I ett avsnitt innan jul (tror det var ”Här är bilen som från Anders att överge Tesla) så diskuteras det om att det går fortare att ladda 5%-80% än va det görat ladda 30%-80% när man snabbladdar.
Med Teslas förvärmning inför laddning är jag rätt säker på att jag träffar laddkurvans max när jag kommer in med 30% batteri till en SuC. Jag kommer således intern mer eller vid tex 40% SOC bara för att jag började ladda bilen vid 5%. Laddkurvan borde vara optimal oavsett SOC så länge man har förvärmt.
Jag kan köpa resonemanget om det är ett annat märke som inte har möjlighet till förvärmning, där har jag ingen erfarenhet
Snabbare till 80% SOC från 5% än 30%?
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Snabbare till 80% SOC från 5% än 30%?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Snabbare till 80% SOC från 5% än 30%?
Jag reagerade också på det när jag lyssnade på det avsnittet men tänkte att det kanske är något specifikt för Tesla.Jontez skrev:I ett avsnitt innan jul (tror det var ”Här är bilen som från Anders att överge Tesla) så diskuteras det om att det går fortare att ladda 5%-80% än va det görat ladda 30%-80% när man snabbladdar.
Med Teslas förvärmning inför laddning är jag rätt säker på att jag träffar laddkurvans max när jag kommer in med 30% batteri till en SuC. Jag kommer således intern mer eller vid tex 40% SOC bara för att jag började ladda bilen vid 5%. Laddkurvan borde vara optimal oavsett SOC så länge man har förvärmt.
Jag kan köpa resonemanget om det är ett annat märke som inte har möjlighet till förvärmning, där har jag ingen erfarenhet
På min Polestar är jag rätt säker på att det går fortare att ladda från 30% till 80% än 5% till 80% även om jag glömmer att förvärma. Däremot går det förstås mycket snabbare att ladda 5% till 55% än 30% till 80%
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Snabbare till 80% SOC från 5% än 30%?
Men är inte detta oftast en effekt av att batteriet oftast har bättre temperatur när man starta vid 5%? Om. Båda batterierna hade haft optimal temperatur vid respektive soc då borde väl den effekten försvinna?Maw skrev:Jag reagerade också på det när jag lyssnade på det avsnittet men tänkte att det kanske är något specifikt för Tesla.Jontez skrev:I ett avsnitt innan jul (tror det var ”Här är bilen som från Anders att överge Tesla) så diskuteras det om att det går fortare att ladda 5%-80% än va det görat ladda 30%-80% när man snabbladdar.
Med Teslas förvärmning inför laddning är jag rätt säker på att jag träffar laddkurvans max när jag kommer in med 30% batteri till en SuC. Jag kommer således intern mer eller vid tex 40% SOC bara för att jag började ladda bilen vid 5%. Laddkurvan borde vara optimal oavsett SOC så länge man har förvärmt.
Jag kan köpa resonemanget om det är ett annat märke som inte har möjlighet till förvärmning, där har jag ingen erfarenhet
På min Polestar är jag rätt säker på att det går fortare att ladda från 30% till 80% än 5% till 80% även om jag glömmer att förvärma. Däremot går det förstås mycket snabbare att ladda 5% till 55% än 30% till 80%
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19