Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Model 3 loses only 2.2% of battery range after four years

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... video/amp/
Det är ju dels frågan om just den bilen, sedan är det även en sanning med modifikation.

Model 3 LR av årsmod 2018-2019 visar ingen minskning av rangen innan batterikapaciteten sjunkit till ca 76kWh.
Batterierna är specade 77.8kWh ”full pack when new”. Batteriets kapacitet kan alltså minska med cirka 2.3% innan rangen börjar sjunka.
Många tidiga batterier nådde en kapacitet som översteg märkkapaciteten lite.

Bilen ska ha 303mi = 487.5km range nu. (Nyrangen var 310mi = 499km)
Laddkonstanten är 152.3wh/km, så batteriet rymmer numera ca 152.3 x 487.5 = 74.25kWh.
Jämfört med märkkapaciteten blir degraderingen 1-(74.25/77.8) = 4.6%.

Bilens batteri har alltså tappat 4.6% kapacitet vilket är mindre än många andra.

Här är teslaloggers data för Model 3LR:
Man ser att många bilar ligger kring 7% vid 10K mil. Till det kommer de 2.3%:en eftersom Teslalogger mäter räckvidd utan att ta hänsyn till degraderingströskeln som medger att batteriet tappar kapacitet innan rangen sjunker.
F94C9D22-F5F5-47CE-A7AB-D37AB0F26EB9.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Dexter »

AAKEE skrev:
Dexter skrev:
Det verkar stämma att Nominal Fullpack minskar lite vid varje Firmware upgrade.
Sen kan det hämta upp lite efter hand ibland.
Kall väderlek kan också göra att det visar lite mindre tillfälligt.
Det tycker jag ser på min SMT.
Här är min SMT-data över nominal full Pack tillsammans med firmwareuppdateringar. (Röda vertikala streckade linjer = när uppdatering installerats).
Någon enstaka har till synes påverkat NFP, men långt ifråN alla.
Mina SMT-data loggas med Teslalogger.
00C7A705-D8A6-4136-AF0A-416CE9F9F764.jpeg
Ja jag ser att du hade lite sänkning efter några av firmware uppdateringarna men du har hämtat upp dem.
Jag märkte för min del nu sist från 2022.4.5 till 2022.4.5.3 tappade direkt 0,5kWh.
Jag får se om det är en tiillfällighet.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av NiklasTesla »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Model 3 loses only 2.2% of battery range after four years

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... video/amp/
Det är ju dels frågan om just den bilen, sedan är det även en sanning med modifikation.

Model 3 LR av årsmod 2018-2019 visar ingen minskning av rangen innan batterikapaciteten sjunkit till ca 76kWh.
Batterierna är specade 77.8kWh ”full pack when new”. Batteriets kapacitet kan alltså minska med cirka 2.3% innan rangen börjar sjunka.
Många tidiga batterier nådde en kapacitet som översteg märkkapaciteten lite.

Bilen ska ha 303mi = 487.5km range nu. (Nyrangen var 310mi = 499km)
Laddkonstanten är 152.3wh/km, så batteriet rymmer numera ca 152.3 x 487.5 = 74.25kWh.
Jämfört med märkkapaciteten blir degraderingen 1-(74.25/77.8) = 4.6%.

Bilens batteri har alltså tappat 4.6% kapacitet vilket är mindre än många andra.

Här är teslaloggers data för Model 3LR:
Man ser att många bilar ligger kring 7% vid 10K mil. Till det kommer de 2.3%:en eftersom Teslalogger mäter räckvidd utan att ta hänsyn till degraderingströskeln som medger att batteriet tappar kapacitet innan rangen sjunker.
F94C9D22-F5F5-47CE-A7AB-D37AB0F26EB9.jpeg
Vilken bra graf.

Stämmer väl överens med min egen LR AWD som tappat ca 7% vid närmare 12000mil körda.

MVH samt den tappar inte så mycket mer efter först ca 4000milen körda (där tappet är störst i början).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

NiklasTesla skrev:

Vilken bra graf.

Stämmer väl överens med min egen LR AWD som tappat ca 7% vid närmare 12000mil körda.

MVH samt den tappar inte så mycket mer efter först ca 4000milen körda (där tappet är störst i början).
I början är den största degraderingen calendar aging och således inte beroende på körsträcka(för de allra flesta).
Calendar aging drivs av SOC x Tid x Temperatur. Ju lägre SOC eller temp desto bättre.(tiden som sådan är ju svår att påverka men tiden med hög SOC går påverka).

Calendar aging minskar med kvadratroten på tiden. Den calendar aging man får första året tar tre år att fördubbla, och sedan fyra år till för att dubbla igen(förutsatt att man fortsätter med samma mönster).

Cyclic aging minskar även det med tiden för de flesta, lite beroende på hur man använder bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av EnDaniel »

2020 LR hämtad på sommaren. Ca 2200mil. 71.7kWh.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

6000mil, visar 470km vid 100% och ca 75kWh vid beräkning årsmodell 2021.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
6000mil, visar 470km vid 100% och ca 75kWh vid beräkning årsmodell 2021.
Precis!

Du har stora cykler men bilen vilar med låg SOC så din huvudsakliga degradering är cyclic aging.
Då de flesta P ’21 börjar runt 80kWh så är ditt tapp cirka 6% nu, dvs ca 1% per 1000mil. Det kommer troligen avta lite med tiden.
Vet vi vilken range du hade vid 100% SOC när bilen var ny?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

Kan man lita på den här batterirapporten? Den säger att bilen har 91% av kapaciteten. Inget jag skall köpa men är mer nyfiken:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/98900546
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

pejvic skrev:
Kan man lita på den här batterirapporten? Den säger att bilen har 91% av kapaciteten. Inget jag skall köpa men är mer nyfiken:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/98900546
Hur skall man veta om man kan lita på det eller inte? Jag gissar att de helt enkelt kollar antalet kilometer och delar med kapaciteten i procent. Sedan är nog "bra batterihälsa" inte 91% av ursprunget på en bil som inte gått 3000 mil ens... Snarare "dålig batterihälsa" - om det ens stämmer.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev:
pejvic skrev:
Kan man lita på den här batterirapporten? Den säger att bilen har 91% av kapaciteten. Inget jag skall köpa men är mer nyfiken:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/98900546
Hur skall man veta om man kan lita på det eller inte? Jag gissar att de helt enkelt kollar antalet kilometer och delar med kapaciteten i procent. Sedan är nog "bra batterihälsa" inte 91% av ursprunget på en bil som inte gått 3000 mil ens... Snarare "dålig batterihälsa" - om det ens stämmer.
Precis.

Man måste veta hur de gjort för att få en uppfattning om ”värdet av värdet”.

Eftersom BMS:er ibland kan bli en del off krävs egentligen att man laddar fullt, kör tills bilen stannar och kollar på förbrukat energi (alt. sedan laddar fullt och ser hur mycket som går i). Annars vet man inte riktigt.

Det minsta man kan begära är en utlösning av BMS värde ”Nominal Full Pack om det ska vara något värde på deras ”91%”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

Ja men det låter ju helt sjukt.

Dessutom är 91% ruttet dåligt, och då undrar jag varför de ens gör reklam om det.
Att frivilligt påstå att bilen man säljer har tappat nästan 10% - varför gör man det?
Kan ju förstå om de bevisar att den tappat 4-5% möjligen, men såå mkt?
Vem köper den då liksom.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Ja men det låter ju helt sjukt.

Dessutom är 91% ruttet dåligt, och då undrar jag varför de ens gör reklam om det.
Att frivilligt påstå att bilen man säljer har tappat nästan 10% - varför gör man det?
Kan ju förstå om de bevisar att den tappat 4-5% möjligen, men såå mkt?
Vem köper den då liksom.
SR degraderas mer än LR, då de ofta laddas till högre SOC och har större cykler.

Genomsnittet är 9% degradering hos Teslalogger och där räknar man bara degraderingen med den range som bilen har. Dvs, eventuell degraderingströskel, dvs att batteriet kan tappa en del innan rangen minskar tas inte med i beräkningen. Den verkliga degraderingen kan vara lite högre än det Teslalogger visar:
D407C566-1AD9-4E00-B4E5-E717AB0CF844.jpeg
Aktuell bil har inte gått så mycket men degraderingen är till största delen calendar aging de första åren och då spelar inte miltalen så stor roll. Bilens ålder betyder mer. Har bilen stått mycket med 80% SOC är 9% normalt på tre år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Christian K
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 jul 2021 13:56

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Christian K »

Något är skumt med de där batterirapporterna. Ser ut som de baserar det på två avläsningar. På en av annonserna står det att de har läst av SOC 100% vid 90555 km och SOC 9% vid 90781 km och kommit fram till 64.56 KWh.. Därmed har de kommit fram till 58.76 KWh (64.56×0.91) förbrukat vilket ger en medelförbrukning på 260 Wh/km (58760/226). Har de kört 200 km/h i dyno? Hade varit intressant att se en sådan batterirapport på en helt ny bil..
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Holve »

Kan man på något sätt få reda på batteriets kapacitet utan att koppla in något till OBD porten?
Direkt ur displayen?
Har laddat min LR super försiktigt.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

Holve skrev:
Kan man på något sätt få reda på batteriets kapacitet utan att koppla in något till OBD porten?
Direkt ur displayen?
Har laddat min LR super försiktigt.
Absolut, det finns exakt beskrivning i denna tråd.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Holve »

Ja nu när jag hittade Energi i Teslan så gick det bättre..
Har jag räknat rätt?
14,5*17,1 / 0,32= 77,48 kWh

Jag har nya LG batteriet och bilen har 700mil på mätaren.
Vad ligger LG batterierna på för kapacitet från början?
D5E98BE0-70FC-4140-8ADA-0B14E86B997F.jpeg
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Tellus »

Rätt räknat, man bör dock ha högre SOC för mindre felmarginal.
Tror 78,8kWh på det packet, men ej säker
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev:
Nogo skrev:
6000mil, visar 470km vid 100% och ca 75kWh vid beräkning årsmodell 2021.
Precis!

Du har stora cykler men bilen vilar med låg SOC så din huvudsakliga degradering är cyclic aging.
Då de flesta P ’21 börjar runt 80kWh så är ditt tapp cirka 6% nu, dvs ca 1% per 1000mil. Det kommer troligen avta lite med tiden.
Vet vi vilken range du hade vid 100% SOC när bilen var ny?
Inte säker på det då jag inte laddade till 100% förrän efter 1000mil. Gissar dock på 507km.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Rätt räknat, man bör dock ha högre SOC för mindre felmarginal.
Tror 78,8kWh på det packet, men ej säker
Full Pack When New är 77.8 kWh, helt korrekt.

Och håller med, med låg SOC blir avrundingsfelet relativt stort.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Rätt räknat, man bör dock ha högre SOC för mindre felmarginal.
Tror 78,8kWh på det packet, men ej säker
Full Pack When New är 77.8 kWh, helt korrekt.

Och håller med, med låg SOC blir avrundingsfelet relativt stort.
77,8 är väl gamla panasonic, 78,8 nya LG ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:

77,8 är väl gamla panasonic, 78,8 nya LG ?
Ojj! Helt rätt! Slant med fingrarna!
Det borde inte vara tillåtet att göra batteristorlekar som går skriva fel så det ser rätt ut :roll:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Jag känner mig mer och mer säker på att min 100D är en keeper. Bara 5% degradering på 3,5 år och över 10 tusen mil.
Gott! Det är riktigt bra! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Surferboy
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 feb 2022 16:46

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Surferboy »

Räknade precis ut att min S85D har 73,86 kWh kvar i batteriet. Hade väl 77,5 som nytt. Bilen är uttagen 2016-02 och har gått 12500 mil. Så 4,7% degradering hittills, det måste väl vara bra? Köpte den nyligen för att pendla lite med och det funkar utmärkt hittills. Killen som hade bilen innan hade kört typ 50/50 SC och hemmaladdning. Dock aldrig laddat mer än till 80% på SC för att sedan toppa upp det sista hemma.
S85D-16 MCU2
Lucid Gravity-Väntelista
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Bjelke »

Det är mycket bra faktiskt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

16000 mil. Degraderat 75kWh -> 67kWh.
Enligt ägaren så har den inte stått på hög SoC. Många hela laddcykler dock.



Verkar som Tesla Model 3 har högre degradering än Model S. Kan någon förklara anledningen till detta?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Skriv svar