Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Har inte sålt eller köpt någonting. men jag får ändå betala 4500 i schablonskatt i år. svettigt!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Cervenka ifrågasätter Tesla-aktien och ger en rätt banal men ändå intressant förklaringsmodell.
Mytbildningen som uppstår kring ekonomin – ett slags urban legends – är ofta så övertygande att siffror blir ointressanta. Att det inte går att räkna hem vare sig en trea i Vasastan, Tesla-aktien eller bitcoin med traditionell analys hindrar inte dessa tillgångar från att rusa mot stratosfären.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... har-gangen
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10380
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Cervenka ifrågasätter Tesla-aktien och ger en rätt banal men ändå intressant förklaringsmodell.
Mytbildningen som uppstår kring ekonomin – ett slags urban legends – är ofta så övertygande att siffror blir ointressanta. Att det inte går att räkna hem vare sig en trea i Vasastan, Tesla-aktien eller bitcoin med traditionell analys hindrar inte dessa tillgångar från att rusa mot stratosfären.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... har-gangen
Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar. Det går självfallet att räkna hem Tesla-aktien. Det som imo gör aktier i extrema snabbväxare som Tesla så intressanta är att de är oerhört svåra att värdera. Det är inga problem att räkna fram ett värde på $100 per aktie och inte heller några problem att räkna fram $10.000 per aktie, allt med rimliga antaganden. Det finns så otroligt många faktorer som var och en har stor påverkan på aktiens motiverade nuvärde/NPV.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6395
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
Här har han ju en poäng dock tycker jag:
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."

Alla 30-somethings som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10380
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Legato skrev:
Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
Här har han ju en poäng dock tycker jag:
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."

Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknaden ;)

Minns fortfarande hur man gick som 25-åring på gatorna i Helsingfors med mobilen i högsta hugg och ringde "KÖP, KÖP, KÖP!" ordrar till Teletrade i FramFab, Adcore mfl vid det första stora raset. Några månader senare var man inte så kaxig...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
spacecoin skrev:
Legato skrev:
Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
Här har han ju en poäng dock tycker jag:
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."

Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknaden ;)

Minns fortfarande hur man gick som 25-åring på gatorna i Helsingfors med mobilen i högsta hugg och ringde "KÖP, KÖP, KÖP!" ordrar till Teletrade i FramFab, Adcore mfl vid det första stora raset. Några månader senare var man inte så kaxig...

Finanskrisen 2008 var ju också rätt brutal. Men det är ju 14 år sen nu också. Tiden går fort.

Man ska i vilket fall inte försöka fånga "fallande knivar". Det kommer jag ihåg. Tror jag blivit överförsiktig. Tror alltid börsen ska ner. Samma med bostäder. Vid varje bostadsköp har jag haft ångest och tänkt "tänk om". Nu är jag dock tacksam över att vi bor där vi vill bo och skulle klara den där 35%-iga nedgången utan problem.
Fredrik j
Inlägg: 10889
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
spacecoin skrev:
Legato skrev:
Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
Här har han ju en poäng dock tycker jag:
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."

Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknaden ;)

Minns fortfarande hur man gick som 25-åring på gatorna i Helsingfors med mobilen i högsta hugg och ringde "KÖP, KÖP, KÖP!" ordrar till Teletrade i FramFab, Adcore mfl vid det första stora raset. Några månader senare var man inte så kaxig...
Och är man lite äldre så minns man tydligt 90-talskrisen och hur hopplöst det kändes när man inte kände någon i sin egen generation som fortfarande hade ett jobb.
Visserligen ordnade det upp sig till slut men kallduschen skakade om många och min försiktighet mot hög belåning sitter i.
Reagerar också på yngre människor som kallt räknar med konstant avkastning.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

TiborBlomhall skrev:
Skulle de 13 andra ha samma skuldsättning som Tesla skulle deras skuldstapel vara endast $91 B hög. Nu är den 8 ggr högre.
Den egentliga skulden för stora traditionella biltillverkare är svår att få grepp om då lån och leasingprogram räknas in som skuld. Hur Fords skuld ser ut tex: https://www.barrons.com/articles/ford-m ... 1606676484
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
spacecoin skrev:
Legato skrev:
Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
Här har han ju en poäng dock tycker jag:
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."

Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknaden ;)

Minns fortfarande hur man gick som 25-åring på gatorna i Helsingfors med mobilen i högsta hugg och ringde "KÖP, KÖP, KÖP!" ordrar till Teletrade i FramFab, Adcore mfl vid det första stora raset. Några månader senare var man inte så kaxig...
Och är man lite äldre så minns man tydligt 90-talskrisen och hur hopplöst det kändes när man inte kände någon i sin egen generation som fortfarande hade ett jobb.
Visserligen ordnade det upp sig till slut men kallduschen skakade om många och min försiktighet mot hög belåning sitter i.
Reagerar också på yngre människor som kallt räknar med konstant avkastning.

Jag var färdig Dataingenjör våren 1998. Hade jobbat i ca 2 år när allt rasade. Satt dock på ett stabilt ställe med industrikunder ute i landsorten och inte på ett trendigt Framfab- eller Icon Medialab-kontor i Stockholms innerstad. Var min smala lycka. Jag blev aldrig arbetslös men alla som följt locktonerna från Stockholm under åren innan kraschen blev arbetslösa. Känslan var att jag var "yngst" under nästan 10 år. Återväxten var usel där i början på 00-talet.

Har nog format mig som person mer än jag själv reflekterat över. Känslan av att ingenting är säkert och att jag när som helst kan bli arbetslös är stark. Spelar ingen roll hur stor efterfrågan det är på konsultmarknaden. Nästan som att jag ser en överdriven efterfrågan som en varningssignal. Jag tror även att jag nog hade satsat mer pengar i TSLA-aktien om jag inte börjat mitt vuxenliv med den monumentala kraschen som var.
Fredrik j
Inlägg: 10889
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
spacecoin skrev:
Legato skrev:
Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
Här har han ju en poäng dock tycker jag:
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."

Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknaden ;)

Minns fortfarande hur man gick som 25-åring på gatorna i Helsingfors med mobilen i högsta hugg och ringde "KÖP, KÖP, KÖP!" ordrar till Teletrade i FramFab, Adcore mfl vid det första stora raset. Några månader senare var man inte så kaxig...
Och är man lite äldre så minns man tydligt 90-talskrisen och hur hopplöst det kändes när man inte kände någon i sin egen generation som fortfarande hade ett jobb.
Visserligen ordnade det upp sig till slut men kallduschen skakade om många och min försiktighet mot hög belåning sitter i.
Reagerar också på yngre människor som kallt räknar med konstant avkastning.

Jag var färdig Dataingenjör våren 1998. Hade jobbat i ca 2 år när allt rasade. Satt dock på ett stabilt ställe med industrikunder ute i landsorten och inte på ett trendigt Framfab- eller Icon Medialab-kontor i Stockholms innerstad. Var min smala lycka. Jag blev aldrig arbetslös men alla som följt locktonerna från Stockholm under åren innan kraschen blev arbetslösa. Känslan var att jag var "yngst" under nästan 10 år. Återväxten var usel där i början på 00-talet.

Har nog format mig som person mer än jag själv reflekterat över. Känslan av att ingenting är säkert och att jag när som helst kan bli arbetslös är stark. Spelar ingen roll hur stor efterfrågan det är på konsultmarknaden. Nästan som att jag ser en överdriven efterfrågan som en varningssignal. Jag tror även att jag nog hade satsat mer pengar i TSLA-aktien om jag inte börjat mitt vuxenliv med den monumentala kraschen som var.
Jag tycker det finns tydliga parallella symtom mellan IT-bubblan och vad som nu händer runt elbilar. Fullkomligt ologiska fenomen anses som helt normala. Tänker t.ex. på förhållandet mellan värdering av polestar vs. värderingen av Volvo cars.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6395
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Jag tycker det finns tydliga parallella symtom mellan IT-bubblan och vad som nu händer runt elbilar. Fullkomligt ologiska fenomen anses som helt normala. Tänker t.ex. på förhållandet mellan värdering av polestar vs. värderingen av Volvo cars.
+1 Men det här är ju NÅGOT HELT NYTT! :lol:

Jag säger bara web3.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »



Rapport: Teslas kapacitet i Kina ökar till 1,5 miljoner elbilar/år med 2:a fabriken.

Trots de 22 dagarna av corona-stängning från slutet av mars gör Teslas Gigafactory i Kina redan vd Elon Musk glad igen - den kommer tillbaka starkt och kan kanske sätta nya rekord detta kvartal, sa han en dag efter den begränsade omstarten i mitten av april. Tidigare har det gått rykten om att Tesla planerar att öka kapaciteten på sin Kinafabrik till 1 miljon elbilar per år 2022 och att ytterligare en ska byggas i närheten. I själva verket verkar båda vara korrekta.

1 + 0,5 miljoner Tesla-kapacitet i Kina
Det framgår bland annat av en rapport från nyhetsbyrån Reuters , som redan i februari rapporterade om de nya byggplanerna. Då talades det om en planerad Tesla-kapacitet i två kinesiska fabriker på totalt 2 miljoner per år. I ett brev till myndigheterna i Shanghai ska företaget ha tackat dem för deras intensiva stöd för att återstarta gigafabriken där. Och enligt Reuters bekräftade Tesla att ytterligare en fabrik med en årlig kapacitet på 450 000 elbilar kommer att byggas i närheten.
https://teslamag.de/news/bericht-tesla- ... jahr-48379
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Jag bänkar mig och väljer största skärmen med TSLA-kursen i bioläge. Snart dags igen. Pre-market pekar på fortsatt nedgång (edit: och när jag skrivit färdigt detta pekar den plötsligt på plus..) och många förståsigpåare har blankat sedan förra veckan och börsläget världen i övrig visar inte direkt någon positiv sida. På riktigt så är detta enormt spännande. Vart ska det gå idag? Snart så är det kanske köpläge. Spännande är det i alla fall. :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Nu har den varit ner på $844. Nån som köpte?
Sabbe
Inlägg: 1357
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6395
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Mina take-aways är:
1) Legacy kan skala EV lika snabbt som Tesla om man vill (se VW). VW hade f.ö. en marginal på personbilar på nästan 20% i Q1.
2) Bilarna behöver få mindre batterier om man inte ska bli supply-constrained om tre-fem år.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

MWall skrev:
Nu har den varit ner på $844. Nån som köpte?
Blev 846
329838B1-87F7-4E81-9CEF-44144CF12B27.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Tellus skrev:
MWall skrev:
Nu har den varit ner på $844. Nån som köpte?
Blev 846
Grattis till din dubblering av investerat kapital om x antal dagar! ;)
Sabbe
Inlägg: 1357
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

E82BAC13-C72B-4E73-A8E3-49E0EFC020A3.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

$809 nu. Köpläge under $800? Eller vad har vi för magiska nummer nu?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5349
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:
$809 nu. Köpläge under $800? Eller vad har vi för magiska nummer nu?
Köpte för $802 i mitten av mars och sålde för $1104 i början på april.
Kanske dax att försöka göra om den manövern. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Det är nog många som köper kring 800 och då lär den studsa runt det ett tag, eller fortsätta under
om resten av marknaden rasar såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6395
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Morgan Stanley Adam Jonas har ett price-target på Tesla på $1300, varav $608 på auto. Jag trodde inte tesla tjänade pengar på något annat? Spännande.
Vidare tror dom att FSD är minst 10 år bort. Jag håller med både ur ett teknikperspektiv och ur ett legalt perspektiv.

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

$795
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

Kikat lite på andra us stocks som brakat genom källargolvet. Rivian är dom redo för KK? Har gått ner massivt, likaså xpeng. Tips på andra inom greentech?
Skriv svar