VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Eldsig »

flamman skrev:
Maw skrev:
PapaD skrev:

Five seater. "... Created The roamiest estate car.." Som jag fruktade. Inget för hyrbilsfirmir alltså, eller fyrbarnsföräldrar. Tror det är en miss av dem att göra den femsitsig. Vi får se.
Suck, hoppas verkligen de inte väntar länge med 3:e raden..

Den som provkörs i klippet verkar dock ha 3 säten på första raden vilket inte hade varit dumt. Med 6 platser på 2 rader skulle man kunna åka med 2 vuxna, 4 ungar och massor av bagage :)
De verkar som det blir två olika bilar:
* ID Cargo - Hantverksbuss. kommer med 3-sits fram och stort ”bagage”

* ID Buzz - Familjebilen. Kommer med 2-sits fram och baksäte för 3. I filmen ovan när Björn kör så säger de att den kommer komma i 6-sits också.

Så känns som att de inte riktigt verkar fatta målgruppen… 6-säten i 3 rader är ju säkert luftigt och bra men inte så mycket människor. Jag tror många hade hoppats på att Buzz skulle vara som en ”elektrisk VW Multivan” men så verkar det inte bli åtminstone inte initialt. Ska ju komma en längre version som jag fattat det längre fram. Rimligtvis så får den fler säten.
Det hade varit fint med 2+2+2 säten med rejäla stolar i andra raden och fällbara i tredje.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dd88 »

Fick precis detta i mailen:
Här är nyligen avslöjade specifikationer som avser versionen som kommer finnas tillgänglig vid lanseringen.

MÅTT
Längd/Bredd/Höjd: 471/198/194 cm
Axelavstånd: 299 cm
Lastvolym: drygt 3,9 kubikmeter
Antal sittplatser: 2 eller 3
Fälgstorlek: 18-21 tum

TEKNISKA SPECIFIKATIONER
Batteri: 82 kWh brutto (77 kWh netto)
Motoreffekt: 150 kW
Max hastighet: 145 km/h
Laddhastighet: "som övriga ID. modeller"
Räckvidd: ej tillgängligt
Drivning: bakhjulsdrift
Dragvikt: 1.000 kg
Vändradie: ca 11 meter

Självklart kommer ID. Buzz Cargo med den senaste mjukvaran och "over-the-air-updates", där en av nyheterna är "Plug & Charge". Det innebär att betalning på laddstationer kan ske helt automatiskt genom att bara koppla in laddkabeln. Andra intressanta nya möjligheter är "Trained Parking" som möjliggör att lära bilen att köra in och parkera sig själv, till exempel i en väldigt trång parkeringsplats. Eller den förbättrade funktionen i körassistenten "Travel Assist" som innebär att den samlar data från andra bilar och därigenom kan lära sig var den ska ligga i filen för att exempelvis undvika en vägskada.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Gissar att alla sett den redan men tycker vi behöver få upp stämningen lite inför lanseringen imorgon. Måste ändå säga att dessa bilder fick upp min förhoppning lite, men jag vet egentligen inte om det är bra. Kändes nästan tryggare när jag var inställd på att bli besviken!
Bild
Bild

https://alltomelbil.se/volkswagen-vill- ... easerfilm/
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

Gissa priset? Det avgör väl i högsta grad om det blir en flipp eller flopp, för nyttan av en femsitsig buss som bara får dra 1000 kg är diskutabel. Jag gissar på från 599 k. Och 640 för en med elsäten fram, och travel assist. Flopp.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Gissa priset? Det avgör väl i högsta grad om det blir en flipp eller flopp, för nyttan av en femsitsig buss som bara får dra 1000 kg är diskutabel. Jag gissar på från 599 k. Och 640 för en med elsäten fram, och travel assist. Flopp.
Håller helt med. I nuläget ser ID Buzz ut att bli en ID4 med van-kaross, men inte mer. Lite mer volym, betydligt dyrare (gissar jag) men för övrigt inget upphetsande och inget stort mervärde egentligen. Och som du säger, den låga dragvikten är ett skämt. Skulle jag skaffa en Buzz så skulle jag vara tvungen att behålla Ioniqen bara för att kunna dra släpet och husvagnen. Fullständigt meningslöst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mickep »

Jag gissar på 5-600 kkr spannet. Dvs 489-699kkr.
Vad kostar de vanligtvis.
Har för mig försvaret har sådana hippievagnar så kanske det blir lite buzzar som värnpliktiga får köra.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

mati skrev:
PapaD skrev:
Gissa priset? Det avgör väl i högsta grad om det blir en flipp eller flopp, för nyttan av en femsitsig buss som bara får dra 1000 kg är diskutabel. Jag gissar på från 599 k. Och 640 för en med elsäten fram, och travel assist. Flopp.
Håller helt med. I nuläget ser ID Buzz ut att bli en ID4 med van-kaross, men inte mer. Lite mer volym, betydligt dyrare (gissar jag) men för övrigt inget upphetsande och inget stort mervärde egentligen. Och som du säger, den låga dragvikten är ett skämt. Skulle jag skaffa en Buzz så skulle jag vara tvungen att behålla Ioniqen bara för att kunna dra släpet och husvagnen. Fullständigt meningslöst.
Jag tycker allt pekar på att det blir den längre versionen med högre dragvikt och fler än 5 säten som blir den intressanta. Även om den dröjer ett år. Risken är väl dock att om priset på den kortare med 5 säten blir ~630 000 som någon tidning spekulerade i så kommer väl den längre med högre dragvikt (och kanske större batteri) gå på över 700 och då faller det ju ännu mer platt när bilarna väl börjar levereras.

ID4 startar väl på 525 000 och Multivan på 424 000 som referenser.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

Enkelt…
Den kommer bli en succé, och sälja som smör.

Varför?
För att det är den första riktiga minibussen med gott om plats för ungar och hundar och skit.
Kommer den dessutom som 7-sits (vilket ingen vet förrens ikväll) så blir det en megasuccé.

För flertalet köper inte sin buss för att dra husvagn, även om multivan är grym till just det.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

Nja, Stellantis är först. Och deras är sjusitsig. Litet povert med 50 kWh batteri bara. Och femsitsig, buss... Två ord som inte passar ihop.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Ja Stellantis finns, men varför syns de inte oftare? Kanske kombinationen 50kWh och priset 675 000.
Sen finns ju Maxus Euniq med liknande batteri för 495 000.

Om ID Buzz hamnar prismässigt mittemellan och med batteri på 77kWh är det ju onekligen ett hål i marknaden som täpps till. Men håller med om att 5-sits är märkligt.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dodde »

Spänningen stiger. Succé eller magplask? Måste ju finnas någon överraskning som inte visats än, sjusitsig, sexsitsig?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dd88 »

Sjusitsig var väl redan bekräftad till det långa skåpet? Eller är det bara ett envist rykte?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

California är bekräftat 2025, eller, från VW, vad det nu är värt. Lång transport och lång buss till USA är också från VW. Har inte läst om sjusitsig, däremot om sexsitsig i tre rader.
Nu börjar det...
Edit: hehe, de har själva glömt att de lovat ha en presentation...
Edit2: jahapp. The world Premier was recorded in mid februari. Såg ni också det i slutet? Info som var för vem? Inget nytt annars vad jag kan se. Bilen är för bilsamlare. Jay Leno kommer säkert köpa en. Jag passar.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Jaha, okej. Då var det klart. Vet man nu mer än innan? Känns inte riktigt så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Rasmussen »

V2h???? Det vore ju trevligt!
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

Ja, eller hur? Passar mig bra som bor på landet och har strömavbrott ofta. Problemet är bara att de inte säger vilken infrastruktur som man behöver. En frånskiljare enligt lag, men vilken? Finns ingen att köpa mig veterligen. Sedan en inverter som pratar VW. Vilken då?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dbj »

Kanske lite mer info här…

https://youtu.be/m3dC79L_vb4
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Ja, eller hur? Passar mig bra som bor på landet och har strömavbrott ofta. Problemet är bara att de inte säger vilken infrastruktur som man behöver. En frånskiljare enligt lag, men vilken? Finns ingen att köpa mig veterligen. Sedan en inverter som pratar VW. Vilken då?
Det som har kommunicerats tidigare är att det krävs en speciell laddbox från VW. V2G ska ju alla ID-bilar få så småningom. Det är nog ingen alltför vågad gissning om man antar att det inte kommer bli direkt gratis att få den funktionen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dd88 »

Om överhänget för den långa varianten är detsamma men enbart hjulbas skiljer så är det på tok för kort. 25cm längre skåp gör varken från eller till.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

dbj skrev:
Kanske lite mer info här…

https://youtu.be/m3dC79L_vb4
Tack! Betydligt mer informativ än eventet. Det senare erbjud ju exakt noll nya information med undantag för själva designen och mindre relevanta tillval som säkert kostar mycket pengar.

Förutom pris så är det ju mest intressanta när andra säteskonfigurationer och den längre hjulbasen kommer. Den längre hjulbasen har väl ryktats om ska komma ett år efter den första och dessutom vara den enda som kommer i tex Amerika.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

Jag är helt förstummad över att den inte kommer med 7-sits från början. Olika inredningsbilder har ju t o m visat mugghållare och armstöd för tredje raden :?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

Maw skrev:
Jag är helt förstummad över att den inte kommer med 7-sits från början. Olika inredningsbilder har ju t o m visat mugghållare och armstöd för tredje raden :?
Tycker också det är ett märkligt drag.
Kan ligga en del i att de kommer få svårt att ens producera bilen alls närmsta tiden, då linjerna för 3/4/5 står still en hel del pga komponentbrister.

Skall bli spännande att se när och vad som hamnar i konfiguration när den släpps.

Jag vill iallafall ha en som komplement till ID4:an som följebil på mina event. :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Jag hade ju kunnat tänka mig en Buzz som långfärdsbil och för att dra husvagnen och så. Alltså det jag använder Ioniq 5 för idag. Bara att en Buzz bjuder på betydligt mer plats, t.ex. för hundar och bagage.
Tyvärr så är det helt ointressant med den låga dragvikten. Även om det ryktas att den får 1800kg så småningom så handlar det såklart om någon performance-modell med AWD och allt. Priset lär hamna på en motsvarande nivå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Blipblop »

dd88 skrev:
Om överhänget för den långa varianten är detsamma men enbart hjulbas skiljer så är det på tok för kort. 25cm längre skåp gör varken från eller till.
25cm är 25cm. Med tanke på hur länge VW har tillverkat bärplockarbussar så tror jag nog att dom har koll på marknaden.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dd88 »

Blipblop skrev:
dd88 skrev:
Om överhänget för den långa varianten är detsamma men enbart hjulbas skiljer så är det på tok för kort. 25cm längre skåp gör varken från eller till.
25cm är 25cm. Med tanke på hur länge VW har tillverkat bärplockarbussar så tror jag nog att dom har koll på marknaden.
Om 25cm innebär 25cm längre skåp (utan att trolla på insidan) så innebär det ett kortare skåp än en Transporter.

Funkar säkert jättebra för paketleveranser men nu verkar det som att man inte ens skulle få in en gipsskiva.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar