När batteriet är helt slut, vad kan gå fel? MS sen

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

När batteriet är helt slut, vad kan gå fel? MS sen

Inlägg av Erik Viking »

När jag laddade idag (söndag kväll) gled det in en bärgare med en Norsk-reggad MS på flaket,
bilen hade stannat ca 500m innan SuC'n.

Det var andra gången på 2 månader som jag ser en Norrman komma inrullande på flaket
av en bärgningsbil på "min" SuC i Kungälv.
Populär SuC för Norrmän på väg hemåt.

Normannen, med familj, hade "missat" att ladda på vägen och sedan kört mot "närmaste" SuC,
rullade på tills den stannade och stängde ner.

Han fick tag på en bärgare, väntade kanske 30-45 minuter,
mitten skärmen slocknade och allt var dött.

När bärgaren kom var handbromsen åtdragen, alla dörrar stängda.
Bärgaren fick släpa upp bilen med låsta hjul.

Flera fel på samma gång ...

Måste göra lista om man kör ner till noll %,
stanna asap, innan bilen stannar av sig själv, chansa inte!
1. stannar bilen och behöver bärgas, sätt den i "tow mode" bogseringsläge bums!
2. öppna frunken (huven) bums! lämna den olåst, säg till bärgaren ...

Om man väntar med detta går det snabbt utför, och sedan kan det bara bli ännu värre.

Om man sedan försöker sätta i laddsladden, så får man troligen bara blå ljus, laddningen startar inte.

Detta beror på att det lilla 12v batteriet behöver tillräckligt med ompf (fackuttryck för laddning) för att ansluta det stora batteriet,
det är ett par stora kontaktorer som kopplar bort det stora batteriet för att skydda det mot skador.

Båda dom bärgade norska bilarna jag sett råkade ut för detta, gick inte att få igång laddning.

Om man kan öppna huven kan man ansluta 12v (booster) direkt på det lilla batteriet under huven,
vänta ett par minuter och sätt i vanliga laddsladden, man hör ett tydligt klunk under bilen och allt kryper igång,
även på en SuC så går det väldigt långsamt i början, 5-10 minuter till 1%.

Detta fungerade på den första bilen då han hade öppnat huven i tid och bärgaren hade en 12v booster.

Dagens Norrman hade maximal otur, 12v var så låg att det inte längre gick att öppna huven!

Nu kommer det som INTE står i vanliga användarhandboken, inte helt lätt att hitta.

Man kan nödöppna huven manuellt.

Huven är låst med 2 lås, den som håller huven på plats som vanligt,
sedan ett extra lås om man inte lyckas låsa huven ordentligt,
huven åker upp ett par cm men öppnas inte helt (det var den det var recall på nyligen).

Det finns 2 st låsöppnare gömda på var sida innanför skärmen vid framhjulen,
man måste lossa på innerskärmen på båda sidor (sitter fast med "clips") och dra en gång i varje
i rätt ordning, börja med höger sida, första rycket lossar huven ett par centimeter, se bilderna:
frunk1.png
frunk2.png
Det går lättare om en person trycker ner huven lite när man gör första steget/draget.

Norrmannen hade all otur i världen när bärgaren drar i sladden på höger sida
så lossar hela kabeln!

Han får 1 meter kabel i handen!

Huven är nu helt låst.

Under tiden detta pågår skulle jag hjälpa familjen så jag försökte ringa Tesla roadside service,
efter 25 minuters väntan på att komma fram blev det tyst i luren!

Och det börjar falla regnblandad snösörja, nästa storm är på väg.

Det blir bärgning till närmaste SC och vänta tills dom får tid ...

Jag skall nog provdra i mina sladdar för att kolla att dom fungerar i förebyggande syfte.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: När batteriet är helt slut, vad kan gå fel? MS sen

Inlägg av Thed75 »

Låter som nybörjare. Bättre ladda för mycket än för lite

Är det inget som går sönder när dom drar 2,2ton bil med låsta hjul upp på bärgare?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När batteriet är helt slut, vad kan gå fel? MS sen

Inlägg av bylund »

Varför använder de inte dolly om hjulen är låsta kan man ju undra.

På klassiska Model S finns poler bakom noskonen man kan ansluta 12 V till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar