Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Om det inte spelar någon roll var laddluckan sitter så finns ju Merca EQE också. Men den verkar det inte skrivas så mycket om på forumet...
Audi e-tron GT finns ju med, men den kostar väl lika mycket som en Taycan... Eller?
Audi e-tron GT finns ju med, men den kostar väl lika mycket som en Taycan... Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
T ex MB EQB, VW ID4 och Mustang MachE borde väl vara i samma segment som MYroffe_s skrev:Behöver man tre sätesrader och kan vänta till nästa år är väl efterföljaren till XC90 ett bättre alternativ än Polestar 3? Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Egentligen är väl MY den bil som inte har särskilt många konkurrenter just nu sett till det lite större formatet? Vi ska ersätta andrabilen nästa år och några av de bilar jag tror kommer att vara aktuell är just MY, Volvo eller Polestar 3. Det handlar då om familjens ”stora” bil, P2:an kommer fortsatt att fungera som nöjesbil under ytterligare ett antal år. Den uppgiften sköter den med den äran
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Säkert är de aktuella, men min (eller den hundägande hustruns) upplevelse är att i alla fall Mach E och ID4 inte riktigt har samma generösa burvänliga akterkastell. EQB har vi ännu inte klämt på annat än att jag sett dom på vägarna, men vår gamla E-klass var uppskattad så den är säkert väl att beakta.Maw skrev:T ex MB EQB, VW ID4 och Mustang MachE borde väl vara i samma segment som MYroffe_s skrev:Behöver man tre sätesrader och kan vänta till nästa år är väl efterföljaren till XC90 ett bättre alternativ än Polestar 3? Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Egentligen är väl MY den bil som inte har särskilt många konkurrenter just nu sett till det lite större formatet? Vi ska ersätta andrabilen nästa år och några av de bilar jag tror kommer att vara aktuell är just MY, Volvo eller Polestar 3. Det handlar då om familjens ”stora” bil, P2:an kommer fortsatt att fungera som nöjesbil under ytterligare ett antal år. Den uppgiften sköter den med den äran
Det är som sagt ett år kvar till dess att bilen ska bytas ut så vi tänkte engagera oss lite mer i detta kring senhösten då lite fler modeller är släppta
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
En bättre produkt för mig som konsument. Snabbare, längre räckvidd, roligare teknik, högre dragvikttslaqqq skrev:Definiera konkurrenter,
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.roffe_s skrev:Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
I så fall så är det väl bara att köra på Model 3dstr skrev:Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.roffe_s skrev:Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Alla bilar är kompromisser och har för och nackdelar, om du tycker att Tesla har gjort rätt kompromisser med Model 3 så blir valet enkelt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Håller helt med, har försökt hitta något annat ett tag nu men det är rätt stora kompromisser på det grundläggande för en bil, transport A till B. Även om man som jag värderar komfort/ljudnivå relativt högt blir det svårt, BMW i4 är bättre på den punkten men går väl mer eller mindre inte att få tag på men resten är mer eller mindre samma eller sämre än en Model 3 på de punkterna. Kan du ge upp vettig laddning/räckvidd så är ändå i4 M50 roligare att köra än Model 3 enligt mig, mer tryck i den också.dstr skrev:Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
- rsk
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nu finns den inte ännu... men Zeekr 001 klappar hjärtat lite för. Bra prestanda utlovas och läcker bil.
Men bland bilar som finns så är ju absolut både BMW i4 och Taycan Sport Turismo riktigt läckra, med bra prestanda.
Dock har jag märkt att jag numera blir väldigt överväldigad av alla knappar i bilen. Jag är väl Model 3-skadad på det viset. Jag kör ganska många olika bilar, men ingen är lika skön som att sätta mig i min Model 3 intrycksmässigt... Jag behöver en ratt, växelväljare och pedaler för att köra. Allt annat kan komma sedan, men i många bilar med mycket knappar tar de för mycket fokus.
Men bland bilar som finns så är ju absolut både BMW i4 och Taycan Sport Turismo riktigt läckra, med bra prestanda.
Dock har jag märkt att jag numera blir väldigt överväldigad av alla knappar i bilen. Jag är väl Model 3-skadad på det viset. Jag kör ganska många olika bilar, men ingen är lika skön som att sätta mig i min Model 3 intrycksmässigt... Jag behöver en ratt, växelväljare och pedaler för att köra. Allt annat kan komma sedan, men i många bilar med mycket knappar tar de för mycket fokus.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
-
- Inlägg: 179
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Det är väl ganska subjektivt från ett konsumentperspektiv vad som är konkurrenskraftigt.
Kommer avbeställa min MYLR och har köpt en Mach-e istället.
Jag värderar design, komfort och byggkvalitet högst, dom två förstnämnda ganska subjektiva saker.
Tycker Mach-e är milslängder snyggare exteriört och interiört, MY tycker jag egentligen ser ut som en badanka. Provkört två MY och en Mach-e och gillade fordens köregenskaper otroligt mkt bättre.
Båda MY skramlade och skorrade även en del, trots att en bara var någon månad gammal. Sånt klarar jag bara inte av, retar mig galen på missljud.
Fullt medveten om att MY är bättre på bokstavligt talat allt annat än dom tre faktorerna, men det är dom tre som är viktigast för mig.
Kommer avbeställa min MYLR och har köpt en Mach-e istället.
Jag värderar design, komfort och byggkvalitet högst, dom två förstnämnda ganska subjektiva saker.
Tycker Mach-e är milslängder snyggare exteriört och interiört, MY tycker jag egentligen ser ut som en badanka. Provkört två MY och en Mach-e och gillade fordens köregenskaper otroligt mkt bättre.
Båda MY skramlade och skorrade även en del, trots att en bara var någon månad gammal. Sånt klarar jag bara inte av, retar mig galen på missljud.
Fullt medveten om att MY är bättre på bokstavligt talat allt annat än dom tre faktorerna, men det är dom tre som är viktigast för mig.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Börjar fundera på att byta till något mindre och billigare än Model 3 ex Seat Cupra Born.
Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.
MVH
Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.
MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Sedan/sportig eller SUV/lastutrymme?dstr skrev:En bättre produkt för mig som konsument. Snabbare, längre räckvidd, roligare teknik, högre dragvikttslaqqq skrev:Definiera konkurrenter,
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Det låter som att Du redan bestämt Dig Det finns andra bilar med bättre strålkastare, komfort, regnsensor, materialval och finish samt minst lika goda köregenskaper och kanske till och med bättre under vintertid. Det handlar som alltid om personliga preferenser.dstr skrev:Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.roffe_s skrev:Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
När det gäller varvtider kring banor har jag sedan 2005 kört rätt mycket bana på MC. Jag har varit rätt snabb men det finns förare som skulle köra åttor runt mig på samma hoj. Accelerera rakt fram kan en dresserad apa klara av, när det gäller prestanda runt en bana hänger mer på föraren än materialet, det är i alla fall min ödmjuka erfarenhet
Är Du kalasnöjd med M3 och överser med eventuella svagheter - fortsätt för all del med den. Min poäng är att det finns idag konkurrenter i samma storleksklass som överträffar M3 på flera områden - mer eller mindre viktiga för oss potentiella ägare…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Jag har ju en av varje, en trackdaybil och en "familjesuv" - för att slippa den kompromissen.martinot skrev:Sedan/sportig eller SUV/lastutrymme?dstr skrev:En bättre produkt för mig som konsument. Snabbare, längre räckvidd, roligare teknik, högre dragvikttslaqqq skrev:Definiera konkurrenter,
Frågan är ställd på båda fronterna - vad finns det för konkurrenter jag borde titta på? Jag har svårt att hitta några.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Om kravet är att den ska kännas som en Tesla, se ut som en Tesla, och åka som en Tesla, så tror jag att du blir lyckligast med en Tesla...dstr skrev:Frågan är ställd på båda fronterna - vad finns det för konkurrenter jag borde titta på? Jag har svårt att hitta några.
Bortser du från skrammel, panelgaps, och bristande ljudisolering, halvdant helljus/automatik, torkarautomatik, dragkrok som man måste krypa på backen för att "fälla ut", så är ju Tesla väldigt bra. Personligen önskar jag mindre av detta och kan leva med acc på 5s 0-100 och 1800kg dragvikt. Därför tycker jag att EQS SUV är ett slagkraftigt alternativ till MX.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
dstr skrev:Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.roffe_s skrev:Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Många säger att de trivs bättre med konkurrenternas lane keep assists än med Teslas nervösa skapelse.
I övrigt känns det faktiskt som att du skapade det här ämnet för att visa att det inte finns bättre alternativ. Du trycker ju på Teslas starka sidor men inte alls på de svagare. Då är ju Tesla rätt för dig.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Har du beställt en EQS? Vad är leveranstid isf?spacecoin skrev:Bortser du från skrammel, panelgaps, och bristande ljudisolering, halvdant helljus/automatik, torkarautomatik, dragkrok som man måste krypa på backen för att "fälla ut", så är ju Tesla väldigt bra. Personligen önskar jag mindre av detta och kan leva med acc på 5s 0-100 och 1800kg dragvikt. Därför tycker jag att EQS SUV är ett slagkraftigt alternativ till MX.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Helt rätt taktik håller jag med om. Svårt att få båda i en.dstr skrev:Jag har ju en av varje, en trackdaybil och en "familjesuv" - för att slippa den kompromissen.martinot skrev:Sedan/sportig eller SUV/lastutrymme?dstr skrev:En bättre produkt för mig som konsument. Snabbare, längre räckvidd, roligare teknik, högre dragvikttslaqqq skrev:Definiera konkurrenter,
Frågan är ställd på båda fronterna - vad finns det för konkurrenter jag borde titta på? Jag har svårt att hitta några.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Fast visst är det ganska deppigt att man behöver välja mellan så grundläggande saker när det gäller elbilar? Det är mycket större saker man gör avkall på oavsett vad man väljer jämfört med hur det var att välja fossilbil.MWall skrev:Många säger att de trivs bättre med konkurrenternas lane keep assists än med Teslas nervösa skapelse.
I övrigt känns det faktiskt som att du skapade det här ämnet för att visa att det inte finns bättre alternativ. Du trycker ju på Teslas starka sidor men inte alls på de svagare. Då är ju Tesla rätt för dig.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Finns inget pris i Sverige ännu och "höst" har jag hört.martinot skrev:Har du beställt en EQS? Vad är leveranstid isf?spacecoin skrev:Bortser du från skrammel, panelgaps, och bristande ljudisolering, halvdant helljus/automatik, torkarautomatik, dragkrok som man måste krypa på backen för att "fälla ut", så är ju Tesla väldigt bra. Personligen önskar jag mindre av detta och kan leva med acc på 5s 0-100 och 1800kg dragvikt. Därför tycker jag att EQS SUV är ett slagkraftigt alternativ till MX.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Tycker också EQE känns riktigt intressant. Ser fram emot att nån gång ha en sedan igen när kidsen växt liteSwedishAdvocate skrev:Om det inte spelar någon roll var laddluckan sitter så finns ju Merca EQE också. Men den verkar det inte skrivas så mycket om på forumet...
Audi e-tron GT finns ju med, men den kostar väl lika mycket som en Taycan... Eller?
Gällande GT så tycker jag personligen den känns mycket intressantare än Taycan. Aningen billigare, snyggare utvändigt och invändigt samt bättre kvalitetskänsla IMO.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Ser fram emot vår Born som bör komma om några veckor. Givetvis är Model 3 en bättre bil på många punkter, men jag ser fram emot att ha en elbil som jag verkligen tycker är snygg!NiklasTesla skrev:Börjar fundera på att byta till något mindre och billigare än Model 3 ex Seat Cupra Born.
Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.
MVH
Var i Europa ska du åka där du tycker det känns problematiskt med Ionity + Tesla-laddare idag?
På pappret tycker jag min resa med e-tron genom hela Europa i sommar ser ganska smidig ut, särskilt nu när det tillkommit ett antal Tesla-laddare. Det är egentligen bara mellersta/södra Spanien som ser lite bökigt ut. I Tyskland, Frankrike, Holland och Belgien tycker jag det verkar finnas väldigt gott om laddare. Uppriktigt sagt så upplever jag att det ser lättare ut med "icke-Tesla" nu än det var med Tesla 2017-2019 och då tyckte jag ändå det senare funkade smidigt då.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Gillar inte alls e-tron GT. Tycker det är en riktigt ful bil. Föredrar helt klart Taycan som är grymt mycket snyggare (förutom luftintagen vid lamporna).Legato skrev:Gällande GT så tycker jag personligen den känns mycket intressantare än Taycan. Aningen billigare, snyggare utvändigt och invändigt samt bättre kvalitetskänsla IMO.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
När får vi se fler bilar i storleksklass Model 3, i4, Polestar 2 där man satsat lite på förbrukning och laddning utöver prestanda? Finns många andra roliga bilar men de brukar inte vara lika bra på laddtid på resorna, med elbil så skall det inte längre behöva vara antingen eller så är det mågra på G som verkar bra?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
GT har en märklig front. Man får välja en svart isf. Men jag skulle välja en Taycan "kombi" som andrabil om jag hade råd.martinot skrev:Gillar inte alls e-tron GT. Tycker det är en riktigt ful bil. Föredrar helt klart Taycan som är grymt mycket snyggare (förutom luftintagen vid lamporna).Legato skrev:Gällande GT så tycker jag personligen den känns mycket intressantare än Taycan. Aningen billigare, snyggare utvändigt och invändigt samt bättre kvalitetskänsla IMO.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Haft Tesla sedan 2019 så det är det jag jämför med. Vill kunna åka till östra Europa (Warszawa mm) och södra Spanien så det blir att behålla Teslan ett tag till.Legato skrev:Ser fram emot vår Born som bör komma om några veckor. Givetvis är Model 3 en bättre bil på många punkter, men jag ser fram emot att ha en elbil som jag verkligen tycker är snygg!NiklasTesla skrev:Börjar fundera på att byta till något mindre och billigare än Model 3 ex Seat Cupra Born.
Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.
MVH
Var i Europa ska du åka där du tycker det känns problematiskt med Ionity + Tesla-laddare idag?
På pappret tycker jag min resa med e-tron genom hela Europa i sommar ser ganska smidig ut, särskilt nu när det tillkommit ett antal Tesla-laddare. Det är egentligen bara mellersta/södra Spanien som ser lite bökigt ut. I Tyskland, Frankrike, Holland och Belgien tycker jag det verkar finnas väldigt gott om laddare. Uppriktigt sagt så upplever jag att det ser lättare ut med "icke-Tesla" nu än det var med Tesla 2017-2019 och då tyckte jag ändå det senare funkade smidigt då.
MVH