Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av ReNewAble »

Någon som har plockat ut en Model Y nu i feb/mars och som kan säga vad den visar för räckvidd i km vid batterisymbolen på displayen när den är fulladdad?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev:
Någon som har plockat ut en Model Y nu i feb/mars och som kan säga vad den visar för räckvidd i km vid batterisymbolen på displayen när den är fulladdad?
520 km
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jonny »

mikebike skrev:
ReNewAble skrev:
Någon som har plockat ut en Model Y nu i feb/mars och som kan säga vad den visar för räckvidd i km vid batterisymbolen på displayen när den är fulladdad?
520 km
Vid 74% visar min 387 km. Vid 100% bör den alltså visa 523 km. Uttagen 25 feb.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av BrooklynS »

Det är nästan tre mil mer än gamla LR 2019, som hade WLTP på 560 km.

Bådar gott för verklig räckvidd.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

mikebike skrev:
ReNewAble skrev:
Någon som har plockat ut en Model Y nu i feb/mars och som kan säga vad den visar för räckvidd i km vid batterisymbolen på displayen när den är fulladdad?
520 km
Som jämförelse visade min 2021 M3LR 524 km som mest. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Melon Must
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Melon Must »

Tycker det är lite märkligt att det är längre levereranstid för LR med gemini om de kommer från Kina.

Leveranstid MYLR Med Induction leveranstid i Maj. Gäller svart, vit, grå. Blå=juli, röd=juni.

Performance levereras i April förutom blå=juli, röd=juni

MYLR med gemini levereras i Juli, gäller alla färger.

Min teori är att man i Berlin börjar med Performance (som alla vet) men börjar med LR redan i Maj. Man har inte börjat gjuta gemini fälgar så snikmodellen levereras i Juni när fabriken samtidigt är igång med alla färger.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

Melon Must skrev:
Tycker det är lite märkligt att det är längre levereranstid för LR med gemini om de kommer från Kina.

Leveranstid MYLR Med Induction leveranstid i Maj. Gäller svart, vit, grå. Blå=juli, röd=juni.

Performance levereras i April förutom blå=juli, röd=juni

MYLR med gemini levereras i Juli, gäller alla färger.

Min teori är att man i Berlin börjar med Performance (som alla vet) men börjar med LR redan i Maj. Man har inte börjat gjuta gemini fälgar så snikmodellen levereras i Juni när fabriken samtidigt är igång med alla färger.
Det har om och om igen visats de senaste veckorna att de tiderna inte har något med verkligheten att göra så att spekulera baserat på dessa är nog meningslöst.
Melon Must
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Melon Must »

Jasså? Jag tycker mig ha sett att båtarna har anlänt ganska nära utsatta leveransdatum hela hösten?
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

vigge50 skrev:
Melon Must skrev:
Tycker det är lite märkligt att det är längre levereranstid för LR med gemini om de kommer från Kina.

Leveranstid MYLR Med Induction leveranstid i Maj. Gäller svart, vit, grå. Blå=juli, röd=juni.

Performance levereras i April förutom blå=juli, röd=juni

MYLR med gemini levereras i Juli, gäller alla färger.

Min teori är att man i Berlin börjar med Performance (som alla vet) men börjar med LR redan i Maj. Man har inte börjat gjuta gemini fälgar så snikmodellen levereras i Juni när fabriken samtidigt är igång med alla färger.
Det har om och om igen visats de senaste veckorna att de tiderna inte har något med verkligheten att göra så att spekulera baserat på dessa är nog meningslöst.
Tror snarare att dom prioriterar bilar med mer utrustning = högre marginal. Om dom ändå har full orderstock.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Ilduce77 »

.
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

Melon Must skrev:
Jasså? Jag tycker mig ha sett att båtarna har anlänt ganska nära utsatta leveransdatum hela hösten?
Kanske båtarna har anlänt när de ska men jag har läst flera i tråden väntrum som lade beställning av Model Y i början av mars med texten på hemsidan att leveranserna skulle ske i augusti. Två veckor senare får de dock sms om att de kan få ta emot sin bil redan i slutet av mars. Det tycker jag tyder på att leveranstiderna på hemsidan inte är något att lita på.
Melon Must
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Melon Must »

vigge50 skrev:
Melon Must skrev:
Jasså? Jag tycker mig ha sett att båtarna har anlänt ganska nära utsatta leveransdatum hela hösten?
Kanske båtarna har anlänt när de ska men jag har läst flera i tråden väntrum som lade beställning av Model Y i början av mars med texten på hemsidan att leveranserna skulle ske i augusti. Två veckor senare får de dock sms om att de kan få ta emot sin bil redan i slutet av mars. Det tycker jag tyder på att leveranstiderna på hemsidan inte är något att lita på.
Det har väl aldrig varit tal om några leveransdatum i Augusti 2022? Att vissa får väldigt snabb leverans eftersom de matchas med lagerbilar är inte så konstigt. Men faktum är att det just nu är ett mycket längre hopp med leveranserna som sammanfaller med att Berlin har startat. Kan ju bero på att Kina inte kan leverera. Vi får se.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Ilduce77 »

VilkenElbilBlirDet skrev:
vigge50 skrev:
Melon Must skrev:
Tycker det är lite märkligt att det är längre levereranstid för LR med gemini om de kommer från Kina.

Leveranstid MYLR Med Induction leveranstid i Maj. Gäller svart, vit, grå. Blå=juli, röd=juni.

Performance levereras i April förutom blå=juli, röd=juni

MYLR med gemini levereras i Juli, gäller alla färger.

Min teori är att man i Berlin börjar med Performance (som alla vet) men börjar med LR redan i Maj. Man har inte börjat gjuta gemini fälgar så snikmodellen levereras i Juni när fabriken samtidigt är igång med alla färger.
Det har om och om igen visats de senaste veckorna att de tiderna inte har något med verkligheten att göra så att spekulera baserat på dessa är nog meningslöst.
Tror snarare att dom prioriterar bilar med mer utrustning = högre marginal. Om dom ändå har full orderstock.
Det tror jag också...

I USA var leveranstiden satt till december för en model Y utan fsd. En med samma spec, men med fsb skulle levereras i maj..

Och då är det bara mjukvara. Det visar ju på att de premierar de som betalar.
Model Y Performance
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jan 2022 01:27

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Model Y Performance »

I Q2 kommer Model Y börja levereras utan radar i Europa också:

https://driveteslacanada.ca/model-3/eur ... n-q2-2022/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3653
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

Spännande. Undrar vad Wire wound drive unit innebär.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Model Y Performance
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jan 2022 01:27

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Model Y Performance »

jonasl skrev:
Spännande. Undrar vad Wire wound drive unit innebär.
Om man får killgissa så tror jag det innebär ”hairpin wound motor”, med bättre prestanda och ca 3% bättre räckvidd. Såg att min MYLR jag hämtar imorgon också kommer med det, något som bara fanns på Performance innan.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Dodde »

Önskar nyheten att Berlinbyggda Y kommer med 7 säten q3-22 men det är nog att hoppas på för mycket.
Användarvisningsbild
Tesla_Dave
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 sep 2020 21:46

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Tesla_Dave »

Model Y Performance skrev:
jonasl skrev:
Spännande. Undrar vad Wire wound drive unit innebär.
Om man får killgissa så tror jag det innebär ”hairpin wound motor”, med bättre prestanda och ca 3% bättre räckvidd. Såg att min MYLR jag hämtar imorgon också kommer med det, något som bara fanns på Performance innan.
Nyfiken hur ser du det före bilen kommit? Får min MYLR nästa vecka
Model Y Performance
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jan 2022 01:27

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Model Y Performance »

Tesla_Dave skrev:
Model Y Performance skrev:
jonasl skrev:
Spännande. Undrar vad Wire wound drive unit innebär.
Om man får killgissa så tror jag det innebär ”hairpin wound motor”, med bättre prestanda och ca 3% bättre räckvidd. Såg att min MYLR jag hämtar imorgon också kommer med det, något som bara fanns på Performance innan.
Nyfiken hur ser du det före bilen kommit? Får min MYLR nästa vecka
Skriv in ditt VIN på https://www.vindecoderz.com/.

Du kan hitta ditt VIN när du är inloggad på Teslas ordersida genom att trycka CTRL/CMD+U och söka på ”LRW”.
Nect
elbilist
Inlägg: 1615
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Nect »

Provkörde en Y idag på Teslas event i Hudiksvall.
Lite kluven till bilen.

- Gillar inte stolarna riktigt, men tror det måste vara nått fel på testbilen. Kändes som den hade rejält svankstöd som störde trots att jag minskat den så mycket det gick (passagerarstolen var det inte lika mycket på). Sen måste stolarna bli rejält varma sommartid då materialet kändes som dotterns galonbyxor (långt ifrån premium för min del)

- Väldigt kort sittdyna. Min far tyckte det inte var så farligt. Men det blir kanske jobbigt vid längre resor då jag störde mig lite på det.

- knappt så backspegeln gör någon nytta med brevlådeinkastet till bakruta.

- Stötig fjädring. Säkert för att få styvhet när bilen är stor och riktigt kvick! Kändes som man var 18 år igen och åkte i en maxsänkt Golf med nada fjädring vid gupp/ojämnheter.

+ Lägre ljudnivå i kupén än vad jag förväntat mig, klart lägre än vår andra bil Volvo V60. Så helt klart godkänt!

+ Bilderna gör den inte rättvis, bra mycket snyggare i verkligheten.

+ Väldigt rymlig och måste vara den perfekta familjebilen.

+ Underbar drivlina.

+ Pruttkudden. Länge sedan jag hörde min far skratta så mycket :lol:


Summering: En trevlig bil som bör göra många väldigt nöjda. Men kändes som ett steg ner från den jag har just nu. Men överväger trots det att lägga en beställning på en MYP (fast egentligen enbart för laddnätverket).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19588
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bjelke »

Tycker att sittdynor är lite för enkla i alla Teslas modeller faktiskt, många som tycker dom
är för korta och saknar inställning för lårstöd, även jag och sambon tycker så…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Tycker att sittdynor är lite för enkla i alla Teslas modeller faktiskt, många som tycker dom
är för korta och saknar inställning för lårstöd, även jag och sambon tycker så…
Jag provkörde en Polestar 2 med justerbart lårstöd, men jag tyckte bara det kändes konstigt.
Kanske är en vanesak, jag har inte haft det på någon egen bil, men jag är 193 cm lång och borde rimligen "behöva" det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
_PS_
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jan 2022 09:02

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av _PS_ »

Bjelke skrev:
Tycker att sittdynor är lite för enkla i alla Teslas modeller faktiskt, många som tycker dom
är för korta och saknar inställning för lårstöd, även jag och sambon tycker så…
De är för korta. Stolarna generellt är typiskt amerikanska, man sitter lite ovanpå stolen. Jag föredrar de framför Volvos stolar som mest klämmer på utsidan av låren och har märkligt stöd på nedre trapezius. Audis sportstolar är bättre än Teslas, både i materialval (Alcantara är oslagbart) och utformning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3653
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev:
Kanske är en vanesak, jag har inte haft det på någon egen bil, men jag är 193 cm lång och borde rimligen "behöva" det.
Är man så lång som vi så är inga lårstöd tillräckliga och då tror jag det spelar mindre roll. Jag är 194-195 nånstans och har aldrig saknat det - det fanns däremot på Audin men även med dem fullt utdragna upplevde jag ingen direkt skillnad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av The Gentleman »

jonasl skrev:
mikebike skrev:
Kanske är en vanesak, jag har inte haft det på någon egen bil, men jag är 193 cm lång och borde rimligen "behöva" det.
Är man så lång som vi så är inga lårstöd tillräckliga och då tror jag det spelar mindre roll. Jag är 194-195 nånstans och har aldrig saknat det - det fanns däremot på Audin men även med dem fullt utdragna upplevde jag ingen direkt skillnad.
Jag är också 194 cm och tycker att stolarna är alldeles utmärkta. Jag har iofs aldrig haft några direkta problem med sittställning oavsett bil.
Skriv svar