullager

Inlägg av tompanhuhu »

Hej, tänkte kolla om någon annan råkat ut för ett trasigt hjullager på tesla model 3?
Bilen är uttagen december 2021 och rullat 4000mil.

Tyvärr tycker inte tesla det är något akut fel och service bokad 14 mars, bilen låter riktigt illa när man kör över 50km/h och bra vibrationer i ratten.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av tor-ake »

Om det verkligen är hjullagret så kan du inte köra med bilen. Det börjar som en pitting av lagerbanorna, då kommer krasandet och vibrationer när man kör, sedan börjar lagret överhetta och slutligen blir lagret förstört och hjulet ramlar av.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av alseC »

Att hjullager går ner i förtid, beror i många fall på att bromsbackarna kärvar och ligger an (vilket ger oljud i sig). Med anliggande bromsar överhettas lagrets smörjfett och det går snabbt ner.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av ducce916m »

tompanhuhu skrev:
Hej, tänkte kolla om någon annan råkat ut för ett trasigt hjullager på tesla model 3?
Bilen är uttagen december 2021 och rullat 4000mil.

Tyvärr tycker inte tesla det är något akut fel och service bokad 14 mars, bilen låter riktigt illa när man kör över 50km/h och bra vibrationer i ratten.
4000 mil på två månader?
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av tompanhuhu »

Fel av mig, december 2020 (14 månader).

Tog bilen till mekonomen eftersom tesla inte ville kolla på det och ljudet kändes oroväckande.
Gav egentligen tesla meknomens utlåtande.

Dom förklarade att jag gärna får parkera bilen hos dom, men dom kommer att titta på den 14 Mars och jag får bekosta egen hyrbil. Jag kunde få 800kr kupong för uber men har 15mil till göteborg och behöver bilen så, det känns sådär.

Har iaf bokat bytet hos mekonomen så jag får självbekosta det eftersom jag måste ha bilen.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 283
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av Thed75 »

Vad har du för size på hjulen? 4000mil är under all kritik
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av Hedman »

Be Mekonomen och kolla kränga av däcket och se så det inte är ljudisoleringen i däcket som har lossnat. Det hände mig och bilen skakade som FN över en viss hastighet.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av tompanhuhu »

Thed75 skrev:
Vad har du för size på hjulen? 4000mil är under all kritik
18" original med aero kåpor
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av tompanhuhu »

Hedman skrev:
Be Mekonomen och kolla kränga av däcket och se så det inte är ljudisoleringen i däcket som har lossnat. Det hände mig och bilen skakade som FN över en viss hastighet.
Missljudet försvinner när man svänger höger, tror du ändå det kan bero på detta?
Magnus71
Inlägg: 147
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av Magnus71 »

Jag fick byta på båda sidor fram efter ca 5000mil.
2019 LR AWD. Fick samtidigt byta övre länkarm.
Har inte kört på bana. Däremot var framvagnen feljisterad från fabrik vilket ledde till nedslitna framdäck efter 1500mil. Detta kanske har påverkat lagren.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1099
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av Airlift »

tompanhuhu skrev:
Fel av mig, december 2020 (14 månader).

Tog bilen till mekonomen eftersom tesla inte ville kolla på det och ljudet kändes oroväckande.
Gav egentligen tesla meknomens utlåtande.

Dom förklarade att jag gärna får parkera bilen hos dom, men dom kommer att titta på den 14 Mars och jag får bekosta egen hyrbil. Jag kunde få 800kr kupong för uber men har 15mil till göteborg och behöver bilen så, det känns sådär.

Har iaf bokat bytet hos mekonomen så jag får självbekosta det eftersom jag måste ha bilen.

Wow-känsla av garantin är verkligen överväldigande.

Så. Jäkla. Uselt!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av snowman »

Frågan är vad som skulle hända om man fortsätter använda bilen tills verkstadstiden och något mer händer?
Täcks det gå av garantin eller förväntas man kunna ställa bilen i 1 månad i väntan på det inbokade besöket?
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av tompanhuhu »

snowman skrev:
Frågan är vad som skulle hända om man fortsätter använda bilen tills verkstadstiden och något mer händer?
Täcks det gå av garantin eller förväntas man kunna ställa bilen i 1 månad i väntan på det inbokade besöket?
Skrev till Tesla att jag har tjänsteresor på ca 200 mil inbokat fram till servicen och måste använda bilen, detta var deras svar

Hej! Det är ett val du själv får göra, vi garanterar aldrig en lånebil så om du väljer att fortsätta köra pga av det är det ingenting vi kan bestämma.
Annars kan du alltid ställa bilen hos oss, men tyvärr är det dessa tider som finns att boka just nu. Vänligen, Tesla Service
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av LarsL »

Ganska akut att bygga ut servicen nu om de inte vill förlora kunder. 1-2 månaders väntan på service för ”akuta” reparationer är inte okej.
Har de dåliga avtal och har svårt att få personal eller varför lyckas de inte med servicen? Det är inte RocketSience Elon Musk!
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av snowman »

tompanhuhu skrev:
snowman skrev:
Frågan är vad som skulle hända om man fortsätter använda bilen tills verkstadstiden och något mer händer?
Täcks det gå av garantin eller förväntas man kunna ställa bilen i 1 månad i väntan på det inbokade besöket?
Skrev till Tesla att jag har tjänsteresor på ca 200 mil inbokat fram till servicen och måste använda bilen, detta var deras svar

Hej! Det är ett val du själv får göra, vi garanterar aldrig en lånebil så om du väljer att fortsätta köra pga av det är det ingenting vi kan bestämma.
Annars kan du alltid ställa bilen hos oss, men tyvärr är det dessa tider som finns att boka just nu. Vänligen, Tesla Service
Prova ställ frågan vad som händer om bilen totalhavererar när du kör, tex lagret skär totalt.
Står de då för bärgning, hyrbil och reparation så är det väl bara fortsätta köra.
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av snowman »

LarsL skrev:
Ganska akut att bygga ut servicen nu om de inte vill förlora kunder. 1-2 månaders väntan på service för ”akuta” reparationer är inte okej.
Har de dåliga avtal och har svårt att få personal eller varför lyckas de inte med servicen? Det är inte RocketSience Elon Musk!
Vild gissning så jobbar man nog febrilt på det. Kollade in jobbannonserna häromveckan och det ligger flera annonser ute.

Sen verkar COVID ha ställt till det rejält både med sjuk personal och även komponentbrist. Kollegan har elproblem med sin nya Kia CEED och hon fick ringa runt till 3 olika verkstäder i Stockholmstrakten innan hon hittade någon som ens ville/kunde boka in bilen, då fick hon dessutom vänta 4v. Så det är nog inte bara Tesla som har problem med väntetiderna i verkstaden.
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av tompanhuhu »

Det värsta med upplevelsen är den jävla appen och sms konversationen där dom svarar med 6-7 timmars mellanrum. Blir helt galen av att inte kunna prata med någon.
"Åk förbi och prata" Jo men kul lägga 3 timmar ToR för att prata med en människa. Känns inte direkt modernt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av LarsL »

tompanhuhu skrev:
Det värsta med upplevelsen är den jävla appen och sms konversationen där dom svarar med 6-7 timmars mellanrum. Blir helt galen av att inte kunna prata med någon.
"Åk förbi och prata" Jo men kul lägga 3 timmar ToR för att prata med en människa. Känns inte direkt modernt.
Den delen gillar jag iofs. Avskyr att behöva sitta i telefon och få luddiga besked. Skriftligt och kort svar ser jag som betydligt bättre.
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av tompanhuhu »

LarsL skrev:
tompanhuhu skrev:
Det värsta med upplevelsen är den jävla appen och sms konversationen där dom svarar med 6-7 timmars mellanrum. Blir helt galen av att inte kunna prata med någon.
"Åk förbi och prata" Jo men kul lägga 3 timmar ToR för att prata med en människa. Känns inte direkt modernt.
Den delen gillar jag iofs. Avskyr att behöva sitta i telefon och få luddiga besked. Skriftligt och kort svar ser jag som betydligt bättre.
Det ena måste inte utesluta det andra ✌️
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av [JM] »

Ett trasigt hjullager ger ifrån sig ett morrand ljud som ökar med hastigheten.

Jag har kört Stockholm-Rom tur och retur i en gammal volvo 360 där hjullagret började låta dagen innan avfärd.
Köpte ett lager på bilia och tog med på resan. Ifall vi skulle behöva byta under resan.
Som tur behövdes det inte utan vi fixade det efter hemkommsten.

Om det bara uppstår när du svänger och om bilen är 4wd (eller FWD) så kan det även vara yttre drivknuten.
Ett hjullager som börjar ge upp låter ju lika oavsett styrvinkel.
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av tompanhuhu »

[JM] skrev:
Ett trasigt hjullager ger ifrån sig ett morrand ljud som ökar med hastigheten.

Jag har kört Stockholm-Rom tur och retur i en gammal volvo 360 där hjullagret började låta dagen innan avfärd.
Köpte ett lager på bilia och tog med på resan. Ifall vi skulle behöva byta under resan.
Som tur behövdes det inte utan vi fixade det efter hemkommsten.

Om det bara uppstår när du svänger och om bilen är 4wd (eller FWD) så kan det även vara yttre drivknuten.
Ett hjullager som börjar ge upp låter ju lika oavsett styrvinkel.
Symptomen börjar vid 50km/h och blir värre därifrån.
Låter inget / mycket mindre när jag svänger skarpt höger annars är det samma oljud oavsett.
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av alidhojd »

[JM] skrev:
Ett trasigt hjullager ger ifrån sig ett morrand ljud som ökar med hastigheten.

Jag har kört Stockholm-Rom tur och retur i en gammal volvo 360 där hjullagret började låta dagen innan avfärd.
Köpte ett lager på bilia och tog med på resan. Ifall vi skulle behöva byta under resan.
Som tur behövdes det inte utan vi fixade det efter hemkommsten.

Om det bara uppstår när du svänger och om bilen är 4wd (eller FWD) så kan det även vara yttre drivknuten.
Ett hjullager som börjar ge upp låter ju lika oavsett styrvinkel.
Ett trasigt hjullager låter mer när det belastas i sidled. Om en verkstad kollat på det och gjort bedömningen att lagret är slut så är det väl inte mycket att fundera på.
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av [JM] »

alidhojd skrev:
[JM] skrev:
Ett trasigt hjullager ger ifrån sig ett morrand ljud som ökar med hastigheten.

Jag har kört Stockholm-Rom tur och retur i en gammal volvo 360 där hjullagret började låta dagen innan avfärd.
Köpte ett lager på bilia och tog med på resan. Ifall vi skulle behöva byta under resan.
Som tur behövdes det inte utan vi fixade det efter hemkommsten.

Om det bara uppstår när du svänger och om bilen är 4wd (eller FWD) så kan det även vara yttre drivknuten.
Ett hjullager som börjar ge upp låter ju lika oavsett styrvinkel.
Ett trasigt hjullager låter mer när det belastas i sidled. Om en verkstad kollat på det och gjort bedömningen att lagret är slut så är det väl inte mycket att fundera på.
Och verkstäder har alltid rätt.....
Fredrik j
Inlägg: 10891
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av Fredrik j »

tompanhuhu skrev:
LarsL skrev:
tompanhuhu skrev:
Det värsta med upplevelsen är den jävla appen och sms konversationen där dom svarar med 6-7 timmars mellanrum. Blir helt galen av att inte kunna prata med någon.
"Åk förbi och prata" Jo men kul lägga 3 timmar ToR för att prata med en människa. Känns inte direkt modernt.
Den delen gillar jag iofs. Avskyr att behöva sitta i telefon och få luddiga besked. Skriftligt och kort svar ser jag som betydligt bättre.
Det ena måste inte utesluta det andra ✌️
Sitta i telefon gör väl ingen längre? Tesla är ju inte ensamma om att erbjuda verkstadsbokning i app. Det speciella är väl att det verkar vara det enda alternativet.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Trasigt hjullager

Inlägg av Gadiel »

[JM] skrev:
alidhojd skrev:
[JM] skrev:
Ett trasigt hjullager ger ifrån sig ett morrand ljud som ökar med hastigheten.

Jag har kört Stockholm-Rom tur och retur i en gammal volvo 360 där hjullagret började låta dagen innan avfärd.
Köpte ett lager på bilia och tog med på resan. Ifall vi skulle behöva byta under resan.
Som tur behövdes det inte utan vi fixade det efter hemkommsten.

Om det bara uppstår när du svänger och om bilen är 4wd (eller FWD) så kan det även vara yttre drivknuten.
Ett hjullager som börjar ge upp låter ju lika oavsett styrvinkel.
Ett trasigt hjullager låter mer när det belastas i sidled. Om en verkstad kollat på det och gjort bedömningen att lagret är slut så är det väl inte mycket att fundera på.
Och verkstäder har alltid rätt.....
Ett hjullager som håller på att ge upp låter inte hela tiden
Det är alldeles beroende på hur långt i stadiet det kommit.

Har dragit ”centrumbulten” till drivaxlar fler än en gång för att få tyst på hjullagret tillfälligt under en kort period.
Skriv svar