Lidl snabbladdare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dinsdale »

Säg något land där gratis fungerar? Tillräckligt många människor är egoister för att de ska förstöra för alla.

Det finns ingen anledning till att ha så pass snabb laddning som Lidl erbjuder helt gratis. Ok att man får tillbaka ungefär den ström som gick åt för att åka till affären och hem igen, men det är på tok för generöst (inbjuder till missbruk) så som de har nu. 11kW räcker gott och väl, då tar det för lång tid för att folk ska orka stå där till 100%.

Om de ska ha kvar snabbladdaren borde de i vart fall ändra så laddningen stannar på 80% plus stoppa laddsessionen efter den tidsgräns som gäller för aktuell parkering. Inget av det kräver krångliga autentiseringslösningar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dexter86 »

Dinsdale skrev:
Säg något land där gratis fungerar? Tillräckligt många människor är egoister för att de ska förstöra för alla.

Det finns ingen anledning till att ha så pass snabb laddning som Lidl erbjuder helt gratis. Ok att man får tillbaka ungefär den ström som gick åt för att åka till affären och hem igen, men det är på tok för generöst (inbjuder till missbruk) så som de har nu. 11kW räcker gott och väl, då tar det för lång tid för att folk ska orka stå där till 100%.

Om de ska ha kvar snabbladdaren borde de i vart fall ändra så laddningen stannar på 80% plus stoppa laddsessionen efter den tidsgräns som gäller för aktuell parkering. Inget av det kräver krångliga autentiseringslösningar.
Kan hålla med om att kunna stoppa vid X antal procent kanske inte vore en dum lösning på något sätt, den känner ju av att man tex är på 35%, sen får du säg, 15-20% att fylla upp, sen stannar den
Tidsgräns idag är 60min sen kan man inte ladda mer, men antar det bara är att plugga ut o in igen, så där faller det också

Dock hatten av o väldigt generöst av dom men
Därför 22 istället för 11kW ombordladdare hade varit bra, blir lite lönt att plugga in då
Tror aldrig jag använt 11kW, hinner bara trycka i 5kW på 30min , mer meck än man får tillbaka
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5974
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Remuz »

Lidl har ju en app där man blippar en QR i kassan. Ta 5kr/kWh för laddningen, men krediteras det i appen om du handlar är väl en tämligen enkel lösning. Jag har valt Lidl framför ica många gånger pga laddaren, men nu blir jag så irriterad att jag nog ska sluta handla på Lidl ett tag.
P85D svart/svart med gratis SuC
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Gargamel »

Dinsdale skrev:
Säg något land där gratis fungerar? Tillräckligt många människor är egoister för att de ska förstöra för alla.

Det finns ingen anledning till att ha så pass snabb laddning som Lidl erbjuder helt gratis. Ok att man får tillbaka ungefär den ström som gick åt för att åka till affären och hem igen, men det är på tok för generöst (inbjuder till missbruk) så som de har nu. 11kW räcker gott och väl, då tar det för lång tid för att folk ska orka stå där till 100%.

Om de ska ha kvar snabbladdaren borde de i vart fall ändra så laddningen stannar på 80% plus stoppa laddsessionen efter den tidsgräns som gäller för aktuell parkering. Inget av det kräver krångliga autentiseringslösningar.
Jag ser väldigt ofta folk kommer och pluggar in sin bil och sedan blir upphämtad av någon och de åker iväg och gör annat medans bilen laddas fullt
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Klintan »

Lidl har ju på många ställen bötfällt parkerade bilar som ej varit kunder, konstigt att de inte gjort något sånt vid laddaren.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av NiklasTesla »

Hoppas som tidigare nämnt att flera kedjor hakar på detta och det blir lite tävling kring elbilskunderna (ex Ica sätter upp 6st laddare 60kw peak sedan sätter Coop upp 8st laddare med 80kw peak osv).

MVH samt bra beteende skall premieras.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av R_Edvinsson »

NiklasTesla skrev:
Hoppas som tidigare nämnt att flera kedjor hakar på detta och det blir lite tävling kring elbilskunderna (ex Ica sätter upp 6st laddare 60kw peak sedan sätter Coop upp 8st laddare med 80kw peak osv).

MVH samt bra beteende skall premieras.
Frågan är om det behövs mer än 20kW när man handlar?
Då plockar man bort de som åker förbi vara för att snabbladda, även om man börjar tar betalt för kunder som inte handlar.

Och nästa sak är om man ens skall erbjuda laddning till elbilar eller om detta skall vara specificerat för hybrider där denna laddningen faktiskt gör skillnad.
(Och Ja jag vet att många använder ICA och Lidl som enda laddare då de saknar stolpe hemma)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av jonasl »

Det vore ju otroligt enkelt för dem att bara låta "stamkunder" ladda. Det tror jag skulle kunna bli en riktig win-win. Själv handlar jag inte på Lidl och skulle aldrig orka bråka om laddplats för att spara några tior. Det hade varit otroligt mycket bättre med 8 11kW-platser än en snabbladdare, det är många som borde läsa Tibors behovstrappa för laddning!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av martinot »

11 kW är ju perfekt när man laddar hemma över natten, eller när man bor på hotell och det finns som destinationsladdning.

Däremot tycker jag det är totalt meningslöst när man in i en livsmedelsbutik och handla i en halvtimme. Är IMO inte ens värt jobbet och tiden att rulla ut/in och plugga i kabel ens om det är gratis. Skall det till appar, QR-koder och annat skit som skall skannas så är det än värre slöseri av tid för endast 11 kW.

50 kW, även om jag inte handlar på Lidl, kan jag faktiskt se en go poäng med. Så ur det perspektivet tycker jag att de faktiskt tänkt rätt jämfört med ICA och andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av jonasl »

Med 50kW blir det meningsfullt för en snabb handling om det finns ledig laddning, men chansen är minimal eftersom massa folk ska snikladda av ren snålhet. Det gynnar inte Lidl.

Om det finns 11kW kan man få i 60-70km laddning vid storhandling, förhoppningsvis mer än du spenderat på att köra t.o.r - och om det bara är för riktiga kunder så finns det dessutom en chans att det finns plats.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av bonath »

Problemet är väl att de som jobbar i butiken knappt vet om att det finns en laddare utanför.
Totalt ointresserade...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dexter86 »

bonath skrev:
Problemet är väl att de som jobbar i butiken knappt vet om att det finns en laddare utanför.
Totalt ointresserade...
Dom e ju inte där för att rodda med laddarna :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
Problemet är väl att de som jobbar i butiken knappt vet om att det finns en laddare utanför.
Totalt ointresserade...
Är tyvärr även min erfarenhet när jag haft strulande laddare på Circle K och sagt till inne på macken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dexter86 »

Kö till laddaren här i stan , en Model 3 köar , snubben i Taycan Cross Turismo läser tidningen och snubben i Passaten chillar :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19578
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Bjelke »

Dexter86 skrev:
Kö till laddaren här i stan , en Model 3 köar , snubben i Taycan Cross Turismo läser tidningen och snubben i Passaten chillar :lol:
Solklar succé! :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dinsdale »

Lidl kommer börja ta betalt och/eller kräva nån form av registrering, se mycket tidig information på http://www.lidl.se/ladda-hos-lidl . Verkar inte vara helt färdigt än, länk till betallösning leder ingenvart osv. Inga prisuppgifter heller, och i texten står det om nån lucka man måste öppna för att komma åt laddkabeln. De kanske monterar på nån form av låsbygel på laddkablarna?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av bonath »

Texten:
Anslut din laddkabel till uttaget och stäng luckan för att påbörja laddningen.
Terminalen lyser blått när fordonet laddas
För att avsluta laddningen, använd länken i din smartphone eller koppla ur din laddkabel från ditt fordon.
Öppna luckan med den röda knappen och ta bort din laddkabel från uttaget.

Din kabel står det... Ska det bli AC-laddning?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Klintan »

Kan det vara så att betallösning inte är riktigt klar och någon sitter och skissar på en infosida efter eget huvud? Stänga lucka för att starta laddningen? Hoppas det blir något bra av det i slutändan och att de fortsätter satsa på DC-laddare.
Elbilist sedan 2014
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av R_Edvinsson »

bonath skrev:
Texten:
Anslut din laddkabel till uttaget och stäng luckan för att påbörja laddningen.
Terminalen lyser blått när fordonet laddas
För att avsluta laddningen, använd länken i din smartphone eller koppla ur din laddkabel från ditt fordon.
Öppna luckan med den röda knappen och ta bort din laddkabel från uttaget.

Din kabel står det... Ska det bli AC-laddning?
Ett antal AC stolpar för hybrider och sen 3-4 50kW till elbilar så sätter de klart en standard för butiker.

Sen en QR kod på laddaren och en fast avgift på 50-100:- / laddning... som sen räknas av när du handlar inne i butiken via samma app som skannas i kassan.

Frågan är om man skall behöva söka job hos dem och ro detta i hamn :mrgreen:
nanook592
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2021 10:01

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av nanook592 »

Laddade nyss på Lidl och det var lite bökigare än förut. Fick scanna en QR-kod och kom in på en websida. Där fick man fylla i sina uppgifter och sen välja betalmetod. Jag kunde välja mellan Paypal och kort. Här fick jag göra om två gånger innan det gick igång.

Det som var dåligt var att det inte stod något om priset per kwh på websidan. Det var efter laddningen jag gick in på min bank och såg att de dragit 155 kr för 40 kwh! Alltså tar de typ 3,85 kr/kwh utan att de säger nåt! Inte ok.

Sen såg jag även att de registrerat 625 kr på kortet. Det gör ju CircleK också i och för sig. Men jag kommer absolut bevaka det att de betalar tillbaka de 625 kr.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av pejvic »

nanook592 skrev:
Laddade nyss på Lidl och det var lite bökigare än förut. Fick scanna en QR-kod och kom in på en websida. Där fick man fylla i sina uppgifter och sen välja betalmetod. Jag kunde välja mellan Paypal och kort. Här fick jag göra om två gånger innan det gick igång.

Det som var dåligt var att det inte stod något om priset per kwh på websidan. Det var efter laddningen jag gick in på min bank och såg att de dragit 155 kr för 40 kwh! Alltså tar de typ 3,85 kr/kwh utan att de säger nåt! Inte ok.

Sen såg jag även att de registrerat 625 kr på kortet. Det gör ju CircleK också i och för sig. Men jag kommer absolut bevaka det att de betalar tillbaka de 625 kr.

Håller med, testade idag, fick inte ens igång det. Dyrare än Incharge och helt ointressant. Man borde kunna starta via Lidls app och istället få laddpoäng tex om man handlar. Riktigt svårt att få igång också. Men de måste absolut ha en bra lösning. Var i Häggvik förra veckan och det var några vidriga taxis som stod och blockerade utan att handla. De gav varandra sladden osv. Synd att de inte får till det på ett bra sätt.

Detta var faktiskt det mest röriga jag varit med om med elbil. Hittills
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2275
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det förklarar att det plötsligt blev tomt på Lidl laddplatserna.

Nu är väl det snart över helt och hållet vad gäller gratisladdning.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Dinsdale »

Det är förvisso dyrt med nästan 4 kr/kWh men det är trots allt en likströmsladdare, och jämfört med övriga snabbladdare är det ändå ganska prisvärt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2275
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, nu kanske det kommer kunder från närområdet, som inte har möjlighet att ladda hemma.

En timmes handlade fyller ju på både batteriet och kundvagnen rätt bra......
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Lidl snabbladdare

Inlägg av RagWal »

Äntligen säger jag. Gratis är inte bra.
Skriv svar