Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av R_Edvinsson »

Dafro skrev:
taliz skrev:
TSLAMY skrev:
Märkligt att inte trogna kunder får det billigare (läs Tesla ägare).
Det får dom ju. Tesla-ägare slipper betala månadsavgift. Och dom gamla ”riktigt trogna” har ju t.o.m. kvar fri SUC.

Jag har en VW och de bjuder minsann inte på någon månadsavgift, utan jag tvingas hosta upp för det om jag vill ladda på IONITY för lägre pris.
Bjuder inte vw på månadskostnaden typ första året?
30:-/mån i rabatt bjuder de på…första året.
Men då priserna är riktigt bra med det avtalet så är de klart värt ett abonnemang.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av gasgaraget »

Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

gasgaraget skrev:
Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Ändå klart billigare än en med motsvarande fossilbil. :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Maw »

gasgaraget skrev:
Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Lägst pris i Sverige med andra ord :)
Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Marten_med_e »

3.85kr/kWh nu på morgonen i Bredden/Upplands Väsby.
:D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
gasgaraget skrev:
Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Ändå klart billigare än en med motsvarande fossilbil. :)
Dessutom, eftersom de flesta laddar betydligt billigare hemma kanske 90-95% av tiden, så blir det ändå bara en liten del av totalkostnaden för elen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av themax »

Precis hemma efter 450 mil med mestadels SuC. Genomsnittspris 5:36 och totalt 4500 eller 10kr/mil. På kronan detsamma jag betalade för diesel på min gamla Audi, och dieseln hade ett medianpris på 13:-

Fortfarande billigare att åka elbil.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Elvis2022
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Elvis2022 »

Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.

Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

Elvis2022 skrev:
Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.

Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Om man inte kan ladda hemma ja. Vilket är ett måste i min bok alldeles oavsett priser.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av pejvic »

Men ni måste bara berätta nu. jag måste missat nåt.

Om jag bara skulle ladda min Y med Suc så skulle det kosta i snitt 9kr milen, det är min snittförbrukning på de senaste 600 milen.
Och den lastar kanske typ 50% mer än min gamla XC60 som kostar typ 25kr milen i bränsle.

Vilken stor dieselbil menar ni drar under 0,4 liter milen?
förutom att den har dyr årsskatt och brutal värdeminskning?

En sån vill jag köpa om jag säljer Y:n

För man får så bra betalt för Y nu så de som köpte de första förra året får ju typ 50-70.000 mer än de gav.

Får man betalt för att köra den där stora dieseln också som drar 0,3-0,4 och vad heter den?

Jag laddar inte så mkt Suc så jag snittar nog 3kr milen tror jag. men OM jag skulle endast ladda suc så blir det oerhört billigt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Elvis2022 skrev:
Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.

Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Om man inte kan ladda hemma ja. Vilket är ett måste i min bok alldeles oavsett priser.
Ja, att kunna enkelt ladda hemma där bilen står normal parkerad under natten är bra mycket viktigare än snabbladdning/SuC. Det är för mig en förutsättning #1 för att kunna ha elbilar bekvämt i vardagen (SuC snabbladdning är mer #2, även om det också är en förutsättning för mig som reser rätt mycket).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av ReNewAble »

Elvis2022 skrev:
Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.

Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Värdeminskning? Vad tänker du på där? De flesta elbilar just nu har nästan ingen värdeminskning alls på kort sikt och riktigt låg på längre sikt då efterfrågan är mycket större än tillgången.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev:
Elvis2022 skrev:
Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.

Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Värdeminskning? Vad tänker du på där? De flesta elbilar just nu har nästan ingen värdeminskning alls på kort sikt och riktigt låg på längre sikt då efterfrågan är mycket större än tillgången.
Min Model 3 2021 hade lika stor värdeminskning på 14 månader som min Volvo hade på 33 månader (Volvon kostade hälften så mycket).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
EChris
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 mar 2021 08:19

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av EChris »

R_Edvinsson skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
TSLAMY skrev:
Märkligt att inte trogna kunder får det billigare (läs Tesla ägare).
Det får dom ju. Tesla-ägare slipper betala månadsavgift. Och dom gamla ”riktigt trogna” har ju t.o.m. kvar fri SUC.

Jag har en VW och de bjuder minsann inte på någon månadsavgift, utan jag tvingas hosta upp för det om jag vill ladda på IONITY för lägre pris.
Bjuder inte vw på månadskostnaden typ första året?
30:-/mån i rabatt bjuder de på…första året.
Men då priserna är riktigt bra med det avtalet så är de klart värt ett abonnemang.
Har du sett Bonnet? 4,3 kr/kWh på Ionity utan krav på abonnemang, med pris ner till knappt 3,1 kr/kWh med månadsabonnemang (där man får ladda för hela månadskostnaden och eventuella outnyttjade kWh rullas vidare så länge abonnemanget är aktivt). Funkar dock i princip bara på Ionity här i Sverige (fler stationer i vissa andra länder, framförallt UK och Benelux), så passar inte för alla.
Just nu kan man registrera sig med koden "FIRSTCHARGE2" (fyll i under promotions i appen) och få första laddningen gratis och koden "JUBILEE" som ger 25 % rabatt på nästa laddning (OBS! Jag har ingen kickback på dessa koder).
Med referralkod kan man även få kredit på £15 att använda vid köp av månadsabonnemang (ger kickback på £15 till den som lämnat ut koden, jag delar gärna med mig, men tar det i så fall på PM från den som är intresserad).
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4893
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av chaffis75 »

EChris skrev:
R_Edvinsson skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
TSLAMY skrev:
Märkligt att inte trogna kunder får det billigare (läs Tesla ägare).
Det får dom ju. Tesla-ägare slipper betala månadsavgift. Och dom gamla ”riktigt trogna” har ju t.o.m. kvar fri SUC.

Jag har en VW och de bjuder minsann inte på någon månadsavgift, utan jag tvingas hosta upp för det om jag vill ladda på IONITY för lägre pris.
Bjuder inte vw på månadskostnaden typ första året?
30:-/mån i rabatt bjuder de på…första året.
Men då priserna är riktigt bra med det avtalet så är de klart värt ett abonnemang.
Har du sett Bonnet? 4,3 kr/kWh på Ionity utan krav på abonnemang, med pris ner till knappt 3,1 kr/kWh med månadsabonnemang (där man får ladda för hela månadskostnaden och eventuella outnyttjade kWh rullas vidare så länge abonnemanget är aktivt). Funkar dock i princip bara på Ionity här i Sverige (fler stationer i vissa andra länder, framförallt UK och Benelux), så passar inte för alla.
Just nu kan man registrera sig med koden "FIRSTCHARGE2" (fyll i under promotions i appen) och få första laddningen gratis och koden "JUBILEE" som ger 25 % rabatt på nästa laddning (OBS! Jag har ingen kickback på dessa koder).
Med referralkod kan man även få kredit på £15 att använda vid köp av månadsabonnemang (ger kickback på £15 till den som lämnat ut koden, jag delar gärna med mig, men tar det i så fall på PM från den som är intresserad).
Tur de öppnat suc nu när alla tesla ägare ska ladda på ionity :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
MWall skrev:
gasgaraget skrev:
Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Ändå klart billigare än en med motsvarande fossilbil. :)
Dessutom, eftersom de flesta laddar betydligt billigare hemma kanske 90-95% av tiden, så blir det ändå bara en liten del av totalkostnaden för elen.
Sist jag kollade kostade det 4,50 kr per kWh att ladda på SuC.
Var är det så dyrt som 5,50 kr per kWh att ladda?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av d3marcus »

Exempelvis så har Uppsala legat på 5,70 under flera dagar. Ystad och Kristianstad ligger väl strax under. Bara att gå in på ChargeFinder och kolla priserna i realtid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Zalman3 »

Kollade nu att det kostar 4 kr per kWh i Dorotea.
Dorotea2.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
gasgaraget skrev:
Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Ändå klart billigare än en med motsvarande fossilbil. :)
Dessutom, eftersom de flesta laddar betydligt billigare hemma kanske 90-95% av tiden, så blir det ändå bara en liten del av totalkostnaden för elen.
Sist jag kollade kostade det 4,50 kr per kWh att ladda på SuC.
Var är det så dyrt som 5,50 kr per kWh att ladda?
5:55kr/kWh i Gävle. Jag har inte Tesla men det är priset med abonnemang, och det ska väl vara samma som för de som har Tesla?
5:70kr i Värnamo.. De flesta runt Stockholm är över 5kr/kWh, likaså de jag kollat längst med E4an söderut. Finns nått enstaka undantag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19573
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Kollade nu att det kostar 4 kr per kWh i Dorotea.
Kul för Dorotea…. Just nu…. :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Kollade nu att det kostar 4 kr per kWh i Dorotea.
Kul för Dorotea…. Just nu…. :lol:
Vore intressant att få veta vilka parametrar som styr priset, för just nu är elpriset samma i hela Sverige.
Elpris 162.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Kollade nu att det kostar 4 kr per kWh i Dorotea.
Kul för Dorotea…. Just nu…. :lol:
Vore intressant att få veta vilka parametrar som styr priset, för just nu är elpriset samma i hela Sverige.
Elpris 162.jpg
Priset vid SuC ändras mycket långsammare än spotpriser.
Jag laddade i Dorotea tre gånger sista veckan i september, och i september är det dags igen.
Påverkar inte mina totala driftkostnader speciellt mycket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

Elpriserna historiskt höga. Absurt höga om man betänker årstiden.

Men igen, det handlar egentligen inte om det. Tesla sätter priset baserat på vad folk är villiga att betala, inte efter hur höga omkostnader de har. Inget företag, inte ens Tesla, gör saker bara för att vara snälla. Höjda elpriser generellt gör det dock lättare att höja priset även på SuC dock då det finns en medvetenhet om att el har blivit dyrare. Hade elpriserna legat som för 2 år sen så hade det nog blivit livat värre om Tesla hade höjt priserna på det här sättet. :lol:

https://www.expressen.se/dinapengar/elp ... -nagonsin/
elrpiser.png
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

Imorgon blir det dyrt i hela landet över hela dygnet. Tycker synd om er som inte hann binda elavtalet. Inte under kronan inkl moms någon enda timme.
elpri.png
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Imorgon blir det dyrt i hela landet över hela dygnet. Tycker synd om er som inte hann binda elavtalet. Inte under kronan inkl moms någon enda timme.
Jag tror det kostar 3 kr/kWh som vanligt, både på Råsundavägen och i MoS.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar