Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Philippeb »

Enligt en artikel i Carup ska regeringen ta beslut om klimatbonusen den 9 juni.

https://carup.se/rent-lotteri-vem-som-s ... 5WcFB5GlBM
Primus98
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 mar 2022 11:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Primus98 »

60 dagar med max 400km ingår... efter det ny värdering/inbytesoffert
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rallybilen »

Tt+ skrev:
Rallybilen skrev:
En annan fundering jag hade var hur ni tänker som sålt era bilar innan ni ens fått den nya? Jag vill absolut inte skuldbelägga er eller så utan bara nyfiken om hur tankarna gått? Jag skulle aldrig våga utifrån att jag inte skulle klara mig utan bil ens en dag och därför lägger ut den gamla för försäljning tidigast den dagen den nya bilen står på uppfarten. Eventuellt tom med lite fördröjning för att den nya ska ha hunnit få dragkrok först också.
Jag hade 3-mån uppsägningstid på nuvarande bil som ska lämnas in nästa vecka. Ville inte stå med dubbla kostnader i tre månader, litade på återförsäljaren som sa att bilen är på väg att lastas och att den troligen kommer i början av maj om båten inte blir fast i Suez-kanalen (den risken tog jag då jag hade 4-6 v tillgodo) hade inte läst alla dessa Forum då o förstod inte att tesla inte alls har koll på sin Supply Chain. Kände mig lugn då en bil som tillverkas i kina rimligen borde vara tillverkad i april om leverans ska ske i maj. I maj med tanke på nedstängningen började jag ana oråd o kontakta säljaren som sa att den borde vara på väg på båten vänta på sms senast i juni bör du få leverans (de har aldrig lovat ngt men så dålig koll trodde jag inte att de hade, lättlurad ja kanske)

en försening med att par v hade jag kunnat cykla men inte till oktober. Nu letar jag annat alternativ. (Vi har en bil till i familjen så står inte helt utan)
Ah, men då ägde du inte bilen? Då förstår jag mer.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rallybilen »

TeslaHalmstad skrev:
Rallybilen skrev:
En annan fundering jag hade var hur ni tänker som sålt era bilar innan ni ens fått den nya? Jag vill absolut inte skuldbelägga er eller så utan bara nyfiken om hur tankarna gått? Jag skulle aldrig våga utifrån att jag inte skulle klara mig utan bil ens en dag och därför lägger ut den gamla för försäljning tidigast den dagen den nya bilen står på uppfarten. Eventuellt tom med lite fördröjning för att den nya ska ha hunnit få dragkrok först också.

Kollade tre gånger med försäljarna innan jag sålde bilen och det skulle inte vara några problem.
Dessutom vill man ju veta att man får hyfsat betalt för den gamla innan man köper en ny.
Ja jag försvarar verkligen inte Tesla utan funderade mer på bevekelsegrunderna. Jag skulle aldrig våga sälja min befintliga med en framtida överlåtelse. Jag vill sälja den här och nu så man slipper tjafs om saker som inträffar mellan kontrakt och avhämtning.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Rallybilen skrev:
En annan fundering jag hade var hur ni tänker som sålt era bilar innan ni ens fått den nya? Jag vill absolut inte skuldbelägga er eller så utan bara nyfiken om hur tankarna gått? Jag skulle aldrig våga utifrån att jag inte skulle klara mig utan bil ens en dag och därför lägger ut den gamla för försäljning tidigast den dagen den nya bilen står på uppfarten. Eventuellt tom med lite fördröjning för att den nya ska ha hunnit få dragkrok först också.
Hade leasingbil, den var jag tvungen att lämna tillbaka innan 1:a Juni och även fast jag beställde en ny bil via samma företag i höstas så blev det stoppad produktion i februari/mars. Jag krävde då att dom skulle minska månadskostnaden då försäkringen skulle öka, serviceavgifterna, besiktning samt månadskostnaden hade minskat om jag hade valt en längre period och dom kunde inte ens ge mig en bekräftelse på om jag skulle få en bil eller inte. På det så fick jag estimat av Tesla på Maj, tänkte då att även om den blir en månad sen så had vi löst problemet. Även en vän som ägt 3 teslor sa att han brukade få bilen runt estimatet så litade på det.

Hade vi ägt en bil hade jag haft den kvar tills leverans.
Model Y LR AWD -23
EGY
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 apr 2022 12:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EGY »

EGY skrev:
Är det någon här som har beställt en Tesla tidigare och använt sin befintliga bil som inbyte, samtidigt som Teslan blivit försenad?

Jag funderar på hur Tesla hanterar värderingen av inbytet vid förseningar på några månader. Om de värderar ner min bil vid leverans så innebär det ju att Teslan också blir dyrare med motsvarande belopp. Eller står de fast vid inbytespriset?
Besvarar min egen fråga här. Fick svar från Tesla nu efter några dagars väntan.

"Värderingen är giltig i 2 månader eller 200mil/mån. Så ni kommer få en ny värdering när det närmar sig leverans."

Kommer med största sannolikhet förlora en del på inbytet vilket gör Teslan dyrare, så att säga. Plus att man kanske får andra kostnader på bilen under tiden för förseningen, t.ex. byta däck. Och om det vill sig riktigt illa hinner regeringen kanske slopa klimatbonusen…
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

EGY skrev:
EGY skrev:
Är det någon här som har beställt en Tesla tidigare och använt sin befintliga bil som inbyte, samtidigt som Teslan blivit försenad?

Jag funderar på hur Tesla hanterar värderingen av inbytet vid förseningar på några månader. Om de värderar ner min bil vid leverans så innebär det ju att Teslan också blir dyrare med motsvarande belopp. Eller står de fast vid inbytespriset?
Besvarar min egen fråga här. Fick svar från Tesla nu efter några dagars väntan.

"Värderingen är giltig i 2 månader eller 200mil/mån. Så ni kommer få en ny värdering när det närmar sig leverans."

Kommer med största sannolikhet förlora en del på inbytet vilket gör Teslan dyrare, så att säga. Plus att man kanske får andra kostnader på bilen under tiden för förseningen, t.ex. byta däck. Och om det vill sig riktigt illa hinner regeringen kanske slopa klimatbonusen…
Samtidigt har du ju inte betalat för din nya bil under tiden du väntat. Säger inte att det kompenserar men det behöver med i kalkylen.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Philippeb skrev:
Enligt en artikel i Carup ska regeringen ta beslut om klimatbonusen den 9 juni.

https://carup.se/rent-lotteri-vem-som-s ... 5WcFB5GlBM
Vore ju helt sinnessjukt om man inför gränsen from 10:e juli.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rallybilen »

Fredrik j skrev:
EGY skrev:
EGY skrev:
Är det någon här som har beställt en Tesla tidigare och använt sin befintliga bil som inbyte, samtidigt som Teslan blivit försenad?

Jag funderar på hur Tesla hanterar värderingen av inbytet vid förseningar på några månader. Om de värderar ner min bil vid leverans så innebär det ju att Teslan också blir dyrare med motsvarande belopp. Eller står de fast vid inbytespriset?
Besvarar min egen fråga här. Fick svar från Tesla nu efter några dagars väntan.

"Värderingen är giltig i 2 månader eller 200mil/mån. Så ni kommer få en ny värdering när det närmar sig leverans."

Kommer med största sannolikhet förlora en del på inbytet vilket gör Teslan dyrare, så att säga. Plus att man kanske får andra kostnader på bilen under tiden för förseningen, t.ex. byta däck. Och om det vill sig riktigt illa hinner regeringen kanske slopa klimatbonusen…
Samtidigt har du ju inte betalat för din nya bil under tiden du väntat. Säger inte att det kompenserar men det behöver med i kalkylen.
Risken att det dyker upp kostnader för att något går sönder r ju dock större på den gamla...
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rallybilen »

not_sure skrev:
Philippeb skrev:
Enligt en artikel i Carup ska regeringen ta beslut om klimatbonusen den 9 juni.

https://carup.se/rent-lotteri-vem-som-s ... 5WcFB5GlBM
Vore ju helt sinnessjukt om man inför gränsen from 10:e juli.
Uppgifterna stämmer säkert men blir lite mindre trovärdigt när de pratar om lag då det är en förordning...
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Rallybilen skrev:
Fredrik j skrev:
EGY skrev:

Besvarar min egen fråga här. Fick svar från Tesla nu efter några dagars väntan.

"Värderingen är giltig i 2 månader eller 200mil/mån. Så ni kommer få en ny värdering när det närmar sig leverans."

Kommer med största sannolikhet förlora en del på inbytet vilket gör Teslan dyrare, så att säga. Plus att man kanske får andra kostnader på bilen under tiden för förseningen, t.ex. byta däck. Och om det vill sig riktigt illa hinner regeringen kanske slopa klimatbonusen…
Samtidigt har du ju inte betalat för din nya bil under tiden du väntat. Säger inte att det kompenserar men det behöver med i kalkylen.
Risken att det dyker upp kostnader för att något går sönder r ju dock större på den gamla...
Javisst. Det är en risk. Att du slipper betala på den nya bilen är tvärt om ett faktum.
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 11 maj 2022 13:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Yoque »

Jag vet inte om någon annan redan har nämnt det men jag pratade med Tesla idag gällande att jag har olika datum i det sms jag fått kontra det som står på hemsidan och appen. Hon jag pratade med menade på att hemsidan inte stämmer utan det sms man får har alltid den nyaste mest uppdaterade informationen. Och enligt henne kommer bilen då att levereras i Juni som smset säger.
Eml90
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 apr 2022 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eml90 »

Jag beställde 1/4 en MYLR svart med 20” för att få i maj. Har beställt via autoplan så jag kan inte se några estimerade leveransmånad, smått frustrerande.
Men det jag är mest frustrerad över dom fruktansvärt informationsfattiga svar man får när man frågar sin SR om det ändrats något.
Sen att man som beställare aktivt ska behöva jaga säljare om information känns helt skevt

Några här som beställt svart 20” runt 1a maj och fått något svar?
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Eml90 skrev:
Jag beställde 1/4 en MYLR svart med 20” för att få i maj. Har beställt via autoplan så jag kan inte se några estimerade leveransmånad, smått frustrerande.
Men det jag är mest frustrerad över dom fruktansvärt informationsfattiga svar man får när man frågar sin SR om det ändrats något.
Sen att man som beställare aktivt ska behöva jaga säljare om information känns helt skevt

Några här som beställt svart 20” runt 1a maj och fått något svar?
Jag beställde svart/svart 20” i slutet av mars. Nytt EDD 15 sep-30 okt.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Tato2022 skrev:
Eml90 skrev:
Jag beställde 1/4 en MYLR svart med 20” för att få i maj. Har beställt via autoplan så jag kan inte se några estimerade leveransmånad, smått frustrerande.
Men det jag är mest frustrerad över dom fruktansvärt informationsfattiga svar man får när man frågar sin SR om det ändrats något.
Sen att man som beställare aktivt ska behöva jaga säljare om information känns helt skevt

Några här som beställt svart 20” runt 1a maj och fått något svar?
Jag beställde svart/svart 20” i slutet av mars. Nytt EDD 15 sep-30 okt.
Jag beställde vit/svart 20" den 26 mars och har hamnat med estimat tidigast 16 okt. I slutet av maj vaskade jag 2500kr och beställde en likadan till fast med 19"-fälgar (det var det jag egentligen ville ha från början) och den är nu beräknad 1 okt - tar det som kommer först!

Tycker fortfarande att det låter konstigt att men inte tror att man ska kunna leverera några bilar i Sverige under Q3 dock när man beställde i Q1. Jag hoppas att de de har tagit i onödigt mycket med de nya estimaten då det så klart alltid roligare att få känslan av att bilen blir tidigarelagd än tvärtom.
bracad
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2022 21:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av bracad »

Nu när jag har suttit och läst en hel del kommentarer, verkar som jag har fått det riktigt risigt till....
Samma sits som alla andra, leverans uppskjuten till Q4 men....

MYLR vit/svart 20"
beställt: 31/3
EDD: 23 Oktober - 7 December :!: :!: :!:
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Daniel R »

Om jag betalar redan nu, kan det öka chansen till tidigare leverans? Har nu 23-30 juni.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

Daniel R skrev:
Om jag betalar redan nu, kan det öka chansen till tidigare leverans? Har nu 23-30 juni.
Nej
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tollow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2022 12:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tollow »

Beställde Vit/svart 19" den 17/2, blev matchad ganska snabbt men ville inte ha bil direkt. Då jag avstog den bilen.
Ändrade till 20" på inrådan av SA för att få leverans i maj efter att varit "omatchbar" i en månad.
Fick Maj som månad. Yey!

Fick mail här om dagen, nu 5 okt - 19 Nov...
De måste fuckat upp något jävulskt eftersom allt är så senarelagt även om det är covid lockdown och bla bla, borde de ha sakerna i lager eller på ingång när man sätter leverans så "nära" inpå.
Aja, nu blir de avbokning för min skull... Mest för att Tesla typ inte berättat något undervägen, när man va väldigt på att man skulle beställa och sedan ändra ordern, sen va de knäpptyst..
Men men, det va kul i detta lotteri som man borde ha fått en bil i eftersom man beställt i februari.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Sebastian+ skrev:
En annan reflektion jag gjorde efter att jag provat byta konfig hejvilt till olika bilar är att, oavsett konfig så behåller jag mitt RN-nummer och jag får en beställningsbekräftelse där det står beställningsdatum från min ursprungliga order.

Misstänker att det inte stämmer som Tesla sagt, att man hamnar längst bak i kön om man ändrar konfig.

Men efter att ha följt folk beställningar här på forumet ett tag så känns det verkligen som att man får förtur om man har ett lägre RN eller tidigare beställningsdatum.
Kan nu bekräfta att detta stämmer. Är helt övertygad.

Efter mitt experiment blev jag tilldelad leveransfönster, VIN och bokad hämtning med dag och klockslag inom 48h.

Ändrade från en MYLR beställd 28/3 till typ 7 olika bilar och färger och landade tillsats i en MYP SV/SV på onsdag kväll. Blev matchad idag på förmiddagen och fick sms med klockslag nu på kvällen. Så jäääkla glad!!!

Det bekräftar alltså att Tesla går i turordning på RN/första beställningsdag när de matchar bilar. Oavsett vad det var man beställde från början.

Är speciellt säker eftersom jag i onsdags fick levfönster i november.

Hade dock redan en annan MYP beställning gjord för bara några dagar sedan som hade lev i september.

Men min nya november-beställning med lägre RN blev alltså matchad först och typ direkt.
Storangen
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 maj 2022 14:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Storangen »

Sebastian+ skrev:
Sebastian+ skrev:
En annan reflektion jag gjorde efter att jag provat byta konfig hejvilt till olika bilar är att, oavsett konfig så behåller jag mitt RN-nummer och jag får en beställningsbekräftelse där det står beställningsdatum från min ursprungliga order.

Misstänker att det inte stämmer som Tesla sagt, att man hamnar längst bak i kön om man ändrar konfig.

Men efter att ha följt folk beställningar här på forumet ett tag så känns det verkligen som att man får förtur om man har ett lägre RN eller tidigare beställningsdatum.
Kan nu bekräfta att detta stämmer. Är helt övertygad.

Efter mitt experiment blev jag tilldelad leveransfönster, VIN och bokad hämtning med dag och klockslag inom 48h.

Ändrade från en MYLR beställd 28/3 till typ 7 olika bilar och färger och landade tillsats i en MYP SV/SV på onsdag kväll. Blev matchad idag på förmiddagen och fick sms med klockslag nu på kvällen. Så jäääkla glad!!!

Det bekräftar alltså att Tesla går i turordning på RN/första beställningsdag när de matchar bilar. Oavsett vad det var man beställde från början.

Är speciellt säker eftersom jag i onsdags fick levfönster i november.

Hade dock redan en annan MYP beställning gjord för bara några dagar sedan som hade lev i september.

Men min nya november-beställning med lägre RN blev alltså matchad först och typ direkt.
Funderade på detta jag också ….dock signat leasingavtalet så kan inte göra ändringar längre i beställningen med det RN….
Användarvisningsbild
Senjin
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 02 feb 2021 14:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Senjin »

Hur ändrar man en befintlig beställning?
Går det byta från en M3p till myp?
Fripp
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 maj 2022 13:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fripp »

Hur gör man egentligen dessa ändringar? Måste man ringa?
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av strandteslan »

Fripp skrev:
Hur gör man egentligen dessa ändringar? Måste man ringa?
Undrar samman
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

Tollow skrev:
Beställde Vit/svart 19" den 17/2, blev matchad ganska snabbt men ville inte ha bil direkt. Då jag avstog den bilen.
Ändrade till 20" på inrådan av SA för att få leverans i maj efter att varit "omatchbar" i en månad.
Fick Maj som månad. Yey!

Fick mail här om dagen, nu 5 okt - 19 Nov...
De måste fuckat upp något jävulskt eftersom allt är så senarelagt även om det är covid lockdown och bla bla, borde de ha sakerna i lager eller på ingång när man sätter leverans så "nära" inpå.
Aja, nu blir de avbokning för min skull... Mest för att Tesla typ inte berättat något undervägen, när man va väldigt på att man skulle beställa och sedan ändra ordern, sen va de knäpptyst..
Men men, det va kul i detta lotteri som man borde ha fått en bil i eftersom man beställt i februari.
Ja, lotteri.
Beställde vit/svart LR 19” 4/2 och tackade nej till matchning jag fick i mitten på mars. Funderade också på att byta till 20”. Min SA sa: ”sitt still i båten”, så jag lät det vara. Är nu matchad för att hämta midsommarveckan. Fått sms, VIN och slutfaktura. Jag drog (antagligen) rätt lott denna gången.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar