Jag tror inte det har med vikt att göra (tänk på Galileos demonstration av att olika vikter faller lika fort). Det har nog snarare med rotationsmoment att göra, dvs att när motorerna och hjulen bromsar in under flygturen så vrids bilen i motsatt riktning. Han borde alltså gasat på för att kompensera (om det nu går med alla elektroniska system som kan förhindra det av något skäl, typ brist på väggrepp).
Borde vara möjligt för Tesla att programmera in en sekvens för att bevara orienteringen av bilen med hjälp av rotationsmoment i motorer och hjul. Om det nu finns ett business case för en sån feature, förstås.
Funkar ju på en motocross men hur mycket kan rotationsmoment påverka en bil som väger närmare 2.5 ton? På rallytävlingar så ser man sällan föraren lätta på gasen i hoppet och det är ju ofta den dyker med fronten.
Visst, men vilken alternativ kraft tänker du är förklaringen? Tänk också att den totala roterande massan inte är så liten (hjul, axlar och rotorer i motorerna), samt att rotationshastigheten i motorernas rotorer är mycket hög, förhållandevis.
Kanske att det sista som lämnar marken är bakhjulen så att den sista kicken från guppet träffar just bakvagnen och är kraftigare. Men för att den kicken skulle vara kraftigare än den på framvagnen så behöver bilens mittpunkt sänkts under tiden. Jag ser det inte som sannolikt inför mitt inre öga, men vem vet... något för en masters avhandling?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag skulle gissa på kickern i kombination att föraren släppte på gasen i hoppet, exakt samma sak sker när du hoppar med en mx och fyrhjuling. Man måste hålla jämna gas tills hela hela fordonet har lämnat hoppet annars så dyker framänden.
Även downforce såg jag någon nämna som möjlig orsak men har återigen svårt att tro att det skulle kunna påverka så pass mycket.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Haha, man undrar vad de trodde skulle hända med tanke på hur det där krönet ser ut? De kunde väl ändå testkört i lite mer lagom hastighet, kanske trackmode hade hjälp och gasa lite men knappast utan många dyra övningar först...
Men en förstärkt pneumatisk frunk med ett femte landningshjul i fronten gör nytta av frunken
Model S 90D Facelift 2016
Försäkring: Länsförsäkringar i Snorrland
2000mil, trafik, delkasko, vagnskada, tilläggsförsäkring MER. 11753KR/ÅR
Haha, man undrar vad de trodde skulle hända med tanke på hur det där krönet ser ut? De kunde väl ändå testkört i lite mer lagom hastighet, kanske trackmode hade hjälp och gasa lite men knappast utan många dyra övningar först...
Men en förstärkt pneumatisk frunk med ett femte landningshjul i fronten gör nytta av frunken
Det var väl i högsta grad meningen? Det är för att få views och tjäna pengar på youtube o dyl.
Haha, man undrar vad de trodde skulle hända med tanke på hur det där krönet ser ut? De kunde väl ändå testkört i lite mer lagom hastighet, kanske trackmode hade hjälp och gasa lite men knappast utan många dyra övningar först...
Men en förstärkt pneumatisk frunk med ett femte landningshjul i fronten gör nytta av frunken
Det var väl i högsta grad meningen? Det är för att få views och tjäna pengar på youtube o dyl.
Så stor krasch tror jag inte dom hade räknat med
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Haha, man undrar vad de trodde skulle hända med tanke på hur det där krönet ser ut? De kunde väl ändå testkört i lite mer lagom hastighet, kanske trackmode hade hjälp och gasa lite men knappast utan många dyra övningar först...
Men en förstärkt pneumatisk frunk med ett femte landningshjul i fronten gör nytta av frunken
Det var väl i högsta grad meningen? Det är för att få views och tjäna pengar på youtube o dyl.
Så stor krasch tror jag inte dom hade räknat med
Om jag minns rätt så var det dessutom en hyrbil. Så de har alltså totalförstört någon annans Model S. Utöver alla andra bilar som de skadade. Vet inte om någon av de andra bilarna också blev totalförstörda...
Någon som lyckats få någon uppdaterad info om leveranserna till europa?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag hade en mailväxling med Tesla gör ngn vecka sedan där de hoppas på slutet av året då de produceras fler månad för månad - men detta var en gissning / förhoppning.
Någon Plaid+ ser vi nog inte förrän 2024-2026 (som då säkerligen kommer heta Plaid med track package).
Stämmer kanske men jag tolkade det som att tråden nedgraderats från Plaid+ till Plaid eftersom alla som lagt en anmälan till en Plaid+ fått den nedgraderad till Plaid.
Vad får dig att gissa på 2024-2026, jag trodde Plaid+ var helt ute ur bilden eller i varje fall att det inte nämnts något om att en sådan ska komma?
En annan fråga är ju om ni tror att det pris vi fått på Plaid kommer hålla eller om Tesla kommer vilja ha mer betalt?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vad får dig att gissa på 2024-2026, jag trodde Plaid+ var helt ute ur bilden eller i varje fall att det inte nämnts något om att en sådan ska komma?
Dom har testat en fetare aktiv vinge på Model S. Den kombinerat med https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true (som än så länge är vapor-ware, precis som track package till M3P) och rejsigare fjäderben skulle bli vad Plaid+ var tänkt att bli.
Det dröjer nog ett tag till, men en brasklapp skulle ju vara om försäljningen
i stort sjunker (trots sänkta priser) så kanske det börjar bli ett överskott av
batterier vilket lär vara största anledningen till att dom väntat med Plaid+ , men
samtidigt så behövs det en jäkla massa batterier till lastbilar tex, då tror jag
faktiskt att Roadstern kommer före (som också fått vänta länge, kanske delvis
pga batterierna).
Det dröjer nog ett tag till, men en brasklapp skulle ju vara om försäljningen
i stort sjunker (trots sänkta priser) så kanske det börjar bli ett överskott av
batterier vilket lär vara största anledningen till att dom väntat med Plaid+ , men
samtidigt så behövs det en jäkla massa batterier till lastbilar tex, då tror jag
faktiskt att Roadstern kommer före (som också fått vänta länge, kanske delvis
pga batterierna).
Tror du verkligen orsaken till Roadstern kan vara brist på batterier? Den skulle väl aldrig bli en volymmodell? Kommer ihåg nägot uttalande från Elon att det var en ”halo car” för att visa hur överlägsen en elektrisk drivlina är. De kanske inte ens behöver bygga den för att uppnå det syftet?
Det dröjer nog ett tag till, men en brasklapp skulle ju vara om försäljningen
i stort sjunker (trots sänkta priser) så kanske det börjar bli ett överskott av
batterier vilket lär vara största anledningen till att dom väntat med Plaid+ , men
samtidigt så behövs det en jäkla massa batterier till lastbilar tex, då tror jag
faktiskt att Roadstern kommer före (som också fått vänta länge, kanske delvis
pga batterierna).
Tror du verkligen orsaken till Roadstern kan vara brist på batterier? Den skulle väl aldrig bli en volymmodell? Kommer ihåg nägot uttalande från Elon att det var en ”halo car” för att visa hur överlägsen en elektrisk drivlina är. De kanske inte ens behöver bygga den för att uppnå det syftet?
Ganska dyrt att bygga den också med tanke på hur många de måste dela ut gratis...
Är fortfarande nyfiken på om Tesla bokat det som en skuld i räkenskaperna
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Det dröjer nog ett tag till, men en brasklapp skulle ju vara om försäljningen
i stort sjunker (trots sänkta priser) så kanske det börjar bli ett överskott av
batterier vilket lär vara största anledningen till att dom väntat med Plaid+ , men
samtidigt så behövs det en jäkla massa batterier till lastbilar tex, då tror jag
faktiskt att Roadstern kommer före (som också fått vänta länge, kanske delvis
pga batterierna).
Tror du verkligen orsaken till Roadstern kan vara brist på batterier? Den skulle väl aldrig bli en volymmodell? Kommer ihåg nägot uttalande från Elon att det var en ”halo car” för att visa hur överlägsen en elektrisk drivlina är. De kanske inte ens behöver bygga den för att uppnå det syftet?
Ganska dyrt att bygga den också med tanke på hur många de måste dela ut gratis...
Är fortfarande nyfiken på om Tesla bokat det som en skuld i räkenskaperna
Jo det kanske spelar in. Tesla Björn hade väl 2st han skulle få? Undrar hur HAN bokat det i sina räkenskaper?
När det gäller Plaid+ så känns den väl inte helt nödvändig just nu. Låter som Plaid räcker!
Det dröjer nog ett tag till, men en brasklapp skulle ju vara om försäljningen
i stort sjunker (trots sänkta priser) så kanske det börjar bli ett överskott av
batterier vilket lär vara största anledningen till att dom väntat med Plaid+ , men
samtidigt så behövs det en jäkla massa batterier till lastbilar tex, då tror jag
faktiskt att Roadstern kommer före (som också fått vänta länge, kanske delvis
pga batterierna).
Tror du verkligen orsaken till Roadstern kan vara brist på batterier? Den skulle väl aldrig bli en volymmodell? Kommer ihåg nägot uttalande från Elon att det var en ”halo car” för att visa hur överlägsen en elektrisk drivlina är. De kanske inte ens behöver bygga den för att uppnå det syftet?
Ganska dyrt att bygga den också med tanke på hur många de måste dela ut gratis...
Är fortfarande nyfiken på om Tesla bokat det som en skuld i räkenskaperna
Jo det kanske spelar in. Tesla Björn hade väl 2st han skulle få? Undrar hur HAN bokat det i sina räkenskaper?
När det gäller Plaid+ så känns den väl inte helt nödvändig just nu. Låter som Plaid räcker!
Den specades med 1200 hk.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....