Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av [JM] »

TeslaManne skrev:
Ni som har haft solpaneler några år åtminstone, har ni med den erfarenhet ni har nu gjort något annorlunda?

Det är kanske lätt att ha en åsikt hur man vill ha det som ny.. men det är ju inte alltid det bästa i längden..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Fyllde hela taket på en gång.
Jäkligt nöjd med Ferroamps inverter som har äkta lastbalansering mellan faserna.
Har flera ggr räddat huvudsäkringen när jag dragit över 30A på en fas i huset. Har 20A huvudsäkring.
Ångrar bara att jag byggde huset i fel vinkel så att det är meningslöst att montera på norrsidan.
Men man får väl bygga ett nytt hus :D
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av DrDR »

Varit extremt lönsamt med timpris och solceller i SE3 senaste dagarna, med över 2 kr/kWh skillnad mellan natt och dag.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2257
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av frippe »

Hur komma undan momsen på köpt el?

Vi fick vår anläggning klar den 14e mars och under mars köpte vi el för 1700kr plus drygt 400kr i moms på det. Såld el uppgick till 1100kr. Så mellanskillnaden på räkningen ger att vi får betala 1000kr.

Men det som stör mig är att momsen lägga på den köpta elen. Vilket innebär om jag förstår rätt att även om vi producerar mer än vi gör av med, kommer vi nästan alltid få betala lite p.g.a. momsen.

Jag hade hellre sett ett system som räknade av köpt och producerat, sedan betalar mellanskillnaden med moms på mellanskillnaden. Men antar att det inte är ett ok system. Eller?
Model Y LR.
Model S70D
Jeltsin
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Jeltsin »

Har nyss fått upp solceller och sett fram mot att ladda under soltimmarna. Med fast elpris 0,38 så trodde jag även att överskottsförsäljning via Fortum var begränsad till fasta priset men inser att det är spotpriset som reglerar. Alltså är det mer ekonomiskt att sälja överskott och ladda övrig tid eller har jag missat något här? Vore tacksam att höra hur ni resonerar!
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

Inköp av el är momspliktigt. Försäljning av el genererar inte motsvarande intäkt. Det finns två strategier att hantera momsen.

1. Maximera egenanvändningen av producerad el, exempelvis genom köra förbrukare dagtid eller lagra överskott i batteri för användning kvälls-/nattetid.

2. Nyttja skatteavdrag på 60 öre vid försäljning. Förutsätter att du klassas som mikroproducent och inte säljer mer el än vad du köper in.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

Jeltsin skrev:
Har nyss fått upp solceller och sett fram mot att ladda under soltimmarna. Med fast elpris 0,38 så trodde jag även att överskottsförsäljning via Fortum var begränsad till fasta priset men inser att det är spotpriset som reglerar. Alltså är det mer ekonomiskt att sälja överskott och ladda övrig tid eller har jag missat något här? Vore tacksam att höra hur ni resonerar!
Vi kör spotpris via Tibber för såväl köpt som såld el. Försöker flytta stora förbrukare till lågpristider och maximera egenanvändningen av solel med batterilagring.

I mars köpte vi el till 24,72 öre/kWh, laddade elbilen till 12,36öre/kWh och sålde för 27,78 öre/kWh.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Jeltsin
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Jeltsin »

CrazyGang skrev:
Vi kör spotpris via Tibber för såväl köpt som såld el. Försöker flytta stora förbrukare till lågpristider och maximera egenanvändningen av solel med batterilagring.

I mars köpte vi el till 24,72 öre/kWh, laddade elbilen till 12,36öre/kWh och sålde för 27,78 öre/kWh.

Laddar jag bilen under produktionstimmar så ska väl inte nätavgift tillkomma, den är ändå 72 öre kwh. Verkar som många missar det i uträkningar jag läser att det är billigare att sälja elen än att ladda bilen under soltimmarna. Beror såklart på spotpriset men ändå!
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Anderzzon »

Jeltsin skrev:
CrazyGang skrev:
Vi kör spotpris via Tibber för såväl köpt som såld el. Försöker flytta stora förbrukare till lågpristider och maximera egenanvändningen av solel med batterilagring.

I mars köpte vi el till 24,72 öre/kWh, laddade elbilen till 12,36öre/kWh och sålde för 27,78 öre/kWh.

Laddar jag bilen under produktionstimmar så ska väl inte nätavgift tillkomma, den är ändå 72 öre kwh. Verkar som många missar det i uträkningar jag läser att det är billigare att sälja elen än att ladda bilen under soltimmarna. Beror såklart på spotpriset men ändå!
För mig är nätavgiften ganska exakt 60 öre, alltså lika stor som skattereduktionen på den sålda elen. Så länge som man köper till minst 20% lägre pris tjänar jag på att maxa försäljningen istället för att nyttja den egna solelen.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

Jeltsin skrev:
CrazyGang skrev:
Vi kör spotpris via Tibber för såväl köpt som såld el. Försöker flytta stora förbrukare till lågpristider och maximera egenanvändningen av solel med batterilagring.

I mars köpte vi el till 24,72 öre/kWh, laddade elbilen till 12,36öre/kWh och sålde för 27,78 öre/kWh.

Laddar jag bilen under produktionstimmar så ska väl inte nätavgift tillkomma, den är ändå 72 öre kwh. Verkar som många missar det i uträkningar jag läser att det är billigare att sälja elen än att ladda bilen under soltimmarna. Beror såklart på spotpriset men ändå!
Skattereduktion och nätnytta blir för de flesta ungefär detsamma som moms, elskatt och nätavgifter. Det går alltså på ett ut och spotpriset avgör lönsamheten i egenanvändning eller försäljning.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

chaffis75 skrev:
TeslaManne skrev:
Ni som har haft solpaneler några år åtminstone, har ni med den erfarenhet ni har nu gjort något annorlunda?

Det är kanske lätt att ha en åsikt hur man vill ha det som ny.. men det är ju inte alltid det bästa i längden..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Fyllt taket ännu mer även om jag bara lämnat en liten hörna.

Tror även jag hade flyttat ut växelriktaren (är i tvättstugan idag) även om jag ser för och nackdelar med de..är också väldigt glad jag la till en smart meter i sista sekunden, ger inga pengar men mycket glädje, tittar allt för ofta på min app.
Har haft solpaneler i 4 år nu i maj.

Vad för växelriktare är det du har ? Vilka för o nackdelar ser du i dom två olika lägena ?. Vi placerade vår i garaget , råkade bli väldigt lägligt för vår del så hade inga funderingar ang det. Vår för lite oväsen när effekten ökar.. hade absolut inte velat ha den i ens tvättstugan.

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

mickeisol skrev:
TeslaManne skrev:
Ni som har haft solpaneler några år åtminstone, har ni med den erfarenhet ni har nu gjort något annorlunda?

Det är kanske lätt att ha en åsikt hur man vill ha det som ny.. men det är ju inte alltid det bästa i längden..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Har haft solceller sedan 2012. Det har varit väldigt bra investering.
Har utökat anläggningen 2 gånger och kommer att öka på en gång till under våren.

Planerar lite lätt för att byta växelriktare till hybrid med batterier med offgrid möjlighet.

Nu då efter 2 utökningar , av paneler gissar jag. Har du mer yta att använda ? Hur ligger du till med producerad el resp köpt el då eftersom du byggt ut ?
Att du vill få till offgrid, handlar det om ekonomin eller en eftersträvad funktion i ert hushåll ?

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

[JM] skrev:
TeslaManne skrev:
Ni som har haft solpaneler några år åtminstone, har ni med den erfarenhet ni har nu gjort något annorlunda?

Det är kanske lätt att ha en åsikt hur man vill ha det som ny.. men det är ju inte alltid det bästa i längden..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Fyllde hela taket på en gång.
Jäkligt nöjd med Ferroamps inverter som har äkta lastbalansering mellan faserna.
Har flera ggr räddat huvudsäkringen när jag dragit över 30A på en fas i huset. Har 20A huvudsäkring.
Ångrar bara att jag byggde huset i fel vinkel så att det är meningslöst att montera på norrsidan.
Men man får väl bygga ett nytt hus :D
Känns som du gjorde det mesta rätt från början, vi har öst väst med möjlighet att ha fler paneler men en södersida slår nog bättre fast vi har två sidor o mer yta att täcka.. vår kurva är ju utdragen men inte alls samma top som i ett söderläge..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av mickeisol »

TeslaManne skrev:
mickeisol skrev:
TeslaManne skrev:
Ni som har haft solpaneler några år åtminstone, har ni med den erfarenhet ni har nu gjort något annorlunda?

Det är kanske lätt att ha en åsikt hur man vill ha det som ny.. men det är ju inte alltid det bästa i längden..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Har haft solceller sedan 2012. Det har varit väldigt bra investering.
Har utökat anläggningen 2 gånger och kommer att öka på en gång till under våren.

Planerar lite lätt för att byta växelriktare till hybrid med batterier med offgrid möjlighet.

Nu då efter 2 utökningar , av paneler gissar jag. Har du mer yta att använda ? Hur ligger du till med producerad el resp köpt el då eftersom du byggt ut ?
Att du vill få till offgrid, handlar det om ekonomin eller en eftersträvad funktion i ert hushåll ?

Med Vänlig Hälsning Magnus
Jo jag har mera yta, och ska bygga ut på en vägg i östlig riktning c:a 5,4 kw.
Överproducerar nu, men det gör inget för nätbolaget har tagit bort "mätavgiften/inmatningsavgiften" förra året producerade solen 23mwh, köpte 14mwh och sålde 15mwh.
I år så har jag börjat med lite mera styrning av energin (laddning av elbil på spotpris, styrning av värme beroende på spotpris eller effekt av solceller etc).

Offgrid batterier handlar om delvis hobby/intresse och utbildning, dvs se vad man kan göra och optimera. samt att säkra elen (lite prepper minsann).
Kort sagt lite lek.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

TeslaManne skrev:
chaffis75 skrev:
TeslaManne skrev:
Ni som har haft solpaneler några år åtminstone, har ni med den erfarenhet ni har nu gjort något annorlunda?

Det är kanske lätt att ha en åsikt hur man vill ha det som ny.. men det är ju inte alltid det bästa i längden..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Fyllt taket ännu mer även om jag bara lämnat en liten hörna.

Tror även jag hade flyttat ut växelriktaren (är i tvättstugan idag) även om jag ser för och nackdelar med de..är också väldigt glad jag la till en smart meter i sista sekunden, ger inga pengar men mycket glädje, tittar allt för ofta på min app.
Har haft solpaneler i 4 år nu i maj.

Vad för växelriktare är det du har ? Vilka för o nackdelar ser du i dom två olika lägena ?. Vi placerade vår i garaget , råkade bli väldigt lägligt för vår del så hade inga funderingar ang det. Vår för lite oväsen när effekten ökar.. hade absolut inte velat ha den i ens tvättstugan.

Med Vänlig Hälsning Magnus
Jag har en solaredge och är välsigt nöjd med den.
Ja hade vi haft tvättstugan bredvid sovrummet så skulle ljudet kunnat irritera på sommaren, då går fläktarna när de är soligt men nu har vi den i andra änden av huset så det stör inte.

Vilken växer lriktare man ska ha är som religion tror jag men fördelarna jag ser med solar edge är att man kan se varje panel dvs om någpn slutar producera. De andra är säkerheten, om det blir något fel på likström delen så stängs allt ner och varje panel levererar bara 1 volt vilket är ofarligt såklart.
Tredje fördelen jag ser är med skuggor, då är optimerar bra. Vi trodde inte vi skulle få skugga på våra anläggning men de visar sig att vi visst får ibland från grannens hus.
Nackdelen är väl något högre pris och elektronik på taket som kan gå sönder men de är samtidigt bra garanti tid (12 år om jag minns rätt).
Jag ångrar inte valet av växelriktare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av vigge50 »

Året verkar fortsätta riktigt bra med höga priser i hela Sverige under april månad och maj har fortsatt på riktigt höga nivåer samtidigt som vi i alla fall här i Göteborg haft mycket sol.
Elpriser månad.PNG
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Aida »

Tycker ni att 240 000 kr för 34 st Hyundai 415 w paneler och några optimerare med 2 st Fronius symo gen 24 8.0 plus växelriktare med 5 kwh BYD powerwall med installation på två platta papptak med ca 11 700 kwh låter som en bra deal? Är rätt mkt pengar… Jag blir osäker…
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

Aida skrev:
Tycker ni att 240 000 kr för 34 st Hyundai 415 w paneler och några optimerare med 2 st Fronius symo gen 24 8.0 plus växelriktare med 5 kwh BYD powerwall med installation på två platta papptak med ca 11 700 kwh låter som en bra deal? Är rätt mkt pengar… Jag blir osäker…
Fin anläggning!

Min anläggning har 7,5kWp installerad effekt och 7,5 kWh batteri, Fronius Gen24 samt ödrift.

Den kostade 125.000 i höstas. Har säkert blivit lite dyrare.

Varför två 8kW Gen24? Känns överdimensionerat om du inte ska bygga ut framöver. Eller sitter byggnaderna så långt ifrån varandra att de måste ha egna växelriktare? Vi kommer eventuellt bygga ut och ska då sätta en Fronius Symo som komplement.

Litet batteri i förhållande till installerad effekt, om du inte har väldigt låg förbrukning i huset. 7,5-10 kWh känns rimligare utifrån anläggningens storlek.

Behövs optimerare? Många är tveksamma till det.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av nx00 »

Hur är sanningshalten när det kommer till lönsamheten att leasa sina solceller? Som tex, https://www.otovo.se erbjuder.
Där påstår deras kalkyl att jag kommer spara 500-700kr i månader(antar, efter att man betalat av leasningkostnaden?)

Nu förbrukar jag inte vansinnigt mycket ström, men när elen är så jävulskt dyr som den är här i södra Skåne så börjar man fundera på vad man kan göra åt det.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

nx00 skrev:
Hur är sanningshalten när det kommer till lönsamheten att leasa sina solceller? Som tex, https://www.otovo.se erbjuder.
Där påstår deras kalkyl att jag kommer spara 500-700kr i månader(antar, efter att man betalat av leasningkostnaden?)

Nu förbrukar jag inte vansinnigt mycket ström, men när elen är så jävulskt dyr som den är här i södra Skåne så börjar man fundera på vad man kan göra åt det.
Räkna på ett köp utifrån dina egna kapitalkostnader och jämför. Många banker ger förmånliga villkor om du lånar för att investera i solceller. Min anläggning avkastar ca 13-14.000 kr per år på en initial investering om 125.000 kr. Det ger 10-12%. Har svårt att se att leasing skulle förbättra kalkylen…
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av lloydfabege »

CrazyGang skrev:
nx00 skrev:
Hur är sanningshalten när det kommer till lönsamheten att leasa sina solceller? Som tex, https://www.otovo.se erbjuder.
Där påstår deras kalkyl att jag kommer spara 500-700kr i månader(antar, efter att man betalat av leasningkostnaden?)

Nu förbrukar jag inte vansinnigt mycket ström, men när elen är så jävulskt dyr som den är här i södra Skåne så börjar man fundera på vad man kan göra åt det.
Räkna på ett köp utifrån dina egna kapitalkostnader och jämför. Många banker ger förmånliga villkor om du lånar för att investera i solceller. Min anläggning avkastar ca 13-14.000 kr per år på en initial investering om 125.000 kr. Det ger 10-12%. Har svårt att se att leasing skulle förbättra kalkylen…
Någon som har ett bra sätt att se på eller räkna på detta med avkastning? Ovan anges 10-12% men det handlar ju om en besparing, inte en avkastning. Skulle detta vara börsen skulle den initiala investeringen också finnas kvar i pengar/aktier som man kan sälja dvs. får du 10% på 125 000 kr på börsen har du sen 125 000 kr * 10% = 137 500 kr i värde på din investering. Det stämmer inte med t ex en solcellsinvestering, där har du blivit av med 125 000 kr och sparat 12 500 kr. Fortsätter du att få 10% på en solcellsanläggning på den initiala investeringen har du inte heller någon ränta-på-ränta-effekt som finns på börsen, dvs. fortsätter du få 10% på börsen blir beloppet högre varje år, år 2 är ju då 10%-avkastningen 13 700 kr (137 500 kr * 10%) etc.

Det kniviga är då att beräkna vad denna solcellsinvestering är värd plus den årliga besparingen, t ex höjer den husets värde (som också beror på en mängd andra saker som skatte- och ränteläge, bostadsbrist etc)?

Hur som helst, någon som har ett kreativt sätt att se på detta som en investering kontra t ex börsen eller går det inte att jämföra helt korrekt?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

En monterad anläggning har ett värde. Hur stort beror självklart på hur marknaden värderar en monterad anläggning.

Det finns några äldre studier som visar att värdet på fastigheten stiger 2-300.000 med solceller. Personligen är jag tveksam till en värderingsschablon. Däremot kan de sänkta driftskostnaderna enligt den handfull mäklare jag pratat med vara värt en del.

Solceller bör ses som en illikvid tillgång (dvs svår att realisera) men det har ingen påverkan för själva lönsamheten.

Det bästa är att sälja huset till någon som värderar det rätt. ;)

Anläggningar kan behöva visst underhåll över tid, framförallt byte av växelriktare efter ca 15 år. Den kostnaden bör tas med i kalkylen. Däremot finns inget krav på ”ränta på ränta”, det finns ju inget som hindrar från att investera det årliga överskottet på annat sätt, ex börsen.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av CrazyGang »

För att göra det lite tydligare kan man skilja mellan direktavkastning (besparingar i elhandelskostnader, nätavgifter, ersättning för nätnytta osv) och total avkastning (summan av direktavkastningen över anläggningens livslängd plus eventuellt värde vid försäljning).

Total avkastning är nog omöjligt att skatta tills anläggningen antingen kasserats eller fastigheten säljs och man får facit för vad köparen värderade installationen till.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av LasseTM »

Aida skrev:
Tycker ni att 240 000 kr för 34 st Hyundai 415 w paneler och några optimerare med 2 st Fronius symo gen 24 8.0 plus växelriktare med 5 kwh BYD powerwall med installation på två platta papptak med ca 11 700 kwh låter som en bra deal? Är rätt mkt pengar… Jag blir osäker…
Jag tycker det låter dyrt, dom flesta jag känner som har installerat en paneleffekt på 13kW med en växelriktare och batteri på betongpannor brukar landa på 130-140k
Då är det ju inte Hyundai paneler och utan växelriktare men samtidigt hade jag inte valt Fronius om jag får välja växelriktare.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Aida »

LasseTM skrev:
Aida skrev:
Tycker ni att 240 000 kr för 34 st Hyundai 415 w paneler och några optimerare med 2 st Fronius symo gen 24 8.0 plus växelriktare med 5 kwh BYD powerwall med installation på två platta papptak med ca 11 700 kwh låter som en bra deal? Är rätt mkt pengar… Jag blir osäker…
Jag tycker det låter dyrt, dom flesta jag känner som har installerat en paneleffekt på 13kW med en växelriktare och batteri på betongpannor brukar landa på 130-140k
Då är det ju inte Hyundai paneler och utan växelriktare men samtidigt hade jag inte valt Fronius om jag får välja växelriktare.

Oj jaa det är onekligen billigare…

Det fördyrar tydligen att detta är papptak och att panelerna förankras genom att gjutas in. Sen har nog priserna ökat på sistone- iaf här i Skåne. Men detta är ju dubbelt så mycket och det är jag ju inte intresserad av om man kan få det billigare.

Vilken växelriktare skulle du valt? Leverantören vill att jag ska välja antingen Huawei el Ferroamp. Jag vägrar kinesiskt av politiska skäl och Ferroamp ökade kostnaden med 80 000kr.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

Aida skrev:
LasseTM skrev:
Aida skrev:
Tycker ni att 240 000 kr för 34 st Hyundai 415 w paneler och några optimerare med 2 st Fronius symo gen 24 8.0 plus växelriktare med 5 kwh BYD powerwall med installation på två platta papptak med ca 11 700 kwh låter som en bra deal? Är rätt mkt pengar… Jag blir osäker…
Jag tycker det låter dyrt, dom flesta jag känner som har installerat en paneleffekt på 13kW med en växelriktare och batteri på betongpannor brukar landa på 130-140k
Då är det ju inte Hyundai paneler och utan växelriktare men samtidigt hade jag inte valt Fronius om jag får välja växelriktare.

Oj jaa det är onekligen billigare…

Det fördyrar tydligen att detta är papptak och att panelerna förankras genom att gjutas in. Sen har nog priserna ökat på sistone- iaf här i Skåne. Men detta är ju dubbelt så mycket och det är jag ju inte intresserad av om man kan få det billigare.

Vilken växelriktare skulle du valt? Leverantören vill att jag ska välja antingen Huawei el Ferroamp. Jag vägrar kinesiskt av politiska skäl och Ferroamp ökade kostnaden med 80 000kr.
Solar edge kanske?
Sen tillverkas typ allt i kina ändå men jag förstår, man måste ju inte stödja dem direkt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar