Provköra Model X i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Delta »

Jag undrar om någon har en susning om när detta blir möjligt :?:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av bylund »

Svenssons bil ska ju gå som demobil några månader innan den levereras i augusti, så i juni kanske? :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Daoops »

bylund skrev:
Svenssons bil ska ju gå som demobil några månader innan den levereras i augusti, så i juni kanske? :)
Ser fram emot Svenssons tolkning av "Elon snodde min bil" :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Daoops skrev:

Ser fram emot Svenssons tolkning av "Elon snodde min bil" :)
Själv har jag inte ens fått lägga en beställning på Model X så Elon kan ha lite svårt att veta hur min bil ska vara konfigurerad. Det är klart att de kan skanna av forumen och likt AP bli bättre och bättre på att veta hur jag vill ha den konfigurerad... Min Model X är lär antagligen inte vara den första Model X i Sverige heller. Jag är ju nästan sist med Signature-reservation.

Även ifall Elon inte tar min bil som demobil så är alla klubbmedlemmar välkomna till Kalmar för en provtur när jag väl har fått den levererad. Vore smutt om Tesla kunde sätta upp lite Superchargers här i sydöstra Sverige så att de med Model S lättare kan ta sig hit till Kalmar också. Har lite funderingar på hur jag skulle kunna preppa marknaden för elbilar här i Kalmar men det skulle hjälpa om Tesla fick upp Superchargers så att fler Tesla-bilar vågar ta sig hit. Kan nog fixa ett klubbmöte i samband med att jag hämtar bilen i Göteborg också.

Jag misstänker annars att Tesla kommer göra samma sak som i USA där Signature-bilarna levereras först, därefter kommer demobilarna ungefär samtidigt som de första produktionsbilarna levereras, kanske någon månad innan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av JonasH »

Såg på Teslas superchargerkarta att det var två planerade under 2016 på östkusten. En i Kalmar tror jag...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Martinen »

JonasH skrev:
Såg på Teslas superchargerkarta att det var två planerade under 2016 på östkusten. En i Kalmar tror jag...
Ja dom var planerade under 2015 också, så jag tror på detta när dom är färdigbyggda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Polarn har bokat provkörning tills nu på Fredag, så jag antar att han isf blir typ först i Sverige med att få testa/se/känna på en Model X... Inte troligt
sa jag för jag har inte hört att det ska vara ngn på G, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Polarn har bokat provkörning tills nu på Fredag, så jag antar att han isf blir typ först i Sverige med att få testa/se/känna på en Model X... Inte troligt
sa jag för jag har inte hört att det ska vara ngn på G, eller?
Om han befinner sig i Kalifornien, USA finns det en liten möjlighet att det precis har kommit Model X för provkörning. Han skulle vara en av de första då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Polarn har bokat provkörning tills nu på Fredag, så jag antar att han isf blir typ först i Sverige med att få testa/se/känna på en Model X... Inte troligt
sa jag för jag har inte hört att det ska vara ngn på G, eller?
det är inte så att polarn har blandat ihop begreppen? X=fyrhjulsdrift kanske han tänker och ska egentligen köra en Model S D-bil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Herr X »

JonasH skrev:
Såg på Teslas superchargerkarta att det var två planerade under 2016 på östkusten. En i Kalmar tror jag...
Usch! Varför fokuserar de på att bygga på den sidan av landet - i Kalmar-regionen kör väl ingen? Vad ska man där och göra? Och dessutom finns det massor av ChaDeMo!

Bättre med SuC i Ulricehamn - det är kasst att förbindelsen mellan Sveriges två största städer inte är bättre!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
JonasH skrev:
Såg på Teslas superchargerkarta att det var två planerade under 2016 på östkusten. En i Kalmar tror jag...
Usch! Varför fokuserar de på att bygga på den sidan av landet - i Kalmar-regionen kör väl ingen? Vad ska man där och göra? Och dessutom finns det massor av ChaDeMo!

Bättre med SuC i Ulricehamn - det är kasst att förbindelsen mellan Sveriges två största städer inte är bättre!
Det finns i alla fall en förbindelse. Sydöstra Sverige har ingen. Till och med den som finns i Toftaholm har lagts så att den inte fungerar för Sydöstra Sverige.

PS. Vägarna mellan Göteborg och Stockholm har ju fullt med Chademo. Sydöstra Sverige har inte fått så många Chademo dock så det är inte mycket till alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Delta »

Utan att veta så tror jag vi kan vara helt säkra på att Kristianstad, Kalmar och Västervik får SC 2016. När jag beställde min första Tesla för mindre än 2 år sedan fanns det inga SuperChargers i Sverige. Det känns som sydöstra landet står på tur nu. Hoppas att det blir dags for provkörning av model X i år också. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Polarn har bokat provkörning tills nu på Fredag, så jag antar att han isf blir typ först i Sverige med att få testa/se/känna på en Model X... Inte troligt
sa jag för jag har inte hört att det ska vara ngn på G, eller?
det är inte så att polarn har blandat ihop begreppen? X=fyrhjulsdrift kanske han tänker och ska egentligen köra en Model S D-bil?
Jo jag är ganska säker på att det är ungefär så det ligger till :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:
Utan att veta så tror jag vi kan vara helt säkra på att Kristianstad, Kalmar och Västervik får SC 2016. När jag beställde min första Tesla för mindre än 2 år sedan fanns det inga SuperChargers i Sverige. Det känns som sydöstra landet står på tur nu. Hoppas att det blir dags for provkörning av model X i år också. :)
Sant, det är inte helt nödvändigt men rätt skönt med Superchargers.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Herr X skrev:
Usch! Varför fokuserar de på att bygga på den sidan av landet - i Kalmar-regionen kör väl ingen? Vad ska man där och göra? Och dessutom finns det massor av ChaDeMo!

Bättre med SuC i Ulricehamn - det är kasst att förbindelsen mellan Sveriges två största städer inte är bättre!
Det finns i alla fall en förbindelse. Sydöstra Sverige har ingen. Till och med den som finns i Toftaholm har lagts så att den inte fungerar för Sydöstra Sverige.

PS. Vägarna mellan Göteborg och Stockholm har ju fullt med Chademo. Sydöstra Sverige har inte fått så många Chademo dock så det är inte mycket till alternativ.
Jag retas bara med dig, *fniss*
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av danni »

Jag fick en "VIP-inbjudan" till nåt event som handlade om fyrhjulsdrift nu på måndag. Kanske finns det en Model X där? Nej, jag vet, det är att hoppas på för mycket, men man vet aldrig!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
Jag fick en "VIP-inbjudan" till nåt event som handlade om fyrhjulsdrift nu på måndag. Kanske finns det en Model X där? Nej, jag vet, det är att hoppas på för mycket, men man vet aldrig!
Vad är det för inbjudan? Kan du dela en bild?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Jag retas bara med dig, *fniss*
Det borde jag vetat om... Supercharger i Kalmar kommer jag troligen själv väldigt sällan använda men jag tror att den kommer vara till stor nytta för alla turister till Kalmar och Öland. Västervik och Kristianstad kommer jag dock ha större nytta av. Tindered längtar jag redan till att besöka. Tror det kommer bli en mycket populär Supercharger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lennart
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 okt 2014 22:31
Ort: Norrtälje

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av lennart »

åker till San Francisco början mars.
vet /tror någon att det går att provköra där då?
finns något sagt på USA cluben?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Svenssons »

lennart skrev:
åker till San Francisco början mars.
vet /tror någon att det går att provköra där då?
finns något sagt på USA cluben?
Vad jag har läst så ska butikerna börja få Model X i februari så det finns nog möjlighet att provköra i mars. Misstänker dock att du måste boka i god tid innan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av pegs »

Idag- och 2016-kartorna är ju lite väl osynkade. Jag får intrycket av att Idag-kartan är lite mer up-to-date dock.
Herr X skrev:
JonasH skrev:
Såg på Teslas superchargerkarta att det var två planerade under 2016 på östkusten. En i Kalmar tror jag...
Bättre med SuC i Ulricehamn - det är kasst att förbindelsen mellan Sveriges två största städer inte är bättre!
Helt OK med några på östkusten. Att inte har någon på Rv40 som numera till stora delar är motorväg känns lite udda. Den är vältrafikerad, därav ombyggnade till motorväg.

Är vi på väg OT eller ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
danni skrev:
Jag fick en "VIP-inbjudan" till nåt event som handlade om fyrhjulsdrift nu på måndag. Kanske finns det en Model X där? Nej, jag vet, det är att hoppas på för mycket, men man vet aldrig!
Vad är det för inbjudan? Kan du dela en bild?
Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8769
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Daoops skrev:

Ser fram emot Svenssons tolkning av "Elon snodde min bil" :)
Själv har jag inte ens fått lägga en beställning på Model X så Elon kan ha lite svårt att veta hur min bil ska vara konfigurerad. Det är klart att de kan skanna av forumen och likt AP bli bättre och bättre på att veta hur jag vill ha den konfigurerad... Min Model X är lär antagligen inte vara den första Model X i Sverige heller. Jag är ju nästan sist med Signature-reservation.

Även ifall Elon inte tar min bil som demobil så är alla klubbmedlemmar välkomna till Kalmar för en provtur när jag väl har fått den levererad. Vore smutt om Tesla kunde sätta upp lite Superchargers här i sydöstra Sverige så att de med Model S lättare kan ta sig hit till Kalmar också. Har lite funderingar på hur jag skulle kunna preppa marknaden för elbilar här i Kalmar men det skulle hjälpa om Tesla fick upp Superchargers så att fler Tesla-bilar vågar ta sig hit. Kan nog fixa ett klubbmöte i samband med att jag hämtar bilen i Göteborg också.

Jag misstänker annars att Tesla kommer göra samma sak som i USA där Signature-bilarna levereras först, därefter kommer demobilarna ungefär samtidigt som de första produktionsbilarna levereras, kanske någon månad innan.
Det kan inte vara så att eftersom den ska gå som demobil så tar sig Elon friheten att själv speca din bil :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Det kan inte vara så att eftersom den ska gå som demobil så tar sig Elon friheten att själv speca din bil :)
Yaa phud!

Fast jag tror visserligen han vill ha resterande pengar först. Saknas en dryg miljon ju. Känns också som att det borde vara någon prisnedsättning om den har gått som demobil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Provköra Model X i Sverige

Inlägg av Laban »

Jag ska ner på båtmässan (Allt för sjön) i Mars och har bokat in en provkörning under den tiden, hade ju varit rätt trevligt om det hade funnits en Model X där då, men det är nog för mycket att hoppas på :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar