Körskola med elbilar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Till mina barn säger jag att de troligen inte behöver ta några körkort. Äldsta är 10 år så det är 8 år kvar tills det är dags.
Oj. Tror du får fel där. 8 år går snabbare än man tror.
Ja, jag tror inte att 8 år är lång tid men jag tror inte heller att autonoma bilar behöver vara så långt borta. Frågan är visserligen hur lagar och regler är men om autonoma bilar är säkrare så kommer de nog tillåtas snabbare. Det kommer troligen finnas begränsningar som att de troligen inte gå att köra snabbare än skyltad hastighet t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av bonath »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Till mina barn säger jag att de troligen inte behöver ta några körkort. Äldsta är 10 år så det är 8 år kvar tills det är dags.
Oj. Tror du får fel där. 8 år går snabbare än man tror.
Ja, jag tror inte att 8 år är lång tid men jag tror inte heller att autonoma bilar behöver vara så långt borta. Frågan är visserligen hur lagar och regler är men om autonoma bilar är säkrare så kommer de nog tillåtas snabbare. Det kommer troligen finnas begränsningar som att de troligen inte gå att köra snabbare än skyltad hastighet t.ex.
...och än så länge klarar den inte dimma... Dröjer nog ett tag...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ad#p278713
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Svenssons »

bonath skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Till mina barn säger jag att de troligen inte behöver ta några körkort. Äldsta är 10 år så det är 8 år kvar tills det är dags.
Oj. Tror du får fel där. 8 år går snabbare än man tror.
Ja, jag tror inte att 8 år är lång tid men jag tror inte heller att autonoma bilar behöver vara så långt borta. Frågan är visserligen hur lagar och regler är men om autonoma bilar är säkrare så kommer de nog tillåtas snabbare. Det kommer troligen finnas begränsningar som att de troligen inte gå att köra snabbare än skyltad hastighet t.ex.
...och än så länge klarar den inte dimma... Dröjer nog ett tag...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ad#p278713
Tror inte att Teslas bilar kommer vara de samma om 8 år som idag och det finns fler aktörer. För 8 år sedan fanns inga Model S/X/3 alls så mycket kan hända på den tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Verdi »

Möjligt att bilarna kommer köra en del själv. Men körkort lär väl behövas ett tag till. Först när det kommer bilar utan ratt, pedaler osv kan man åka utan körkort.

För övrigt är det galet svårt att klara 100% av alla situationer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Möjligt att bilarna kommer köra en del själv. Men körkort lär väl behövas ett tag till. Först när det kommer bilar utan ratt, pedaler osv kan man åka utan körkort.

För övrigt är det galet svårt att klara 100% av alla situationer.
Ja, det lär finnas många begränsningar på de första helt självkörande bilarna. Det kan ju vara så att det först bara blir tillåtna på vissa typer av vägar, vissa områden, vissa hastigheter osv. Det ser vi redan nu i både USA och här, både vissa områden och vissa hastigheter som t.ex. den självkörande bussen i Järfälla. det kommer till inte vara samma frihet med en självkörande bil som med en man själv kör. Alla kommer inte föredra en självkörande bil i alla situationer men vissa kanske inte har något alternativ och då ger en självkörande bil mycket mera frihet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Glen88
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 okt 2018 15:47

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Glen88 »

Jag har inte ännu läst igenom allt som skrivits! Men något jag däremot känner att jag bör dela med mig av. Med tanke på att detta handlar om övningskörning med Tesla. En väldigt dyrbil!
När du skaffat försäkring till din bil har du då angivit att någon under 25 år kommer att köra den? Vid övningskörning är detta okej. Att ej ha angivit men om du tänkt låna ut din bilen till din son eller dotter efter övningskörningsperioden är över så bör du se till att ändra detta! Så du inte står utan ersättning vid olycka.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av LarsL »

Dags för körskola eller trafikskola som det tydligen heter åt dottern. Finns det en körskola i Göteborgområdet som har elbilar? De får gärna ha möjlighet att gå BE-utbildning också då jag behöver det till Model Y.

Den körskola vi gick handledarkursen på rekommenderade starkt att ta automatkörkort för alla! Då kan man koncentrera sig på att lära sig trafiken och att hantera bilen. Om man sedan efter några månader eller år vill ta manuellt körkort behöver man bara göra en uppkörning och visa att man kan det, vilket kostar typ 850kr. Klart billigaste sättet att ta kortet på.

Glen88 skrev:
När du skaffat försäkring till din bil har du då angivit att någon under 25 år kommer att köra den? Vid övningskörning är detta okej. Att ej ha angivit men om du tänkt låna ut din bilen till din son eller dotter efter övningskörningsperioden är över så bör du se till att ändra detta! Så du inte står utan ersättning vid olycka.
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.


Ja, detta var arkeologi!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av LarsL »

Hittat en på Hisingen… men inte jättemycket info på hemsidan.

https://moderna-trafikskola-i-goteborg- ... ness.site/

Och Nääs fabriker.

https://drivetogether.se/

Hade önskat lite mer åt Landvetter hållet…
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av dd88 »

Mårtenssons Trafikskola i Mölnlycke har ID3
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.
Jag hoppas verkligen att du inte placerar din dotter framför ratten när hon övningskör. Det kan eventuellt bli lite jobbigt för henne. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.
Jag hoppas verkligen att du inte placerar din dotter framför ratten när hon övningskör. Det kan eventuellt bli lite jobbigt för henne. ;)
Det beror helt på var du orienterar dig. Du sitter ju framför tangentbordet tex.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.
Jag hoppas verkligen att du inte placerar din dotter framför ratten när hon övningskör. Det kan eventuellt bli lite jobbigt för henne. ;)
Det beror helt på var du orienterar dig. Du sitter ju framför tangentbordet tex.
"Framför" i en bil är väl i körriktning. Eller är jag ute och cyklar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av kenjon »

LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.
Jag hoppas verkligen att du inte placerar din dotter framför ratten när hon övningskör. Det kan eventuellt bli lite jobbigt för henne. ;)
Det beror helt på var du orienterar dig. Du sitter ju framför tangentbordet tex.
Nja, egentligen är det fel. Man sitter inte framför tangentbordet (tangentbordet bestämmer riktningen), man har tangentbordet framför sej (du bestämmer riktningen).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av LarsL »

Så ratten är framför den som övningskör.
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Så ratten är framför den som övningskör.
Begreppet "bakom ratten" är ju ganska etablerat...
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Teslawessla »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Så ratten är framför den som övningskör.
Begreppet "bakom ratten" är ju ganska etablerat...
Seriöst..2022 krig i närområdet och ni argumenterar om framför eller bakom..hur slut är ni... uppsträckning nu....
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Teslawessla skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Så ratten är framför den som övningskör.
Begreppet "bakom ratten" är ju ganska etablerat...
Seriöst..2022 krig i närområdet och ni argumenterar om framför eller bakom..hur slut är ni... uppsträckning nu....
Seriöst..2022 krig i närområdet och du sitter och läser på bilforum....
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Teslawessla »

Jag är överallt.. skadad sen bostnien. Alltid vaken! Både jag och frugan kör tesla för vi inte vill vara beroende av diktatorer...
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Teslawessla »

Jag har gett över halva min lön till olika organisationer i Ukrainas. Tro för inte ett ögonblick att ni ska få creddit för det...ni har gjort erat för kriget. Ni kan ta credd för miljöaspekten..
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av rollo »

Sitter bakom ratten, eller är jag bakom flötet? :?:
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av carl-pedal »

Halvligger och halvsover bakom ratten?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av carl-pedal »

https://www.ottossons.nu/

I Örebro finns körskola med både elbil och Tesla!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

carl-pedal skrev:
https://www.ottossons.nu/

I Örebro finns körskola med både elbil och Tesla!
Är inte Tesla en elbil?

De har också VW Golf (bensin) och VW Golf (automat) som två olika bilkategorier. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
carl-pedal skrev:
https://www.ottossons.nu/

I Örebro finns körskola med både elbil och Tesla!
Är inte Tesla en elbil?

De har också VW Golf (bensin) och VW Golf (automat) som två olika bilkategorier. :lol:
Jamenvisst, den förstnämnda tankas med bensin och den andra tankas uteslutande vid en automatstation. Det är ju jättelogiskt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av steffe68 »

Edsbergs trafikskola i Sollentuna har elbilar
https://edsbergstrafikskola.se/
2023 M3P vit/vit
Skriv svar