Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Bappelsingubbe
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 apr 2022 11:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bappelsingubbe »

Rokt skrev:
Nikola56 skrev:
Finns det något som tyder på att de bilar som blivit framflyttade till Q4 ska tillverkas i Tyskland? Är det bara MYLR 20" och MYP 21" som fått nytt leveransfönster i Q4?

Jag vet att det pratas om en bugg men sist så stämde den ju hyfsat bra och de som fick ett leveranfönster då verkar ha blivit tilldelad en bil på riktigt sen, eller?

Man kan ju också undra om vi får dragkrok på köpet eller ej.
Med tanke på hur otroligt dåligt alla estimat har stämt så skulle jag snarare ställa frågan: Betyder det här verkligen att ni kommer få bilarna i Q4 eller kommer det ändras igen imorgon och helt plötsligt vara Q3? Eller varför inte Q2? Ni reagerar ju väldigt starkt på en källa som varit otroligt konstig och bristfällig.
Jag reagerar starkt på den konstiga och bristfälliga källan. Mitt val av bil avgjordes till största del av leveranstiden. Om Tesla bluffar med leveranstiden - vilket de de facto gör - för att håva in nya kunder anser jag att min reaktion är befogad. Nu har jag förlorat flera månader i kötid till ett annat märke, så point of no return har så gott som passerats. Vilket Tesla antagligen kalkylerar med, att kunderna stannar kvar i kön och knyter näven i fickan.

Min spontana känsla är att om man behandlar kunder som ännu inte har betalt för produkten som smuts - hur kommer de då att behandla mig när jag kommer med ett garantiärende?

Och utöver detta kan jag nästan inte tro på att Tesla inte kan beräkna bättre estimerad leveranstid, andra bilmärken vet precis när bilen är inplanerad i produktion. Jag utgår från att Tesla har koll - och därmed lurar nya kunder med sockrade leveranstider.
Stene1969
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 jun 2022 21:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Stene1969 »

Beställde Tesla Y longrange i februari. Anpassade min beställning för att få snabbare leverans. Va i kontakt med Tesla säljare om leverans då det va lovat maj men hörde inget i maj. Fick svar att det kan bli svårt men den kommer i juni. Fick idag att leverans planeras först mitten september till sista oktober!! Går jag in på Teslas hemsida och beställer en likadan bil kan man få leverans från augusti. Helt galen info.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Bappelsingubbe skrev:
Och utöver detta kan jag nästan inte tro på att Tesla inte kan beräkna bättre estimerad leveranstid, andra bilmärken vet precis när bilen är inplanerad i produktion. Jag utgår från att Tesla har koll - och därmed lurar nya kunder med sockrade leveranstider.
Jag håller med om att det är märkligt illa skött, helt klart. Men det jag citerar stämmer inte. Läs i VW ID-, Skoda Enyaq-, Ioniqgrupperna på facebook. Det är sjuka problem med leveranstider som inte håller, rakt över hela linjen. Många har 6-12 månaders förseningar på utlovade leveranstider.

En av mina grannar har beställt en BMW IX och har fortfarande ingen aning om att den kommer, den skulle komma under 2022 fick han veta i höstas, mer än så kan de inte säga.

Tesla har ju tidigare haft bland de kortaste leveranstiderna men nu med lockdown i Shanghai verkar det ha gått riktigt snett.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Tt+
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2022 21:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tt+ »

[
quote="Stene1969"]Beställde Tesla Y longrange i februari. Anpassade min beställning för att få snabbare leverans. Va i kontakt med Tesla säljare om leverans då det va lovat maj men hörde inget i maj. Fick svar att det kan bli svårt men den kommer i juni. Fick idag att leverans planeras först mitten september till sista oktober!! Går jag in på Teslas hemsida och beställer en likadan bil kan man få leverans från augusti. Helt galen info.[/quote]

Ja det är helt galet!!! Och man blir verkligen irriterad o arg! Vad kan vi göra? Tesla borde förklara sig, är det endast för att sälja dyrare bilar nu när de höjt priset??
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

Tt+ skrev:
Stene1969 skrev:
Beställde Tesla Y longrange i februari. Anpassade min beställning för att få snabbare leverans. Va i kontakt med Tesla säljare om leverans då det va lovat maj men hörde inget i maj. Fick svar att det kan bli svårt men den kommer i juni. Fick idag att leverans planeras först mitten september till sista oktober!! Går jag in på Teslas hemsida och beställer en likadan bil kan man få leverans från augusti. Helt galen info.
Ja det är helt galet!!! Och man blir verkligen irriterad o arg! Vad kan vi göra? Tesla borde förklara sig, är det endast för att sälja dyrare bilar nu när de höjt priset??
Du drabbas inte av prishöjning så länge du inte beställer en ny bil. Så vad är problemet?
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
JohaniNamn
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 apr 2022 18:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JohaniNamn »

Arashmg skrev:
Men kan det verkligen ha och göra med 20. Jag beställde vit/vit 20 leverans nu 14-29 juni.
Jag fick sms idag lev mellan 23-29 juni i Trosta Grå/svart 20", beställde 10 mars
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Arashmg skrev:
Men kan det verkligen ha och göra med 20. Jag beställde vit/vit 20 leverans nu 14-29 juni.
Vit inredning är undantaget är en udda beställning mot alla andra så därför den kom med
Tt+
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2022 21:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tt+ »

frippe skrev:
Tt+ skrev:
[
quote="Stene1969"]Beställde Tesla Y longrange i februari. Anpassade min beställning för att få snabbare leverans. Va i kontakt med Tesla säljare om leverans då det va lovat maj men hörde inget i maj. Fick svar att det kan bli svårt men den kommer i juni. Fick idag att leverans planeras först mitten september till sista oktober!! Går jag in på Teslas hemsida och beställer en likadan bil kan man få leverans från augusti. Helt galen info.
Ja det är helt galet!!! Och man blir verkligen irriterad o arg! Vad kan vi göra? Tesla borde förklara sig, är det endast för att sälja dyrare bilar nu när de höjt priset??
Du drabbas inte av prishöjning så länge du inte beställer en ny bil. Så vad är problemet?[/quote]

Att tesla ger kortare leveranstid till de som köper en dyrare bil än de som beställt tidigare. Det är helt orimligt att man får kortare leveranstid om jag lägger än order idag (juni) på samma konfig mot när jag la min i mars dvs nästan på dagen 3 månader sedan. Hur kan tesla förklara det?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

men det får du inte. Det hela är en uppskattad leveranstid.
Självklart får du inte tidigare lev om du köper en likadan nu som du redan har order på.

Det är uteslutet. De lovar ingenting- läs igen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rokt »

Nikohm skrev:
Arashmg skrev:
Men kan det verkligen ha och göra med 20. Jag beställde vit/vit 20 leverans nu 14-29 juni.
Vit inredning är undantaget är en udda beställning mot alla andra så därför den kom med
Grå svart med 20", lev i slutet av Juni...
Primus98
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 mar 2022 11:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Primus98 »

Förvisso, men då kan de skriva "vi återkommer med leveransdatum" istället.
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MikeeSouth »

Arashmg skrev:
Men kan det verkligen ha och göra med 20. Jag beställde vit/vit 20 leverans nu 14-29 juni.
När beställde du? Jag har en likadan på gång (MYLR vit/vit 20"). Beställde 2022-04-05 med estimerat maj. Hade maj tidigare idag och jag har nu leveransdatum Oktober 2 - November 16.
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Philippeb »

Fick sms som många andra idag med leverans mellan 21 - 29/6
Hemsidan säger 7-14/7 (goja där)
MYLR vit/vit 20"
Beställd 17/3
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

Tt+ skrev:
frippe skrev:
Tt+ skrev:
Stene1969 skrev:
Beställde Tesla Y longrange i februari. Anpassade min beställning för att få snabbare leverans. Va i kontakt med Tesla säljare om leverans då det va lovat maj men hörde inget i maj. Fick svar att det kan bli svårt men den kommer i juni. Fick idag att leverans planeras först mitten september till sista oktober!! Går jag in på Teslas hemsida och beställer en likadan bil kan man få leverans från augusti. Helt galen info.
Ja det är helt galet!!! Och man blir verkligen irriterad o arg! Vad kan vi göra? Tesla borde förklara sig, är det endast för att sälja dyrare bilar nu när de höjt priset??
Du drabbas inte av prishöjning så länge du inte beställer en ny bil. Så vad är problemet?
Att tesla ger kortare leveranstid till de som köper en dyrare bil än de som beställt tidigare. Det är helt orimligt att man får kortare leveranstid om jag lägger än order idag (juni) på samma konfig mot när jag la min i mars dvs nästan på dagen 3 månader sedan. Hur kan tesla förklara det?
Det är en uppskattad leveranstid, inte ett löfte.
Model Y LR.
Model S70D
Tt+
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2022 21:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tt+ »

pejvic skrev:
men det får du inte. Det hela är en uppskattad leveranstid.
Självklart får du inte tidigare lev om du köper en likadan nu som du redan har order på.

Det är uteslutet. De lovar ingenting- läs igen.
Nej att de inte lovat någonting har jag bittert fått erfara redan. Men det är ändå falsk marknadsföring enligt mig och ja jag är riktigt irriterad på dessa turordningar som tesla har och att deras sida vid beställning ”lurar” en att köpa en dyrare bil för att få snabbare leverans. Om de ger sina befintliga köpare som beställt för flera månader sedan en senare estimerad leveranstid än den som beställer nu visar att ngt är MKT fel! Må vara att de inte får leverans tidigare men de lurar ändå sina nya köpare. Det verkar finnas bilar i både svart färg och 20 fälgar på båtarna på väg nu så de har bara inte prioriterat att bygga i turordning.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dfa »

Tt+ skrev:
Det verkar finnas bilar i både svart färg och 20 fälgar på båtarna på väg nu så de har bara inte prioriterat att bygga i turordning.
Tesla har aldrig byggt M3 eller MY i turordning eller mot en specifik kundorder utan bilarna matchas mot en order när de är på båten.
Vet inte hur det var med S och X.
Användarvisningsbild
Lurana
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 apr 2022 01:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurana »

Även jag har fått sms idag om att en bil har allokerats till min beställning. Upphämtning 21-29 juni , Trosta.
I appen hade leveransdatumet tidigare under dagen ändrats från 2-9 juli till 7-14 juli. Det sistnämda står fortfarande kvar.

Blå/svart/20"
EAP
Vinterdäck

Inbyte av nuvarande bil.

Beställt 10 april.
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 11 maj 2022 13:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Yoque »

Även jag fick smset idag, upphämtning i trosta mellan 21/6 - 29/6 men i appen står det 7/7 - 14/7. Beställde en Blå/svart LR 19” den 11/5.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bruno »

Tt+ skrev:
pejvic skrev:
men det får du inte. Det hela är en uppskattad leveranstid.
Självklart får du inte tidigare lev om du köper en likadan nu som du redan har order på.

Det är uteslutet. De lovar ingenting- läs igen.
Nej att de inte lovat någonting har jag bittert fått erfara redan. Men det är ändå falsk marknadsföring enligt mig och ja jag är riktigt irriterad på dessa turordningar som tesla har och att deras sida vid beställning ”lurar” en att köpa en dyrare bil för att få snabbare leverans. Om de ger sina befintliga köpare som beställt för flera månader sedan en senare estimerad leveranstid än den som beställer nu visar att ngt är MKT fel! Må vara att de inte får leverans tidigare men de lurar ändå sina nya köpare. Det verkar finnas bilar i både svart färg och 20 fälgar på båtarna på väg nu så de har bara inte prioriterat att bygga i turordning.
Stämmer inte, min fru köper en grå MYLR 20” för priset hon fick 2019 dvs minst 50 tkr lägre. Fick sms igår, lev innan juli. ;)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

Tt+ skrev:
pejvic skrev:
men det får du inte. Det hela är en uppskattad leveranstid.
Självklart får du inte tidigare lev om du köper en likadan nu som du redan har order på.

Det är uteslutet. De lovar ingenting- läs igen.
Nej att de inte lovat någonting har jag bittert fått erfara redan. Men det är ändå falsk marknadsföring enligt mig och ja jag är riktigt irriterad på dessa turordningar som tesla har och att deras sida vid beställning ”lurar” en att köpa en dyrare bil för att få snabbare leverans. Om de ger sina befintliga köpare som beställt för flera månader sedan en senare estimerad leveranstid än den som beställer nu visar att ngt är MKT fel! Må vara att de inte får leverans tidigare men de lurar ändå sina nya köpare. Det verkar finnas bilar i både svart färg och 20 fälgar på båtarna på väg nu så de har bara inte prioriterat att bygga i turordning.
Om du får in och designar en bil nu, är den beräknade leveranstiden sent i höst, så det verkar inte stämma med det du påstår här.

Alla teslas leveranstider är grovt beräknade och uppskattade. Det är först när bilen antingen står på trailer från fartyg och hit eller sista delen under fartygstransporten som tesla kan fördela bilar till kund. Om du sedan löst lite hör hade du förstått att tesla inte bygger bilar som andra bilföretag. Tesla bygger mer på fullfart mot prognoser, än beställningsboken.

Det enda du kan vara ganska säker på är att priset som avtalats, är det som gäller även om det förändrats sedan du la din beställning.

Ser inget knepigt i detta.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Jag misstänker att de här nya uppskattningarna inte stämmer. Jag menar vad hände med Q3? Man borde ju ligga rätt bra till i kön inför Q3 som för hoppningsvis kan leverera bilar med full kraft.

Jag beställde MY LR Vit/Svart 20" den 26 mars och hade maj som eventuell månad för leverans och nu står det 19 okt -3 december. Är ju väldigt märkligt att någon här i formet ovanför mitt inlägg beställde precis likadan bil men har uppskattad leverans tidigare än mig (2 okt). Det måste ju vara någon form av bugg detta... Känns som att alla som hade maj automatiskt fick nya estimat som rimmar med om man skulle lägga en ny order. Ska bli intressant och se vad som händer.

Jag har skrivit till Tesla kring detta, har någon mer pratat med dem om de nya estimaten?
Senast redigerad av Highfoot, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Highfoot skrev:
Jag misstänker att de här nya uppskattningarna inte stämmer. Jag menar vad hände med Q3? Borde ju ligga rätt bra till i kön inför Q3 som för hoppningsvis kan leverera bilar med full kraft.

Jag beställde MY LR Vit/Svart 20" den 26 mars och hade maj som eventuell månad för leverans och nu står det 19 okt -3 december. Är ju väldigt märkligt att någon här i formet ovan för mitt inlägg här, beställde precis likadan bil men har uppskattad leverans tidigare än mig (2 okt). Det måste ju vara någon form av bugg detta... Ska bli intressant och se vad som händer.

Jag har skrivit till Tesla kring detta, har någon mer pratat med dem om de nya estimaten?
Tror det står fel på beställningssidan. Jag avbokade/redigerade min beställning på LR 20” igår.

Provade att beställa flera olika konfig och de estimaten som står på beställningssidan ändrade sig direkt och blev senarelagda när jag bokade.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

En annan reflektion jag gjorde efter att jag provat byta konfig hejvilt till olika bilar är att, oavsett konfig så behåller jag mitt RN-nummer och jag får en beställningsbekräftelse där det står beställningsdatum från min ursprungliga order.

Misstänker att det inte stämmer som Tesla sagt, att man hamnar längst bak i kön om man ändrar konfig.

Men efter att ha följt folk beställningar här på forumet ett tag så känns det verkligen som att man får förtur om man har ett lägre RN eller tidigare beställningsdatum.
Fjellreven
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 maj 2022 23:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fjellreven »

Jag beställde en vit/svart 19" 19/5 och har nu fått 1 okt - 15 nov i appen. Får se när den dyker upp :D

Håller tummarna för er andra! Det är ju iaf bättre en 1 års väntetid som alla andra tillverkare verkar ha...
TeslaHalmstad
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 maj 2022 22:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaHalmstad »

Fjellreven skrev:
Jag beställde en vit/svart 19" 19/5 och har nu fått 1 okt - 15 nov i appen. Får se när den dyker upp :D

Håller tummarna för er andra! Det är ju iaf bättre en 1 års väntetid som alla andra tillverkare verkar ha...

Dom flesta andra hamnar under 700 000:- taket och blir inte utan 70 000:- bonus samt inte behövt välja svindyrt tillval 24 000:- extra för 1 tum större fälgar för att få den i tid. Dessutom har man ju redan betalat i grund konfigen för 19”
För att sedan inte få den i tid ändå.
94 000:- totalt förlorar man på det.
Inte medräknat 19” fälgarna.

Men jag tycker synd om dom stackars säljarna som får ta skiten.
Undrar hur många av dom som tröttnar och säger upp sig.

Idag har dom till och med stängt av telefonerna.
Was TH now MH
Skriv svar