Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

1 031,60 USD
+37,62 (3,78 %)i dag

Brentolja
120 USD/FAT
+5,07%
Putin kommer att kräva gasbetalningar i rubel
https://www.di.se/live/putin-kommer-att ... r-i-rubel/
Krisen i Ukraina skulle kunna leda till brist på diesel, varnar företrädare för oljebranschen för.
https://www.vibilagare.se/nyheter/oljeb ... ieselbrist
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

MWall skrev:
Jag undrar lite om hur du kom fram till att den var köpvärd vid 775 och borde säljas vid 915?

Är det bara magkänsla baserat på att den pendlar runt 800 eller har du någon djupare analys bakom?

Känns lite som att spela på rött eller svart i dessa tider. Rätt vad det är så händer något i kriget som får börsen att sticka uppåt eller nedåt.
Jag har en skärm i min uppsättning hemma som är dedikerad för ren daytrading. Här fokuserar jag på en kurs i taget, där jag pendlar mellan tre olika kurser. Att försöka lära mig hur man får ett kapital att öka som daytrader har jag pysslat med i ett par-tre års tid nu med ett litet uppehåll mellan så jag är en rookie. Det gäller att hitta en formula som man kan agera inom för att skapa ett fönster i kurserna som är tillräckligt säkert där pengarna kan växa. Det här fönstret att agera blir mindre och mindre ju mer regler jag sätter upp för mig själv. Jag gör numera kanske 5-6-7-8 lyckade affärer och så är det sedan den där sista som whipar ut kanske två-tre dagars jobb. Lite som att bygga korthus ute. Det gäller att undvika de där tillfällena när det blåser. Vi får se om jag hittar en formula som riskminimerar tillräckligt för att jag ska lyckas på riktigt. Det kanske inte går eller så går det. Oavsett är det på något märkligt sätt enormt skoj.

Så princip står jag med samma kapital som jag gick in med när jag startade om nu för ett halvår sedan + - 20 procent beroende på dagsformen (borde vara högst 10 procent åt vardera hållet men dipparna är ibland riktigt kluriga att hantera). Men en spinoff är att jag tycker mig fått en känsla för hur kurserna beter sig i de aktier jag moniterar och hur de ändrar karaktär. Det är Öhrsted, Palantir och Tesla. Palantir och framför allt Öhrsted har gett mig mest huvudvärk med plötsliga dippar som kommer från ingenstans. Tesla är relativt enkel i sin natur i jämförelse då den är så full med pengar att den känns som ett helt eget djur.

Även om det ännu inte hänt så mycket med mitt kapital som daytrader i dessa aktier så tycker jag mig se köp/sälj-tillfällen som är mer long-term. Så här kan jag helt enkelt inte låta bli när det gäller att justera mitt ”riktiga” aktiekapital när jag ser läget. När kursen för Tesla stod i 915 så kände jag att jag tjänat tillräckligt för att vara nöjd den här gången. Det är någon slags börsfest just nu på senaste tiden som känns konstig så min övertygelse är att det kommer minst ett nytt tillfälle framöver där man kan köpa in sig igen på riktigt. Jag kan ju ha fel men då finns det andra möjligheter.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
1 031,60 USD
+37,62 (3,78 %)i dag

Brentolja
120 USD/FAT
+5,07%
Putin kommer att kräva gasbetalningar i rubel
https://www.di.se/live/putin-kommer-att ... r-i-rubel/
Krisen i Ukraina skulle kunna leda till brist på diesel, varnar företrädare för oljebranschen för.
https://www.vibilagare.se/nyheter/oljeb ... ieselbrist
Snart dags för nytt ATH på olja +150USD/fat? Hönan eller ägget... Strax efter ATH på olja senast drog "finanskrisen 2008" igång. Hört en del säga att invasionen av Irak efter 9/11 var Cheney/Bush administrationens plan för att hantera peak oil.

Intressanta tider vi lever i. :ugeek:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
1 031,60 USD
+37,62 (3,78 %)i dag

Brentolja
120 USD/FAT
+5,07%
Putin kommer att kräva gasbetalningar i rubel
https://www.di.se/live/putin-kommer-att ... r-i-rubel/
Krisen i Ukraina skulle kunna leda till brist på diesel, varnar företrädare för oljebranschen för.
https://www.vibilagare.se/nyheter/oljeb ... ieselbrist
Snart dags för nytt ATH på olja +150USD/fat? Hönan eller ägget... Strax efter ATH på olja senast drog "finanskrisen 2008" igång. Hört en del säga att invasionen av Irak efter 9/11 var Cheney/Bush administrationens plan för att hantera peak oil.

Intressanta tider vi lever i. :ugeek:

Kommer bli svettigt med inflationen. Var i kontakt med banken igår om att binda lånen men det känns som att det är försent. 3-5 år låg på 2,5-2,9%. Mer än dubbelt vad jag har nu. Hinner verkligen räntan höjas så snabbt?

Även maten kommer bli svindyr. Ryssland och Ukraina odlar väldigt mycket spannmål tydligen. Det kommer märkas på världsmarknaden.

Jag får vara nöjd med bundet elpris och elbilar.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
1 031,60 USD
+37,62 (3,78 %)i dag

Brentolja
120 USD/FAT
+5,07%
Putin kommer att kräva gasbetalningar i rubel
https://www.di.se/live/putin-kommer-att ... r-i-rubel/
Krisen i Ukraina skulle kunna leda till brist på diesel, varnar företrädare för oljebranschen för.
https://www.vibilagare.se/nyheter/oljeb ... ieselbrist
Snart dags för nytt ATH på olja +150USD/fat? Hönan eller ägget... Strax efter ATH på olja senast drog "finanskrisen 2008" igång. Hört en del säga att invasionen av Irak efter 9/11 var Cheney/Bush administrationens plan för att hantera peak oil.

Intressanta tider vi lever i. :ugeek:

Kommer bli svettigt med inflationen. Var i kontakt med banken igår om att binda lånen men det känns som att det är försent. 3-5 år låg på 2,5-2,9%. Mer än dubbelt vad jag har nu. Hinner verkligen räntan höjas så snabbt?

Även maten kommer bli svindyr. Ryssland och Ukraina odlar väldigt mycket spannmål tydligen. Det kommer märkas på världsmarknaden.

Jag får vara nöjd med bundet elpris och elbilar.

Inflation eller deflation...

Keynes skola: Om energipriserna går tillräckligt högt kraschar världens marknader (demand destruction) då allt hänger ihop (utan billig energi ingen tillväxt). Följderna blir mer konkursade bolag samt arbetslöshet och börsnedgång varpå energipriserna går ner samt allt annat varpå centralbankerna igen kan sänka räntorna för att stimulera igång marknaderna. Lite lagom inflation på ca 2% per år är ju riksbankens mål.

Den österrikiska skolan:
Sedan har vi dock stagflation (hög arbetslöshet och hög inflation) och i värsta fall hyperinflation (man låter bara penningmängden öka rejält och alla skulder får ätas upp av inflationen varpå man genomför valutareform till ny valuta folk har förtroende för).

Först i efterhand vet vi och då kommer det vara enkelt att säga borde gjort si istället för så investeringsmässigt.

Deversifiering är nyckeln om du vill kunna spara oavsett scenario (det går om man läser på (allt är gratis idag och du kan lära dig supersnabbt via internet så länge du är källkritisk) om olika tillgångsklasser, olika ekonomiska skolor samt om du är historieintresserad) men om du lånar och lägger in allt på ett kort får du hävstång (väldigt riskfyllt) och kan bli enormt rik på kort tid.

Ett tips är dock att köpa det som just nu är billigt och sedan sälja av lite när det sedan blir börjar bli dyrt.

Just nu köper jag utdelningsaktier som har slaktats kursmässigt på börsen (=högre utdelning så länge dom ligger kvar på samma valutabelopp) samt har rejäl krigskassa för att köpa mer.

Historien härmar sig själv om och om igen.

MVH samt tror på fred i Ukraina rätt snart
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FredrikR »

NiklasTesla skrev:
Just nu köper jag utdelningsaktier som har slaktats kursmässigt på börsen (=högre utdelning så länge dom ligger kvar på samma valutabelopp) samt har rejäl krigskassa för att köpa mer.

Historien härmar sig själv om och om igen.

MVH samt tror på fred i Ukraina rätt snart

Vilka utdelningsaktier har du placerat i?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Skärmavbild 2022-03-24 kl. 19.45.04.png
Skärmavbild 2022-03-24 kl. 19.40.35.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Majoriteten av de där bolagen kommer ju gå i konkurs för ett par år sen då de inte klarar omställningen till eldrift.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

FredrikR skrev:
NiklasTesla skrev:
Just nu köper jag utdelningsaktier som har slaktats kursmässigt på börsen (=högre utdelning så länge dom ligger kvar på samma valutabelopp) samt har rejäl krigskassa för att köpa mer.

Historien härmar sig själv om och om igen.

MVH samt tror på fred i Ukraina rätt snart

Vilka utdelningsaktier har du placerat i?
Ca 200 olika bolag (olika branscher och länder). Googla högutdelare 2022 så får du en bra stabil startportfölj om du kombinerar med investmentbolag/index och globalfonder.

MVH
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Lite OT då det inte är enbart Tesla-relaterat, men tänker att detta ändå passar in här ändå.

Jag har skrivit ett inlägg tidigare om hur jag försöker lära mig daytrade. Sedan kom en fråga kring tips på bolag som ger bra utdelning så jag skrev ihop mina tips kring dessa, vilket blev ett långt utlägg som även innefattande de flesta av mina aktier och ETF:er. (Längre ner).

Är medveten att det finns så mycket kunskap på det här forumet så en del kommer säkert ha åsikter om allt möjligt jag beskrivit, vilket jag välkomnar. Jag lär mig gärna mer så ifall det är någon som har synpunkter - dela dom då gärna med oss alla.

Men först - innan du tar några som helst inspiration från mig - här följer en sammanfattning om mitt mer eller mindre lyckade liv på aktiemarknaden. Och så tar jag inget ansvar för några av tipsen heller. Men självklart önskar jag alla som blir inspirerade lycka till. Jag hoppas vi blir riktigt rika tillsammans.

Första gången jag investerade pengar på börsen var när jag fick en summa efter en försäkring efter min mor som gick bort när jag var 19 år gammal, 1996. Jag brände hälften av pengarna på en snabb bil och byggde en musikstudio. Sedan sparade jag andra hälften. Nästan i alla fall. Jag minns hur jag gick till banken och valde skog och teknikfonder. Det gick bra. På några månader tjänade jag 30k på 200k i kapital. Men när jag sedan sålde av allt för att betala min första lägenhet så har jag därefter stoppat in varenda öre jag tjänat i antingen mina företag eller i renoveringen av mitt gamla skraltiga hus - dvs jag har personligen inte sparat en krona.

När min tidigare fru gick bort 2018 och vårt gemensamma företag som vi byggt upp i sju år tid samtidigt gick i diket så bytte mitt liv riktning igen. Jag fick även reda på att jag har ett hjärtfel och att reservdelarna kostade 500k.

Här bestämde jag mig för att det fick vara nog att jobba bort mitt liv och leva utan buffert. Istället satsade jag på mina värdeord som numera är "andas och njuta". Men hur skulle jag kunna göra detta samtidigt som jag behövde skaffa mig en rejäl summa pengar? Här kom aktiemarknaden in som platsen där jag sedan dess har spenderat mer och mer av min mentala energi.

Jag levde efter min frus bortgång på ingenting, hade inte lust med att göra något annat än att träna för att skingra tankarna och så funderade jag samtidigt på hur jag skulle skaffa mig en halv miljon. Av att göra ingenting så jag fick snabbt en liten buffert. Så när livslusten kom åter började jag med att satsa 80k i ett bolag som heter SeaTwirl. Det fanns en tid när det gick väldigt lätt att tjäna en slant på den kursen då den såg i stort sett likadan ut varje eller varannan dag, den åkte berg-och-dalbana mellan 160-200 kr. Det var bara att lägga in vid 160 sek och sälja av en bit upp och sedan göra om resan en eller två dagar efter. Jag tror man kallar det för "swing trading". Jag började tjäna så mycket här att jag märkte hur kursen påverkades efter hur jag lade mina köp. Det får man inte göra men har man tillräckligt med cash så går kurser med liten likviditet ändå att styra till viss del. Jag fick nog en smula hybris och tyckte att jag hade knäckt nyckeln till totalt oberoende.

När kursen drog iväg till en bit över 200 släppte jag taget om den och tog pengarna som jag tjänat som en del av grundkapitalet till min första (begagnade) tesla. Hjärtat hade ännu inte gett upp så varför inte passa på att köra drömbilen? Andas och njuta..

Efter denna succé trodde jag att att detta skulle bli normen, att tjäna pengar på aktier verkade så enkelt, men historiken har visat att jag hade väldigt mycket tur. Jag var nog även oförstående på så vis att jag ännu inte hade blivit bränd.

Jag gjorde därefter ett par större investeringar i förhoppningsbolag som jag fortfarande tror på men som dragit ner min portfölj ordentligt. Här följde sedan ett par år med att lära mig om diversifiering, värdebolag och utdelningsbolag. Trots att jag började diversifiera min portfölj så har min långtidsportfölj ändå blött ordentligt men trots detta så har det gått bra. Mycket för att jag hela tiden kontinuerligt skjuter till en stor del av min lön varje månad vilket kompenserar för när det går sämre, vilket är en grundregel när det gäller eget sparande. Efter att jag sålde av Tesla ur min egna portfölj på topp i början av Januari + efter senaste tidens uppgång så är portföljen tillbaks så att grundkapitalet precis ligger på plus. Ifall även de förhoppningsbolag jag investerat i börjar ge frukt någon gång så är det bara att se glad ut. Då kommer jag tjäna riktigt mycket pengar. Om inte så är det bra läropengar.

Jag har även fått förtroendet att förvalta en annan portfölj som inte är min egen och här gick jag all-in den 24 februari (vilket jag även gjorde i min egen portfölj). Den är nu efter en månad upp tio procent och är riktigt vacker, i mitt tycke bra mix mellan fonder, aktier och ETF:er vilket visar att det faktiskt går att lära sig om man är lite envis.

Jag är fortfarande en glad amatör - men spenderar i princip 100% av min vakna tid på aktiemarknaden och tycker att jag börjar få till det mer och mer. Kanske att jag kan livnära mig på detta en dag ifall jorden råkar finns kvar ett tag till med mig inkluderad. Vem vet. Eller så fortsätter det att vara en rolig hobby.

Mitt absolut bästa och enklaste men även kanske svåraste tips är att vara långsiktig. Warren Buffet tycker att man ska gå in med stora pengar och sedan sluta titta på kontot. Det är förmodligen det bästa tipset men ingen regel utan undantag…: Jag kör själv en variant där jag försöker blanda kortsiktiga vinster med mer långsiktiga investeringar. Helt enkelt för att det är roligt och för att det börjat fungera för mig. En person med ett vanligt jobb har dock inte möjligheten att ”bli ett” med marknaden (vilket ingen egentligen har möjligheten till) men jag tror det händer något i skallen på en när man i realtid ser flödet med pengar i en och samma kurs eller posterna i ens egen portfölj. Så jag skulle nog föredra att vara aktiv. Köp dock inte aktier bara för att du råkar ha pengar. Det är rejält störigt att komma in fel i en aktiekurs. Köp istället för att tillfället är rätt. (Fonder kan du gå in i nääästan hur som helst. Om du sparar långsiktigt.)

Ett annat tips är att ha tillräckligt mycket cash för att kunna gå in när det dippar och då köpa kvalitetsbolag som har en solid historik. Gärna bolag som varit med så länge att de börjat ge god utdelning. Dessa är bra i osäkra tider, vilket man nog får säga att det är numera konstant. Jag försöker just nu sälja av och bygga 30 % cash. Ligger på mellan 15-25 % i mina olika portföljer.

Ett tredje tips är att sprida risken mellan aktier, fonder och ETF:er. Fonder är bra då de är aktivt förvaltade och att man har svårare att förstöra för sig själv då de tar tid att köpa och tid att sälja. Fonder är egentligen bästa valet för de flesta. Köp en indexfond och lägg i byrålådan helt enkelt. ETF:er är bra då det går att köpa resultatet av en hel marknad på en gång, och man kan gå in på bred front när det dippar. En fond är inte så enkel att köpa dippen i då köpet ibland sker över flera dagar. Även att man kan köpa ETF:er som har låg förvaltningskostnad, då de är passivt förvaltade.

Jag månadssparar hälften i fonder och sedan går jag in med andra hälften i aktier och/eller ETF:er. Här tror jag just nu på passivt förvaltade ETF:er inom energi eller råvarumarknaden. Jag undviker (eller försöker undvika) sånt som släpper ut CO2 eller annat som jag inte kan försvara. Mina pengar vill jag placera i marknader som skalar på ett positivt sätt. Dock tycker jag det är en svår balans med Asien/Kina men investerar man i bolag som gör gott för människor i stort så känner jag att jag ändå gör hyfsat rätt.

Här följer tips på bolag som jag köpt in mig i. Tipsen nedan är en sammanfattning från alla mina portföljer.

Ha det gott!

/ Björn
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

NIBE Industrier - här köpte jag i dippen den 24:e feb - har gått upp 34 % nu i min bästa portfölj. Utdelning på 50 öre aktie, nu snart värda 100kr. Om jag inte ägde NIBE skulle jag vänta lite här på en nedgång igen. De har mycket kvar att ge så det kan lämna sig att köpa nu, men jag skulle själv avvakta lite och se vad som händer med marknaden framöver.

Eolus Vind B - upp 32 % sedan köp i min bästa portfölj. Utdelning 1,50 sek per aktie vilket är rätt bra med tanke på att de nu står i 91,2. Önskar att jag hade köpt mer Eolus på en gång i alla portföljer. Dippar det framöver så kommer jag köpa in mig mer. Annars fyller jag nog på löpande ändå. Jag tycker de känns köpvärda. De har åkt igenom en nedåtgående trend som nu känns bruten. Tror jag.

SeaTwirl - min absoluta favorit då jag ju tjänade mina första riktiga pengar på denna, men även den som senare tyngt ner mitt sparande mest efter att jag köpte in mig på 110 när jag tyckte den stod som lägst. Det visade sig att den skulle dippa mycket mer, jag har dock behållit och köpt in mer på 67,5. Jag har investerat ett par hundra tusen totalt i denna vilket är mycket för mig. Just nu gör den en resa uppåt igen. Vertikalaxlade vindkraftverk är något som jag tror stenhårt på ifall de nu lyckas kommersialisera den. Har denna i alla mina portföljer. Dock inget för den som inte uppskattar risk. Så fort man inte köper ett bolag som redan producerar något så ska man verkligen tro på att bolaget kommer leverera..

EQT är ett riskkapitalbolag som har lång historik och har åkt på mycket stryk i närtid vilket varit bra i mina portföljer för jag har här köpt in mig på 283 kr den 24 feb, nu upp 24 % sedan dess och står nu på 352. Såg att något institut satte denna rekommendation till köp och 420 kr nyligen (även om rekommendationen var ner betydligt) Utdelning på 1,4 SEK per aktie. Tror denna har mycket att ge. De gör rejält stora köp, och köpte exempelvis precis Kinas motsvarighet till Anticimex. Äger man skadedjursbekämpning i det landet så tror jag att man har en god framtida marknad. Men de äger även massor andra bolag inom olika sektorer. Hållbarhetsprinciper är typ vertikala, dvs ska genomsyra hela bolagstänket. Hoppas det är sant. Jag gillar bolag som köper andra bolag och sedan hjälper dom tänka hållbart. Bara det nu inte är ren grönmålning.

Latour B. Rätt bra utdelning på 3,3 kr per aktie, men så kostar den just nu 299,5 också. Jag gillar historiken i bolaget och tror att den kommer gå upp en hel del framöver ifall marknaden står sig. Själv har jag gjort 15 % sedan 24 feb på denna, men nere i år totalt 21 procent, så om börsen inte går i diket inom kort så är det köpläge här.

Slitevind. Upp 12 procent sedan jag köpte den 24 feb. Står numera i 102,5 kr. Ingen utdelning (tror jag?) men helt klart en framtidsaktie. De äger vindkraftverk och producerar energi, kort och gott.

EDP Energias de Portugal SA. Jag ramlade över denna lilla pärla och skrev upp den på önskelistan. Slog sedan till vid krigsutbrottet. Om jag minns rätt så har de fortfarande en del fossila källor men ska ut med dom typ 2025 tror jag det var så jag bestämde mig för att gå in. Denna är upp nästan 12 % sedan jag gick in 24 feb. Fortfarande köpvärd med utdelning 0,19 euro per aktie. Jag tror den kan stiga mer inom kort.

Waste Management Inc . Kan det bli tråkigare än att investera i ett bolag som hanterar New Yorks sophämtning? Förmodligen inte. Men de är ett av USA’s mest solida bolag och ger avkastning år efter år. Just nu 0,65 usd per aktie. Upp sedan köp för mig 9,65 % på en månad. Köp och behåll.

Traction B. Delar ut 4,85 kr per aktie. Jag har gått 7 procent plus på denna sedan köp i ena portföljen och ner 1,39 på en annan. Ner i år totalt 7 % så köpläge finns nog fortfarande. De köper tillväxtbolag. Jag gillar denna, bra utdelning, känns som stark utveckling.

Ratos B. Även dessa köper tillväxtbolag. Zoomar man ut denna ser man att de hade någon form av storhetstid för 12 år sedan med över 100 kr per aktie. Numera ligger aktien och simmar på runt 50 kr. Jag är inte helt övertygad över utvecklingen. Men uppåt tror jag den går. Oavsett rätt fet utdelning på 1,2 sek per femtiolapp.

JP Morgan Chase & Co. Bra stabil bankaktie. Delar ut en dollar per aktie. Men den kostar en del också, just nu 140 USD. Jag har gått in nyligen, ligger någon procent plus. Tänker mig denna för diversifiering.

Arion Bank SDB. En bank som jag inte kan något om annat än att den är isländsk, dock är den superintressant. Jag köpte den helt nyligen, ser ut att vara ett kap. Kostar 12,82 SEK just nu men delar ut hela 1,08 sek. Jag vet fortfarande inte om jag ska tro på siffrorna eller om jag fattat helt fel, men den ration är den bästa jag sett med tanke på att det är en bankaktie. Den här kommer jag lasta in mer i, speciellt om det skulle dippa. (Om jag nu inte förstår att något är allvarligt fel när jag efterhand läser in mig mer på den, som att den ägs av en Oligark eller något… :-) Tror detta kan bli en keeper långsiktigt,

ABB Ltd U. Jag köpte ABB då jag egentligen ville köpa in mig i ett starkströmskabel-bolag men inte hittade något som såg intressant ut. Dock tror jag på ABB, de tillverkar prylar som det går väldigt mycket ström i vilket ju är framtiden så vad kan gå fel? Så länge de inte blir mutanklagade.. Stabilt bolag som ligger rätt i omställningen, tror jag. Jag har inte fattat om de har utdelning i år men tidigare har den varit typ 8 kr per aktie. Kostar 315 kr.

Svenska Aerogel Holding. Här har jag gått på en nitlott så det sjunger om det. Aktien är nere 64 procent för mig, men så blir det när man köper förhoppningsbolag. De forskar om och tillverkar (i liten skala) Qartzene som är en sorts supermaterial från ett isoleringsperspektiv. Blandar man detta i färgen och målar taket så reflekteras värmen, vilket är en enkel lösning på många varma länders problem med kyla i sina hus. Vill man ta en chansning så köper man in sig nu för 0,2275 SEK. De gör relativt mycket väsen av sig så helt döda är de inte, kan mycket väl bli en resa uppåt.

Jag har flera andra på min lista också, bland annat lite amerikanska bolag som Sunnova Energy International Inc, Palantir, SunRun (som jag förlorat massivt i, för mig nere 50 % och har börjat vända så kanske köpläge?) samt svenska SolTech Energy Sweden, Eco Wave Power (vete fasiken om denna är något att ha men kanske blir det bästa överraskningen). Har även gått in och ut ur Öhrsted, som jag annars bara kör Daytrade med just nu. Denna investerade jag en gång i på topp i min långtidsportfölj varefter den tappade rätt mycket kapital tills jag gav upp och sålde av den med en hel del i förlust. Jag hade kunnat behållt den men tjänade mina pengar på Tesla här istället. Öhrsted är en svårbegriplig aktie som borde kosta mer tycker jag. Visserligen vart det ett rally i den nyligen men just nu tror jag att luften kommer gå ur lite till, tills det är dags att köpa in sig på kanske 700 eller så. Om marknaden nu inte skjuter iväg den med förnyad styrka. Den där nya dippen jag väntar på kanske inte kommer än på ett tag. Men jag tror det.

Utöver ovanstående aktier, så har jag en lista på 30 fonder som jag sparar i varje månad, enbart hållbara fonder. Eller så hållbara som det är möjligt att bedöma. Några axplock ur dessa: Thematica - Future Mobility Retl SEK Acc. Går starkt just nu. AuAg Precious Green A. Även den bra utväxling på senaste tiden. Handelsbanken Hållbar Energi A. Kändes som denna var på väg i diket ett tag men har återhämtat sig. Så har jag ett par säkra kort (i alla fall enligt Avanza..) som jag köpte helt nyligen: Cliens Mixfond B + AMF Balansfond + Carnegie Strategifond A.

ETF:er:
Här har jag köpt iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist) vilket har gett mig 25 % sedan köp. Japp, köpte den 24 feb.

XACT Norden Högutdelande är en riktigt solid ETF (tror jag). Här har jag lagt in ett övervikt av mitt kapital. Ligger på övervikt i alla mina portföljer. Bra utdelning. Ska du bara göra ett köp - köp då in dig på denna. Hyfsat bra riskspridning.

Xtrackers MSCI World Value UCITS ETF 1C borde fungera bra tycker jag, även här har jag lastat in (för mig) mycket pengar.

Amundi MSCI World Climate Transition CTB ETF EUR har jag köpt in mig i men jag är osäker på om det är en fullträff. Kanske bara för att jag inte gillar namnet. Jag kommer dock behålla den över tid.

Så har jag även ett annat felköp med på listan vilket var Invesco Nasdaq Biotecch UCITS ETF Acc. Ner 15 % i min portfölj. Jag skulle köpa något annat men det blev helt fel här vilket jag upptäckte först mycket senare när den började dala.. Hade en period där jag läste mycket om biotech-företag så jag ville köpa någon med ett snarlikt namn men klickade på fel och köpte… Jag är även numera mer intresserad av energi. Fast jag låter nog denna vara kvar, den är på väg att återhämta sig. Sedan kränger jag den. Man ska ha aktier som man kan förstår sig på och tycker om.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Kul att du delar din historia och tankar Björn. (även om historien som sådan har lite mörka sidor som man inte önskar någon att drabbas av)
En filosofisk fråga / hypotetiskt exempel.
Vad är fördel/nackdel med att köpa en aktie med hög utdelning och som inte rör sig uppåt eller att köpa en indexfond.
Säg 0% ökning på aktien men 10% utdelning på året jämfört med 0% utdelning på fonden och 10% uppgång.
Teoretiskt exempel alltså.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Opinionen gällande FSD har ju definitivt vänt ute i den riktiga världen.
Har du också gjort en gallup?

Det finns nog ingen större opinion åt något håll när det gäller FSD eller autonomi ännu. De flesta konsumenter har inte upplevt autonomi i sin vardag och det är än så länge en ickefråga för dem.

Det kom en undersökning för någon vecka sedan men de delar för lite information om hur undersökningen gick till så det är omöjligt att bedöma hur trovärdig den är: https://www.autopacific.com/autopacific ... s-vehicles
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

bjornnilsson skrev:
NIBE etc...
Tack för att du delar.
Eftersom du har flera bets på miljöteknologi så är ett tips världsledande Tesla som har långt mycket högre tillväxt och vinstpotential än de aktier du äger. Tesla har redan etablerat sig globalt på de flesta större marknader. Lycka till.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Opinionen gällande FSD har ju definitivt vänt ute i den riktiga världen.
Har du också gjort en gallup?

Det finns nog ingen större opinion åt något håll när det gäller FSD eller autonomi ännu. De flesta konsumenter har inte upplevt autonomi i sin vardag och det är än så länge en ickefråga för dem.

Det kom en undersökning för någon vecka sedan men de delar för lite information om hur undersökningen gick till så det är omöjligt att bedöma hur trovärdig den är: https://www.autopacific.com/autopacific ... s-vehicles
På ett sätt är jag inte förvånad över att du har missat att opinionen har vänt, men tillskriver man FUD till allt som inte är bekvämt så är det klart att risken finns.

Kliv ut ur bubblan och läs lite artiklar och kommentarer på andra siter så märker du snabbt att bilden av Elon och FSD inte är lika glittrig som den var för ett par år sen.

Tesla och Space X står sig rätt bra däremot.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Vw har ju sitt swarmdata i version 3 (nya modellen med fler sensorer krävs). Tycker det påminner om nått.

Hur som helst har jag börjat se en mängd model 3. Men det är inte äldre utan 2021+ modeluppdateringen med svarta handtag.
Kan bara tolka det som att många sålt av andelar.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

bjornnilsson skrev:
NIBE Industrier - här köpte jag i dippen den 24:e feb - har gått upp 34 % nu i min bästa portfölj. Utdelning på 50 öre aktie, nu snart värda 100kr. Om jag inte ägde NIBE skulle jag vänta lite här på en nedgång igen. De har mycket kvar att ge så det kan lämna sig att köpa nu, men jag skulle själv avvakta lite och se vad som händer med marknaden framöver.

Eolus Vind B - upp 32 % sedan köp i min bästa portfölj. Utdelning 1,50 sek per aktie vilket är rätt bra med tanke på att de nu står i 91,2. Önskar att jag hade köpt mer Eolus på en gång i alla portföljer. Dippar det framöver så kommer jag köpa in mig mer. Annars fyller jag nog på löpande ändå. Jag tycker de känns köpvärda. De har åkt igenom en nedåtgående trend som nu känns bruten. Tror jag.

SeaTwirl - min absoluta favorit då jag ju tjänade mina första riktiga pengar på denna, men även den som senare tyngt ner mitt sparande mest efter att jag köpte in mig på 110 när jag tyckte den stod som lägst. Det visade sig att den skulle dippa mycket mer, jag har dock behållit och köpt in mer på 67,5. Jag har investerat ett par hundra tusen totalt i denna vilket är mycket för mig. Just nu gör den en resa uppåt igen. Vertikalaxlade vindkraftverk är något som jag tror stenhårt på ifall de nu lyckas kommersialisera den. Har denna i alla mina portföljer. Dock inget för den som inte uppskattar risk. Så fort man inte köper ett bolag som redan producerar något så ska man verkligen tro på att bolaget kommer leverera..

EQT är ett riskkapitalbolag som har lång historik och har åkt på mycket stryk i närtid vilket varit bra i mina portföljer för jag har här köpt in mig på 283 kr den 24 feb, nu upp 24 % sedan dess och står nu på 352. Såg att något institut satte denna rekommendation till köp och 420 kr nyligen (även om rekommendationen var ner betydligt) Utdelning på 1,4 SEK per aktie. Tror denna har mycket att ge. De gör rejält stora köp, och köpte exempelvis precis Kinas motsvarighet till Anticimex. Äger man skadedjursbekämpning i det landet så tror jag att man har en god framtida marknad. Men de äger även massor andra bolag inom olika sektorer. Hållbarhetsprinciper är typ vertikala, dvs ska genomsyra hela bolagstänket. Hoppas det är sant. Jag gillar bolag som köper andra bolag och sedan hjälper dom tänka hållbart. Bara det nu inte är ren grönmålning.

Latour B. Rätt bra utdelning på 3,3 kr per aktie, men så kostar den just nu 299,5 också. Jag gillar historiken i bolaget och tror att den kommer gå upp en hel del framöver ifall marknaden står sig. Själv har jag gjort 15 % sedan 24 feb på denna, men nere i år totalt 21 procent, så om börsen inte går i diket inom kort så är det köpläge här.

Slitevind. Upp 12 procent sedan jag köpte den 24 feb. Står numera i 102,5 kr. Ingen utdelning (tror jag?) men helt klart en framtidsaktie. De äger vindkraftverk och producerar energi, kort och gott.

EDP Energias de Portugal SA. Jag ramlade över denna lilla pärla och skrev upp den på önskelistan. Slog sedan till vid krigsutbrottet. Om jag minns rätt så har de fortfarande en del fossila källor men ska ut med dom typ 2025 tror jag det var så jag bestämde mig för att gå in. Denna är upp nästan 12 % sedan jag gick in 24 feb. Fortfarande köpvärd med utdelning 0,19 euro per aktie. Jag tror den kan stiga mer inom kort.

Waste Management Inc . Kan det bli tråkigare än att investera i ett bolag som hanterar New Yorks sophämtning? Förmodligen inte. Men de är ett av USA’s mest solida bolag och ger avkastning år efter år. Just nu 0,65 usd per aktie. Upp sedan köp för mig 9,65 % på en månad. Köp och behåll.

Traction B. Delar ut 4,85 kr per aktie. Jag har gått 7 procent plus på denna sedan köp i ena portföljen och ner 1,39 på en annan. Ner i år totalt 7 % så köpläge finns nog fortfarande. De köper tillväxtbolag. Jag gillar denna, bra utdelning, känns som stark utveckling.

Ratos B. Även dessa köper tillväxtbolag. Zoomar man ut denna ser man att de hade någon form av storhetstid för 12 år sedan med över 100 kr per aktie. Numera ligger aktien och simmar på runt 50 kr. Jag är inte helt övertygad över utvecklingen. Men uppåt tror jag den går. Oavsett rätt fet utdelning på 1,2 sek per femtiolapp.

JP Morgan Chase & Co. Bra stabil bankaktie. Delar ut en dollar per aktie. Men den kostar en del också, just nu 140 USD. Jag har gått in nyligen, ligger någon procent plus. Tänker mig denna för diversifiering.

Arion Bank SDB. En bank som jag inte kan något om annat än att den är isländsk, dock är den superintressant. Jag köpte den helt nyligen, ser ut att vara ett kap. Kostar 12,82 SEK just nu men delar ut hela 1,08 sek. Jag vet fortfarande inte om jag ska tro på siffrorna eller om jag fattat helt fel, men den ration är den bästa jag sett med tanke på att det är en bankaktie. Den här kommer jag lasta in mer i, speciellt om det skulle dippa. (Om jag nu inte förstår att något är allvarligt fel när jag efterhand läser in mig mer på den, som att den ägs av en Oligark eller något… :-) Tror detta kan bli en keeper långsiktigt,

ABB Ltd U. Jag köpte ABB då jag egentligen ville köpa in mig i ett starkströmskabel-bolag men inte hittade något som såg intressant ut. Dock tror jag på ABB, de tillverkar prylar som det går väldigt mycket ström i vilket ju är framtiden så vad kan gå fel? Så länge de inte blir mutanklagade.. Stabilt bolag som ligger rätt i omställningen, tror jag. Jag har inte fattat om de har utdelning i år men tidigare har den varit typ 8 kr per aktie. Kostar 315 kr.

Svenska Aerogel Holding. Här har jag gått på en nitlott så det sjunger om det. Aktien är nere 64 procent för mig, men så blir det när man köper förhoppningsbolag. De forskar om och tillverkar (i liten skala) Qartzene som är en sorts supermaterial från ett isoleringsperspektiv. Blandar man detta i färgen och målar taket så reflekteras värmen, vilket är en enkel lösning på många varma länders problem med kyla i sina hus. Vill man ta en chansning så köper man in sig nu för 0,2275 SEK. De gör relativt mycket väsen av sig så helt döda är de inte, kan mycket väl bli en resa uppåt.

Jag har flera andra på min lista också, bland annat lite amerikanska bolag som Sunnova Energy International Inc, Palantir, SunRun (som jag förlorat massivt i, för mig nere 50 % och har börjat vända så kanske köpläge?) samt svenska SolTech Energy Sweden, Eco Wave Power (vete fasiken om denna är något att ha men kanske blir det bästa överraskningen). Har även gått in och ut ur Öhrsted, som jag annars bara kör Daytrade med just nu. Denna investerade jag en gång i på topp i min långtidsportfölj varefter den tappade rätt mycket kapital tills jag gav upp och sålde av den med en hel del i förlust. Jag hade kunnat behållt den men tjänade mina pengar på Tesla här istället. Öhrsted är en svårbegriplig aktie som borde kosta mer tycker jag. Visserligen vart det ett rally i den nyligen men just nu tror jag att luften kommer gå ur lite till, tills det är dags att köpa in sig på kanske 700 eller så. Om marknaden nu inte skjuter iväg den med förnyad styrka. Den där nya dippen jag väntar på kanske inte kommer än på ett tag. Men jag tror det.

Utöver ovanstående aktier, så har jag en lista på 30 fonder som jag sparar i varje månad, enbart hållbara fonder. Eller så hållbara som det är möjligt att bedöma. Några axplock ur dessa: Thematica - Future Mobility Retl SEK Acc. Går starkt just nu. AuAg Precious Green A. Även den bra utväxling på senaste tiden. Handelsbanken Hållbar Energi A. Kändes som denna var på väg i diket ett tag men har återhämtat sig. Så har jag ett par säkra kort (i alla fall enligt Avanza..) som jag köpte helt nyligen: Cliens Mixfond B + AMF Balansfond + Carnegie Strategifond A.

ETF:er:
Här har jag köpt iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist) vilket har gett mig 25 % sedan köp. Japp, köpte den 24 feb.

XACT Norden Högutdelande är en riktigt solid ETF (tror jag). Här har jag lagt in ett övervikt av mitt kapital. Ligger på övervikt i alla mina portföljer. Bra utdelning. Ska du bara göra ett köp - köp då in dig på denna. Hyfsat bra riskspridning.

Xtrackers MSCI World Value UCITS ETF 1C borde fungera bra tycker jag, även här har jag lastat in (för mig) mycket pengar.

Amundi MSCI World Climate Transition CTB ETF EUR har jag köpt in mig i men jag är osäker på om det är en fullträff. Kanske bara för att jag inte gillar namnet. Jag kommer dock behålla den över tid.

Så har jag även ett annat felköp med på listan vilket var Invesco Nasdaq Biotecch UCITS ETF Acc. Ner 15 % i min portfölj. Jag skulle köpa något annat men det blev helt fel här vilket jag upptäckte först mycket senare när den började dala.. Hade en period där jag läste mycket om biotech-företag så jag ville köpa någon med ett snarlikt namn men klickade på fel och köpte… Jag är även numera mer intresserad av energi. Fast jag låter nog denna vara kvar, den är på väg att återhämta sig. Sedan kränger jag den. Man ska ha aktier som man kan förstår sig på och tycker om.
Äger mycket av det som du själv äger Björn.

Sedan kan man såklart fundera på om inte globalfonder är bättre för 99% av alla som vill placera i börsen men tycker själv att det är roligare och kunna plocka lite russin ur kakan (blandar som sagt fonder och rena aktier både utdelningensaktier samt tillväxtaktier).

MVH samt ligger en bra bit över OMX30 senaste tre åren
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Jordad skrev:
dd88 skrev:
Opinionen gällande FSD har ju definitivt vänt ute i den riktiga världen.
Har du också gjort en gallup?

Det finns nog ingen större opinion åt något håll när det gäller FSD eller autonomi ännu. De flesta konsumenter har inte upplevt autonomi i sin vardag och det är än så länge en ickefråga för dem.

Det kom en undersökning för någon vecka sedan men de delar för lite information om hur undersökningen gick till så det är omöjligt att bedöma hur trovärdig den är: https://www.autopacific.com/autopacific ... s-vehicles
På ett sätt är jag inte förvånad över att du har missat att opinionen har vänt, men tillskriver man FUD till allt som inte är bekvämt så är det klart att risken finns.

Kliv ut ur bubblan och läs lite artiklar och kommentarer på andra siter så märker du snabbt att bilden av Elon och FSD inte är lika glittrig som den var för ett par år sen.

Tesla och Space X står sig rätt bra däremot.
Att komma dragande med några få källor som har varit negativa till allt som Tesla har gjort historiskt är inte ett bevis för att någon opinion har vänt. CNBC som tex har uppmärksammats här har varit negativa till Tesla och spridit skrämselpropaganda om autopilotskrascher och annat i ett halvt decennium. Det är inte en opinion som har vänt utan det är samma typ av kritik man spridit under lång tid.

Man ska nog vara försiktig med att tala om filterbubblor när många här verkar välja att bortse från fakta utan istället endast verkar bry sig om åsikter som bekräftar deras egen världsbild.

Hävdar man något om en opinion måste man presentera fakta som underbygger ens påstående. Den enda undersökning jag sett som jag delade ovan indikerar snarare det motsatta mot vad som hävdas här.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Här följer tips på bolag som jag köpt in mig i. Tipsen nedan är en sammanfattning från alla mina portföljer.

Ha det gott!

/ Björn[/quote]

Tack, ändå intressant läsning, och skall kika lite på fonderna, Håller just på att placera om lite i tjänstepensionen.
men en liten reflektion, du talar om att ev kunna leva på det. Med 30 fonder och så många aktier, är du inte uppe i en summa som faktiskt går att leva på fram till pensionen utbetalas? Vet ej din ålder och sits, men du kanske har tjänstepension, individuellt pensionssparande, samt ISK tex som jag. Många gör ju misstaget att i onödan dö ifrån alla pengarna, de hinner inte leva upp dem. Jag tänker lite att det räcker egentligen att arvingarna ärver de boenden man har.
sen tänker jag att burnrate kraftigt avtar runt 75-80årsåldern. Det är bara att dividera åren fram till 75 med totala sparandet så är det nog väldigt många som faktiskt inte behöver jobba om man varit lite aktiv på börsen i en del år.

Min plan är väl inte direkt att jobba mer även om jag bara är drygt 50. Sålänge man har några bekanta som inte jobbar så är det rätt enkelt att få tiden att rulla ändå. jag har tjänat de mesta pengarna på amerikansk teknik, köpte en hel del apple 2010 tex, och lite annat gott. Varvat med lite derivat. Samt teknik och småbolagsfonder i pensionssparandet. Plus låg belåning och ägda boenden.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Jordad skrev:
dd88 skrev:
Opinionen gällande FSD har ju definitivt vänt ute i den riktiga världen.
Har du också gjort en gallup?

Det finns nog ingen större opinion åt något håll när det gäller FSD eller autonomi ännu. De flesta konsumenter har inte upplevt autonomi i sin vardag och det är än så länge en ickefråga för dem.

Det kom en undersökning för någon vecka sedan men de delar för lite information om hur undersökningen gick till så det är omöjligt att bedöma hur trovärdig den är: https://www.autopacific.com/autopacific ... s-vehicles
På ett sätt är jag inte förvånad över att du har missat att opinionen har vänt, men tillskriver man FUD till allt som inte är bekvämt så är det klart att risken finns.

Kliv ut ur bubblan och läs lite artiklar och kommentarer på andra siter så märker du snabbt att bilden av Elon och FSD inte är lika glittrig som den var för ett par år sen.

Tesla och Space X står sig rätt bra däremot.
Att komma dragande med några få källor som har varit negativa till allt som Tesla har gjort historiskt är inte ett bevis för att någon opinion har vänt. CNBC som tex har uppmärksammats här har varit negativa till Tesla och spridit skrämselpropaganda om autopilotskrascher och annat i ett halvt decennium. Det är inte en opinion som har vänt utan det är samma typ av kritik man spridit under lång tid.

Man ska nog vara försiktig med att tala om filterbubblor när många här verkar välja att bortse från fakta utan istället endast verkar bry sig om åsikter som bekräftar deras egen världsbild.

Hävdar man något om en opinion måste man presentera fakta som underbygger ens påstående. Den enda undersökning jag sett som jag delade ovan indikerar snarare det motsatta mot vad som hävdas här.
”många här verkar välja att bortse från fakta utan istället endast verkar bry sig om åsikter som bekräftar deras egen världsbild.”

Oh the irony :roll:

Kan du på blodigt allvar påstå att du inte märker av att färre personer har tillit till Elons påståenden?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

dd88 skrev:
Jordad skrev:
dd88 skrev:
Jordad skrev:
dd88 skrev:
Opinionen gällande FSD har ju definitivt vänt ute i den riktiga världen.
Har du också gjort en gallup?

Det finns nog ingen större opinion åt något håll när det gäller FSD eller autonomi ännu. De flesta konsumenter har inte upplevt autonomi i sin vardag och det är än så länge en ickefråga för dem.

Det kom en undersökning för någon vecka sedan men de delar för lite information om hur undersökningen gick till så det är omöjligt att bedöma hur trovärdig den är: https://www.autopacific.com/autopacific ... s-vehicles
På ett sätt är jag inte förvånad över att du har missat att opinionen har vänt, men tillskriver man FUD till allt som inte är bekvämt så är det klart att risken finns.

Kliv ut ur bubblan och läs lite artiklar och kommentarer på andra siter så märker du snabbt att bilden av Elon och FSD inte är lika glittrig som den var för ett par år sen.

Tesla och Space X står sig rätt bra däremot.
Att komma dragande med några få källor som har varit negativa till allt som Tesla har gjort historiskt är inte ett bevis för att någon opinion har vänt. CNBC som tex har uppmärksammats här har varit negativa till Tesla och spridit skrämselpropaganda om autopilotskrascher och annat i ett halvt decennium. Det är inte en opinion som har vänt utan det är samma typ av kritik man spridit under lång tid.

Man ska nog vara försiktig med att tala om filterbubblor när många här verkar välja att bortse från fakta utan istället endast verkar bry sig om åsikter som bekräftar deras egen världsbild.

Hävdar man något om en opinion måste man presentera fakta som underbygger ens påstående. Den enda undersökning jag sett som jag delade ovan indikerar snarare det motsatta mot vad som hävdas här.
”många här verkar välja att bortse från fakta utan istället endast verkar bry sig om åsikter som bekräftar deras egen världsbild.”

Oh the irony :roll:

Kan du på blodigt allvar påstå att du inte märker av att färre personer har tillit till Elons påståenden?
Vad har opinonen om FSD med Elon uttalanden att göra?
99% av all info om FSD kommer ju från YT/Media och alla förare och förståsigpåare.
Det är ju där opinonen skapas.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

FSD och Elons (brutna) löften är väl högst relevanta när det kommer till vilken syn den stora massan har på tekniken?

Kan dock förstå att man inte uppfattar det så om man omger sig med ja-sägare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

dd88 skrev:
FSD och Elons (brutna) löften är väl högst relevanta när det kommer till vilken syn den stora massan har på tekniken?

Kan dock förstå att man inte uppfattar det så om man omger sig med ja-sägare.
Den stora majoriteten av befolkningen har ingen aning om vad FSD är och vad Elon lovat.
Resten kan delas in i tre läger.
De som Inte tror
De som tror
De som inte bryr sig.

Vilka är det du snackar om?
Du får det som att låta som att alla på hela planeten vet vad FSD är och att alla har en åsikt.
Appropå att sitta i en bubbla alltså.
Fredrik j
Inlägg: 10896
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
dd88 skrev:
FSD och Elons (brutna) löften är väl högst relevanta när det kommer till vilken syn den stora massan har på tekniken?

Kan dock förstå att man inte uppfattar det så om man omger sig med ja-sägare.
Den stora majoriteten av befolkningen har ingen aning om vad FSD är och vad Elon lovat.
Resten kan delas in i tre läger.
De som Inte tror
De som tror
De som inte bryr sig.

Vilka är det du snackar om?
Du får det som att låta som att alla på hela planeten vet vad FSD är och att alla har en åsikt.
Appropå att sitta i en bubbla alltså.
Jag har träffat förbluffande många utanför bubblan som tror att teslas bilar redan är självkörande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

När man berättar att man har en Tesla så är första reaktionen "jaså, den kör väl själv?".

Att Tesla säljer "självkörande" bilar är alltså en ganska vitt spridd myt.

Det vi diskuterar här är väl inte det dock utan vad folk som är lite mer insatta tror om FSD. Investerare, AI-folk osv. Och de börjar tvivla ganska kraftigt på FSD av vad jag förstått. Elons löften har blivit lite av ett skämt.
Skriv svar