Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag läste nyligen en genomgång av olika skinmaterial där någon expert uttalade sig. Jag kommer dock inte ihåg var. Kontentan var dock att konstskinnmaterial hade sämre hållbarhet än riktigt skinn. Riktig skinn är dyrare och används därför i exklusiva bilar, t.ex. Hyundai.
Re: Förboka din Ioniq 5
Tycker även att äkta naturläder andas och känns mycket bättre än petroleumbaserade syntetläder. Grymt bra av Hyundai att gå på det (IMO).Mats E skrev:Jag läste nyligen en genomgång av olika skinmaterial där någon expert uttalade sig. Jag kommer dock inte ihåg var. Kontentan var dock att konstskinnmaterial hade sämre hållbarhet än riktigt skinn. Riktig skinn är dyrare och används därför i exklusiva bilar, t.ex. Hyundai.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Just det. Skönt att veta att man till sist har kommit över en äkta premiumbil, efter alla misslyckanden med Tesla, Audi osv.Mats E skrev:Jag läste nyligen en genomgång av olika skinmaterial där någon expert uttalade sig. Jag kommer dock inte ihåg var. Kontentan var dock att konstskinnmaterial hade sämre hållbarhet än riktigt skinn. Riktig skinn är dyrare och används därför i exklusiva bilar, t.ex. Hyundai.
Det tragikomiska i sammanhanget är att Ioniq 5 faktiskt är mycket bättre i mitt tycke, inte bara på grund av de exklusiva stolarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det inte bättre att använda en naturlig biprodukt istället för petroleumbaserat dito?mati skrev:Jag hade faktiskt hellre sett att det var fejk-skinn. Jag är varken vegetarian eller vegan eller så, men det känns ändå lite onödigt att man använder djurhud trots att det finns syntetiska alternativ. Det kändes mycket bättre att sätta sig i bilen när jag trodde att det var fejk.
Men men, jag ska inte klaga. Man sitter ju bra trots allt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Om det är gjort av nåt återvunnet är det väl ännu bättre?HelectriC skrev:Är det inte bättre att använda en naturlig biprodukt istället för petroleumbaserat dito?mati skrev:Jag hade faktiskt hellre sett att det var fejk-skinn. Jag är varken vegetarian eller vegan eller så, men det känns ändå lite onödigt att man använder djurhud trots att det finns syntetiska alternativ. Det kändes mycket bättre att sätta sig i bilen när jag trodde att det var fejk.
Men men, jag ska inte klaga. Man sitter ju bra trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Både djur och växter är om något naturens egna naturliga återvinningscykel.mati skrev:Om det är gjort av nåt återvunnet är det väl ännu bättre?HelectriC skrev:Är det inte bättre att använda en naturlig biprodukt istället för petroleumbaserat dito?mati skrev:Jag hade faktiskt hellre sett att det var fejk-skinn. Jag är varken vegetarian eller vegan eller så, men det känns ändå lite onödigt att man använder djurhud trots att det finns syntetiska alternativ. Det kändes mycket bättre att sätta sig i bilen när jag trodde att det var fejk.
Men men, jag ska inte klaga. Man sitter ju bra trots allt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Ok. Men om vi tar exemplet med mattorna i Ioniq. De är gjorda av återvunnet fisknät som man plockat upp från havet. Jag föredrar detta alla gånger före mattor som är gjorda av restprodukter från djurhållning, även om det sistnämnda är ett naturmaterial och det förstnämnda ett petroleum-baserat material. Så länge det finns en massa plastskräp som faktiskt går att återanvända till nåt vettigt, istället för att hamna i havet, så tycker jag att man ska göra det.martinot skrev:Både djur och växter är om något naturens egna naturliga återvinningscykel.mati skrev:Om det är gjort av nåt återvunnet är det väl ännu bättre?HelectriC skrev:Är det inte bättre att använda en naturlig biprodukt istället för petroleumbaserat dito?mati skrev:Jag hade faktiskt hellre sett att det var fejk-skinn. Jag är varken vegetarian eller vegan eller så, men det känns ändå lite onödigt att man använder djurhud trots att det finns syntetiska alternativ. Det kändes mycket bättre att sätta sig i bilen när jag trodde att det var fejk.
Men men, jag ska inte klaga. Man sitter ju bra trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Säger inte att det är fel att återvända petroleumprodukter, men vänder mig notation att livet inte är en form av naturlig återanvändningsprocess. Är väl bra att använda restprodukter i bägge fallen? Måste det ena utesluta det andra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det någon bil som har stolarna från återvunnen plast då? Jag trodde enbart det var mattor och diverse smådelar?mati skrev:Om det är gjort av nåt återvunnet är det väl ännu bättre?HelectriC skrev:Är det inte bättre att använda en naturlig biprodukt istället för petroleumbaserat dito?mati skrev:Jag hade faktiskt hellre sett att det var fejk-skinn. Jag är varken vegetarian eller vegan eller så, men det känns ändå lite onödigt att man använder djurhud trots att det finns syntetiska alternativ. Det kändes mycket bättre att sätta sig i bilen när jag trodde att det var fejk.
Men men, jag ska inte klaga. Man sitter ju bra trots allt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu körde jag till Malmö Airport igen. 19,5 grader ute. 14,3 kwh/100 km. Jämfört med 3 grader och värme på i bilen med kallt batteri som gav 19,8 kwh/100 km. Lika lite trafik, exakt samma hastighet. Värme o kallstart verkar dra rätt mkt el… Är inte värmepumpen effektiv??
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har fått för mig att Ioniq med standardstolarna har det. Och så inbillar jag mig att även stolarna i ID4 är nån form av återvunnet jox. Men jag kan ha fått det fullständigt om bakfoten. Det kanske inte stämmer.HelectriC skrev:Är det någon bil som har stolarna från återvunnen plast då? Jag trodde enbart det var mattor och diverse smådelar?mati skrev:Om det är gjort av nåt återvunnet är det väl ännu bättre?HelectriC skrev:Är det inte bättre att använda en naturlig biprodukt istället för petroleumbaserat dito?mati skrev:Jag hade faktiskt hellre sett att det var fejk-skinn. Jag är varken vegetarian eller vegan eller så, men det känns ändå lite onödigt att man använder djurhud trots att det finns syntetiska alternativ. Det kändes mycket bättre att sätta sig i bilen när jag trodde att det var fejk.
Men men, jag ska inte klaga. Man sitter ju bra trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ganska stor skillnad på 19 och 3 grader i luftmotstånd, dessutom har du säkert ett par hekto högre lufttryck i däcken om du inte kompenserat för det.Aida skrev:Nu körde jag till Malmö Airport igen. 19,5 grader ute. 14,3 kwh/100 km. Jämfört med 3 grader och värme på i bilen med kallt batteri som gav 19,8 kwh/100 km. Lika lite trafik, exakt samma hastighet. Värme o kallstart verkar dra rätt mkt el… Är inte värmepumpen effektiv??
Re: Förboka din Ioniq 5
19 grader här med. 13,2kWh/100km på vägen hem från lunchen. Inte illa.
Jag körde också med släp idag. Till och med då hamnade jag under 20kWh/100km, trots att bromsarna skrapade och släpet inte är det nyaste. Har sällan hamnat under 30 med släpet när jag hade e-tron.
Jag körde också med släp idag. Till och med då hamnade jag under 20kWh/100km, trots att bromsarna skrapade och släpet inte är det nyaste. Har sällan hamnat under 30 med släpet när jag hade e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Om Hyundai uppdaterar sitt trailermode till att stänga av sensorerna bak så blir jag nöjd. Lite tröttsamt att behöva stänga av varje gång man lägger i backen. Mycket bra dragbil annars och det är skönt att alla kör-assistenter fungerar trots att man har släp påkopplat.mati skrev:19 grader här med. 13,2kWh/100km på vägen hem från lunchen. Inte illa.
Jag körde också med släp idag. Till och med då hamnade jag under 20kWh/100km, trots att bromsarna skrapade och släpet inte är det nyaste. Har sällan hamnat under 30 med släpet när jag hade e-tron.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Volvo sätter automatiskt på halvljus när släp är anslutet till kontakten för att ekipaget ska följa trafikförordningens regler om ljus.
Hyundai gör inte det. Den sätter inte ens på halvljus när vindrutetorkaren sätts på - Vilket Volvo ovh de flesta europeiska bilar gör så bakljusen förblir släckta i ösregn - endast ljussensor går den på. Dåligt.
Absolut sämst var min gamla Mercedes E-klass som hade kontakten till släpet avstängd tills man vred om reglaget från Auto till halvljus så man hade inte blinkers eller bromsljus ens… Man ser många i trafiken som inte har detta skrämmande! Är väl sunt förnuft att kolla så släpets ljus funkar. Dessutom så ser man ju främre positionsljuset i sidoseglarna när man kör - svårt att missa när man kör…
Men Hyundais backsensorer stängs ju inte ens av när bilen står still i P-läge!!! Så när frugan ska lasta ur nåt när man släpper av henne så skriker det i hela bilen. Alltså sp mpnga mil och timmar den bilenhar körts - Hur kan testförarna ha missat detta!?
Hyundai gör inte det. Den sätter inte ens på halvljus när vindrutetorkaren sätts på - Vilket Volvo ovh de flesta europeiska bilar gör så bakljusen förblir släckta i ösregn - endast ljussensor går den på. Dåligt.
Absolut sämst var min gamla Mercedes E-klass som hade kontakten till släpet avstängd tills man vred om reglaget från Auto till halvljus så man hade inte blinkers eller bromsljus ens… Man ser många i trafiken som inte har detta skrämmande! Är väl sunt förnuft att kolla så släpets ljus funkar. Dessutom så ser man ju främre positionsljuset i sidoseglarna när man kör - svårt att missa när man kör…
Men Hyundais backsensorer stängs ju inte ens av när bilen står still i P-läge!!! Så när frugan ska lasta ur nåt när man släpper av henne så skriker det i hela bilen. Alltså sp mpnga mil och timmar den bilenhar körts - Hur kan testförarna ha missat detta!?
Re: Förboka din Ioniq 5
Typiskt asiatiska bilar tyvärr. Blev förvånad över att Trailer Mode ens finns och blev sen besviken över att den endast används för att ändra kalkylerad räckvidd... Kan ju hoppas att det kommer en uppdatering på det. Hyundai har väl sitt designkontor i Tyskland? Håller med om att det är sjukt att det inte är löst från början.Aida skrev:Volvo sätter automatiskt på halvljus när släp är anslutet till kontakten för att ekipaget ska följa trafikförordningens regler om ljus.
Hyundai gör inte det. Den sätter inte ens på halvljus när vindrutetorkaren sätts på - Vilket Volvo ovh de flesta europeiska bilar gör så bakljusen förblir släckta i ösregn - endast ljussensor går den på. Dåligt.
Men Hyundais backsensorer stängs ju inte ens av när bilen står still i P-läge!!! Så när frugan ska lasta ur nåt när man släpper av henne så skriker det i hela bilen. Alltså sp mpnga mil och timmar den bilenhar körts - Hur kan testförarna ha missat detta!?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad är det för problem med halvljuset? Det finns ju en jätteenkel lösning. Jag har satt det i manuellt läge och så är det klart. Då lyser det alltid, oavsett om det är dag, natt, regn eller snö, släp påkopplat eller vad som helst. Jag behöver aldrig tänka på det. Precis så som det var förr innan det där ofoget med halvljusautomatik och DRL infördes. Jag förstår inte vad man ska ha Auto-läge till överhuvudtaget. Det är ju som gjort för att folk kör omkring med släckta lampor. Eller ska man spara några wattimmar genom att inte tända lamporna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Och så vågar en del ställa frågan varför det är så viktigt med dragkrok. Ganska uppenbart eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Så hade jag valt till en dragkrok så hade jag fått en mini grävskopa!?
Vill haaaaaaa!
Vill haaaaaaa!
Re: Förboka din Ioniq 5
Precis. Anledningen till detta var att vi har fått stopp i avloppet. Mindre kul, eller skit rent ut sagt. Men minigrävaren överkompenserade för det tråkiga mer än tillräckligt. Jisses vad jag grävt överallt nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
mati skrev:Precis. Anledningen till detta var att vi har fått stopp i avloppet. Mindre kul, eller skit rent ut sagt. Men minigrävaren överkompenserade för det tråkiga mer än tillräckligt. Jisses vad jag grävt överallt nu.
Ser ut som en jättegrävling gått lös i trädgården då?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är väl rätt enkelt att göra så, men samtidigt så håller LED längre än xenon, och framförallt halogen som är shockerande vanligt att hitta fortfarande.mati skrev:Vad är det för problem med halvljuset? Det finns ju en jätteenkel lösning. Jag har satt det i manuellt läge och så är det klart. Då lyser det alltid, oavsett om det är dag, natt, regn eller snö, släp påkopplat eller vad som helst. Jag behöver aldrig tänka på det. Precis så som det var förr innan det där ofoget med halvljusautomatik och DRL infördes. Jag förstår inte vad man ska ha Auto-läge till överhuvudtaget. Det är ju som gjort för att folk kör omkring med släckta lampor. Eller ska man spara några wattimmar genom att inte tända lamporna?
T.ex på min gammelIoniq, LED DRL, xenon halvljus och HALOGEN helljus.
Nu har visserligen min ljusautomatik lagt av, men brukar ändå föredra att manuellt växla mellan DRL och halvljus.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Förboka din Ioniq 5
Ett helt gäng grävlingar. Och så har de fått hjälp av en massa vildsvin.HelectriC skrev:mati skrev:Precis. Anledningen till detta var att vi har fått stopp i avloppet. Mindre kul, eller skit rent ut sagt. Men minigrävaren överkompenserade för det tråkiga mer än tillräckligt. Jisses vad jag grävt överallt nu.
Ser ut som en jättegrävling gått lös i trädgården då?
Jag fick behålla den över helgen. Han som skulle ha den har avbokat. Jag blev jätteledsen såklart. Sambon är mindre glad. Hon kom ut och beklagade sig över dånadet. Hon får nog vänja sig, helgen har bara börjat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur ser leveranserna ut för era beställda ioniq 5? Är de på ingång? När beställde ni ?
Alla biltillverkare verkar ha helt vansinniga leveranstider nu. Hörde Q4 ligger på 24 månader nu.
Hur är det med Ioniq 5?
Alla biltillverkare verkar ha helt vansinniga leveranstider nu. Hörde Q4 ligger på 24 månader nu.
Hur är det med Ioniq 5?