Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av backe »

BunkanAndy skrev:
Då träder jag in i väntrummet, en Tesla Model Y LR vit/svart med 20" beställd! Hade egentligen tänkt skaffa en Mercedes EQB, men extremt långa väntetider gjorde att jag valde en model Y istället. Är ju svårt att hejda sig när man väl börjat spana in bilar :lol: . Jag har beställt bilen som en personalbil på min arbetsplats och vi använder Autoplan som partner. Någon annan som har personalbil/tjänstebil och vet något hur man brukar få information som tex tilldelning och förväntat leveransdatum? Kan man själv kontakta en SA hos Tesla och höra status? Jag vill ju vara säker på att leverans sker före 1 juli så att man är garanterad miljöbonus.

Jag har Autoplan på min MY, bilen låg bokad på mig så jag såg i appen när jag hade blivit matchad.
Sen kan du även ha kontakt med en SA så kan du få information även när bilen tas över av Autoplan och försvinner från appen.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

backe skrev:
BunkanAndy skrev:
Då träder jag in i väntrummet, en Tesla Model Y LR vit/svart med 20" beställd! Hade egentligen tänkt skaffa en Mercedes EQB, men extremt långa väntetider gjorde att jag valde en model Y istället. Är ju svårt att hejda sig när man väl börjat spana in bilar :lol: . Jag har beställt bilen som en personalbil på min arbetsplats och vi använder Autoplan som partner. Någon annan som har personalbil/tjänstebil och vet något hur man brukar få information som tex tilldelning och förväntat leveransdatum? Kan man själv kontakta en SA hos Tesla och höra status? Jag vill ju vara säker på att leverans sker före 1 juli så att man är garanterad miljöbonus.

Jag har Autoplan på min MY, bilen låg bokad på mig så jag såg i appen när jag hade blivit matchad.
Sen kan du även ha kontakt med en SA så kan du få information även när bilen tas över av Autoplan och försvinner från appen.
Jag har också beställt en Y som personalbil, via Autoplan. Hur lång tid innan leverans av bilen kunde du se den i appen?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 906
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Arctic Drifter »

themax skrev:
jocke888 skrev:
… och stötigheten på mina 19” när jag släppt ut luft till 2.9 bar är bra.
Samma här. Kineserna stoppar i furstligt med luft i däcken. Hade 3,5 men efter att jag gick till 2,9 blev förbättringen av komforten klart märkbar.
Honkan skrev:
Man gör det när man fraktar på båt eller lastbil så de inte ska kränga.
En annan positiv effekt är att man slipper "ståplattor" på däcken om den stått still länge, jag gör så på min entusiastbil (M3 dock inte med Tesla som tillverkare) lägger jag i 3,2 bar typ så kan den stå still i 6 mån och man slipper den där oblansen de första milen innan däcken blivit runda igen.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

Honkan skrev:
Man gör det när man fraktar på båt eller lastbil så de inte ska kränga.
Jag anser dock att leveransteamet ska fixa det innan kunden hämtar bilen. Undrar hur många som studsar omkring i sina nya bilar?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

themax skrev:
Honkan skrev:
Jag anser dock att leveransteamet ska fixa det innan kunden hämtar bilen. Undrar hur många som studsar omkring i sina nya bilar?
Får det samma effekt om man minskar luften i däcken på 20" fälgarna tro? Någon som provat eller har erfarnhet?

Jag har förstått att de större fälgarna i sig orsakar mindre komfort, men kanske kan man förbättra det något? :)
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jjonas »

Highfoot skrev:
themax skrev:
Honkan skrev:
Jag anser dock att leveransteamet ska fixa det innan kunden hämtar bilen. Undrar hur många som studsar omkring i sina nya bilar?
Får det samma effekt om man minskar luften i däcken på 20" fälgarna tro? Någon som provat eller har erfarnhet?

Jag har förstått att de större fälgarna i sig orsakar mindre komfort, men kanske kan man förbättra det något? :)
Självklart, mindre luft = mjukare gång. Om det inte är för lite förstås.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Jjonas skrev:
Highfoot skrev:
themax skrev:
Honkan skrev:
Jag anser dock att leveransteamet ska fixa det innan kunden hämtar bilen. Undrar hur många som studsar omkring i sina nya bilar?
Får det samma effekt om man minskar luften i däcken på 20" fälgarna tro? Någon som provat eller har erfarnhet?

Jag har förstått att de större fälgarna i sig orsakar mindre komfort, men kanske kan man förbättra det något? :)
Självklart, mindre luft = mjukare gång. Om det inte är för lite förstås.
Tack, får kolla detta när jag får min bil!
IsKub
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 mar 2022 08:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av IsKub »

Melon Must skrev:
IsKub skrev:
Melon Must skrev:
Jag hade beställt en LR med 19” och leverans i Juli. Ändrade i efterhand i måndags till 20” men står fortfarande Juli som uppskattad lev tid. Det står också ”Vi håller på att upprätta din faktura” Jag hade godkänt finansieringen med dnb före ändringen men nu verkar det stannat av i processen. Har dock fått ett nytt beställningsavtal på mail.
Jag gjorde exakt samma sak, har du fått något uppdatering om leveranstiden?
Nej, fortfarande juli…
Jag ringde Tesla idag och frågade om statusen på hemsidan/kontot. De sa att det som står Juli kommer inte att ändras, MEN konfigurationen med 20" och vit färg har uppskattad leveranstid Maj så det är det som gäller för oss också. DVS att hemsidan/kontot speglar inte verkligheten.

De matchar också bilar tätt inpå, med andra ord någon gång i Maj ska vi få VIN matchning och då kommer hemsidan att uppdateras. Tills dess kommer det stå Juli då.

Så, nu kan jag slippa ladda om hemsidan var femte minut...

Hoppas det hjälper dig :)
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av backe »

slugger75 skrev:
backe skrev:
BunkanAndy skrev:
Då träder jag in i väntrummet, en Tesla Model Y LR vit/svart med 20" beställd! Hade egentligen tänkt skaffa en Mercedes EQB, men extremt långa väntetider gjorde att jag valde en model Y istället. Är ju svårt att hejda sig när man väl börjat spana in bilar :lol: . Jag har beställt bilen som en personalbil på min arbetsplats och vi använder Autoplan som partner. Någon annan som har personalbil/tjänstebil och vet något hur man brukar få information som tex tilldelning och förväntat leveransdatum? Kan man själv kontakta en SA hos Tesla och höra status? Jag vill ju vara säker på att leverans sker före 1 juli så att man är garanterad miljöbonus.

Jag har Autoplan på min MY, bilen låg bokad på mig så jag såg i appen när jag hade blivit matchad.
Sen kan du även ha kontakt med en SA så kan du få information även när bilen tas över av Autoplan och försvinner från appen.
Jag har också beställt en Y som personalbil, via Autoplan. Hur lång tid innan leverans av bilen kunde du se den i appen?

Jag såg den där tills Autoplan skickar beställning till Tesla, då är den formellt inte min längre. Sen kom den tillbaka när jag skrev på papper vid leverans.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BaronHellJug »

backe skrev:
slugger75 skrev:
backe skrev:
BunkanAndy skrev:
Då träder jag in i väntrummet, en Tesla Model Y LR vit/svart med 20" beställd! Hade egentligen tänkt skaffa en Mercedes EQB, men extremt långa väntetider gjorde att jag valde en model Y istället. Är ju svårt att hejda sig när man väl börjat spana in bilar :lol: . Jag har beställt bilen som en personalbil på min arbetsplats och vi använder Autoplan som partner. Någon annan som har personalbil/tjänstebil och vet något hur man brukar få information som tex tilldelning och förväntat leveransdatum? Kan man själv kontakta en SA hos Tesla och höra status? Jag vill ju vara säker på att leverans sker före 1 juli så att man är garanterad miljöbonus.

Jag har Autoplan på min MY, bilen låg bokad på mig så jag såg i appen när jag hade blivit matchad.
Sen kan du även ha kontakt med en SA så kan du få information även när bilen tas över av Autoplan och försvinner från appen.
Jag har också beställt en Y som personalbil, via Autoplan. Hur lång tid innan leverans av bilen kunde du se den i appen?

Jag såg den där tills Autoplan skickar beställning till Tesla, då är den formellt inte min längre. Sen kom den tillbaka när jag skrev på papper vid leverans.
Då även jag väntar på en Autoplan-bil (personalbil) undrar jag om du kan beskriva detta lite mer i detalj, hade du beställningen ”själv”/privat först (gick att se i appen) och sen gick den över till Autoplan (gick inte att se) för att sedan komma tillbaka vid leverans?

För mig började det med min beställning ”till” Autoplan och sedan Autoplans beställning till Tesla, så jag har aldrig sett den i appen (är säkert inte matchad ännu, beställd för dryga veckan sedan) - betyder det att jag inte kommer se den förrän vid leverans?
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av easyliving »

Någon mer än jag som precis fick mail som bekräftade min beställning från 2020 på en YLR? Hade bett om att få en LR från Berlin så det kanske är på gång då? Bra pris på den också så funderar på att slå till och byta in min M3.
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dizzycap »

easyliving skrev:
Någon mer än jag som precis fick mail som bekräftade min beställning från 2020 på en YLR? Hade bett om att få en LR från Berlin så det kanske är på gång då? Bra pris på den också så funderar på att slå till och byta in min M3.
Vad hade du beställt för spec? Inredning, fälgar osv. Har de sagt ngt om leverans?

Lite förvånad om de bekräftar MYLR innan de fått iväg ens en enda icke-svart MYP. Det är inte så att de felaktigt matchat dig med en Shanghai-MYLR? Antar att du inte kan se VIN? Riktigt coolt om MYLR börjar komma från Berlin nu redan.
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

IsKub skrev:
Melon Must skrev:
IsKub skrev:
Melon Must skrev:
Jag hade beställt en LR med 19” och leverans i Juli. Ändrade i efterhand i måndags till 20” men står fortfarande Juli som uppskattad lev tid. Det står också ”Vi håller på att upprätta din faktura” Jag hade godkänt finansieringen med dnb före ändringen men nu verkar det stannat av i processen. Har dock fått ett nytt beställningsavtal på mail.
Jag gjorde exakt samma sak, har du fått något uppdatering om leveranstiden?
Nej, fortfarande juli…
Jag ringde Tesla idag och frågade om statusen på hemsidan/kontot. De sa att det som står Juli kommer inte att ändras, MEN konfigurationen med 20" och vit färg har uppskattad leveranstid Maj så det är det som gäller för oss också. DVS att hemsidan/kontot speglar inte verkligheten.

De matchar också bilar tätt inpå, med andra ord någon gång i Maj ska vi få VIN matchning och då kommer hemsidan att uppdateras. Tills dess kommer det stå Juli då.

Så, nu kan jag slippa ladda om hemsidan var femte minut...

Hoppas det hjälper dig :)
Tack! Känns lite bättre nu. Misstänkte att det skulle bli så.
Fredrik j
Inlägg: 10921
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Honkan skrev:
Man gör det när man fraktar på båt eller lastbil så de inte ska kränga.
Tror det är för att undvika ståplattor på däcken.
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av easyliving »

Dizzycap skrev:
easyliving skrev:
Någon mer än jag som precis fick mail som bekräftade min beställning från 2020 på en YLR? Hade bett om att få en LR från Berlin så det kanske är på gång då? Bra pris på den också så funderar på att slå till och byta in min M3.
Vad hade du beställt för spec? Inredning, fälgar osv. Har de sagt ngt om leverans?

Lite förvånad om de bekräftar MYLR innan de fått iväg ens en enda icke-svart MYP. Det är inte så att de felaktigt matchat dig med en Shanghai-MYLR? Antar att du inte kan se VIN? Riktigt coolt om MYLR börjar komma från Berlin nu redan.
Midnight silver, svart, 19. Det står inte ett ord om Berlin i dokumentet och inte heller något leveransdatum. Börjar misstänka att detta dök upp nu helt enkelt för att beställningen sköts upp till Q2 då man beräknade att Berlin skulle vara igång vid den tiden. Borde vara fler här på forat som ska få samma mail då tänker jag. Kollar med tesla imorgon och lägger en uppdatering här.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bruno »

Arctic Drifter skrev:
themax skrev:
jocke888 skrev:
… och stötigheten på mina 19” när jag släppt ut luft till 2.9 bar är bra.
Samma här. Kineserna stoppar i furstligt med luft i däcken. Hade 3,5 men efter att jag gick till 2,9 blev förbättringen av komforten klart märkbar.
Honkan skrev:
Man gör det när man fraktar på båt eller lastbil så de inte ska kränga.
En annan positiv effekt är att man slipper "ståplattor" på däcken om den stått still länge, jag gör så på min entusiastbil (M3 dock inte med Tesla som tillverkare) lägger jag i 3,2 bar typ så kan den stå still i 6 mån och man slipper den där oblansen de första milen innan däcken blivit runda igen.
Bruka trycka i 4 bar under 6 månader, annars är det 3 bar som gäller...
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

easyliving skrev:
Någon mer än jag som precis fick mail som bekräftade min beställning från 2020 på en YLR? Hade bett om att få en LR från Berlin så det kanske är på gång då? Bra pris på den också så funderar på att slå till och byta in min M3.
Nae jag har minsann inte fått ett mail som bekräftar din beställning :D
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bruno »

Ser på Teslas hemsida att leveranstiden är längre för MYP än MYLR, trodde de skulle pumpa ut Performance, är orderstocken redan full så de inte inte kan leverera förrän juli?

Min fru har skjutit upp sin order på MYLR till maj men varifrån den kommer vet vi inte...
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av backe »

BaronHellJug skrev:
backe skrev:
slugger75 skrev:
backe skrev:
BunkanAndy skrev:
Då träder jag in i väntrummet, en Tesla Model Y LR vit/svart med 20" beställd! Hade egentligen tänkt skaffa en Mercedes EQB, men extremt långa väntetider gjorde att jag valde en model Y istället. Är ju svårt att hejda sig när man väl börjat spana in bilar :lol: . Jag har beställt bilen som en personalbil på min arbetsplats och vi använder Autoplan som partner. Någon annan som har personalbil/tjänstebil och vet något hur man brukar få information som tex tilldelning och förväntat leveransdatum? Kan man själv kontakta en SA hos Tesla och höra status? Jag vill ju vara säker på att leverans sker före 1 juli så att man är garanterad miljöbonus.

Jag har Autoplan på min MY, bilen låg bokad på mig så jag såg i appen när jag hade blivit matchad.
Sen kan du även ha kontakt med en SA så kan du få information även när bilen tas över av Autoplan och försvinner från appen.
Jag har också beställt en Y som personalbil, via Autoplan. Hur lång tid innan leverans av bilen kunde du se den i appen?

Jag såg den där tills Autoplan skickar beställning till Tesla, då är den formellt inte min längre. Sen kom den tillbaka när jag skrev på papper vid leverans.
Då även jag väntar på en Autoplan-bil (personalbil) undrar jag om du kan beskriva detta lite mer i detalj, hade du beställningen ”själv”/privat först (gick att se i appen) och sen gick den över till Autoplan (gick inte att se) för att sedan komma tillbaka vid leverans?

För mig började det med min beställning ”till” Autoplan och sedan Autoplans beställning till Tesla, så jag har aldrig sett den i appen (är säkert inte matchad ännu, beställd för dryga veckan sedan) - betyder det att jag inte kommer se den förrän vid leverans?
Det börjar med att jag beställde bilen hos Tesla och lade 1000 kr och då kunde jag se beställningen på mitt konto, efter det gjorde jag klart beställning av personalbil via Autoplan och lämnade ordernummer från Tesla i denna beställning så det kopplas rätt, när Autoplan är klar med sitt så skickar dom beställning på bilen, när Tesla tagit emot den och kopplat den mot min order så försvinner bilen från mitt konto.

När jag hämtar bilen och skriver på att jag är förare av bilen så kopplas den tillbaka till mitt konto och jag kan se bilen igen.

Här någonstans så ska de 1000 kr som jag la i början föras tillbaka till mig från Tesla.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BaronHellJug »

Check och tack för info. Då såg min process lite annorlunda ut: offert/prisförslag från tesla, skickade till Autoplan och sen beställde de bilen, jag (och Autoplan) fick därefter bekräftelse+RN-nummer.

Frågan är väl vem som får info om matchning och sedermera leveranstider, hoppas det är jag och inte Autoplan (får väl ringa tesla och/eller Autoplan och fråga)
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Bruno skrev:
Ser på Teslas hemsida att leveranstiden är längre för MYP än MYLR, trodde de skulle pumpa ut Performance, är orderstocken redan full så de inte inte kan leverera förrän juli?
Det var april fram tills för några dagar sen, så jag antar att första batchen från Berlin sålt slut.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 906
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Arctic Drifter »

Bruno skrev:
Ser på Teslas hemsida att leveranstiden är längre för MYP än MYLR, trodde de skulle pumpa ut Performance, är orderstocken redan full så de inte inte kan leverera förrän juli?

Min fru har skjutit upp sin order på MYLR till maj men varifrån den kommer vet vi inte...
Jag bokade en MYP för två veckor sedan, har april 2022.
Pratade med säljare igår och de kör svarta nu och vi som beställt vita får räkna med andra halvan av april.

Så jag tolkar det som att första batchen svarta och vita MYP är fylld.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 943
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Honkan »

Har beställt en vit MYP och ska bli intressant om vi får leverans i April , man får ju hoppas på det men oavsett så är det viktigaste innan 1 Juli :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av anna__ »

Jag har beställt svart MYP men står juli på mig :(
Beställde iofs häromdagen men som du skriver så kanske alla är bokade..får hoppas på avbokningar


Arctic Drifter skrev:
Bruno skrev:
Ser på Teslas hemsida att leveranstiden är längre för MYP än MYLR, trodde de skulle pumpa ut Performance, är orderstocken redan full så de inte inte kan leverera förrän juli?

Min fru har skjutit upp sin order på MYLR till maj men varifrån den kommer vet vi inte...
Jag bokade en MYP för två veckor sedan, har april 2022.
Pratade med säljare igår och de kör svarta nu och vi som beställt vita får räkna med andra halvan av april.

Så jag tolkar det som att första batchen svarta och vita MYP är fylld.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 906
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Arctic Drifter »

Arctic Drifter skrev:
Jag bokade en MYP för två veckor sedan, har april 2022.
Pratade med säljare igår och de kör svarta nu och vi som beställt vita får räkna med andra halvan av april.

Så jag tolkar det som att första batchen svarta och vita MYP är fylld.
anna__ skrev:
Jag har beställt svart MYP men står juli på mig :(
Beställde iofs häromdagen men som du skriver så kanske alla är bokade..får hoppas på avbokningar
Jag beställde 21/3, så 9 dagar sedan.

Du är inte rädd för att missa 70 000 kr i klimatbonus?
Tesla Model Y Performance
Skriv svar