Varför Tibber?
Moderator: Redaktion
Re: Varför Tibber?
Jag är väl inte helt nöjd med Tibber men eftersom jag har en bil där man inte kan lita på laddtimern så försöker jag förlita mig lite på Tibber men stoppar i sladden sent på kvällen för upplever att den vill ladda på en gång fast jag har smartladdning, som tex igår så laddade den vad jag tror direkt från 21 till ca 01 fast den borde ha börjat 00. Upplever att den vill börja tidigt om jag stoppar i sladden direkt och sedan lagar matt mm och förbrukar mycket, då tror den att den inte ska hinna ladda.
27,8 kWp solceller
Re: Varför Tibber?
Jag använder ingen app eller Tibber, laddar under natten. Nu använder jag inte bilen mer än ca 100 mil per månad. Det handlar i slutändan om möjligen 100 kr om ens det i besparingar som tibber då ska ha en del av.
Nej Tibber och allt annat skit går bort om man inte kör 2000-3000 mil om året!
Nej Tibber och allt annat skit går bort om man inte kör 2000-3000 mil om året!
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Varför Tibber?
Jag tycker också smartladdningen funkar grymt.
Tycker dock man skulle kunna se avdraget på 50% på priset i appen och inte bara på fakturan som kommer.
Använder visserligen bara smartladdning, men vore kul å se exakt vad det kostar innan fakturan kommer.
Tycker dock man skulle kunna se avdraget på 50% på priset i appen och inte bara på fakturan som kommer.
Använder visserligen bara smartladdning, men vore kul å se exakt vad det kostar innan fakturan kommer.
Re: Varför Tibber?
Vi sparar ca 300 kr per månad med Tibber jämfört med rörligt avtal. För oss är det är pengar vi gärna har till annat.D_zlatan skrev:Jag använder ingen app eller Tibber, laddar under natten. Nu använder jag inte bilen mer än ca 100 mil per månad. Det handlar i slutändan om möjligen 100 kr om ens det i besparingar som tibber då ska ha en del av.
Nej Tibber och allt annat skit går bort om man inte kör 2000-3000 mil om året!
Men visst, vi kör upp mot 3000 mil per år. Men hade med största sannolikhet haft Tibber eller annat spotprisavtal oavsett.
Re: Varför Tibber?
Allt beror på hur mycket energi du gör av med på bostaden...D_zlatan skrev:Jag använder ingen app eller Tibber, laddar under natten. Nu använder jag inte bilen mer än ca 100 mil per månad. Det handlar i slutändan om möjligen 100 kr om ens det i besparingar som tibber då ska ha en del av.
Nej Tibber och allt annat skit går bort om man inte kör 2000-3000 mil om året!
Vi kör ca 100-150mil i månaden och elbilen förbrukar totalt sett mer än vårt radhus (nybyggt "energiklass A") med fjärrvärme. Så vi sparar definitivt på att köra spotpris och bara ladda när det är billigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Varför Tibber?
Ni som kör Tibber och tycker det fungerar bra, använder ni det i kombination med "Schemalagd avfärd" vintertid för att få varm bil och fungerar även det bra?
Re: Varför Tibber?
Ni som har problem med smart laddning, vilken enhet styr smart laddningen, är de bilen eller laddboxen?
Vi har en Easee laddare och de är den som styrs av tibber, bilen är inte alls integrerad med tibber i mitt fall.
Jag har har aldrig någon styrningav laddning i bilen heller.
Vi har en Easee laddare och de är den som styrs av tibber, bilen är inte alls integrerad med tibber i mitt fall.
Jag har har aldrig någon styrningav laddning i bilen heller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Varför Tibber?
Jag kör med styrningen via Easee. Har du ställt in en avresetid i appen? För min del beter den i alla fall sig rätt konstigt om jag inte har det inställt.chaffis75 skrev:Ni som har problem med smart laddning, vilken enhet styr smart laddningen, är de bilen eller laddboxen?
Vi har en Easee laddare och de är den som styrs av tibber, bilen är inte alls integrerad med tibber i mitt fall.
Jag har har aldrig någon styrningav laddning i bilen heller.
Re: Varför Tibber?
Jo jag har inställt den ska vara klar med laddning 7 på morgonen alla dagar. Jag visste inte ens att de var möjligt att inte ha en tid inställt så har inte provat de.. Låter som de vore dumt att prova de ensAnderzzon skrev:Jag kör med styrningen via Easee. Har du ställt in en avresetid i appen? För min del beter den i alla fall sig rätt konstigt om jag inte har det inställt.chaffis75 skrev:Ni som har problem med smart laddning, vilken enhet styr smart laddningen, är de bilen eller laddboxen?
Vi har en Easee laddare och de är den som styrs av tibber, bilen är inte alls integrerad med tibber i mitt fall.
Jag har har aldrig någon styrningav laddning i bilen heller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Varför Tibber?
Samma med oss tänker jag. Vi har fjärrvärme och kör jag smartladdning tillsammans med tvätt och disk på natten blir det ganska stor skillnad. Inte lika snålt hus visserligen... 30-talsfönster..DanneLKPG skrev:Allt beror på hur mycket energi du gör av med på bostaden...D_zlatan skrev:Jag använder ingen app eller Tibber, laddar under natten. Nu använder jag inte bilen mer än ca 100 mil per månad. Det handlar i slutändan om möjligen 100 kr om ens det i besparingar som tibber då ska ha en del av.
Nej Tibber och allt annat skit går bort om man inte kör 2000-3000 mil om året!
Vi kör ca 100-150mil i månaden och elbilen förbrukar totalt sett mer än vårt radhus (nybyggt "energiklass A") med fjärrvärme. Så vi sparar definitivt på att köra spotpris och bara ladda när det är billigt.
Varför Tibber?
Testa Smartcharge. Har inte just den funktionen att ladda under visst elpris, men räknar ut vad du behöver och hoppar över laddning om nattpriset är högt (och laddar mer om det är lågt). Finns 8 platser lediga i betan. Har kört i flera år och hade en genomsnittskostnad på 30 öre/kWh under 2021.DanneLKPG skrev:Varför finns det inte bara ett alternativ som är "ladda om priset är under xx kr/kWh"? Uselt.
https://smartcharge.dev/about
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Varför Tibber?
Kan bara hålla med om att smartcharge är kanon, jag har också kört det dom senaste åren då Tibber inte fungerade så bra sist jag testade.themax skrev:Testa Smartcharge. Har inte just den funktionen att ladda under visst elpris, men räknar ut vad du behöver och hoppar över laddning om nattpriset är högt (och laddar mer om det är lågt). Finns 8 platser lediga i betan. Har kört i flera år och hade en genomsnittskostnad på 30 öre/kWh under 2021.DanneLKPG skrev:Varför finns det inte bara ett alternativ som är "ladda om priset är under xx kr/kWh"? Uselt.
https://smartcharge.dev/about
Men nu när det vankas solceller så tänkte jag att jag får testa Tibber igen och sen deras ladda med solel.
Förbluffad blev jag när jag ser att Tibber fortfarande inte löst problemet med att väcka bilen hela tiden, den åt upp 3% direkt under natten och sömnen är helt upphackad som man ser på den lila linjen under grafen.
Förstår nu att man bara ska använda easee powerup då och inte lägga till bilen för att den ska få sova, men då vet alltså inte Tibber nuvarande soc och således när den bör börja ladda för att nå önskad nivå på bästa pris?
Ganska dumt för att vara smart laddning. Så går det när man blivit bortskämd med smartcharge antar jag, fattar bara inte att Tibber inte kommit längre i sin utveckling.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk