dstr skrev:Nu har jag varit och tittat på en i4 M50. Ja, det blev bara en titt.
Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.
Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.
Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".
Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.
Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?
Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.
Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.
Du resonerar mer och mer som en fanatiker. Trist.
Mycket av det du säger är helt enkelt subjektiva saker. Det om knappar osv.
Visste inte ens att Track mode var särskilt bra för faktisk bankörning utan trodde det var en gimmick. Såg nån video på FB där nån åkte med i en specialbyggd Model 3P runt Nürburgring och den föraren dissade track mode helt och hållet. På i4:an kan du slå av antisladd och antispinn helt om du vill. (rekommenderas dock kanske inte...
)
Baksätet? Det är en plats för barn.
Vad gäller prestanda så matchar den en Model 3 Performance i verkligheten. Iaf enligt fastestlaps.com. Model 3 är nån tiondel snabbare till 100 km/h men långsammare till 200 km/h. Dvs tar du bort det där Tesla-typiska rycket i låg hastighet så är BMW:n faktiskt snabbare.
Jätteskönt att slippa påflugna säljare så att du fick titta i lugn och ro. Hade du verkligen velat ha bilen så hade du ju gått fram och frågat, eller hur?
Att hävda att den skulle kosta det priset är ju bara fjantigt. Du får väl inte ens en 320d för 500 tkr? Jag tycker priset är helt ok på i4:an. Finns ju viss rabatt att få också. TCO blir väldigt mycket lägre än på t ex den 440i GC som den baseras på. Visst kan man jämföra med Tesla men jag tycker inte Tesla är på samma nivå.
Finns stora fördelar med BMW:n också. Dragkrok som fälls ut med ett knapptryck, mycket bättre ljudisolering, riktiga stolar som har sidostöd, HUD, aktiva strålkastare även i praktiken, inga spökbromsningar, ingen dålig lack, halvkombilucka som gör bilen avsevärt mer praktisk för såna som har skrymmande saker de vill frakta ibland. Typ hund, barnvagn osv.
Finns dock en del saker att kritisera på i4:an också.
1. Vikten. Den är löjligt tung.
2. Frånvaron av frunk. Kanske en löjlig grej men jag gillar att ha kablar och paraplyer där fram.
3. Den orimliga leveranstiden. Vilket iofs borgar för ett bättre andrahandsvärde än för Teslan.