Långtidsuppställning.
Moderator: Redaktion
Långtidsuppställning.
Frugans MG skall stå parkerad 6 månader i vinter jag hade tänkt ha den ansluten till ett schuko uttag men säljaren säger att den inte skall stå med laddning ansluten utan ladda 100% och låt bilen stå utan anslutning.Trots 7 år med TESLA är jag osäker, vad är ert råd? Jag förutsätter att den som svarar vet vad han talar om.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Långtidsuppställning.
https://www.mg.co.uk/sites/default/file ... Manual.pdf
Nu framgår det ju inte vilken sorts MG du har så manualen ovan kan ju vara till fel bil. På sidan 292-293 står det dock lite hjälpande. Det verkar som att batteriet är lite mer känsligt än i Teslorna så nog bra att hämta så mycket info som möjligt.
Nu framgår det ju inte vilken sorts MG du har så manualen ovan kan ju vara till fel bil. På sidan 292-293 står det dock lite hjälpande. Det verkar som att batteriet är lite mer känsligt än i Teslorna så nog bra att hämta så mycket info som möjligt.
Driver sajten Car.info
Re: Långtidsuppställning.
Låter konstigt att dom rekomenderar 100% laddning. Det är väl i så fall 12 volts batteriet man kan koppla en underhållsladdare till om man är osäker
Ställde min Kona i November med cirkus 50% i batteriet utan att göra någonting. Kom tillbaka nu innan Maj månad. Batteriet hade gått ner några %, det var allt. Du får se om AAKEE kommer till undsättning
Ställde min Kona i November med cirkus 50% i batteriet utan att göra någonting. Kom tillbaka nu innan Maj månad. Batteriet hade gått ner några %, det var allt. Du får se om AAKEE kommer till undsättning
Re: Långtidsuppställning.
Det stämmer inte. Alla li-ion batterier med nickel, cobalt tar skada vid full laddning över lång tid. Det har inget med batteripacket, BMS eller annat att göra. Det är rent kemiskt.
Så ställ den med en landgräns på typ 50%, sladden i. Då laddar den väl även 12-volt om den är designad som de flesta andra elbilar (ladda 12v när HV-batteri är över 20%)
Så ställ den med en landgräns på typ 50%, sladden i. Då laddar den väl även 12-volt om den är designad som de flesta andra elbilar (ladda 12v när HV-batteri är över 20%)
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Långtidsuppställning.
Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?
Re: Långtidsuppställning.
50% är okey, men inte bäst.Bo99 skrev:Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?
Lägst calendar aging får man med låg SOC. 0% men inte helt urladdat batteri är bäst.
Hög SOC är sämre, högre än ca 55%-60% beroende på batterityp är sämre ur livslängdshänseende.
Hög temperatur är dåligt ur livslängdshänseende. Kombinationen hög SOC och hög temp är sämst.
Bilden visar degradering pga tid i ett lithiumbatteri av samma typ som Tesla använder.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Långtidsuppställning.
Intressant att lägsta temperaturen i grafen är 25 grader, det är knappt vi har den temperaturen en vecka i det här landet.AAKEE skrev:50% är okey, men inte bäst.Bo99 skrev:Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?
Lägst calendar aging får man med låg SOC. 0% men inte helt urladdat batteri är bäst.
Hög SOC är sämre, högre än ca 55%-60% beroende på batterityp är sämre ur livslängdshänseende.
Hög temperatur är dåligt ur livslängdshänseende. Kombinationen hög SOC och hög temp är sämst.
Bilden visar degradering pga tid i ett lithiumbatteri av samma typ som Tesla använder.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Långtidsuppställning.
Står bilen ute i solen på asfalt så blir det garanterat varmare än så…mikebike skrev:Intressant att lägsta temperaturen i grafen är 25 grader, det är knappt vi har den temperaturen en vecka i det här landet.AAKEE skrev:50% är okey, men inte bäst.Bo99 skrev:Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?
Lägst calendar aging får man med låg SOC. 0% men inte helt urladdat batteri är bäst.
Hög SOC är sämre, högre än ca 55%-60% beroende på batterityp är sämre ur livslängdshänseende.
Hög temperatur är dåligt ur livslängdshänseende. Kombinationen hög SOC och hög temp är sämst.
Bilden visar degradering pga tid i ett lithiumbatteri av samma typ som Tesla använder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Långtidsuppställning.
lejon1 skrev:Frugans MG skall stå parkerad 6 månader i vinter
Vi bor nog inte på samma ställe…taliz skrev:Står bilen ute i solen på asfalt så blir det garanterat varmare än så…
…men absolut, 25C och sol, då blir nog batteriet 40 grader.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Långtidsuppställning.
Hur ser denna kurva ut vid 20 minusgrader?AAKEE skrev:50% är okey, men inte bäst.Bo99 skrev:Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?
Lägst calendar aging får man med låg SOC. 0% men inte helt urladdat batteri är bäst.
Hög SOC är sämre, högre än ca 55%-60% beroende på batterityp är sämre ur livslängdshänseende.
Hög temperatur är dåligt ur livslängdshänseende. Kombinationen hög SOC och hög temp är sämst.
Bilden visar degradering pga tid i ett lithiumbatteri av samma typ som Tesla använder.
Är det lungt att parkera några veckor med 100% SoC i sådan kyla?
Re: Långtidsuppställning.
Forskningsrapporterna visar på att vid -20 har calendar aging i princip avstannat.Off Grid Byggaren skrev:
Är det lungt att parkera några veckor med 100% SoC i sådan kyla?
Jag skulle nog ändå lämna bilen med lägre SOC. Min bil drar ingen märkbar ström alls på en vecka så jag hade lämnat med 55% eller så.
Vill man safea, 70% då kanske.
Tesla beskriver att man ibte ska lämna bilen ute i stark kyla mer än ett dygn i taget( tror de nämner -30grader)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5