Jag har nästan likadan anläggning som mati och byggde ungefär samtidigt. Jag kör iofs en Model 3, men jag har nu en totalkostnad på under 30kr/mil allt inräknat, cirka 25kr/mil är det just nu, (även värdeminskning) på min elbil. Detta beror delvis på den billiga elen jag får från taket, men också för att andrahandspriset är högt ännu så länge. Du kan säkert underträffa min kalkyl med någon bensinmodell, men det är inte speciellt lätt, service och soppa är så mycket dyrare för oss som inte mekar själva så elbilen+solcellerna vinner även över de minst värda bilarna om man räknar på deras riktiga förbrukning dvs.
Ja du jag vet att det är alltid någon på forumet som ska visa hur billigt man kör en bil. Frågade mati för att han själv skrev vilka förluster han hade på sina bilar. Alla är inte lika duktiga (har tur) på att sälja sina bilar som du och Walker
Edit: Glömde skriva att även jag har massa solpaneler på mitt tak och är varken emot elbilar eller solpanelerna
Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Jag ger mig, min kalkyl skulle stannat hos mig och jag skulle istället räknat på vad en tidning gjort.
Vad gäller snack; Du har väl snackat om hur billig en Skoda-diesel i jag vet inte hur många inlägg, den var säkert billig då och du snackade om det då. Nu är det inte så billigt längre då dieselpriset gått upp och det var vad jag skrev, det stämmer inte längre.
Ja precis det var billigare då men jag har inte pratat om Skoda diesel sedan april förra året. Kör inte diesel längre för att det inte är längre billigare.
Din TCO ser vi på forumet och utanför forumet läser många www.vibilagare.se. Vad tror du vem de som kör diesel idag litar mer på, dig eller tidningen?
Vad är det för jävla attityd att insinuera att jag skulle ha tur när jag säljer min bil eller något.
Jag har inte sålt en bil men om man tar billigaste priset på bytbil eller blocket och hamnar på ett värde på 26kr/mil inkl däck, försäkring, soppa(el), service, ränta vad säger det dig då?
Det jag säger är att om man tagit steget och KÖPT sin bil och dessutom har solceller, bryr sig inte om fälgar, åker mycket så är det billigt att köra elbil i alla fall så länge andrahandsmarknaden är bra.
Alltid finns det någon på formet som ska visa hur billigt man kör en dieselbil i jämförelse, men det är inte längre sant!
Vem pratar du om? Vem har pratat om att det är billigare med diesel?
Mati pratade om nästan gratis körning och detta pratade jag om och frågade just honom inte någon annan om kommentar.
Ska jag lita på TCO som någon medlem på ett forum presenterar eller på en etablerad tidning?
Jag ger mig, min kalkyl skulle stannat hos mig och jag skulle istället räknat på vad en tidning gjort.
Vad gäller snack; Du har väl snackat om hur billig en Skoda-diesel i jag vet inte hur många inlägg, den var säkert billig då och du snackade om det då. Nu är det inte så billigt längre då dieselpriset gått upp och det var vad jag skrev, det stämmer inte längre.
Ja precis det var billigare då men jag har inte pratat om Skoda diesel sedan april förra året. Kör inte diesel längre för att det inte är längre billigare.
Din TCO ser vi på forumet och utanför forumet läser många http://www.vibilagare.se. Vad tror du vem de som kör diesel idag litar mer på, dig eller tidningen?
Jag ska avsluta detta genom att posta sista försöket till avslut.
Jag bryr mig inte om andras kalkyler, jag bryr mig om min. Hade han kört mer, haft lägre kostnader för el och laddning, däck så hade kalkylen minskat, hade han brytt sig mer om fälgar, foliering och annat hade den blivit dyrare. Jag påverkar troligen ingen som kör diesel, jag påverkar de som är intresserade av att få ner sin kalkyl för sin elbil att sätta upp solceller och KÖPA sin bil och sluta bry sig om fälgar och annat som är dyrt.
Jag kommer behålla min bil eftersom jag vill ha ner kalkylen än mer, försäkringskostnaden stiger medan värdeminskningen förväntas minska.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Nej, naturligtvis hade varit billigare att behålla Mazdan. Och det hade också varit billigare att ersätta den med en annan fossilbil. Naturligtvis är totalkostnaden för elbilarna högre, framför allt med tanke på vilken vansinnes värdeminskning jag har blivit konfronterad med. Men att använda elbilen, nu när jag ändå har den, är såklart jättebilligt. Och höga bränslepriser påverkar mig inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är du säker på att du kör billigare än de som kör diesel?
Din Mazda kostade väl runt 350 000kr plus bränslet.
Nej, naturligtvis hade varit billigare att behålla Mazdan. Och det hade också varit billigare att ersätta den med en annan fossilbil. Naturligtvis är totalkostnaden för elbilarna högre, framför allt med tanke på vilken vansinnes värdeminskning jag har blivit konfronterad med. Men att använda elbilen, nu när jag ändå har den, är såklart jättebilligt. Och höga bränslepriser påverkar mig inte.
Tack mati. Det var det jag frågade. Jag har inte heller åkt billigare än idag. Tack vare covid-19 kör jag inte långt och klarar mig på el nästan hela tiden.
Köpa idag ren fossilbil eller mildhybrid skulle jag inte göra, men det finns andra som gör det
Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Just med tanken på säkerhetssituationen vet jag inte om det är värt ens fundera på ö-drift.
Kommer ryssarna hit spelar det ingen roll om du har batterier eller inte.
Själv har jag inte ens köpt mjöl eller något mer än jag brukar göra.
När kriget kommer sitter man inte kvar hemma.
Har varit med om det och tro mig, jag vet hur det är ;(
Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Just med tanken på säkerhetssituationen vet jag inte om det är värt ens fundera på ö-drift.
Kommer ryssarna hit spelar det ingen roll om du har batterier eller inte.
Själv har jag inte ens köpt mjöl eller något mer än jag brukar göra.
När kriget kommer sitter man inte kvar hemma.
Har varit med om det och tro mig, jag vet hur det är ;(
Det är ett ganska långt steg mellan att "testa" att slå ut infrastruktur, något ryssarna ju redan gör, till en fullskalig invasion... Blir det en fullskalig invasion är det såklart skitsamma, men det är isf även investeringen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Har också funderat på ö-drift men inte orkat be om nån offert.
Får man fråga vad du har fått för priser på ett ungefär?
Jag frågade om det gick att få offert på ödrift när jag hade kontakt med solcellen.nu. De sa att det kostade ca 20000-25000 extra för detta. Inklusive batterierna hade anläggningen blivit över 50% dyrare. För min del kändes det inte värt att köpa till batterier utan att samtidigt ha möjlighet till ödrift.
Givetvis är det idag billigare att köra elbil. Det gäller dock att jämföra motsvarande bilar... En Tesla med 500 hästar kan såklart inte jämföras med en gammal Skoda-diesel med 150 hästar.
Jämför man däremot likvärdiga bilar med eldrift vs fossildrift vilket numera är lätt att göra, tex Kona, Niro, 208 osv så år elbilen uppenbart billigare (och såklart långt mycket bättre).
För att återgå till något lite närmare ämnet dock....
Är det någon som uppgraderat sin anläggning med batteri och ö-drift för rimlig peng? Med tanke på både elpriser och säkerhetsläget är det något jag gärna skulle göra, men efter de första kontakterna med leverantörer så verkar det väldigt dyrt att få till ö-drift?
Har också funderat på ö-drift men inte orkat be om nån offert.
Får man fråga vad du har fått för priser på ett ungefär?
Jag fick en offert häromdagen från SveaSolar för ett batteri på antingen 11kWh eller 22kWh. Men det var så kolossalt dyrt (136k och 193k minus bidrag) att jag numera anser att det är ointressant. Sen räknade de dessutom med att vi är två i hushållet så vi kan dela upp bidraget mellan oss två vilket skulle betyda att vi kan få mer än 50k i bidrag. Men så är ju ju inte fallet eftersom det är bara jag som äger fastigheten. Det blir alltså mycket dyrare för mig än vad som stod på offerten på sista raden där bidraget var inräknat. Jag tyckte att det var ett fult sätt att skriva en offert på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har också tagit in en offert på batteri från Svea Solar, 71 199 kr för en Sonnen performance 11 kWh efter grönt avdrag. (Vi är två som äger huset.)
Men min slutsats är att så länge man kan köpa och sälja till samma pris så är det ingen mening att flytta sin förbrukning med hjälp av batteri, eller ens att försöka använda så mycket egenproducerad el som möjligt.
Just nu för mig är det 27 öre nätavgift och 45 öre energiskatt på köpt el, och 60 öre skattereduktion på såld el, utöver spotpris. En skillnad på 12 öre, som man skulle tjäna bara på de kWh man lyckas flytta med batteri.
Att kunna ha ö-drift vid långvarigt strömavbrott (krig/kris) vore fint, men för det ändamålet vore det mycket vettigare om bilens batteri kunde kopplas in.
Jag har också tagit in en offert på batteri från Svea Solar, 71 199 kr för en Sonnen performance 11 kWh efter grönt avdrag. (Vi är två som äger huset.)
Men min slutsats är att så länge man kan köpa och sälja till samma pris så är det ingen mening att flytta sin förbrukning med hjälp av batteri, eller ens att försöka använda så mycket egenproducerad el som möjligt.
Just nu för mig är det 27 öre nätavgift och 45 öre energiskatt på köpt el, och 60 öre skattereduktion på såld el, utöver spotpris. En skillnad på 12 öre, som man skulle tjäna bara på de kWh man lyckas flytta med batteri.
Att kunna ha ö-drift vid långvarigt strömavbrott (krig/kris) vore fint, men för det ändamålet vore det mycket vettigare om bilens batteri kunde kopplas in.
Jag har kommit till ungefär samma slutsats att så länge skattereduktionen finns på såld el så känns det mest rationellt att använda elnätet som "batteri" istället för ha eget batteri.
Ödrift däremot skulle vara intressant, men jag har inte sett någon kalkyl för vad det skulle kosta.
Håller med. Att få ekonomi i ett så pass dyrt batteri skulle betyda att man alltid måste ladda det på natten och sälja på dagen, kanske i kombination med möjligheten att sänka huvudsäkringen, men tveksamt om det sistnämnda skulle funka för mig.
Ö-drift och att vara oberoende av elnätet är intressant ur ett tekniskt perspektiv, och kanske för att klara kortare strömavbrott, men det finns ju ingen ekonomi i detta scenario. Och det skulle nog krävas mer än 11kWh för detta.
Just för tillfälliga strömavbrott har jag ju möjlighet att använda min Ioniq5 som powerbank. Det är kanske inte riktigt lika smidigt som en fast installation, och det kräver en del pyssel med sladdar och vägguttag, men å andra sidan är batteriet i bilen mycket större.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har kommit till ungefär samma slutsats att så länge skattereduktionen finns på såld el så känns det mest rationellt att använda elnätet som "batteri" istället för ha eget batteri.
Ödrift däremot skulle vara intressant, men jag har inte sett någon kalkyl för vad det skulle kosta.
För att kunna fortsätta producera el när strömmen havererat så måste man ha ett batteri eller hur?
Får man verkligen ladda batteri från nätet och sälja tillbaka? Skattereduktionen är väl i alla fall villkorad på något sätt? Om det inte är tillåtet lär det väl vara svårt att hitta en seriös aktör för att installera ett sånt system.
Men om man kunde köpa på natten och sälja på dagen tror jag ekonomin skulle gå ihop ganska lätt.
Tror ändå det är tufft att få ekonomi i det. Det är ju mest vintertid som priserna verkligen varierar över dygnet. Det kombinerat med slitaget av batteriet tror jag gör det svårt i dagens läge.
Däremot tycker jag den lilla förlusten ekonomiskt lätt skulle kompenseras av de extra tryggheten/smidigheten med ödrift. V2G är ju bra men ingen ersättare, dels pga att det blir mycket osmidigare, dels pga att man väl inte kan leverera 3-fas från nån bil?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tror ändå det är tufft att få ekonomi i det. Det är ju mest vintertid som priserna verkligen varierar över dygnet. Det kombinerat med slitaget av batteriet tror jag gör det svårt i dagens läge.
Däremot tycker jag den lilla förlusten ekonomiskt lätt skulle kompenseras av de extra tryggheten/smidigheten med ödrift. V2G är ju bra men ingen ersättare, dels pga att det blir mycket osmidigare, dels pga att man väl inte kan leverera 3-fas från nån bil?
V2G är nog trefas, men det finns ju ingen bil som har V2G. Ioniq 5 har V2L, och det är bara enfas. Jag håller med, det är bara en nödlösning, alldeles för osmidigt i längden. Men bättre än ingenting ifall det blir kris.
Däremot så är det ingen "liten" förlust att skaffa ett hembatteri. Trots bidraget så handlar det om många tiotusentals kronor man får hosta upp. Och den ekonomiska vinsten är väldigt liten.
Jag skulle lätt kunna tänka mig att skaffa ett batteri, även om det inte lönar sig ekonomiskt. Men det är ändå för dyrt. Nyttan är för liten i förhållande till vad det kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14